• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny

Robert
4 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

- Kierowcy za nic mają ciągłą linię i nie zwracają uwagi na rowerzystów, którzy jadą kontrapasem po ul. 3 Maja w Gdyni. Już kilka razy widziałem, że tylko przytomność umysłu ratowała rowerzystów przed zderzeniem - pisze nasz czytelnik, pan Robert.



Nasz czytelnik przysłał film z ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni. Co jakiś czas powtarzają się także w tej sprawie wpisy w naszym Raporcie. Oto spostrzeżenia pana Roberta:

***

Ulica 3 Maja jest jednokierunkowa. Po jej lewej stronie wyznaczono jednak kontrapas rowerowy, bo droga rowerowa przy ul. Władysława IV urywa się i nie można legalnie dojechać rowerem np. do dworca głównego. Po wprowadzeniu kontrapasa na ul. Obrońców Wybrzeża oraz 3 Maja jest to łatwe i w zamyśle miało być też znacznie bezpieczniejsze.

Niestety, nie wszyscy kierowcy uważają na rowerzystów na kontrapasie. Warto tu dodać, że każdy jadący rowerem od strony ul. 10 Lutego w górę musi poruszać się po jezdni - tak samo jak kierowcy samochodów. Kontrapas jest jednokierunkowy - jak sama nazwa wskazuje: jedzie się nim "pod prąd" (ruchu samochodowego). Pomijam już kierowców trąbiących na jadących zgodnie z przepisami rowerzystów, bo oni sami się ośmieszają. Gorzej, gdy przy wyprzedzaniu zajeżdżają drogę rowerzystom jadącym kontrapasem.

Widziałem takie sytuacje wielokrotnie. Część z nich to "jedynie" przekroczenie ciągłej linii, za co w Polsce chyba nawet drogówka nie zatrzymuje. Ale zdarzają się i takie, że rowerzyści zmuszeni są do ucieczki z kontrapasa na obszar wyłączony z ruchu, a raz nawet pani musiała zeskoczyć z roweru na trawnik, bo pan w samochodzie "musiał" wyprzedzić 5 metrów przed zakrętem.

Wielu kierowców trąbi na rowerzystów i nie ma pojęcia, że kontrapas rowerowy jest jednokierunkowy - mimo, że jasno mówią o tym znaki.


Oddzielić rowerzystów od kierowców



Dlatego właśnie mam apel do władz Gdyni: oddzielmy kontrapas od jezdni. On i tak tam jest, na tej ulicy jest ograniczenie prędkości do 30 km/h, więc jeśli będzie za mało miejsca, żeby wyprzedzić jadącego średnio 20 km/h rowerzystę (a wielu jedzie szybciej), to żadnemu kierowcy korona z głowy nie spadnie.

Nie trzeba budować wysokich krawężników czy stawiać barierek. Wystarczą gumowe ograniczniki, które stosuje się w wielu miastach, a zyskamy bezpieczeństwo i uspokojony ruch tych, których znaki poziome i pionowe jakoś nie mogą uspokoić.

Codziennością jest też parkowanie samochodów na kontrapasie.



Odpowiada Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dróg rowerowych

Mamy pomysł na rozwiązanie tego problemu, który rzeczywiście czasami występuje w tym miejscu. Nie powinny to być jednak żadne fizyczne zapory. Wydział organizacji ruchu proponuje przesunięcie kontrapasa bliżej krawędzi jezdni. Dzięki temu rowerzyści jadący kontrapasem będą jechać bliżej krawężnika, a od jezdni oddzielać ich będzie jeszcze powierzchnia wyłączona z ruchu. To jednak droga publiczna, więc wcześniej musimy wykonać projekt nowego oznakowania, a zmianę organizacji ruchu musi zatwierdzić policja.
Robert

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (284) 5 zablokowanych

  • Pasy rowerowe w Gdyni projektowane są chyba przez ułomnych. (5)

    Robienie ścieżek rowerowych na siłę nie służy ani kierowcom, ani rowerzystom. Zagrania pod publiczkę i rowerowe lobby.

    • 26 5

    • to nie jest robienie czegokolwiek na siłę (3)

      to się fachowo nazywa: realokazja przestrzeni jezdni. Z korzyścią dla wielu mieszkańców i użytkowników ulic/przestrzeni miejskiej.

      • 2 2

      • ale róbcie to z głową proszę.... obecne sa bez sensu, nikt tym nie jeździ, boją się albo tam się poporstu nie jeździ (2)

        • 2 3

        • nie jeździ bo nie ma żadnej ciągłości. Te trasy kończą na "ścianie.
          Będzie spójna sieć to się wszyscy przekonają do takiego rozwiązania.

          • 3 0

        • przecież na filmie widać, że jednak ktoś jeździ. Nie od razu Kraków zbudowano.

          Nawet jednostka ma prawo być szanowana. Jej prawo do korzystania z jezdni nie powinno być pochopnie podważane.

          • 1 0

    • Pojedz sobie gdzieś za 3miasto i zobacz jak to wygląda. Wszędzie już tylko pasy się tworzy.

      Tak jest wygodniej, szybciej, bezpieczniej i taniej. Tylko trzeba przestawić myślenie, co naszym kierowcom jakoś z oporem idzie.

      • 2 0

  • taaa (1)

    tym kontrapasem jedzie na dobę kilkanaście osób , a zamieszanie jakby chcieli kogoś zamordować wykluczyc, miasto jest dla wszystkich ale trzeba mieć umiar

    • 17 6

    • to chyba tym bardziej nie jest to problem ten kawałeczek pojechać za nim, zamiast jak frustrat za wszelką cenę wyprzedzać.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Ile razy niedouczeni kierowcy tam na mnie trąbią (8)

    Jeżdżę tam praktycznie codziennie i jak jadę normalnie z prądem (czyli nie kontrapasem) to co chwilę jakiś niedouczony użytkownik blachosmrodu trąbi i coś bredzi o jakiejś ścieżce rowerowej (co to w ogóle jest? pewnie na myśli DDR) po lewej stronie drogi.

    Takich kierowców którzy nie mają pojęcia o nowoczesnej organizacji ruchu chyba powinno się na jakiś ponowny egzamin kierować.

    • 38 37

    • (7)

      Jeżeli weźmiemy procentowo ilość rowerzystów i kierowców samochodów to jak to wygląda z tym nie douczeniem?, a widziałem nie raz jak rowerzyści jadą kontra pasem w drugą stronę

      • 2 8

      • (5)

        wystarczy przesledzic raporty policji w kwestii wypadków. wynika z nich ze 90% wypadków powodują "doskonale" douczeni kierowcy, a udział w ruchu mają zaledwie na poziomie 40%.

        • 8 4

        • (4)

          To co tam w 60%porusza się po drogach ?pewnie ryksze ;)

          • 4 6

          • zapominasz o pasażerach tramwajów, autobusów, trolejbusów, SKM i PKM (2)

            a także o pieszych i rowerzystach - to wszystko Twoi współmieszkańcy, którzy mają prawo do poruszania się po mieście z pełnym poczuciem bezpieczeństwa. Kierowcy często zachowując się nieodpowiedzialnie powodują wypadki, w których szkody odnoszą inni kierowcy i pasażerowie samochodów. Wystarczy, czy jeszcze trzeba coś wyjaśnić?

            • 3 1

            • (1)

              To autobusy , trolejbusy , tramwaje tak same się prowadzą ? ;)

              • 2 0

              • nie, ale w nich jeździ wielu ludzi, którzy są wliczani do procentów jadących na różne sposoby

                • 1 1

          • komunikacja publiczna 40%
            pieszo 12%
            rower 6%

            • 2 1

      • rowerzysta jadący kontrapasem w niewłaściwą stronę ("z prądem")

        zachowuje się niezgodnie z przepisami, ale nie stwarza istotnego zagrożenia dla kogokolwiek (chyba że dla rowerzystki/rowerzysty jadącej z naprzeciwka).

        • 2 6

  • 2019r a Gdynia w PRL-u. Inne miasta zdrcydowanie lepiej

    • 2 1

  • (4)

    Oczywiscie, że powinna być fizyczna bariera. Nigdy nie jadę tam po ulicy czy kontrapasie, bo chcę jeszcze trochę pozyc. Ale tak już jest, gdy drogi wymyślają młodzi mężczyźni, którzy nie mają pojęcia o bezpieczeństwie.

    • 6 2

    • w rureczkach, obcisłych mniam...

      • 0 1

    • I dlatego tak się na całym świecie tworzy infrastrukturę rowerową? (2)

      zauważ że "ścieżki" bardzo szybko upadły na zachodzie?
      Po kilku latach zrezygnowano z ich budowania na rzecz własnie pasów.
      Pasy są szybsze wygodniejsze i bezpieczniejsze od "ścieżek".
      Polska jest jedynym krajem (może poza Białorusią) gdzie taki model infrastruktury rowerowej dalej się tworzy.

      • 2 1

      • przesadzasz waść (1)

        w Holandii wzdłuż głównych ulic tworzenie dwukierunkowych dróg dla rowerów jest bardzo częste. Najważniejsze jest uspokajanie i redukcja skali ruchu w wielu obszarach miasta. O tym w Gdyni się nie mówi wystarczająco wyraźnie, a to służy wszystkim.

        • 0 1

        • 82% infrastruktury rowerowej w Holandii to pasy ruchu w jezdni.

          • 0 1

  • kontrapas będzie bezpieczny (2)

    ponieważ odpowiednie służby namalują/domalują na jezdni szerszą białą linie i skasują za tą "iwestycję" ze 3 duże bańki i dotację z Unii

    • 4 2

    • lepiej przeznaczyć pieniądze na wyjaśnianie kierowcom sensu poprawy warunków korzystania z rowerów (1)

      i innych alternatyw samochodu. Sens uspokojenia ruchu także warto promować. Szacunek wzajemny i okazywanie go na małych prędkościach rozwiązuje bardzo dużo problemów.

      • 0 0

      • Szczególnie gdy to nie twoje pieniądze

        • 0 1

  • Oczywiście furkał w akcji (1)

    I tak zrobią nie licząc się z nikim i kosztami.

    • 4 2

    • właśnie z kosztami się liczą

      realokacja przestrzeni jezdni na rzecz stworzenia kontrapasa to najtańsza metoda rozwoju sieci udogodnień do jazdy rowerem. Uspokojenie ruchu jest jeszcze tańsze i przynosi więcej korzyści, ale go nie widać.

      • 1 0

  • Bezsens (1)

    W ogóle nie powinno być tam tego kontrapasa

    • 8 6

    • a może jakiś argument, a nie czyste emocje, i to negatywne?

      • 2 0

  • czy ktoś wie co działo się w sobotę w Gdyni, że policja zablokowała centrum? (2)

    dziwne ze portal nic nie pisze

    była TVPis i ewidentnie jakiś polityk z nomenklatury PISowskiej musiał modlić się w kościele

    dziwne zwyczaje w tej wolsce, bo nawet za komuny nie zamykano ruchu na ulicy, jeśli nie było jakiegoś pochodu

    • 5 2

    • nadawali status wyższy temu kościółkowi, co mu zabytkowe witraże proboszczunio wytukł i wstawił sobie zwykłe okna. (1)

      I była pisowska swołocz, marynarze i pewnie hora ala i płaszczaki.
      O - Bazyliszka mniejsza teraz to jest.

      • 1 1

      • No cóż,Po wska swołocz napisała,musi być równowaga .

        • 1 0

  • Bedzie bezpiecznie gdy wkoncu pozbedziemy sie buraków za kierownica!I tego 20-30letniego złomu z ulic.

    Wystarczy tak jak na zachodzie wprowadzić opłaty za wjazd do miasta tego złomu !!

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane