- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (468 opinii)
- 2 Mała uliczka, duży problem (188 opinii)
- 3 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (99 opinii)
- 4 Był senator skazany na więzienie (109 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (126 opinii)
- 6 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (287 opinii)
Gdynia powtórzy przetarg na projekt zmian na Starowiejskiej
Spowalniacze ruchu, ograniczenie prędkości do 20 km/h, nowe oświetlenie i więcej zieleni to zmiany, jakie czekają ul. Starowiejską w Gdyni. Po latach zapowiedzi, ogłoszono w końcu pierwszy przetarg na projekt, ale został on unieważniony. Oferty okazały się zbyt drogie.
Władze miasta robiły wszystko, by dwie strony sporu w końcu się porozumiały, ale bez rezultatu.
W 2018 roku rozpoczęły się konsultacje w sprawie zakresu przekształcenia ulicy. Głos w ankietach zabrało 1,6 tys. mieszkańców. Przedstawiono trzy warianty i ten, który miał godzić obie strony zdobył zdecydowanie najmniej głosów, zaś zwolennicy skrajnych opcji podzielili się niemal po połowie.
Zmiany na Starowiejskiej: decyzja prezydenta po konsultacjach
Werdykt został wstrzymany na czas wyborów, a w tym czasie prezydent zapoznał się ze wstępnymi analizami kosztów. Jesienią 2018 roku zapadła decyzja o wprowadzeniu na ulicy Starowiejskiej przestrzeni z priorytetem dla pieszych.
Na kolejne wieści o Starowiejskiej trzeba było poczekać do stycznia 2020 roku. Wtedy został zaprezentowany projekt zmian w centrum Gdyni, mający ułatwić pieszym i rowerzystom przemieszczanie się po Śródmieściu. Do końca 2021 roku wydatki z budżetu miasta na zmiany mają sięgnąć 18 mln zł, a metamorfoza najstarszej ulicy w Śródmieściu będzie częścią tych zmian.
Dwie oferty w przetargu na projekt
Na początek potrzebna jest dokumentacja projektowa. Gdynia chce na ten cel wydać 580 tys. zł, ale pojawiły się dwie oferty przekraczające zakładany budżet.
- Konsorcjum: LIDER: mamArchitekci Sp. z o. o. z Warszawy /uczestnik: A2P2 architecture&planning z Gdańska - 735 540 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni,
- Highway Sp. z o. o. z Gdańska - 823 120 zł brutto, czas wykonania 36 tygodni.
Po analizie ofert zapadła decyzja, by unieważnić przetarg.
- Metamorfoza ulic Starowiejskiej, Abrahama i 10 Lutego jest jednym z głównych elementów Klimatycznego Centrum. Zaplanowaliśmy wydatki tak, aby móc kompleksowo zrealizować tę inwestycję, dlatego nie mogliśmy pozwolić na wydanie wyższej kwoty, niż zakładaliśmy w pierwszym podejściu do przetargu - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Zapowiada jednocześnie w drugim przetargu zmiany wymagań dla wykonawców i projektantów, które mają skutkować większą liczbą ofert. Nowe powstępowanie zostanie ogłoszone pod koniec marca.
Zmiany w ramach Starowiejskiej:
- uporządkowanie parkowania i plan ograniczenia prędkości do 20 km/h
- montaż spowalniaczy ruchu w postaci wyniesionych przejść dla pieszych
- trasy rowerowe i kontrapasy dla cyklistów
- strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią
- nasadzenia zieleni
- plan nowego oświetlenia
Dodatkowo odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian Wysiedlonych, od strony północnej, będzie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców. Zmiany dotkną też odcinek ul. Abrahama między Starowiejską i 10 Lutego.
Społecznicy: estetyzacja zamiast przebudowy
Wątpliwości, co do zakresu proponowanych zmian, mają społecznicy z Miasta Wspólnego, których działalność w Gdyni rozpoczęła się właśnie od próby przekonania władz miasta do metamorfozy ulicy Starowiejskiej.
- Z dokumentów przetargowych nie wynika, że czeka nas przebudowa. Będzie to raczej głęboka estetyzacja - bez remontu instalacji podziemnych, bez wnioskowanego przez nas zrównania poziomów jezdni i chodników. Na ostatniej prostej udało się, już na etapie przetargu, zmienić zapis o docelowej liczbie miejsc postojowych. W dokumentach znalazł się pierwotnie zapis o redukcji "do 50 procent obecnego stanu", ostatecznie mamy coś bliżej obiecanego przez prezydenta i wybranego w konsultacjach wariantu pierwszego, z redukcją "o 65 do 80 procent obecnego stanu" - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego, dodając, że za kilka lat konieczny może być kolejny remont związany z podziemnymi instalacjami w ulicy.
Opinie (90) 1 zablokowana
-
2020-03-18 08:34
Opinia wyróżniona
Starowiejska
Te wszystkie przebudowy skonczą się tak jak budowa przystani jachtowej w Sopocie. W Sopocie wozi się piasek z jednego miejsca w drugie. W Gdyni spowoduje to korki na innych ulicach i nie poprawi handlu na Starowiejskiej. Galerie zabrały klientów i stare czasy nie wrócą !
- 20 5
-
2020-03-18 08:48
Opinia wyróżniona
Gdynianka (1)
Jak się chce mieć cisze i spokój to trzeb się przeprowadzić na wieś a nie oczekiwać tego mieszkając w centrum miasta. Pamiętajmy , że aby zamykać ulice dla ruchu samochodowego to trzeba budować wielkie wielokondygnacyjne parkingi niedaleko tych ulic , żeby było gdzie zostawić samochód.
Nie ma co liczyć na komunikacje miejska w obecnym stanie . Zatłoczone śmierdzące autobusy raczej zniechęcają do podróży niż zachęcają.- 22 17
-
2020-03-18 09:37
wielokondygnacyjne parkingi w pobliżu centrum miasta nawet jeśli są darmowe i tak stoją puste
jedno miejsce w takim parkingu kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych, samo utrzymanie kosztuje rocznie ponad 1000 złotych. Kto ma pokrywać koszty tego typu fanaberii, które zwiększają korki na dojazdach do centrum? Cisza i spokój może być dobrem dostępnym w wielu miejscach dobrze zarządzanego miasta. Wystarczy spokojnie zakwestionować
jedno miejsce w takim parkingu kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych, samo utrzymanie kosztuje rocznie ponad 1000 złotych. Kto ma pokrywać koszty tego typu fanaberii, które zwiększają korki na dojazdach do centrum? Cisza i spokój może być dobrem dostępnym w wielu miejscach dobrze zarządzanego miasta. Wystarczy spokojnie zakwestionować dotychczasową rolę prywatnych samochodów w mieście i realizować już opracowany w Gdyni plan zrównoważonej mobilności. Jego autorzy zdają się wiedzieć, że samochód nie jest jedynym, a nie powinien być głównym środkiem zaspokajania codziennych potrzeb mobilności w centrum dobrze zarządzanego miasta.
- 4 4
-
2020-03-17 19:05
Opinia wyróżniona
Przebudowa tej ulicy bez remontu instalacji podziemnych i likwidacji krawężników nie ma sensu (8)
Ulica Starowiejska może stać się kolejną częścią strefy miasta wolną od szybko jeżdżących i parkujących samochodów, czyli strefą przyjazną mieszkańcom i przyjezdnym. Do tego potrzeba konsekwentnych i zdecydowanych działań ze strony włodarzy miasta. Takie ulice po sensownie zaprojektowanej przebudowie przyciągają klientów poruszających się głównie
Ulica Starowiejska może stać się kolejną częścią strefy miasta wolną od szybko jeżdżących i parkujących samochodów, czyli strefą przyjazną mieszkańcom i przyjezdnym. Do tego potrzeba konsekwentnych i zdecydowanych działań ze strony włodarzy miasta. Takie ulice po sensownie zaprojektowanej przebudowie przyciągają klientów poruszających się głównie pieszo, ale niekiedy także na rowerach i hulajnogach. Najnowszy przykład to Stągiewna w Gdańsku, choć w Kopenhadze takie strefy były konsekwentnie wdrażane od 1968 roku. Ich autor i inicjator kilkakrotnie odwiedzał Trójmiasto, urbaniści lubili sobie robić z nim zdjęcia, ale zdecydowanego naśladownictwa dobrych przykładów jak na razie nie widać.
- 50 22
-
2020-03-18 02:52
Siedź w domu i odwal sie od samochodów! (2)
W dzisiejszych czasach i przyszłych deptaki zostaną zlikwidowane. Chodzi o to by ludzie nie mieli ze sobą kontaktu. A to najlepiej robi się w aucie! I nie mów że to tylko teraz! Te kwarantanny będą chlebem powszednim na świecie. Po tym wirusie przyjdzie następny i następny i......
- 2 9
-
2020-03-18 10:07
Juz tworzycie nastepnego, ze masz takie informacje?
- 0 1
-
2020-03-18 09:29
chciałem dać plusa za ironię, ale w końcu dałem jednak minusa
Ironia na moje rozeznanie szyta zbyt grubymi nićmi.
- 2 1
-
2020-03-17 21:08
(1)
To gdzie do ku............y nędzy mają w końcu parkować kierowcy może w kościele.......kiedy w końcu zaczną robić parkingi wielopoziomowe ,do cholery mamy 21 wiek a Gdynia się cofa zamiast iśc do przodu.
- 14 10
-
2020-03-18 09:28
kierowcy mogą parkować w wielu miejscach, jeśli wszyscy chcą jeździć samochodami
i do tego parkować swoje prywatne samochody 23 godziny na dobę w pobliżu swojego miejsca zamieszkania to wszyscy mamy problem. Powtarzam: najważniejsza jest wyobraźnia i zdolność do spokojnej wymiany argumentów. Wyobraźnia jest potrzebna do tego, by stwierdzić, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Jeśli każdy by chciał
i do tego parkować swoje prywatne samochody 23 godziny na dobę w pobliżu swojego miejsca zamieszkania to wszyscy mamy problem. Powtarzam: najważniejsza jest wyobraźnia i zdolność do spokojnej wymiany argumentów. Wyobraźnia jest potrzebna do tego, by stwierdzić, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Jeśli każdy by chciał wszędzie jechać w mieście swoim prywatnym samochodem, wszyscy staliby w korkach. Chyba to nie jest trudne do zrozumienia? Praktyczne dowody na prawdziwość tej tezy widzimy prawie codziennie.
- 6 3
-
2020-03-17 20:20
Ty,Piesiewicz (2)
Czemu ty tak nie lubisz aut?? Moze wez rower i rozwoż towar nim,to zobaczysz
- 9 15
-
2020-03-18 15:42
rowerami towary rozwozono po miescie przez kilka dziesiecioleci
- 0 0
-
2020-03-18 09:25
jak na razie to aut nie lubią inni posiadacze aut, którzy im np. zajmują przestrzeń do parkowania
towar można zawozić w mieście na różny sposób, dla dostawczaków można przewidzieć wybrane godziny dnia (tzw. okienka dostaw) praktykowane od wielu lat w dobrze zarządzanych strefach wolnych od ruchu i parkowania samochodów. Najważniejsza jest wyobraźnia i zdolność do spokojnej wymiany argumentów.
- 3 3
Wszystkie opinie
-
2020-03-17 18:14
(9)
Uwaga: to jest nowy przetarg na Projekt a nie na Wykonanie przebudowy!!!!
Wniosek z tego taki, że może się skończyć wizualizacją makietą w Infoboxie.- 78 2
-
2020-03-17 19:06
(6)
Takie są przepisy - najpierw projekt, potem realizacja. Na oba etapy trzeba rozpisać przetarg.
- 3 5
-
2020-03-17 21:09
(2)
A potem do piachu i tak sie nie doczekasz w tej wiosce niczego.
- 14 0
-
2020-03-18 07:15
(1)
możesz jechac do innej wioski np tej za sopotem. tylko tam będziesz narzekał na coś innego.
- 1 3
-
2020-03-18 07:28
nie decyduj
za innych, żeby nie ludzie, którzy nie zawsze się ze wszystkim zgadzają i mają inne zdanie dalej tkwilibyśmy we "wschodnim porządku".
- 1 0
-
2020-03-18 07:02
Starowiejska - to niekończąca się historia.
20 lat te same teksty!
- 4 1
-
2020-03-18 08:55
Nie ta kolejność (1)
Najpierw przetarg na projekt, potem wizualizacja, tzn. przetarg na wizualizację, dopiero na końcu realizacja wizualizacji.
- 1 1
-
2020-03-18 13:22
:) i się kreci
zawsze to jakiś temat rezerwowy na długie jesienne wieczory, albo kwarantannę ;)
- 0 0
-
2020-03-18 08:38
Wizualizacja (1)
Ale forsa publiczna pójdzie do prywatnych kieszeni !
- 1 1
-
2020-03-18 09:31
niepieniężne korzyści z realizacji sensownego projektu publicznego
trafią do wszystkich mieszkańców i przyjezdnych odwiedzających ten fragment miasta
- 0 0
-
2020-03-17 18:19
STOP (1)
Spowalniacze to i**otyzm, "łyse" i "karczochy" terenówkami i tak nie zwolnią,a karetki z chorymi będą zmuszone....ciemnogród cd.
- 54 17
-
2020-03-17 20:14
Wjazd dla karetek będzie od strony Wójta Radtkego.
- 8 1
-
2020-03-17 18:22
żałują kasę na remonty ulic a lekką ręką w kilka lat
wydali miliony na prywatny klub sportowy.
- 66 5
-
2020-03-17 18:23
ktoś musi
zarabiać a więc zamontowaliśmy ekrany i zrobimy parę wizualizacji
- 42 2
-
2020-03-17 18:25
Piniedzy nie ma i nie będzie (3)
Czy to nie w Gdyni kupiono sprzęt do odśnieżania ulic za 20 milionów złotych? Surowe i śnieżne zimy skłoniły ich do tego?
- 48 7
-
2020-03-17 18:47
(2)
czy to nie pis podniosl ceny pradu o 80% by misiewicze horaly w enerdze mogły zarabiac 20 000 co miesiac?
- 13 13
-
2020-03-18 07:03
To Pani Kopacz - pakiet klimatyczny. (1)
PIS łagodzi skutki głupoty poprzedników.
- 3 1
-
2020-03-18 09:10
Wina tuska, oni tez kradli, argumenty misiewicza
- 2 3
-
2020-03-17 18:27
Sprzedają działki miejskie, sprzedali wodociągi, gdzie są te pieniądze? (5)
Zero inwestycji a i tak w tym roku dług miasta powiększy się o kolejne 300 milionów złotych.
- 46 2
-
2020-03-17 23:29
(3)
Samorządność, więc sami rządzą. Wybrani przez lemingów robią co chcą
- 9 0
-
2020-03-17 23:37
(2)
i beda rzadzic jeszcze dlugo. A trolikom pozostaje skowyt i klepanie glupot w klawiature
- 1 7
-
2020-03-18 07:04
Pieniądze są na pewno w dobrych rękach. (1)
Tylko nikt nie wie w czyich.
- 2 1
-
2020-03-18 08:50
wazne, ze w dobrych :)
- 0 1
-
2020-03-17 23:37
zmieniaja plan zagospodarowania pod deweloperow uznajac np leszczynki za centrum zeby deweloper nie musial tyle miejsc parkinkowych budowac itp itd takich cudow i cudenkow w tym miescie cala masa, oczywiscie nikt z tego profitow nie czerpie... inaczej nie mozna pisac w mediach lokalnych
- 6 0
-
2020-03-17 18:29
Szkoda. (10)
Dzisiejszy dzień pokazuje jak fantastyczne może być miasto bez samochodów.
Cisza, świeże powietrze. Normalnie można spacerować, jeździć rowerem bez obaw o swoje życie.
Szkoda że to tylko na chwile tak będzie.- 28 39
-
2020-03-17 22:16
Xxx (1)
O swoje życie obawiam się jako pieszy idący po chodniku i uciekający często przed rozwydrzonymi rowerzystami.
- 20 5
-
2020-03-18 15:51
przestan lazic po sciezkaz rowerowych
- 0 0
-
2020-03-17 23:11
za miesiąc odczujesz w kieszeni skutki tego raju
- 9 0
-
2020-03-18 04:10
Trzeba mieć coś nie tak z głową żeby teraz wychodzić z domu na spacer czy jeździć rowerem.
- 4 4
-
2020-03-18 07:40
Mam dokładnie takie same odczucia. Są plusy tej całej kwarantanny.
Wreszcie można odetchnąć.
- 2 2
-
2020-03-18 09:57
Jasne zostaniemy wszyscy w domach żebyś ty mógł rowerem środkiem ulicy popitalać
- 1 2
-
2020-03-18 12:22
Potrzebujesz życia bez samochodów to wyprowadź się gdzieś do miejsca (2)
oddalonego o 2km od drogi - na pewno nikt nie przyjedzie autem :)
- 2 1
-
2020-03-18 15:53
(1)
samochodziarze scigacie sie kto glupszy post napisze?
- 0 0
-
2020-03-19 17:53
Nie, my możemy scigać się na drodze. Ty musisz na głupie posty.
- 0 0
-
2020-03-18 17:00
To jest brak życia i upadek wszystkiego
- 1 0
-
2020-03-17 18:44
A czemu ?? Nie wygrlai ci co mieli wygrac?
A może inwestor nie zadeklarował dostarczenia wystarczającej ilości kubełków z farbą i pendzelków na kolejne milowe inwestycje w Gdyni?:)
- 38 1
-
2020-03-17 18:54
Tylko Polanka Redłowska jest chyba dłużej zmieniana, (1)
ale nie miała aż tyle projektów/propozycji co Starowiejska, której temat odżywa co pół roku od wielu lat.
- 27 1
-
2020-03-17 23:37
celowe dzialanie siwego ateraz okularnika
- 1 0
-
2020-03-17 18:56
Czyli po staremu
Sprzedać już tam nie ma co.
Dwa wiadra farby, kilka krzaków i dziekuje
Nawierzchnia historyczna, więc remontu też nie bedzie- 38 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.