• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Patryk Szczerba
15 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe trolejbusy mają dać impuls do rozwoju komunikacji miejskiej w kolejnych rejonach Gdyni i na obrzeżach miasta. Nowe trolejbusy mają dać impuls do rozwoju komunikacji miejskiej w kolejnych rejonach Gdyni i na obrzeżach miasta.

Połowa z trzydziestu trolejbusów, które w najbliższych latach chce zakupić Gdynia, będzie pojazdami przegubowymi. Nowe pojazdy pojawią się jednak nie wcześniej niż za dwa lata. Oprócz tego w zajezdni na zmodernizowanym zadaszeniu mają zostać zamontowane ogniwa fotowoltaiczne, dzięki którym energia słoneczna trafi do sieci trakcyjnej.



Jak oceniasz obecny stan pojazdów komunikacji w Gdyni?

Poznajemy coraz więcej szczegółów dotyczących planowanych zakupów nowego taboru komunikacji miejskiej przez Gdynię. Przypomnijmy, że miasto wnioskuje do Unii Europejskiej o wsparcie finansowe w zakupie 90 nowych pojazdów. Szacowana wartość zamówienia to 143 mln zł. Gdynia liczy, że dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 90 mln zł.

16 przegubowych trolejbusów

Za te pieniądze w większości zostaną zakupione nowe autobusy, ale prawdziwym przełomem mogą okazać się inwestycje Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Do Gdyni ma w najbliższych latach trafić 30 trolejbusów. Połowa z nich będzie pojazdami przegubowymi.

Co ważne, wszystkie zamówione pojazdy będą wyposażone w baterie pozwalające przejechać po odłączeniu od trakcji nawet kilkanaście kilometrów, dzięki czemu dotrą w miejsca do tej pory dla zwykłych trolejbusów niedostępne.

- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku rozwoju - mówi Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. - Szacowany koszt zakupu to ok. 60 mln zł.
Zdecydowany zwrot w kierunku hybryd oznacza porzucenie przynajmniej na kilkanaście lat planów zakupu autobusów elektrycznych. Te bowiem - jak przekonują specjaliści - są nawet trzykrotnie droższe od spalinowych, a ich eksploatacja jest skomplikowana i kosztowna.

Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie pierwsze trolejbusy z bateriami pojawią się w zajezdni PKT. W optymistycznym wariancie na ulicach Gdyni będzie można zobaczyć je w 2018 roku.

Gdy dotrą, niewykluczone jest uruchomienie linii do Jelitkowa, Sopotu, Rumi, a nawet Chwarzna i Wiczlina. Póki co, ich eksploatacja będzie bacznie obserwowana na trasie do osiedla Fikakowo, gdzie pierwsze pojazdy mają wjechać "bez szelek" być może już za kilka tygodni.

Ze słońca do sieci trakcyjnej

Oprócz nowego taboru, przedstawiciele PKT zapowiadają także inwestycje w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie Gdyni.

Na zadaszeniu o powierzchni pół hektara, po stosownej modyfikacji elementów, mają zostać zamontowane ogniwa fotowoltaiczne pozwalające na ładowanie prądu w sieci trakcyjnej poprzez energię słoneczną. Na początek będą mogły pokryć kilka procent zapotrzebowania na energię elektryczną.

I choć te zapowiedzi mogą brzmieć odważnie i dla wielu mało prawdopodobnie, przedstawiciele firmy zapewniają, że to wcale nie science fiction, tym bardziej, że pierwsze próby były już podejmowane.

- Tę inwestycję chcemy zgłosić w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa. Koszty nie są na razie znane, opracowywane jest studium wykonalności, w styczniu składamy stosowny wniosek - opowiada Tomasz Labuda.

Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek

Miejsca

Opinie (166) 4 zablokowane

  • (2)

    W tytule jest błąd. Napisano ze Gdynia kupi a Gdynia dopiero planuje kupić ile to już rzeczy Szczurek planował a nic z tego nie wyszło

    • 29 3

    • kolejny debil od mgły i brzozy (1)

      • 0 9

      • znów atak osłabionej muskovnicy

        z Bolkolandu, miłośnik Budynia - pewnie pionek ratusza

        • 0 0

  • Kpina PKT (12)

    najpierw niech zaczną godnie płacić kierowcom a nie oferować śmieszne umowy na 1/4 etatu (pracuje się oczywiście cąły etat, ale na umowie 1/4)
    Zarobki żenująco niskie 2200 na ręke max w miejskiej spółce jak na takie obowiązki i stres.

    Nie dziwota, że po roku wielu młodych kierowców ucieka a teraz zatrudniacie mnóstwo kobiet bo mniejsze wymagania mają kasjerki z tesco, które zamiast 1200 zarobią te 2000 na trolejbusie

    • 77 7

    • (11)

      Musi starczyć na pensje dla dyrektorów. Zobacz ile w Gdyni jest różnych spółek od komunikacji miejskiej. Każda z nich ma bardzo wiele różnych ciepłych stołków za kupę kasy

      • 33 2

      • w PKM też to samo, 1/8 etatu

        dla nie wiedzących polecam użycie wyszukiwarki- nie ważne jakiej i przekonanie się o co chodzi naprawdę w tej formie zatrudnienia. To jest wałek podatkowy i pracowniczy. A emerytura poskłada się sama ):

        • 0 0

      • (8)

        3 komunalne firmy i 3 zarządy każdy prezes szarpie rocznie ok 220 tysięcy zł nie wiadomo po co PKM i PKA istnieją jako osobne podmioty w Warszawie MZA też ma kilka zajezdni ale to jedna firma jest

        • 22 1

        • praca dla swoich ludzi (7)

          szczurkowych ludzi

          • 12 3

          • każdy wieśniak tak sobie tłumaczy dlaczego nie dostał pracy (6)

            buahahahahaha,
            co za nieudacznik,
            setki ludzi pracuje w różnych urzędach
            tylko tobie się nie udało,
            biedactwo
            przypadek?

            po poziomie twojego wpisu, nie sądzę, że to był przypadek,
            raczej od razu się poznali, że zwykły cham i nieudacznik przed nimi stoi

            • 2 16

            • (4)

              sorry ale nepotyzm w tych firmach jest po prostu potężny mam wieści o tym co się wyprawia w tych firmach kolesiostwo nepotyzm zatrudniają dzieci pociotki kochanków kwitnie donosicielstwo kierowcy donoszą na kolegów o byle pierdoły by dostać jakiś lepszy ochłap z pańskiego stołu prezesi to nieroby ale starzy wyjadacze od szczura żurek stasiak to przecież byli politycy samorządności oddelegowani na dobre stołki, do tego jeszcze ZKM z nieusuwalnym i rządzącym prawie 25 lat dziadkiem olgierdem kółeczko wzajemnej adoracji za ciężką kasę podatnika gdyńskiego

              • 25 3

              • wy wszyscy wiecie najlepiej (3)

                a prawda jest jeszcze inna

                • 2 7

              • (2)

                Jaka?

                • 5 1

              • że się nie nadawaliście (1)

                • 0 3

              • nadaja sie za to kochanki dzieci i pociotki?

                • 4 0

            • Folwarczna mentalność przemówiła.

              • 7 3

      • w PKA dają 1/8 etatu

        a żurek ma się dobrze ;)

        • 22 1

  • (1)

    Rychło w porę! W Lublinie takowe trolejbusy są już od dawna.

    Ale najlepiej klecić trolejbus z starego autobusu,albo ściągać złom od Ukraińców.

    • 10 2

    • A jeszcze lepiej narzekać.

      • 2 0

  • Biletomaty? (1)

    Leczą mnie te roszczenia o biletomaty. Może jeszcze powinny robić loda w Gdyni z free? A tak by pokazać jakie dobre miasto

    • 2 2

    • Brak kultury można zrozumieć - nie wyniosło sie jej z domu. Ale żeby pisać takie wulgaryzmy na zlecenie? I właśnie po tym widać jakie to dobre miasto. Dla osób bez zasad moralnych.

      • 0 0

  • Biletomaty bzdura (6)

    W ciągu najbliższego roku, bez problemu można będzie kupić wszystkie bilety przez smartfona. Inwestycja w biletomaty jest bez sensu, nigdy się nie zwróci!!!

    • 4 4

    • do Gdyni tylko ze smartfonem (3)

      wszystkie biura podróży powinny mieć w swojej ofercie informację, że do Gdyni można jechać tylko ze smartfonem. Na wszystkich dworcach też taka informacja powinna być? Biedny niewolniku smartfona oprócz ciebie sa jeszcze normalni mieszkańcy oczekujący udogodnień nie tylko dla bezczelnego młodszego pokolenia.

      • 0 1

      • wiesz, u nas emeryci płacą smartfonami bo to żadna filozofia (2)

        a kto nie umie może kupić u kierowcy, proste jak drut

        • 0 0

        • W Gdyni można u kierowcy ale 5 biletów na raz. To był pomysł profesorka i jego pretorian. Tym też powinien sie zająć odpowiedni organ kontrolny.

          • 0 0

        • no pewnie niewolnik pod pełną kontrolą jak można pozwolić ludziom wydawać pieniądze bez kontrolowania na każdym kroku kto gdzie kiedy i co kupuje

          • 0 0

    • Inwestycja w komunikacje tez sie nie zwraca.. wiec nalezy ja zlikwidowac?

      ..wplywy z biletow nie pokrywaja kosztow, a potencjalni kierowcy samochodow korzystajac z komunkacji miejskiej zmniejszaja wplywy do kasy miasta z parkomatow.

      • 2 1

    • wszystkie bilety powiadasz...

      poproszę w takim razie godzinny na linie zwykłe...

      • 3 1

  • Od lat też o tym mówię!

    Bus-pas na Karwiny jest konieczny!
    Pozdrawiam!

    • 2 0

  • Cieszę się, że przegubowe trolejbusy wrócą do Gdyni!

    j.w.

    • 0 1

  • Bus pas !

    Powinni wprowadzić buss pas zamiast trawnika na Wielkopolskiej w górę. Tam zawsze jest mega korek.

    • 2 0

  • Nareście!!! (1)

    Przeguby są niezbędne na takich liniach jak: 23, 25, 26, 27.
    Na Demptowo powinny też jeździć trolejbusy tak jak na Fikakowo i 159 powinno być zastąpione trolejbusem z wydłużeniem do Cisowy SKM.
    31/21 powinno być przedłużone do Oliwy pętli tramwajowej.

    • 14 5

    • ty miłośnik komunikacji Jeżdżę często trajtkami i jeszcze nie widziałem dużego ścisku Ten tabor co jest, jest wystarczający nawet ich za dużo Lepiej te pieniądze wydac na zrobienie drogi alternatywnej na Obłuże Oksywie itp

      • 0 1

  • Autobusy, SKM, tramwaje powinny jezdzic tylko po centrum i najblizszej okolicy (4)

    Jak ktos sam z wlasnej woli wyprowadza sie na obrzeza lub dalej nie powinien liczyc na zadna komunikacje miejska

    • 9 70

    • Żart (1)

      Albo żartujesz, albo jesteś niedouczony. Od kiedy dzielnice północne miasta to obrzeża. One były zanim powstało chociażby Wiczlino. Niestety różnica jest taka że w ich okolicach nie mieszka pan prezydent. Więc nie za bardzo go interesuje ta strona miasta. Z północnych dzielnic miasta przejazd do centrum zajmuje do 10 min więc jakie obrzeża ? Przepraszam w normalnych warunkach 10 - teraz około godziny. Faktem niezaprzeczalny jest, że ta strona miasta jest kompletnie zapomniana przez włodarzy i mam nadzieję, że będziemy o tym pamiętać przy odpowiedniej okazji. Mnie osobiście nie da się przekonać biegami, koncertami i innymi szopkami kiedy miasto popada w ruinę.

      • 9 3

      • przestań chlać misiu

        • 2 0

    • Czy to dyrektywa kogos z ekipy Szczurka?

      • 6 1

    • Z drugiej strony. W centrum nie potrzeba komunikacji bo wszedzie blisko i można dojść na piechotę. To może lepiej zlikwidować całkowicie i nie będzie problemu.

      • 20 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane