• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi 24 autobusy elektryczne: 16 standardowej długości i 8 przegubowców

Krzysztof Koprowski
16 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Dotychczas w Gdyni elektryczne autobusy pojawiały się jedynie na testach. Nz. elektryczny autobus marki Mercedes, który kursował po Śródmieściu w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). Dotychczas w Gdyni elektryczne autobusy pojawiały się jedynie na testach. Nz. elektryczny autobus marki Mercedes, który kursował po Śródmieściu w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Jeżeli uda się rozstrzygnąć ogłoszony przez PKA przetarg, to za kilkanaście miesięcy na ulice Gdyni wyjadą 24 w pełni elektryczne autobusy. Osiem z nich będą stanowiły autobusy przegubowe, zaś pozostałe 16 będzie standardowej długości. O wyborze producenta tylko w 53 proc. stanowić będzie kryterium najniższej ceny, pozostałe kryteria to rozwiązania techniczne.



Czy przewoźnicy komunikacji miejskiej powinni inwestować w autobusy elektryczne?

Ogłoszony przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej przetarg podzielony został na dwie części:
  • dostawę 16 elektrycznych autobusów o standardowej długości ok. 12 m,
  • dostawę 8 elektrycznych autobusów przegubowych o długości ok. 18 m.

Wszystkie pojazdy będą w pełni elektryczne (zamawiający nie dopuszcza tzw. autobusów hybrydowych, gdzie silnik elektryczny jedynie wspomaga spalinowy), niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w klimatyzację i monitoring.

Pojazdy o standardowej długości muszą pomieścić nie mniej niż 80 pasażerów (w tym 27 na miejscach siedzących), zaś "przegubowce" minimum 110 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Przewóz roweru, alkoblokada i miejsce pod biletomat



W wymaganiach dla dostawcy uwzględniono także pasy lub uchwyty do mocowania minimum jednego roweru oraz system do neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów.

Co ciekawe, w przestrzeni pasażerskiej musi być przewidziane miejsce do montażu biletomatu, choć na razie Gdynia nie planuje instalacji urządzeń tego typu w pojazdach. W kabinie kierowcy zamontowana zostanie natomiast alkoblokada, uniemożliwiająca uruchomienie silnika przez nietrzeźwego kierowcę.

Elektryczny MAN, który był testowany przez Gdynię na przełomie października i listopada br. Elektryczny MAN, który był testowany przez Gdynię na przełomie października i listopada br.

Cena nie będzie jedynym kryterium wyboru dostawcy



Dla obu typów pojazdów w przetargu zdefiniowano szereg kryteriów, które zdecydują o wyborze najkorzystniejszej oferty:
  • najniższa cena - 53 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
  • zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
  • system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
  • rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
  • rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.

Elektryczny autobus Volvo testowany w Gdyni w ubiegłym roku. Elektryczny autobus Volvo testowany w Gdyni w ubiegłym roku.

Minimum sześć lat gwarancji na akumulatory



Pod względem zasobników energii Gdynia wymaga udzielenia co najmniej sześciu lat gwarancji i rękojmi, przy czym oferta z propozycją nawet siedmiu lat otrzyma zero punktów w klasyfikacji.

Zdolność magazynowania energii ujęta w kryteriach przetargu nie jest wygórowana - dla autobusów standardowych to minimum 150 kWh, zaś przegubowych minimum 180 kWh (tzw. pojemność użyteczna została zdefiniowana na poziomie odpowiednio 120 i 144 kWh).

Obecnie na rynku pojawiają się konstrukcje o pojemności przekraczającej 600 kWh. Przykładowo niedawno testowany w Gdyni "elektryk" produkcji MAN posiada akumulatory o pojemności 480 kWh, które pozwalają na jednorazowe pokonanie 200-270 km. Wersja przegubowa tego autobusu, która nie była testowana w Trójmieście, posiada akumulatory o pojemności 640 kWh.

Wcześniej, w lutym br., w Gdańsku i Gdyni testowano elektryczny samochód marki Mercedes, który mógł się pochwalić akumulatorami o pojemności 243 kWh, które pozwalają na pokonanie ok. 140-150 km (maksymalny zasięg przy idealnych warunkach to 250 km).

Gdynia testowała również autobus elektryczny produkcji Volvo. Jego baterie o pojemności 200 kWh pozwalają na przejazd ok. 100 km na jednym ładowaniu.

Stanowisko do ładowania autobusów elektrycznych w Krakowie. Podobne pojawią się wkrótce w Gdyni. Stanowisko do ładowania autobusów elektrycznych w Krakowie. Podobne pojawią się wkrótce w Gdyni.

Ładowanie akumulatorów na pętlach oraz w zajezdni



Autobusy będą przystosowane do ładowania na trasie oraz w zajezdni. Na trasie odbywać się będzie za pomocą specjalnych pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych.

Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Pojedyncze stanowiska zamontowane będą przy Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

W zajezdni uzupełnianie akumulatorów będzie się odbywało z użyciem 22 ładowarek, które będą zamontowane w bazie PKA przy ul. PlatynowejMapka.

Stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych


Autobusy elektryczne w liniowej eksploatacji w 2022 r.



Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy. Jeżeli nie pojawią się żadne opóźnienia, uruchomienie niezbędnej infrastruktury do ładowania oraz wprowadzenie autobusów elektrycznych do liniowej eksploatacji powinno nastąpić na początku 2022 r.

Zakup elektrycznych autobusów oraz przygotowanie infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.

Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje


Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (180) 10 zablokowanych

  • Ale nowość! (1)

    W Rzeszowie od 8 lat jeżdżą tylko elektryczne.

    • 8 8

    • To żart?

      W żadnym mieście w Polsce nie ma samych autobusów elektrycznych. Tym bardziej od 8 lat.

      Gdyby ktoś był naprawdę ciekawy, to w Rzeszowie jeździ 10 elektrycznych, na ponad 200 autobusów ogółem. Od 2019 roku.

      Czyli: drogi bieszczadniku, oszczędnie gospodarujesz prawdą.

      • 2 0

  • wybiorą autobus zagranicznego koncernu (2)

    w czasie kryzysu wspomogą niemiecką gospodarkę

    • 9 11

    • Wymien

      mi choc jednego polskiego producenta tegoz autobusu

      • 1 2

    • następny nie wie co to przetarg

      • 0 0

  • Gdzie tu ekologia

    Co z recyklingiem baterii, gdzie to będą utylizować? Zaśmiecą wszystko, coraz więcej urządzeń jest ładowanych. Przyszłość to motoryzacja na wodór a nie na prąd.

    • 14 4

  • Już widzę jak stoją w korkach, jazda pod górkę

    I raptem energia się kończy i autobus staje korkując pół Gdyni.

    • 14 7

  • Bez rowerów (7)

    I nadal ogłasza się przetargi na autobusu nie myśląc o rozwiązaniach w sprawie przewozu rowerów. Włodarze wymagają żeby wozić ale rozwiązań technicznych nie wprowadzają, kolejna piękna okazja zmarnowana aby takie istniejące rozwiązania wprowadzić.

    • 3 10

    • Warto kupic rower (4)

      Do jazdy. Do wozenia są walizki!

      • 0 0

      • nogi są do chodzenia a nie do wożenia ich autobusem

        • 1 0

      • ale najpierw muszą być drogi dla rowerów (2)

        póki ich nie ma, powinna być możliwość przewiezienia roweru autobusem. Musiałbym upaść na głowę, aby jadąc z dzieckiem wyjechać rowerem na ulicę.

        • 0 0

        • (1)

          Nie wyjeżdżaj. idziesz z dzieckiem rower zostaw w domu!!!

          • 0 1

          • jak mam jechać na rowerze zostawiając rower w domu?

            • 0 0

    • Do bez rowerów (1)

      Rower ma koła. Kup sobie szelki od starego trajtka i podłączaj się pod linię trolejbusową. A tak a pro po- po torkupiłeś rower by wozić go autobusem?

      • 0 1

      • po to aby poruszać się bezpiecznie

        jak będzie DDR to nie będę wsiadał do autobusu

        • 0 0

  • Tia

    Juz widze jak będą staly na środku bo ktos po prąd poleciał.

    • 7 4

  • Czy to jest czas na kolejne inwestycje? (1)

    Nie narzekajcie później jak będziecie w plecy.

    • 2 3

    • Nie ma wyjścia. Zresztą takie wydatki się planuje ze sporym wyprzedzeniem, a nie wyciąga kasę z portfela i tyle.

      • 0 0

  • Ekolodzy

    Ekologiczne autobusy a w czasie gdy szkoły pozamykane w każdej z nich palą światło i ogrzewają, termos taty na 5 na max i cieplutko jaśniutko w każdej szkole w Gdyni w tygodniu jak i w weekendy. Może tym się zająć?

    • 4 2

  • Wodór

    Słyszałem ze lotos inwestuje w wodór to może wodór byłby najlepszą alternatywą diesla

    • 12 2

  • Biometan LNG

    Dla transportu ciężkiego prąd jest bez sensu. Lepiej, taniej i bezpieczniej używać bioodpadów z wysypisk i osadów ściekowych z oczyszczalni do produkcji biometanu. Darmowe, zawsze dostępne. Ale trzeba trochę poczytać, zobaczyć co się dzieje na świecie. Policzyć koszty całkowite. Eh...

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane