- 1 Pasażerowie SKM dogadali się bez słów (54 opinie)
- 2 Kolej linowa na północ Gdyni: co w analizie? (54 opinie)
- 3 Festiwal odwołany przez zalegający śnieg? (232 opinie)
- 4 Nie ma chętnych na Złotą Kamienicę (26 opinii)
- 5 "Gdyby tylko trochę cieplej" (28 opinii)
- 6 Niedźwiednik. Leśne sanatorium czy Manhattan? (96 opinii)
Gdynia kupuje 18 autobusów spalinowych. Tuż przed zmianą przepisów
Gdynia szuka dostawcy 18 fabrycznie nowych autobusów z napędem spalinowym, w tym 12 pojazdów przegubowych. To ostatnie zamówienie tego typu w Trójmieście, ponieważ od 1 stycznia wszystkie nowo zamawiane pojazdy w dużych miastach muszą być zeroemisyjne. Na dostawę przewidziano ok. 16 miesięcy od momentu podpisania umowy.
- 12 pojazdów przegubowych o długości ok. 18 m, mieszczących co najmniej 135 pasażerów (w tym 42 na miejscach siedzących),
- 6 autobusów standardowych o długości ok. 12 m, o pojemności minimum 85 pasażerów (w tym 29 miejsc siedzących).
Pojazdy zostaną wyposażone w systemy podnoszące komfort i bezpieczeństwo jazdy, m.in.:
- system informacji pasażerskiej z ekranami i zapowiedziami głosowymi,
- klimatyzację wnętrza,
- gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych,
- defibrylator AED,
- system zliczania pasażerów przy każdych drzwiach,
- system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika,
- asystent bezpiecznej jazdy.
Nowe wiaty w Gdyni nie wcześniej niż za rok
Ostatni moment na zakup spalinowych autobusów
Największym zaskoczeniem może być jednak wybór napędu. W dobie postępującej elektryfikacji taboru Gdynia postawiła na silniki wysokoprężne spełniające normę Euro 6.
Zakup ten odbywa się "na pięć minut przed dwunastą". Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych od początku bieżącego roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców mają obowiązek zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych, tj. elektrycznych, wodorowych lub trolejbusów (w tym trolejbusów z akumulatorami).
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Ustawa decyduje o rodzaju autobusów w miastach
Miejska spółka PKM Gdynia, ogłaszając przetarg jeszcze w grudniu 2025 r., wykorzystała więc ostatnią szansę na uzupełnienie floty pojazdami spalinowymi, zanim stało się to prawnie niemożliwe.
Warto przy tym nadmienić, że ustawa o elektromobilności narzuca również wykorzystanie wyłącznie taboru zeroemisyjnego w nowych umowach na linie wewnątrzmiejskie. Autobusy spalinowe mogą być eksploatowane na liniach wykraczających poza granice miasta oraz w oparciu o dotychczasowe umowy.
Testy autobusu wodorowego we wrześniu
Nowe autobusy na ulicach Gdyni w przyszłym roku
Zgodnie z zapisami przetargu PKM Gdynia kryteriami wyboru oferty są:
- najniższa cena: 60 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi: 15 proc.,
- szczegółowe rozwiązania techniczne: 15 proc.,
- zużycie paliwa: 10 proc.
Na dostawę wszystkich autobusów przewidziano 480 dni (tj. ok. 16 miesięcy) od momentu podpisania umowy z wykonawcą. PKM Gdynia na złożenie ofert od dostawców taboru oczekuje do 26 stycznia.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2026-01-12 12:10
To są skandaliczne praktyki (20)
Państwo samo daje przykład i przyzwolenie na takie kombinatorstwo.
Skoro pojazdy w miastach mają być zeroemisyjne to mają takie być.
A nie że ostatniego dnia przed wejściem w życie regulacji nagle samorząd sobie nakupuje na zapas starych smoluchów po to żeby truć mieszkańców.- 30 200
-
2026-01-12 13:40
brawo dla rządu. w mieście tylko elektryki!!!
I strefa czystego transportu
- 3 27
-
2026-01-12 13:23
Oczywiście boenergie elektryczna przywiozą Ci wróżki i jesteś zero emisyjny... Baranów u nas w społeczeństwie dużo i jeden ma dostęp do komentarzy jak widać. Nie podoba się tabor to się wyprowadz tam gdzie masz tylko elektryki
- 34 3
-
2026-01-12 13:20
Jakie smoluchy? (5)
To już nie są kopcące Ikarusy jak 30 lat temu. Przez ten cały czas nastąpił niesamowity postęp jeżeli chodzi o czystość spalin i można powiedzieć, że obecnie są one neutralne dla naszego zdrowia.
- 33 7
-
2026-01-12 13:40
(3)
Szczególny postęp widoczny jest tam, gdzie wycina się filtry cząstek stałych.
- 3 16
-
2026-01-12 14:14
(2)
Tak, co drugi autobus jeździ z wyciętym filtrem.
- 18 0
-
2026-01-12 14:45
Nie z wyciętym, a ze zużytym do końca. (1)
Przecież autobusy zostawiają czarne chmury...
- 3 10
-
2026-01-13 09:14
A wiesz, że dpf też się musi czasem wypalić?
A gdzie się ma wypalić w autobusie miejskim jak nie w mieście?
- 5 0
-
2026-01-12 13:36
Żadna ilość zanieczyszczeń powietrza nie jest neutralna
Co najwyżej może mniej szkodzić
- 30 20
-
2026-01-12 13:17
Warszawa również ogłosiła przetarg na zakup 120 autobusów spalinowych. (1)
Dodatkowo z opcją montażu noszy. Pomyśl; konflikt, klęska żywiołowa, to jak daleko zajadą autobusy elektryczne z pasażerami?
- 23 1
-
2026-01-13 09:15
Mogli wziąć autosany.
- 0 0
-
2026-01-12 13:09
Bzdury, Unia zaraz dowali kolejną normę Euro 7, 8 ..... a wtedy tylko rowerkiem na Chełm lub Karwiny? (3)
Pomysły Unijnych urzędników biurokratów nie uratują Świata. Może warto wysłać ich na szkolenia do USA, Bangladeszu, Indii czy Chin? Tam nikt nie patrzy na jakieś euro normy.
- 24 5
-
2026-01-12 14:46
USA i Bangladesz, nie, jak to kraje trzeciego świata. Takie Schenzen ma na przykład kompletny zakaz jazdy spalinówką...
- 2 8
-
2026-01-12 13:16
Tyle że tam w tych śmierdzacych miastach ludzie żyją po 45-50 lat (1)
Tu nie chodzi o Zielony Ład a o Nasze Zdrowie i Życie!
- 5 26
-
2026-01-13 09:16
Ładnych bzdur ci nawciskali.
- 0 0
-
2026-01-12 12:26
(3)
Jeżeli już, to nie państwo, tylko samorząd.
- 3 6
-
2026-01-12 13:18
Samorząd występuje w imieniu Państwa (2)
To on wydaje Ci dokumenty i do niego zgłaszasz się o pozwolenia
- 4 6
-
2026-01-12 14:07
:) (1)
No i właśnie tacy Specjaliści mają najwięcej do powiedzenia :).
- 7 0
-
2026-01-13 10:34
Ale on ma rację.
Mój dowód osobisty wydał Prezydent Gdańska czyli samorząd w imieniu Państwa.
- 0 0
-
2026-01-12 12:23
Przyklej się do asfaltu.
- 36 1
-
2026-01-12 12:20
bardzo dobry przykład operatywności to jest - lepiej kupić na zapas, na moment kiedy te kupione w ramach 'dbania państwa o nas' zaczną padać jak to już się dzieje gdzieniegdzie
- 27 1
-
2026-01-12 12:39
Bardzo dobry ruch. Brawa dla Gdyni. W razie wojny wszyscy będą nam zazdrościć. (7)
- 211 19
-
2026-01-12 19:11
Wojna niepotrzebna, wystarczy mroz i beda nam zazdroscic :D
- 10 1
-
2026-01-12 16:52
Jeszcze pociągów elektrycznych nie kupujmy tylko parowozy, one są najlepsze na wojnę bo nawet na drewno pojadą.
- 13 8
-
2026-01-12 13:39
chory rząd, chora ustawa (4)
- 20 6
-
2026-01-12 14:19
(3)
chora unia europejska, a raczej dyktatorzy którzy stoją na jej czele.
- 21 14
-
2026-01-12 14:44
To czemu zamiast swojej reprezentacji wysyłacie tam pajaców pokroju Brauna? (1)
- 8 10
-
2026-01-12 16:39
sąsiadów pytaj przez płot, rodzinę przez telefon
- 0 1
-
2026-01-12 14:44
ale to nie Unia, to my sami.
- 2 1
-
2026-01-12 11:19
Czy tylko ja to widzē w Gdańsku że Lisicki specjalnie (30)
Kupuje nietypowy tabor np najdluższe tramwaje w Polsce autobusy na wodór żeby nie dziwne wydawały siẹ drogie ceny zakupu i szwindle ?
- 159 43
-
2026-01-13 09:53
Tak, widzisz to tylko Ty
i ewentualnie Twój lekarz.
- 2 1
-
2026-01-12 18:47
Czy tylko ja widzę że uzywasz nie polskiej klawiatury?
Z jakiego kraju piszesz?
- 3 7
-
2026-01-12 12:30
moim zdaniem (5)
Elektryczne nie są zeroemisyjne Trzeba spalić węgiel by wyprodukować prąd.
- 25 5
-
2026-01-12 13:00
(3)
W Polsce tylko ok. 53% prądu pochodzi z węgla, ale na Pomorzu mniej - dziś ok. 30%. Do produkcji paliw zużywa się również olbrzymie ilości energii elektrycznej wobec czego mówienie, że "elektryki są równie nieekologiczne co spalinówki bo prąd z węgla" to zwykły populizm, kłamstwo albo nieznajomość tematu.
- 15 23
-
2026-01-12 14:51
(2)
Roznica jest taka, ze elektryk juz po naladowaniu nie emituje trucizn. Gdyby nawet przyjac, ze 50% energii jest z wegla to ta energia z tego wegla i tak by powstala. Wiec, auto elektryczne jest bardziej ekologiczne jesli chodzi o eksploatacje. Natomiast jesli wziac proces produkcji to aby byo zupelnie czyste to musi przejechac okolo 60tys km.
Roznica jest taka, ze elektryk juz po naladowaniu nie emituje trucizn. Gdyby nawet przyjac, ze 50% energii jest z wegla to ta energia z tego wegla i tak by powstala. Wiec, auto elektryczne jest bardziej ekologiczne jesli chodzi o eksploatacje. Natomiast jesli wziac proces produkcji to aby byo zupelnie czyste to musi przejechac okolo 60tys km. Owszem elektryki na baterie sa mniej wydajne i na ta chwile nawet drozsze w eksploatacji niz wspolczesne spalinowe (nie liczac darmowych ladowarek, ktorych i tak ubywa) ale przy obecnej technologii produkcji wodoru nie maja konkurencji jesli chodzi o ekologie.
- 5 12
-
2026-01-12 16:37
co rozumiesz przez "jeżeli chodzi o ekologię"? (1)
- 3 0
-
2026-01-12 21:18
produckcje, zanieczyszczenia powstajace przy eksploatacji, utylizacje.
- 1 0
-
2026-01-12 12:53
Nie trzeba, można ale nie trzeba. Prąd można wygenerować także w inny sposób.
- 6 8
-
2026-01-12 12:25
(5)
wodór jako napęd paliwo dla samochodów - jest najlepszy - szczególnie dla autobusuów - i które są produkowane w Polsce - NeosBus
- 3 12
-
2026-01-12 13:22
Tak, zwłaszcza te koszty - 6zł za każdy kilometr na samo paliwo, gdzie spalinowy 2,50zł za kilometr, a elektryczny - 1,40zł za kilometr... Może chociaż pojazdy na wodór są tańsze? A nie, czekaj, spalinowy autobus to milion złotych, elektryczny to półtora miliona, a wodorowy ponad dwa. Wodór to ślepa uliczka i nigdy nie zdobędzie znaczących udziałów w transporcie - chyba, że w lotnictwie, bo tam stosunek masy do zmagazynowanej energii jest kluczowy i koszty mają drugorzędne znaczenie.
- 13 2
-
2026-01-12 13:03
Proponuję przypomnieć sobie doświadczenie z fizyki i z chemii (2)
Tzw. "zielony wodór" trzeba wyprodukować i bezpiecznie przechowywać. "Zielony wodór" jest produkowany w sposób przyjazny dla środowiska, podczas gdy zwykły wodór "szary" wiąże się ze znaczną emisją gazów cieplarnianych tyle tylko, że produkcja "zielonego wodoru" uzyskiwanego z elektrolizy wody jest czasowo dłuższa i energochłonna. Wyprodukowanie dzisiaj nadwozia autobusu jako pojazdu to żadna wielka sztuka.
- 3 2
-
2026-01-12 13:08
a wiesz jaka jest efektywność elektrolizy? (1)
Żeby zmagazynować 1Wh energii w wodorze trzeba włożyć 3.5Wh aby rozbić cząstki wody. To nie ma żadnego uzasadnienia i nie wiem jakie byśmy musieli mieć nadwyżki energii, żeby to miało kiedykolwiek sens.
- 12 1
-
2026-01-12 13:55
Przecież wodór z elektrolizy ma tylko jeden cel: greenwashing wodoru z gazu ziemnego.
Prąd jest niebezpieczny, bo każdy może go wytworzyć łatwo sam, bez kontroli korporacji.
- 6 0
-
2026-01-12 12:59
A skąd weźmiesz wodór?
Owszem, w Gdańsku jest rafineria, w której wodór jest wytwarzany jako produkt uboczny. Natomiast dystrybucja tego gazu jest mocno problematyczna i wymaga specjalnej infrastruktury. Po co zatem kombinować jak koń pod górę i zasilać pojazd wodorem, skoro można go zasilić olejem napędowym?
- 19 1
-
2026-01-12 12:11
Tak, tylko Ty.
- 9 1
-
2026-01-12 12:02
Tylko ty.
Chyba lubisz w tramwaju jak sardynka w puszcze podróżować. :D- 10 7
-
2026-01-12 11:54
Gdansk najgorsza komunikacja w Polsce nawet Gdynia jest 100 razy lepsza nigdy w Gdynie nie bedzie tramwajowego złomu (12)
I jak widac te autobusy spalinowe to najlepsza decyzja wladz miasta od momentu rzadzenia
- 12 22
-
2026-01-12 12:19
Przestań wklejać te dyrdymały
Zaliczyłem już 20 lat dojazdów do roboty komunikacją miejską w Gdańsku
W szkolnej skali 1-6, dam spoko 4+- 12 5
-
2026-01-12 12:17
(1)
Gdańsk dołącza do najgorszych miast świata ze złomem na szynach, w klubie między innymi Lizbona, Amsterdam, Zurych...
- 11 10
-
2026-01-12 13:48
gorzej jak ktoś zezłomował umysł
- 5 1
-
2026-01-12 12:14
Bredzisz, trolejbusy stoją w korkach bo w Gdyni nie ma zamkniętej sieci buspasów (3)
W tym czasie tramwaje przejeżdżają obok
- 5 14
-
2026-01-12 14:02
To jest troll z BGW wkleja te brednie regularnie.
- 2 2
-
2026-01-12 13:05
Jeśli już buspas to z głową.
Nie można robić buspasów na siłę tylko poprzez zwężanie ulic do jednego pasa ruchu. Jest to niezgodne z ekologią i generuje zbędne korki na ulicach.
- 11 4
-
2026-01-12 12:19
Dzisiaj rano w Gdańsku to doprawdy śmigały ale żółtymi światełkami awaryjnymi
- 7 7
-
2026-01-12 12:11
(4)
A potem taki superdługi tramwaj wjeżdża na Hucisko - i wtedy zaczyna się robić wesoło.
- 17 7
-
2026-01-12 21:58
hej kierowczyk, no trudno, jak sie wozi powietrze to jest problem, transport publiczny zawsze ma pierszenstwo, taki klimat
takie czasy
- 0 1
-
2026-01-12 21:56
pamietam te dlugie tramwaje, byly super!!!
- 0 1
-
2026-01-12 13:05
Masz z tym jakiś problem? (1)
No tak. Ty ze wszystkim masz problem.
- 7 8
-
2026-01-12 16:27
Tak, mam problem ze wszystkim co ratusz partoli. A że partoli wszystko czego się dotknie - to tak, tak wychodzi.
- 6 3
-
2026-01-12 11:33
nie tylko ty
- 12 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
