• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi 24 elektryczne autobusy i zbuduje siedem stacji ładowania

Michał Sielski
25 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Elektryczne autobusy były już w tym roku testowane na ulicach Gdyni. Elektryczne autobusy były już w tym roku testowane na ulicach Gdyni.

Niemal 70 mln zł unijnej dotacji pozwoli Gdyni na zakup 24 całkowicie elektrycznych autobusów. Będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów. Powstaną też stacje do ich ładowania - głównie na pętlach autobusowych i w zajezdni. Nowe pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone, napędzane olejem napędowym.



Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Autobusy elektryczne będą mogły jeździć tam, gdzie nie ma trakcji trolejbusowej. Pojadą na starannie wyselekcjonowanych trasach, by pasażerów i kierowców nie spotkała przykra niespodzianka - czyli rozładowane baterie. Będą obsługiwać linie nr 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocne N40 i N94.

- Zasięg autobusów limitowany jest pojemnością baterii trakcyjnej, stąd też dokładna i precyzyjna selekcja linii, na których te pojazdy będą funkcjonować - wyjaśnia Marcin Wołek, ekspert ds. transportu i wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.
Gdynia będzie mogła zakupić 24 elektryczne autobusy: osiem przegubowych i 16 o standardowej długości.

Stacje ładowania w siedmiu miejscach na terenie Gdyni



W projekcie znalazło się też dofinansowanie siedmiu stacji pantografowych szybkiego doładowywania ze stacjami transformatorowymi. Staną one przy pięciu pętlach autobusowych i na przystankach końcowych. Dwie przy przystanku Dom Marynarza, dwie przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców na Witominie i po jednej przy Dworcu Morskim, przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego na Oksywiu oraz przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego przy placu Kaszubskim.

Inwestycja będzie kosztowała 81 mln 34 tys. zł, a unijna dotacja pokryje 68 mln 649 tys. 400 zł.

Miejsca

Opinie (247) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Mieszkam w Norwegii wjec z politowaniem czytam (3)

    o waszych zachwytach nad kilkoma autobusami elektrycznymi ktore u nas w Norwegi, som bynajmniej standartem. Oj daleko wam jeszcze do nas i takiego statusu zyciowego co ja mam. Nie bende wam nawet przeliczal ile zarabiam miesiecznie bo widze ze nawet zwykly autobus elektryczny to dla was jakies nie wiadomo co i byscie sie stresowali mojom pensjom. Po co?

    • 3 4

    • Dobrze ze niepismienni wyjechali

      Pewnie trzeba ci było worek na głowę założyć, żebyś się autobusu nie bał.

      • 0 0

    • masz problem z ortografią wypada się pouczyć

      • 1 0

    • Tylko jak uwas wprowadzali nowinke to była nowość .I pewnie tak samo mówili o tym

      • 0 1

  • Brawo Gdynia! (24)

    A w Gdańsku stare diesele po Niemcach....

    • 110 41

    • Bo Dulcynea

      Lubi tylko po niemiecku.

      • 0 0

    • Dobrze ze ta Unia Europejska stara się żebyśmy weszli do Europy (5)

      Bo z takim taborem jesteśmy na końcu polski.
      Jeszcze rok temu Jejcze na trolejbusach jeździły.
      A pamietam w Gdansku same mercedesy i neopalny nowe.
      Mówił ja, rodzony w Gdyni.

      • 1 4

      • Polska to Unia (3)

        • 1 1

        • (2)

          Czyli nie jestes Polakiem, a Unitą?

          • 1 3

          • o kurde, to żeś wymóżdżył :D (1)

            W dniu kiedy stajesz przed ołtarzem przestajesz być synem a zostajesz mężem? A potem przestajesz mężem a zostajesz ojcem? Nie kumasz, że jedna osoba może jednocześnie identyfikować się w wielu grupach?

            Normalny człowiek jest zarówno Polakiem, jak i Europejczykiem. Tylko dla tych tęskniących za kremlowskim przelewem to jest wybór albo-albo.

            • 2 0

            • No widzisz, jaki jestem dobry? Wy w Berlinie tak nie potrafio.

              • 0 1

      • Jak ktoś tak bardzo chce być w Unii to niech sobie jedzie na zachód, niech zniesławia Polskę i kłamie że zaatakowali ją naziści (a nie Niemcy), niech wierzy w poprawność polityczną, popiera elgiebety i przyjmie imigranta w dom. Nie każdy na szczęscie się tym badziewiem zadławił.

        • 0 4

    • Gdynia staje się coraz bardziej nowoczesna... (6)

      ...w przeciwieństwie do miasta siostrzanego z południa.

      • 6 3

      • (4)

        Zwlaszcza ze posiada karnety, a ten rzekomo zacofany Gdansk biletomaty.

        • 1 1

        • Biletomaty to już przeżytek (3)

          • 2 0

          • (2)

            To sobie karnety kupuj.

            • 1 0

            • apka misiu, apka (1)

              albo miesięczny kupiony przez net

              Mamy 2020 rok, cyberpunk dookoła. Ocknij się!

              • 0 2

              • 2019, bałwanie. Sam se kupuj i dawaj sie okradać.

                • 1 0

      • Ktore to jest miastem siostrzanym Gdyni.

        Nie ma takiego ani w Polsce ani za granica. Gdynia jest jedna.

        • 1 0

    • Ale z kolei jak w przyszlosci Gdańsk zakupi nowe autobusy wtedy (1)

      Gdynianie beda narzekac ze maja stare i technologicznie przestarzale niedoskonale i klopotliwe w utrzymywaniu pojazdy. Wy tylko narzekac potraficie i nic wiecej. W kazdym kraju jezdza zarowno nowe jak i stare srodki komunikacji jezdnej. Nikt nie ma az tyle pieniedzy aby z roku na rok calkowicie odnawiac tabor.

      • 4 3

      • oho, futurysta się znalazł :D

        Jak już będę sławny i bogaty to zobaczysz jak ci będzie głupio!!! :D

        • 1 0

    • Gdańsk zamówił elektryki u Matousza zwanego pinokiem (2)

      Matousz obiecał auta elektryczne, więc czekamy na dostawę.

      • 6 3

      • Nie oczekuj od Mateusza tego. Skoro Platforma o tym nigdy nie myslala i (1)

        nikt sie o to nie skarzyl to dlaczego nagle Mateusz ma stawac na glowie aby twoje zachcianki spelniac.

        • 3 3

        • a tyle co wam matołuszek naobieca

          to nikt wam tyle nie da...

          • 1 1

    • (1)

      Jak będzie wojna, to będą jeździć po małej przeróbce na mazut, a Gdynia stanie.

      • 9 16

      • Polska w ruinie

        • 0 0

    • (2)

      Prywatni właściciele też posiadają diesle po Niemcach, ale firma już nie może?

      • 9 4

      • (1)

        Ja to sobie mogę taki mieć, komunikacja wozi pasażerów jednak dla Ciebie to nie robi różnicy.

        • 4 5

        • A nie robi, zwlaszcza ze nawet niektóre taksowki rejestrowane sa jako używane i nikt nie narzeka. Poza tym rozumiem ze Ty zawsze jezdzisz sam?

          • 6 1

  • Opinia wyróżniona

    Do ekologów (7)

    Póki co takie ruchy przenoszą zanieczyszczenie z miast do fabryk. Ale te (fabryki) emitują jeszcze więcej, bo wytworzenie takiej baterii, jak i prądu - to olbrzymie zanieczyszczenie w skali całego zanieczyszczania. Teraz trzeba będzie zakładać filtry do filtrów na kominy, a to podniesie koszty.

    Ekologia się nie opłaca po prostu - odbije się to czkawką na biletach i innych opłatach klimatycznych, po to by przeżyć 3 lata więcej niż w zanieczyszczonym środowisku.

    Raka nie unikniemy. Tak samo jak ekstynkcji - kiedyś ludzkość przepadnie.
    Obecnie pomorskie ma wysoki wskaźnik zachorowań (np. na tarczycę) - nikt mi nie powie, że przez zanieczyszczenie smogiem.

    Ekologia owszem - chyba warto, ale nie wszelkim kosztem.

    • 26 29

    • sylo

      do lasu i nie pal ogdnia

      • 0 1

    • Ciśniesz z cyferkami Michau! (3)

      Przecież to niemożliwe żebyś plótł bzdury bez pokrycia...

      Porównaj nam proszę zanieczyszczenia od produkcji prądu do trajtka i od spalania dizla do osobówki. W przeliczeniu na 1 osobę na kilometr podróży.

      Szczególiki takie jak to, że prąd mógłby równie dobrze być z paneli fotowoltaicznych, farmy wiatrowej na Bałtyku czy elektrowni atomowej, albo różnicę między rurą wydechową emitującą spaliny na poziomie twarzy dwulatka vs stumetrowy komin elektrowni hen za miastem litościwie pomińmy...

      • 2 0

      • (2)

        Porównaj proszę zanieczyszczenie od produkcji prądu do trajtka i do spalania diesla do tej samej wielkości autobusu, w przeliczeniu na 1 osobę na kilometr podróży. Wtedy dopiero można wyciągnać jakieś wnioski.
        Twoje porównania są totalnie od czapy i walą populizmem na kilometr.

        • 0 3

        • ech, gadaj z gołębiem...

          Smród w centrum miasta vs smród za miastem - kumasz? Prościej już nie wyjaśnię.

          Wielki mądrala, jako jedyny odkrył, że prąd się nie bierze znikąd a elektryczny silnik też trzeba wyprodukować...

          • 1 0

        • jego porównania są słuszne i na rzeczy

          pominął tylko FAKT, o tym, że silnik spalinowy smrodzi po całym mieście... a elektrownie mają skuteczne wodne i elektro filtry

          • 1 0

    • baterie robi się w chinach

      więc to ich problem nie nasz

      • 1 0

    • Redakcjo jak można coś takiego dawać jako opinię wyróżnioną?

      To skandal! Jest różnica pomiędzy komentarzem merytorycznym a stekiem bzdur!

      • 6 0

  • Kiedy bedzie jeden tani bilet na wszystkie srodki komunikacji w całym trojmiescie? (36)

    Poki co, bardziej opłaca mi sie jeździc do roboty z żoną autem niż waszymi elektrycznymi wynalazkami. Jest taniej, szybciej, bardziej komfortowo.

    • 114 34

    • Tani? 230 zl na trojmiasto. W Warszawie to poizej 100zl, w Pradze 90 (5)

      • 55 4

      • Helsinki 54 zł (3)

        54 zł za metro, szybki pociąg - odpowiednik naszej SKM, autobusy, tramwaje. O standardzie jazdy (w porównaniu z naszą SKM) nie wspomnę bo to byłby elaborat na trzy strony - w skrócie jesteśmy w porównaniu z nimi w ciemnej grocie zwanej d*pskiem

        • 6 0

        • No ale Skandynawia i Finlandia przede wszystkim to socjalizm! (2)

          A socjalizm - jak nam wszystkim wkładają łopatą do głowy - to zło najgorsze!
          Więc mamy swoje pseudowolnorynkowe bilety droższe niż prywatne samochody, dusimy się w smogu i europejską socjaldemokrację równamy ze szczytowym stalinizmem...

          • 2 0

          • OK pomimo jednak wyższych pensji to w Szwecji z kwitka dostajesz połowę (1)

            chcesz teraz tak samo i w Polsce? połowę pensji na sierotki, a połowę na półdarmowe busiki

            • 0 1

            • Tak, przy ich stawkach nawet bardzo !!!

              • 1 0

      • absurdalne ceny biletow w trójmiescie : /

        • 15 3

    • Wspólny bilet (20)

      zabierze gdynianom pieniądze. W Gdańsku obowiązują drogie strefy, a w Gdyni tego brak. Jedziesz trajtkiem 27 z Cisowej do Kaczych Bukow za mniej, jak w Gdańsku za krótka strefę.

      • 11 13

      • Oczywiscie. Z Cisowej Do Kaczych jadę 80 minut trajtkiem 27. Autem : 12 minut. (11)

        Cena biletu 3 zl. Cena benzyny 4 zl . Jeżeli stać cię na to by np. jezdzic codziennie z kaczych Buków do Cisowej do pracy i z powrotem 3 godziny (musisz tez dojsc do domu/pracy i poczekac na szelki) to twój wybór.

        • 11 3

        • (6)

          No nie przesadzaj. Jeżdząc samochodem nie płacisz tylko za benzynę ale i za naprawy, części, przeglądy, amortyzacja samochodu. Inna sprawa, że lepiej zapłacić te 10 zł za przejazd niż się dusić 80-140 minut w autobusie.

          • 3 1

          • Zawsze slysze taki argument. Ja juz mam auto i tak czy owak place za to co wymieniles. (5)

            Czy to powod dla ktorego ma stac w garazu? Idac piechota placisz za buty, jadac komunikacja tracisz czas. Jezeli spedzasz w komunikacji 2h dziennie a godzina twojej pracy kosztuje np 50 zl to łatwo sobie policzyc. I jeszcze złapiesz grype od tłumu kaszlących co oznacza tydzien zwolnienia.

            • 2 1

            • pomijając wszystko (1)

              stojąc na mrozie czy w deszczu na przystanku - tracisz zdrowie i czas, który możesz poświęcić dzieciom i rodzinie

              • 1 0

              • zgoda

                Ale uwzględnij też, że siedząc w wozie hodujesz choroby serca i kręgosłupa. Wszystko ma swoje zady i walety :D

                • 1 0

            • to dwa kolejne kontr-argumenty (2)

              Z pierwszym się zgadzam o tyle, że ludzie którzy zaczynają dojeżdżać do pracy zbiorkomem w końcu dochodzą do wniosku, że samochód jest tylko obciążeniem i się go pozbywają. Z korzyścią dla wszystkich.
              Póki samochód masz bardzo trudno będzie cię namówić do jego porzucenia - w tym sedno problemu.

              Druga rzecz: twoja godzina za kółkiem w samochodzie to godzina stracona. Moja godzina na krzesełku w skm czy autobusie to godzina czytania, pisania czy spania.

              • 0 0

              • Twoja godzina w autobusie i piechotą, moje 15 minut w samochodzie. (1)

                Jezeli lubisz w autobusie czytac albo pisac - twoj wybór. Ja wolę zaoszczędzony czas spędzic w sposób jaki chce a nie w jaki muszę bo narzuca mi to rozkład jazdy i niewydolnośc komunikacji.

                • 1 0

              • znasz taki korek

                który zatrzyma autobusy na godzinę a osobówki puści 4x szybciej?

                • 1 0

        • hola hola, 12min autem to z Kaczych dojedziesz do Obwodnicy. (3)

          I tyle.

          • 3 5

          • Powyzsze podało google maps w okolicy poludnia na trasie Cisowa - Kacze. (2)

            Oczywiscie o 8 rano z kaczych na Cisową czasy beda inne - samochodem 30 minut, trolejbusem 140 minut.

            • 1 1

            • tak samo w drugą stronę można dopasować fakty do teorii (1)

              ale to się nazwa manipulacja faktami

              • 1 1

              • No wlasnie wrecz przeciwnie, google maps podaje realne czasy w danym momencie.

                • 1 2

      • Transport miejski powinien byc dotowany i rozwijany tak, by konkurować z samochodem. (7)

        Nie ma czegos takiego jak "zabierze gdynianom pieniądze". W Berlinie mało kto jezdzi samochodem do pracy poniewaz transport jest tak tani i tak rozwiniety ze nie ma to sensu. W takiej np Nicei (mowimy o lazurowym wybrzezu czyli mega kurorcie) jednorazowy bilet na autobus kosztuje 1 EUR !!! Jedno Euro ! (prosze to sobie skorelowac z sila nabywcza pieniadza we Francji). Miesięczny jest zas i**otycznie tani nawet dla Polaka. W ten sposob zacheca sie mieszkancow i turystow, by porzucili auta i jezdzili komunikacją. U nas nie - 4 przedsiebiorstwa, 5 taryf, zwijanie torów, tabor SKM jak z muzeum, PKMka jezdząca raz na godzinę. Wiesz ze po 20 z hakiem nie pojedziesz juz PKMką w strone Karwin? Nie ma kursu. I co chwile słysze ile wydoilismy z unii pieniedzy na elektryczne cuda na kiju. Łaczony bilet PKM/ZKM w Gdyni kosztuje 150 zl. Na 2 osoby to 300 zl !! Za 300 zł przejade moim autem ok 1000 km, czyli w skali miesiąca dojezdzając w 2 os do pracy zostaje mi jeszcze polowa ten sumy do wykorzystania. I prosze mi nie pisac o amortyzacji i ubezpieczniu auta. Ja auto juz mam i nie po to zeby zajmowało miejsce w garazu tylko po to by jezdzilo. Buty od chodzenia tez sie zużywają. Czas to pieniądz.

        • 30 5

        • (6)

          To nie prawda, nigdzie w Europie nie ma biletu za 1 EURO. Może tak było z 15 lat temu. W Paryżu na mega wielkie metro kilkanaście lat temu płaciło się 1,10EUR... kilkanaście, lat, temu... W niemczech płacisz 2EUR albo i więcej. Nie mówię już o Londynie, gdzie całodzienny to ponad 10GBP!! Zgadzam się natomiast, że częstotliwość PKM to śmiech na sali, całkowicie ją dyskwalifikująca.

          • 4 4

          • (5)

            W Nicei masz biletowy "karnet", 10 przejazdów za 10 euro. Lub miesięczny za 40.

            • 4 3

            • Ale gdzie tam takiej Nicei rownac sie do Trojmiasta? (4)

              A jak nie wykorzystasz to wydane pieniadze wcielo. Bo bilet jest nieprzechodni na nastepny miesiac.

              • 1 1

              • Ale jednak jest bilet za 1 Euro, nieprawdaż ? Mówimy o Nicei, wielkim kurorcie (3)

                z willami miliarderów z całego swiata.

                • 2 1

              • karnet a nie bilet (2)

                i nie w całej Europie tylko w jednym mieście wyjątkowo małym i dopiero z ulgą jeśli kupisz karnet, więc trochę naciągane te twoje "argumenty"

                • 1 2

              • Naciągane to by byly gdyby, porownujac siłe nabywcza pieniadza, (1)

                bilet w trojmiescie kosztował 80 groszy.

                • 2 0

              • chrzanisz synek nieprzytomnie

                w Niemczech ceny zbliżone do naszych 1.5 :1 - a wiele rzeczy jest dużo tańszych niż w Polsce ...
                ..więc jaką kużwa siła nabywczą pieniądza?

                • 1 0

    • Jak odrodzi się WPK (2)

      Ale to grozi likwidacją kilkunastu spółek, które obecnie organizują transport, co wiąże się z likwidacją nastu stanowisk dyrektorskich, rzeszy zastępców ich sekretarej, kierowników i ich sekretarek itd. Byłby steaszny krzyk "demikracja", "konstytucja", itd. Itp.

      • 7 0

      • bzdury

        myślisz, że w metropolitalnym systemie będzie miej stanowisk i mniej przewałów? to się mylisz!!!
        przewałów może i będzie mniej - ale te co będą nie w tysiące będą szły, a w miliony

        • 0 1

      • Z tą "demokracją" to oczywiscie chybiony żart

        ale krzyk się oczywiście podniesie "Gdzie nasze loże na stadionie". Syndrom świni przy korycie to nie jest nic partyjnego, twoi kradną jeszcze lepiej niż moi...

        • 0 0

    • (3)

      Jeden bilet nie oznacza, że będzie taniej

      • 3 0

      • Ale powinno tak byc. (1)

        • 6 0

        • bo ty tak mówisz?

          od wieków jest tak - "mówiły jaskółki, że niedobre są spółki"
          większy obszar = większe marnotrawstwo i więcej urzędniczych gęb nienażartych

          • 1 2

      • Tani system taryfowy ma zachęcacać a nie zniechęcać do korzystania z kumunikacji.

        Obecny system w trojmiescie niestety skutecznie zniechęca.

        • 3 0

    • jak się prezydenci zmienią :)

      • 1 4

    • Elektrycznymi wynalazkami... Gdynia się rozwija i jest dobrze. Miej pretensje do Gdańska

      • 14 5

  • Brawo pan Horała za te autobusy (3)

    • 27 67

    • Chorała niepotrafiłby znaleźć wlasnej ... z mapą. (1)

      Mafię watowską tak zapalczywie tropił, że koledzy sutenera z ministerstwa finansów przekręcili ponad pięć baniek za plecami!

      Tak skutecznego polityka tośmy dawno nie mieli XD

      • 0 0

      • a mógł jak banaś wynajmować se spokojnie pokoje na godziny

        • 0 1

    • to pomysł szczura.

      • 3 3

  • Inwestycja będzie kosztowała 81 mln 34 tys. zł, a unijna dotacja pokryje 68 mln 649 tys. 400 zł. (12)

    Świetny interes. Aż niewiarygodnie korzystny zakup...

    • 44 10

    • Gdyby jeszcze autobusy były z polskiej fabryki Volvo. (1)

      • 4 3

      • albo MANa w Wolicy

        czy chińskiego Solarisa

        • 1 0

    • Tylko to wszystko potem trzeba będzie utrzymywać. (3)

      Zapomniałeś?

      • 2 10

      • (2)

        Co Ty nie powiesz, a myśmy wszyscy myśleli, że to się nie zużywa. Wszystko trzeba utrzymywać, żeby się nie rozpadło no chyba, że Ty żyjesz w alternatywnej rzeczywistości i tam wszystko jest wieczne.

        • 7 3

        • Za 5 lat wymiana wszystkich baterii w tych autobusach (1)

          Które to w całe nie są ekologiczne !

          • 1 2

          • napewno bardziej ECOlogiczne niż dymy ze spalin z rur wydechowych

            • 1 0

    • (2)

      Pamietaj że płacimy składki żeby dotacje dostać. Podliczająć koszty urzedów unijnych to tak z 100 pewnie płacimy żeby oddali nam 68 i pozwolili łaskawie wydać 80 oczywiście w sposób nabijający kabzę gospodarce np Niemieckiej czy Francuskiej. Jakby np Gdynia czy inne miasto chciało zamówić coś takiego w PL to proste, poprostu dotacji by nie dostali a składki przepadają.

      • 9 4

      • (1)

        Ale kto płaci dotacje? Nie zkm. a zkm podejmuje decyzje ze swojej perspektywy bo przecież za wszystko ktoś jakoś płaci i w ogóle karma.

        • 2 1

        • Płaci każdy członek UE z swojego budzetu. Zkm paliwa, oleju, części zamiennych nie kupuje ? To wszytko opodatkowane jest. Każdy z nas w bilecie vat płaci. Z tego państwo na składke dla cioci zbiera , wtedy UE smycz popuszcza, macie kupcie sobie coś ładnego z waszych pieniedzy, taki autobus naprzykład.

          • 1 0

    • Jasna, a kasa z unii spadła z nieba, za darmo... : / (2)

      Normalnie manna z nieba, złoty deszcz. Tak właśnie podchodzi się do dotacji unijnych, to jest taki "prezent", cudownie wyprodukowane pieniądze przez UE...

      • 12 2

      • co to za biedakonfederacki pseudoargument?

        Wielkie odkrycie, że pieniądze są SKĄDŚ, hahaha... Skądkolwiek by się konkretnie nie wzięły tylko matoł by ich nie wykorzystywał jeśli tylko ma możliwość.
        Gdyby gdynia z dotacji nie skorzystała to myślisz że co? Te banieczki by wylądowały w twojej kieszeni? Nie, wykorzystałoby je inne miasto w innym kraju, i tyle. To co mówisz to jest dopiero analfabetyzm ekonomiczny!

        • 0 0

      • Współczuję wam.....

        • 0 1

  • Brawo (2)

    Niech żyje król szczurek ! Wincej takich inwestycji !

    Gdynia potrzebuje takich inwestycji ! Niech żyje ekologia ! Nasze przyszłe życie to elektryczność! :O

    • 22 33

    • Autobusy elektryczne nie są ekologiczne !!! (1)

      Fakt same one nie trują środowiska, jednak prąd wyprodukowany z elektrowni bardziej zaszkodził środowisku niż miał by to być autobus z silnikiem diesla. Dodatkowo same te autobusy są droższe od tych zwykłych i części do nich też są drogie oraz elektryczne busy są dosyć awaryjne. Czyli pod względem ekonomicznym elektryki to przysłowiowa lipa!

      • 1 5

      • bredzisz synek nieprzytomnie

        disel truje po całym mieście - elektrownia ma wodne i elektro filtry
        a akumulatorki robią w chinach ... więc trują z dala od nas

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Bez sensu (29)

    Mamy trakcję trolejbusową i same trolejbusy, a pakujemy się w pojazdy elektryczne i robimy dodatkowa infrastrukturę dla nich. Mogli by kupić klasyczne trajtki, a na pętli z obić stacje ładowania w postaci trakcji elektrycznej. Idąc takim tokiem myślenia, za dziewięć lat wymieńmy wszystkie trajtki na autobusy elektryczne, bo przecież druty nad ziemią to zło, a i kasę można wydać nie swoją.

    • 105 67

    • (14)

      idź spać dalej marudo, przeczytałeś jakie linie będą obsługiwane tymi autobusami ? to Ci powiem - takie, którymi nie mogą jeździć trajtki ...

      • 29 24

      • (6)

        Trolejbus z bateriami. Dokładnie takie już jeżdżą. Na przystanku kierowca ze swojej kabiny podłącza się do sieci i ładuje baterie. Nie trzeba budować dodatkowej infrastruktury bo taka już jest.

        • 29 8

        • (5)

          Trolejbus z bateriami to nie autobus elektryczny. Trolejbus, nawet jeżeli ma akumulatory, jeździ głównie na "szelkach". Autobus elektryczny w ogóle nie jedzie podłączony. To są zupełnie inne pojazdy.

          • 4 2

          • ale koleś ma rację (1)

            każda lina autobusowa w Gdyni ma min. 1/4 trasy pod trakcją.
            odpowiednie aku trajlusie byłyby bardziej użyteczne - problem może w tym, że te obecnie jeżdżące nie mają jeszcze szybkiego ładowania, ale to tylko kwestia dodania odpowiedniej elektroniki.

            • 5 0

            • to ja jeszcze dodam

              że np. Scania wprowadza ciężarówki z pantografami ładujące baterie podczas jazdy po autostradzie z podwieszoną siecią trakcyjną. W pewnym sensie odkrywanie trolejbusów na nowo :)

              • 2 0

          • co ty opowiadasz (2)

            Trasa 181 z Sopotu Wyścigów do Kaczych Buków to jakieś 13km. Od niedawna jeżdżą na niej przegubowe trajtki.
            Pojazd zaczyna z pętli na szelkach, zwija je w okolicach przystanku Goyki (to są niecałe 2 km od pętli), bez szelek jedzie przez Brodwino i Sopocką aż na Karwiny. I teraz ciekawa sprawa: nie rozkłada szelek na Karwiny PKM tylko jedzie bez nich, bezpośrednio pod trakcją, przez całe Karwiny aż do pętli przy tesco. Dopiero tam podpina szelki do prądu (czyli jakieś 7km jedzie na baterii, pokonując na Sopockiej 130 metrów w pionie, dodajmy!).
            No i na koniec od tesco do Kaczych Buków na szelkach to zostaje 4km.

            Podsumujmy: Całość trasy 13km. Bez szelek 7km, na szelkach 6km.

            To gdzie tu fundamentalna różnica między trajtkiem a autobusem elektrycznym?

            • 4 0

            • (1)

              Taka, że autobus taką trasę przejedzie kilka razy bez konieczności ładowania, a trajtek tak pojemnych akumulatorów nie ma.

              • 0 1

              • OK, zgoda

                Ale tutaj coś za coś. Większa bateria równa się większy zasięg, ale też większa masa pojazdu.
                Trajtki z bateriami też dadzą radę przejechać kilkanaście czy może i kilkadziesiąt km bez ładowania, tyle że ładują się w ruchu (a dodatkowo hamując zwracają prąd do sieci).
                Autobusy może przejadą kilkadziesiąt (czy kilkaset to nie wiem, ale bym się nie zakładał) km za to potem czeka je długie, bezczynne ładowanie.
                Trudno wskazać jednoznacznie zwycięzcę takiego porównania.

                • 1 0

      • (6)

        Jak marudzę to napisz proszę po cholerę pakujemy się w trolejbusy? wystarczyło zakupić autobusy elektryczne, a sieć trolejbusową zaorać.

        • 8 21

        • (4)

          Od kiedy mieszkasz w Gdyni ? Słoik od wczoraj ? Trakcja jest od dawien dawna jak jeszcze nie było autobusów na baterie ...

          • 5 1

          • Też chyba średnio znasz historię Gdyni skoro piszesz "od dawien dawna". (3)

            "Zmuszeni brakami paliwa, komunikację trolejbusową wprowadzili Niemcy okupujący Gdynię (przemianowaną na Gotenhafen) w czasie II wojny światowej. 18 września 1943 roku na ulice miasta wyjechał pierwszy trolejbus, wykonując kurs spod Urzędu Miasta do dworca kolejowego Kielau (Gdynia Chylonia). Linie trolejbusowe obsługiwało początkowo dziesięć trolejbusów typu Henschel, z wyposażeniem elektrycznym AEG. Nadwozia wszystkich pojazdów wykonała Danziger Waggonfabrik AG (Gdańska Fabryka Wagonów).
            Podczas szturmu wojsk radzieckich na Gdynię w 1945 r. trolejbusy były wykorzystywane jako elementy barykad. "

            Mam zdjęcie prababki i babki na tle trolejbusu Henschel w okupowanej Gdyni.

            • 5 1

            • (1)

              Pogratulować, ale co to ma do rzeczy ? Nie zmieni faktu, że trakcja nie jest do wczoraj wiec jak Gdynia miała inwestować w autobusy z baterią zamiast trolejbusów ?

              • 3 4

              • dokładnie trajlusie pojawiły się w Gdyni już po 15latach od poczatku miasta

                więc masz absolutnie rację pisząc, że są od zawsze !!!

                • 1 0

            • to ty chyba nie rozumiesz co czytasz

              Gdynia istnieje od 1926r, trajtki ma od 1943 a teraz jest już nieomal 2020.
              Czas istnienia Gdyni: niecałe 95 lat
              Czas istnienia trajtków w Gdyni: niecałe 80 lat.

              Przeliczyć ci to na procenty czy przyznasz, że trajtki w Gdyni w perspektywie czasu są od zawsze?

              • 2 0

        • najgłupsze co mogłeś napisać

          Masz działający, sprawny i ekologiczny system. Po jaką cholerę chcesz go niszczyć? Masz za dużo kasy do przepalenia?

          • 3 0

    • Trolejbusy to przezytek, powinny je zastapic autobusy elektryczneno (4)

      Trolejbusto przezytek, zostawili je w Gdyni hitlerowcy. Siec trakcyjna dla trolejbusow to same problemy. Kosztowna w budowie i utrzymaniu. Szpeci krajobraz. Zerwanie sieci skutecznie blokuje ruch trolejbusow. No i jeszcze to gubienie szelek..... Wszystkich tych wad nie maja autobusy elektryczne. Gdynia nie powinna juz inwestowac w siec trolejbusow. Tylko autobusy elektryczne

      • 2 9

      • bzdury... (1)

        "zostawili je w Gdyni hitlerowcy" I to jest argument? :D Rakiety kosmiczne też opracowali, mamy nie latać w kosmos z tego powodu?
        "Kosztowna w budowie i utrzymaniu" W tym rzecz, że ona już jest zbudowana! O kosztach utrzymania się nie wypowiem, musiałbyś sam udowodnić że to straszne pieniądze, np. w porównaniu z utrzymaniem infrastruktury tramwajowej, lol...
        "Szpeci krajobraz." Dobra, jedyny punkt, z którym mogę się zgodzić. Pytanie tylko czy przeważający resztę plusów. Moim zdaniem nie.
        "Zerwanie sieci skutecznie blokuje ruch trolejbusow" Nie prawda. Po pierwsze ile takich zerwań miałeś w ostatnich latach? Jedno na rok? Dwa? To nie gdańskie tramwaje, gdzie ciężarówka wbita pod wiadukt na klinicznej zdarza się co drugi tydzień. Po drugie wiele trajtków ma dziś baterie. Bez większego problemu się wyminą w razie W.
        "No i jeszcze to gubienie szelek" Znów - znasz trajtki z lat 70tych, a nie obecne. Nawet przy oblodzonych drutach szelki obecnie spadają rzadko. A jak już spadną, to w niektórych wozach mogą automatycznie się zwinąć i umożliwić jazdę na baterii albo się samoczynnie podpiąć.

        Wymieniłeś garść wad, ale trafiasz nimi jak kulą w płot.

        • 4 0

        • cały amerykański program rakietowy włącznie z lądowaniem na księżycu

          opracował i dyrektorował nazista i wierny hitlerowiec von Braun członek NSDAP i SS

          • 1 0

      • Nie masz pojęcia o czym piszesz

        Trolejbus ma dużo wyższą sprawność - brak układów pośredniczących, strat na bateriach itd. Gubienie szelek? Zerwanie sieci? Ile takich wypadków na rok? Na pewno mniej niż usterek silników diesla. Jak patrzę na te kopciuchy jadące pod górę... naklejka Euro 5 czy Euro 6 to jakiś żart. Komora gazowa!

        • 3 0

      • Nom. A samochody jak okiem sięgnąć i rozjeżdżone trawniki nie szpecą krajobrazu.

        • 3 1

    • Sieć trakcyjną (3)

      Trakcja to pojęcie które oznacza sposób napędzania pojazdu

      • 10 0

      • tjaaa - trakcja gazowa? - trakcja ropowa? - trakcja benzynowa? (2)

        ps) dzięki, nieźle mnie ubawiłeś

        • 0 1

        • Oczywiscie, że tak (1)

          Trakcja elektryczna lub trakcja spalinowa. Pojęcia funkcjonujące w przemyśle i kolejnictwie. W 100% poprawne. Chciałeś zabłysnąć, a nie wyszło...

          • 1 0

          • rozmawiamy o autobusach ... nie szynobusach chłopcze

            • 0 1

    • Sami znawcy...

      Po pierwsze bardzo często takie są warunki dofinansowania. Gdynia już raz zrobiła numer z autobusami elektrycznymi, które okazały się trolejbusami. Może ktoś zmienił warunki dofinansowania i drugi raz nie przejdzie. Po drugie inne prądy wymagane są do podładowania podczas jazdy, a inne podczas szybkiego ładowania na pętli. Trzeba pamiętać, że w sieci trolejbusowej mamy niskie napięcie 600 V, co za tym idzie stosunkowo duże prądy. Być może tańsze było stworzenie punktowych dedykowanych mocnych stacji ładowania niż wzmacnianie całej sieci w mieście.

      • 1 0

    • Bez sensu to ty coś bredzisz pod nosem

      • 1 0

    • Myślę, że mogą być traktowane jako uzupełnienie dla trolejbusów

      na linie gdzie w ogóle nie ma sieci trakcyjnych, albo są tylko na bardzo krótkim odcinku. W przeciwnym wypadku to fakt, trajtki z bateriami to najlepsza opcja.

      • 5 0

    • To nie jest bez sensu!

      Trajtki pozostaną, a elektryki będą powoli zmieniać obecne diesle.

      • 6 0

    • Za kilka lat EU będzie dofinansowywać trolejbusy. I co zrobisz?

      • 5 3

  • Powinno być tak jak z MEVO... (1)

    ... czyli wymiana baterii na pętli autobusowej :DDDD

    • 9 3

    • Właśnie tak będzie

      • 1 0

  • Gdynia to wieś rybacka

    i nic tego nie zmieni, nawet jak rakiety sobie kupią!

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane