Fakty i opinie

Gdynia kupi 24 autobusy elektryczne: 16 standardowej długości i 8 przegubowców

Najnowszy artukuł na ten temat

Oferty na elektryczne autobusy dla Gdyni

Dotychczas w Gdyni elektryczne autobusy pojawiały się jedynie na testach. Nz. elektryczny autobus marki Mercedes, który kursował po Śródmieściu w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).
Dotychczas w Gdyni elektryczne autobusy pojawiały się jedynie na testach. Nz. elektryczny autobus marki Mercedes, który kursował po Śródmieściu w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). fot. Trojmiasto.pl

Jeżeli uda się rozstrzygnąć ogłoszony przez PKA przetarg, to za kilkanaście miesięcy na ulice Gdyni wyjadą 24 w pełni elektryczne autobusy. Osiem z nich będą stanowiły autobusy przegubowe, zaś pozostałe 16 będzie standardowej długości. O wyborze producenta tylko w 53 proc. stanowić będzie kryterium najniższej ceny, pozostałe kryteria to rozwiązania techniczne.



Czy przewoźnicy komunikacji miejskiej powinni inwestować w autobusy elektryczne?

tak, to przyszłościowy środek transportu 59%
tak, ale tylko z myślą o liniach przez gęstą zabudowę 16%
nie, autobusy spalinowe wciąż są lepszym rozwiązaniem 13%
nie, należy wybrać inną technologię 12%
zakończona Łącznie głosów: 815
Ogłoszony przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej przetarg podzielony został na dwie części:
  • dostawę 16 elektrycznych autobusów o standardowej długości ok. 12 m,
  • dostawę 8 elektrycznych autobusów przegubowych o długości ok. 18 m.

Wszystkie pojazdy będą w pełni elektryczne (zamawiający nie dopuszcza tzw. autobusów hybrydowych, gdzie silnik elektryczny jedynie wspomaga spalinowy), niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w klimatyzację i monitoring.

Pojazdy o standardowej długości muszą pomieścić nie mniej niż 80 pasażerów (w tym 27 na miejscach siedzących), zaś "przegubowce" minimum 110 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Przewóz roweru, alkoblokada i miejsce pod biletomat



W wymaganiach dla dostawcy uwzględniono także pasy lub uchwyty do mocowania minimum jednego roweru oraz system do neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów.

Co ciekawe, w przestrzeni pasażerskiej musi być przewidziane miejsce do montażu biletomatu, choć na razie Gdynia nie planuje instalacji urządzeń tego typu w pojazdach. W kabinie kierowcy zamontowana zostanie natomiast alkoblokada, uniemożliwiająca uruchomienie silnika przez nietrzeźwego kierowcę.

Elektryczny MAN, który był testowany przez Gdynię na przełomie października i listopada br.
Elektryczny MAN, który był testowany przez Gdynię na przełomie października i listopada br. fot. Paweł Kukla/gdynia.pl

Cena nie będzie jedynym kryterium wyboru dostawcy



Dla obu typów pojazdów w przetargu zdefiniowano szereg kryteriów, które zdecydują o wyborze najkorzystniejszej oferty:
  • najniższa cena - 53 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
  • okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
  • zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
  • system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
  • rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
  • rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.

Elektryczny autobus Volvo testowany w Gdyni w ubiegłym roku.
Elektryczny autobus Volvo testowany w Gdyni w ubiegłym roku. fot. ZKM Gdynia

Minimum sześć lat gwarancji na akumulatory



Pod względem zasobników energii Gdynia wymaga udzielenia co najmniej sześciu lat gwarancji i rękojmi, przy czym oferta z propozycją nawet siedmiu lat otrzyma zero punktów w klasyfikacji.

Zdolność magazynowania energii ujęta w kryteriach przetargu nie jest wygórowana - dla autobusów standardowych to minimum 150 kWh, zaś przegubowych minimum 180 kWh (tzw. pojemność użyteczna została zdefiniowana na poziomie odpowiednio 120 i 144 kWh).

Obecnie na rynku pojawiają się konstrukcje o pojemności przekraczającej 600 kWh. Przykładowo niedawno testowany w Gdyni "elektryk" produkcji MAN posiada akumulatory o pojemności 480 kWh, które pozwalają na jednorazowe pokonanie 200-270 km. Wersja przegubowa tego autobusu, która nie była testowana w Trójmieście, posiada akumulatory o pojemności 640 kWh.

Wcześniej, w lutym br., w Gdańsku i Gdyni testowano elektryczny samochód marki Mercedes, który mógł się pochwalić akumulatorami o pojemności 243 kWh, które pozwalają na pokonanie ok. 140-150 km (maksymalny zasięg przy idealnych warunkach to 250 km).

Gdynia testowała również autobus elektryczny produkcji Volvo. Jego baterie o pojemności 200 kWh pozwalają na przejazd ok. 100 km na jednym ładowaniu.

Stanowisko do ładowania autobusów elektrycznych w Krakowie. Podobne pojawią się wkrótce w Gdyni.
Stanowisko do ładowania autobusów elektrycznych w Krakowie. Podobne pojawią się wkrótce w Gdyni. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Ładowanie akumulatorów na pętlach oraz w zajezdni



Autobusy będą przystosowane do ładowania na trasie oraz w zajezdni. Na trasie odbywać się będzie za pomocą specjalnych pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych.

Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Pojedyncze stanowiska zamontowane będą przy Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

W zajezdni uzupełnianie akumulatorów będzie się odbywało z użyciem 22 ładowarek, które będą zamontowane w bazie PKA przy ul. PlatynowejMapka.

Stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych


Autobusy elektryczne w liniowej eksploatacji w 2022 r.



Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy. Jeżeli nie pojawią się żadne opóźnienia, uruchomienie niezbędnej infrastruktury do ładowania oraz wprowadzenie autobusów elektrycznych do liniowej eksploatacji powinno nastąpić na początku 2022 r.

Zakup elektrycznych autobusów oraz przygotowanie infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.

Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje


Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.

Opinie (179) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Ja tam nie jestem za elektrykami,jednak stary.dobry dizel jest nie do zajechania.Pomruk mojego 4 litrowego mustanga z rana co prawda budzi wszystkich lokatorów ale nie wyobrażam sobie ładowania auta przez rasowego drajwera jakimś kablem...fuel,gasoline, diesel forever.A trajtek bez szelek...to już tego nie rozumiem,zawsze kojarzył mi się z ziuuuuu i spadającymi szelkami.

    • 22 61

  • Już mogę ogłosić zwycięzcę tego przetargu. To będzie Solaris. Jakość wykonania w tej firmie poniżej krytyki.

    • 10 41

  • Super.

    Autobusy na prąd, a prąd skąd ? Z węgla :)

    • 87 21

  • Brawo

    No i git. Pozdrawiam

    • 6 12

  • może najpierw niech Gdynia je rzeczywiście kupi to wtedy wyraże entuzjazm

    Gdynia dużo obiecanek i zapowiedzi, najczęściej nie dochodzi do realizacji

    • 36 12

  • Lepiej inwestować w wodór lub gaz CNG.

    • 35 9

  • Kiedy w Gdyni będziemy mieli wspólny bilet i biletomaty?

    "w przestrzeni pasażerskiej musi być przewidziane miejsce do montażu biletomatu, choć na razie Gdynia nie planuje instalacji urządzeń tego typu w pojazdach"

    Odnoszę wrażenie że urzędnicy ZKM Gdynia udają że im zależy na pasażerach. Ile to już lat obiecują nam wspólny bilet, ile to już było na ten temat debat czy ile już powstało "fachowych" opracowań i wciąż słyszymy deklaracje. To jest przerażające!

    • 43 7

  • Są dotacje,są inwestycje.Dobrze,że są jakiekolwiek inwestycje.

    • 13 1

  • trajtki kupowali 5 lat więc nie wierzę, że te autobusy będą za kilkanaście miesięcy

    • 31 7

  • za te pieniądze mogliby uruchomoć kolej na północ Gdyni, tory są. wystarczy odświeżyć przystanki.

    co za różnica czy elektryczne czy spalinowe skoro i tak będą stały w korkach na tych dziurawych drogach?

    • 59 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.