• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny

Robert
4 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

- Kierowcy za nic mają ciągłą linię i nie zwracają uwagi na rowerzystów, którzy jadą kontrapasem po ul. 3 Maja w Gdyni. Już kilka razy widziałem, że tylko przytomność umysłu ratowała rowerzystów przed zderzeniem - pisze nasz czytelnik, pan Robert.



Nasz czytelnik przysłał film z ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni. Co jakiś czas powtarzają się także w tej sprawie wpisy w naszym Raporcie. Oto spostrzeżenia pana Roberta:

***

Ulica 3 Maja jest jednokierunkowa. Po jej lewej stronie wyznaczono jednak kontrapas rowerowy, bo droga rowerowa przy ul. Władysława IV urywa się i nie można legalnie dojechać rowerem np. do dworca głównego. Po wprowadzeniu kontrapasa na ul. Obrońców Wybrzeża oraz 3 Maja jest to łatwe i w zamyśle miało być też znacznie bezpieczniejsze.

Niestety, nie wszyscy kierowcy uważają na rowerzystów na kontrapasie. Warto tu dodać, że każdy jadący rowerem od strony ul. 10 Lutego w górę musi poruszać się po jezdni - tak samo jak kierowcy samochodów. Kontrapas jest jednokierunkowy - jak sama nazwa wskazuje: jedzie się nim "pod prąd" (ruchu samochodowego). Pomijam już kierowców trąbiących na jadących zgodnie z przepisami rowerzystów, bo oni sami się ośmieszają. Gorzej, gdy przy wyprzedzaniu zajeżdżają drogę rowerzystom jadącym kontrapasem.

Widziałem takie sytuacje wielokrotnie. Część z nich to "jedynie" przekroczenie ciągłej linii, za co w Polsce chyba nawet drogówka nie zatrzymuje. Ale zdarzają się i takie, że rowerzyści zmuszeni są do ucieczki z kontrapasa na obszar wyłączony z ruchu, a raz nawet pani musiała zeskoczyć z roweru na trawnik, bo pan w samochodzie "musiał" wyprzedzić 5 metrów przed zakrętem.

Wielu kierowców trąbi na rowerzystów i nie ma pojęcia, że kontrapas rowerowy jest jednokierunkowy - mimo, że jasno mówią o tym znaki.


Oddzielić rowerzystów od kierowców



Dlatego właśnie mam apel do władz Gdyni: oddzielmy kontrapas od jezdni. On i tak tam jest, na tej ulicy jest ograniczenie prędkości do 30 km/h, więc jeśli będzie za mało miejsca, żeby wyprzedzić jadącego średnio 20 km/h rowerzystę (a wielu jedzie szybciej), to żadnemu kierowcy korona z głowy nie spadnie.

Nie trzeba budować wysokich krawężników czy stawiać barierek. Wystarczą gumowe ograniczniki, które stosuje się w wielu miastach, a zyskamy bezpieczeństwo i uspokojony ruch tych, których znaki poziome i pionowe jakoś nie mogą uspokoić.

Codziennością jest też parkowanie samochodów na kontrapasie.



Odpowiada Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dróg rowerowych

Mamy pomysł na rozwiązanie tego problemu, który rzeczywiście czasami występuje w tym miejscu. Nie powinny to być jednak żadne fizyczne zapory. Wydział organizacji ruchu proponuje przesunięcie kontrapasa bliżej krawędzi jezdni. Dzięki temu rowerzyści jadący kontrapasem będą jechać bliżej krawężnika, a od jezdni oddzielać ich będzie jeszcze powierzchnia wyłączona z ruchu. To jednak droga publiczna, więc wcześniej musimy wykonać projekt nowego oznakowania, a zmianę organizacji ruchu musi zatwierdzić policja.
Robert

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (284) 5 zablokowanych

  • Dlatego p* jazdę rowerem po mieście! (1)

    Rowerem do lasu! Do miasta auto j motor

    • 20 13

    • dlatego staram się nie korzystać z samochodu w czasie jazdy po mieście

      samochodem na drogi szybkiego ruchu i autostrady i tory wyścigowe! Do miasta pieszo, na hulajnodze, tramwajem, autobusem, skm, pkm, rowerem lub kombinacją tych sposobów poruszania się.

      • 3 1

  • UM klamie (2)

    Wielokrotnie pisałem do nich o zajęcie się sprawą kontrapasa oraz o uregulowanie ruchu samochodów z powodu nadmiernej prędkości, do tego prosiłem już dwa miesiące temu o odnowienie oznakowania poziomego oraz ponowne wymalowanie pasów na ul. Obrońców Wybrzeża. Dostawałem lakoniczne informacje, że zajmą się sprawą. Do dziś cisza. Do tego dochodzi nagminne parkowanie przy garaży oraz przy zielencu tak, że ani nie przejdziesz rowerem ani nie przejdziesz. Moje miasto takie mające wszystko w d*pie.

    • 21 3

    • Pisałem do nich prośbę o uspokojenie ruchu, spowodowane niebezpieczeństwem dla ruchu rowerowego oraz pieszego. Dostałem odpowiedź, że nie planuje się uspokojenia ruchu, ponieważ są znaki. ZNAKI, a życie swoje.

      • 7 0

    • wpierw gmina musi zgromadzić środki pieniężne, następnie rozpisać przetarg na wykonanie malowania lub dokonać zlecenia wykonania...z pewnością twój wniosek jest uwzględniony

      • 0 0

  • A czy nie bezpieczniejsze by były ścieżki rowerowe zgodnie w kierunkiem ruchu aut? (4)

    Naturalnie, bez zaskoczenia kierowcy ze jakiś d*pek wyskoczy zza rogu na ciebie itd?

    • 39 8

    • jak ty chcesz to wykonać w przypadku jednokierunkowej drogi?
      poza tym co jest w tym niebezpiecznego? przecież to jest proste jak cep.
      jak można mieć z tym problem jakiś?

      • 8 1

    • zza rogu? z naprzeciwka nadjezdza ;)

      poza tym wystarczy trzymac sie swojego pasa. nic skomplikowanego. nawet małpa powinna to ogarnąč :D

      • 4 0

    • kontraruch rowerowy lub kontrapas rowerowy jest bezpieczniejszy niż ruch na wydzielonej ddr

      zgodnie z ruchem ogólnym. Uspokojenie ruchu i kontakt wzrokowy to najlepsze sposoby zapewnienia poczucia bezpieczeństwa. Ulica 3 maja niesie za wiele ruchu tranzytowego, stąd obecność na niej kierowców przyjeżdżających z większych odległości, którzy w mieście nie mają cierpliwości. Tranzyt powinien być wyprowadzany poza miasto, w centrum miasta należy redukować skalę ruchu samochodów - np. przez opłaty parkingowe lub kongestyjne, wyłączanie kolejnych fragmentów ulic z ruchu samochodów, uspokajanie ruchu etc. etc.

      • 2 0

    • na takim kontrapasie to chyba nie bo rowerzysta i kierowca muszą oceniać sytuację, muszą się widzieć nawzajem, nawet kiedy idziesz nocą to zasada jest taka że lepiej trzymać się prawej strony idąc pod prąd ruchu samochodowego (czyli z lewej strony ruchu prawostronnego) by nie wpaść pod samochód...w przypadku ścieżki rowerowej to jest łatwiejsze...ruch obustronny i tyle

      • 0 2

  • (7)

    Smutne jest to, że nawet "laicy" widzą błędy w infrastrukturze rowerowej w Gdyni, a niby miała być ona przygotowana przez profesjonalistow

    • 25 4

    • (5)

      jakie to są błędy?

      • 2 2

      • przeczytaj artykuł, to tylko czubek góry lodowej

        • 2 3

      • (3)

        Podstawowe. Droga dla rowerów jest pasem ruchu dla pojazdów ( rowerów ) , wiec powinna być częścią drogi służącą do jazdy czyli jezdni . W Gdyni nie ma w tej materii żadnej logiki: część dróg rowerowych jest wykrojona z chodnika , część to „ trakty pieszo-rowerowe” , a część jest namalowana na jezdni ( z tego część pod prąd) . Ani ładu , ani składu . Ważne że faktury poszły.

        • 7 2

        • (1)

          Tak, po prostu nie można przejechać rowerem z punktu A do punktu B, nie ryzykując życiem. Cała infrastruktura rowerowa wymaga kompleksowej analizy, przeprojektowania i ujednolicenia. To nie jest kwestia poprawek i łatania dziur. A to wymaga pieniędzy, budowy śluz i dróg rowerowych.

          • 2 1

          • miasto jest różnorodne i jego infrastruktura jest różnorodna i zawsze taka będzie

            NIgdy nie będzie i nie powinna być ujednolicona. Powinna być czytelna i zrozumiała, warto prowadzić akcje wyjaśniające przed wdrażaniem nowych rozwiązań realokacji przestrzeni miejskiej dla pieszych i rowerzystów. Na razie Gdynia i chciałaby i boi się powiedzieć, że zmierza do ograniczenia roli samochodów w życiu miasta.

            • 1 0

        • Droga dla rowerów nie może być pasem ruchu dla rowerów. weź poszukaj sobie w pordzie definicje pasu i drogi dla rowerów ;)

          • 2 0

    • znam wielu laików, którzy dostrzegają błędy w infrastrukturze drogowej Gdyni

      a zwłaszcza w filozofii jej tworzenia. Jeśli się myśli głównie o samochodach i ruchu, to w mieście są samochody i bezruch kierowców tkwiących w korkach. Jeśli myśli się o ludziach, to miasto stopniowo przekształca się w miasto szczęśliwych ludzi.

      • 1 0

  • Kierowcy to niestety tłuki i myślą tylko o sobie... (2)

    • 9 32

    • rowerzysta to też kierowca

      • 4 3

    • uogólnianie nie poprawia sytuacji

      gdyby myśleli tylko o sobie, wypadków między samochodami byłoby dużo więcej. Szkoda, że wielu kierowców nie myśli o pieszych i rowerzystach jako o osobach mających takie samo prawo do poruszania się po mieście jak oni sami.

      • 0 0

  • proponuję ... (2)

    przy tych ultra kontra pasach dodatkowo jeszcze domalować tzw. "Wózkopasy" szer. ? bo ja wiem ?-mini. 80 cm . chociaż ? - hmm- co zrobi mamunia prowadząca wózek bliżniaków tzw. Tandem szerokojezdny! . Kolor ? , becikowo, błekitno różowy !

    • 16 6

    • Szymon Z. jesteś nieśmieszny

      • 3 0

    • segregacja ruchu pieszych od ruchu samochodów nie chroni pieszych przed agresywną jazdą kierowców

      lepiej poznaj pojęcie woonerfu i shared space (ulice 6 sierpnia i Traugutta w Łodzi).

      • 0 0

  • każdy ultra kontra pas na skrzyżowaniu powinien być malowany w tzw.

    Rondo ultra kotro rowerowo obrotowo przeciwbieżne - nazwa co prawda nieco przydługa ale gwarantuje ,że w porównaniu z kontr pasami -bardzo bezpieczna !

    • 8 2

  • Zlikwidować kontrpas (1)

    Żeby było śmieszniej widziałem kierowcę który jechał kontrpasem rowerowym w tym miejscu zgodnie z kierunkiem kontrpasa. Można / jak widać można. To jest efekt Róbta co chceta o nikt za nic nie jarze. Gdyby jeden z drugim zapłacił mandat np za przekroczenie lini ciągłej 5000 to na drugi raz głupoty nie przyszłyby mu do głowy

    • 9 10

    • Jazda pod prąd wśród kierowców to standard.
      Nawet po ekspresówkach czy autostradach takie widoki to nie rzadkość.

      • 5 1

  • Bo w Gdyni zamiast budować nowe drogo to kręcą z g.... bat . Masakra a później się dziwią ze są wypadki . Jedyne co potrafią to sprzedać działki gdzie się da .

    • 25 3

  • Co za mądra głowa wpadła na taki pomysł??? (9)

    Żeby mieszać ruch kołowy z rowerowym i to jeszcze pod prąd!!! To jest proszenie się o tragedię i prędzej czy później do tego dojdzie! Wówczas również takowy urzędas co zatwierdził tego typu "patent" powinien zasiąść na ławie oskarżonych i odpowadać za świadome sprokurowanie czyjejś śmierci bądź trwałego uszczerbku na zdrowiu oraz za narażanie na niebezpieczeństwo poprzez swoje bezmyśle działanie.

    • 42 9

    • (6)

      To jest standard. Zupełna normalność praktycznie w każdym zakątku świata.
      Nie rozumiem co ty w tym niebezpiecznego widzisz.

      Przerażające jest to że tylko gdyńscy kierowcy mają z tym jakiś problem.
      Ze sznurowaniem butów też macie takie problemy? acha matka to za was robi :D

      • 7 10

      • (4)

        Nie porównuj każdego innego zakątka świata bo każdy inny zakątek zachodniego świata jest trochę bardziej cywilizowany a rozwiązania takowe bardziej przemyślane.Sam jeżdzę i samochodem i rowerem ale w taki szlak rowerowy nie wjadę nigdy!Tyle w temacie , dziękuję , dobranoc.

        • 7 4

        • Kraków, Wrocław, Warszawa... (2)

          • 3 0

          • Cha, cha , cha (1)

            • 1 1

            • Viva España o-le :)

              • 0 1

        • kazdy mierzy swoją miarą. widocznie jestes na tyle beznadziejnym kierowcą że na rower nie wsiadziesz bo zakładasz że każdy kierowca jezdzi rownie słabo jak ty.tak jest? na pewno

          nie chodzi tylko o zachod. jedz sobie chociaz do warszawy. zobacz jak tam dokładnie takie same pasy z powodzeniem funkcjonują.

          • 1 1

      • gdyńscy kierowcy mają z tym problem ponieważ włodarze Gdyni

        mają problem z komunikowaniem celów polityki transportowej do mieszkańców: nie mogą się zdecydować na spokojne zakwestionowanie roli (szybkiego jeżdżenia) samochodów w życiu miasta.

        • 0 0

    • (1)

      Ruch kołowy z rowerowym ....
      No rzeczywiście mądrala i cwaniak!

      • 1 2

      • oczywista oczywistość jak mawiał klasyk

        Uspokojony ruch samochodów w strefach zamieszkania i tzw. woonerfach to dobra praktyka. Wystarczy pojechać do Gdańska lub w Łodzi obejrzeć ulice 6 sierpnia i Traugutta (od Piotrkowskiej)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane