• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupuje trolejbusy, na autobusy poczeka

Patryk Szczerba
4 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wszystkie planowane nowe trolejbusy w Gdyni pojawią się na ulicach w 2019 roku. Wszystkie planowane nowe trolejbusy w Gdyni pojawią się na ulicach w 2019 roku.

Miasto przyjęło ofertę firmy Solaris, która dostarczy 30 nowych trolejbusów. Pierwsze pojazdy pojawią się w Gdyni we wrześniu. Natomiast przetarg na zakup nowych autobusów został unieważniony z powodu zbyt wysokiej ceny.



Czy powtórzenie przetargu na zakup autobusów to dobra decyzja?

O otwarciu kopert w przetargach na zakup trolejbusów i autobusów informowaliśmy kilka tygodni temu.

Czytaj też: Nowe trolejbusy dla Gdyni wyprodukuje Solaris?

Czytaj: Oferta na nowe autobusy dla Gdyni droższa o 16 mln

W obydwu postępowaniach złożono po jednej ofercie. Każda z nich przekraczała zakładany przez Gdynię budżet.

Gdynia kupi trolejbusy



W przypadku trolejbusów Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej na zakupy chciało przeznaczyć łącznie 86,4 mln zł. Zamówienie podzielono na trzy części - zakup 14 standardowych pojazdów, 16 przegubowych i dostarczenie baterii litowo-jonowych z montażem w 21 pojazdach.

Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach, oferując 95 mln zł za całość.

Różnica w oczekiwaniach miasta i żądaniach firmy wyniosła więc blisko 10 mln zł brutto (dokładnie 8,6 mln zł). Mimo to, Gdynia zdecydowała się przyjąć ofertę i pierwsze trolejbusy wyjadą na ulice we wrześniu. Firma dostarczy czternaście trolejbusów standardowych o długości 12 m, szesnaście przegubowych o długości 18 m i 21 zestawów nowych baterii trakcyjnych wraz z montażem.

Sprawdź rozkład ZKM Gdynia

- Kupujemy trolejbusy, które zastąpią 20 wysłużonych, przerobionych z autobusów Mercedes O 405N, z lat 1993-1998. Tym samym, pomimo trudności, ekologiczna flota trolejbusów w naszym mieście znacząco odmłodnieje - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Na nowe autobusy w Gdyni trzeba będzie poczekać



Z kolei na zakup 55 nowych autobusów jedyną ofertę złożyła firma MAN Truck & Bus Polska. Zażądała za zakup 32 autobusów przegubowych i 23 standardowych pojazdów 92,6 mln zł. Tymczasem budżet przygotowany przez Gdynię na tę inwestycję, wraz z dofinansowaniem unijnym, wynosił 76,5 mln zł.

Producent zaproponował 5-letnią gwarancję oraz terminy dostaw: 260 dni dla przegubów i 230 dni dla standardowych pojazdów - 10 mniej niż wymagania przetargowe. To prawdopodobnie właśnie krótkie terminy dostawy pojazdów wymagane przez zamawiającego okazały się kluczową kwestią, przez którą cena była tak wysoka.

W tym przypadku różnica blisko 16 mln zł okazała się dla miasta zaporowa i przetarg unieważniono.

- Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy zawalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury nie tracąc dotacji - zapowiada Gruszecka-Spychała.
Ponowny przetarg zostanie ogłoszony w lutym. Urzędnicy zapowiadają, że nie zostaną zmienione parametry techniczne pojazdów.

Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Autobusy elektryczne na ulicach Gdyni?



Niewykluczone, że w najbliższych miesiącach na ulice Gdyni wyjadą po raz pierwszy autobusy elektryczne. W ramach programu Gepard, miasto może kupić 6 takich pojazdów z 40-procentowym dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przegubowy trolejbus jeździł w maju na testach w Gdyni



Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Opinie (117) 1 zablokowana

  • (13)

    Czy w tych nowych trolejbusach będzie można kupić u kierowcy jeden bilet a nie 2,5 biletu jak obecnie? 2 bilety w pakiecie jeszcze bym przeżył ale 2,5? Co ja zrobię potem z "pół" biletu?

    • 55 20

    • fiu fiu

      wystaw na allegro

      • 0 1

    • (7)

      Jakie 2,5 kupujesz 5 ulgowych a nie 2,5... Może od razu mają sprzedawać 4 normalne i jak ktoś ma zniżkę to sobie będzie 1 bilet 2x kasował...

      • 4 23

      • (3)

        Nie, kupujesz 5 biletów czyli 2,5 biletu normalnego, jeśli ktoś nie ma zniżek. 1 bilet mu niepotrzebny. Kupowanie biletów w wielosztukach jest patologią i powinno zostać po prostu rozwiązane biletomatami

        • 23 3

        • (1)

          Biletomaty to awarie i serwisowanie = koszta. Do tego sporo starszych osób będzie miało problem z obsługą. Zamiast tych śmiesznych karnetów mogliby zastosować rozwiązanie z MZK Wejherowo. Podchodzisz, prosisz o normalny/ulgowy, kierowca naciska guzik, bilet się drukuje i sobie odrywasz. Do tego jak masz odliczoną kwotę, idzie to bardzo sprawnie.

          • 6 6

          • Jest XI wiek. Obrót bezgotówkowy. Do tego się dąży. Starsze osoby mają darmowe przejazde. Ci 'młodsi' dają sobie bezproblemu. Więcej ludzi ma karty zbliżeniowe niż odliczone drobniaki na bilet

            • 7 3

        • tak to jest jak za sprzedaż niorą się Janusze z ZKM po szkole byznesu w Pierdziszewie. Wymyślili sobie sprzedaż karnetów, debile zamiast sprzedawać pojedyncze.

          • 13 2

      • (2)

        Kiedyś były bilety dwustronne i było to bardzo wygodne, jak ktoś ma zniżkę to kasuje z jednej strony, jak nie ma, kasuje z dwóch.

        • 15 1

        • (1)

          Kiedyś to było inaczej

          • 8 1

          • Kiedyś to grzałes z buta, jechales na gape lub prosiles o odsprzedanie biletu pasażera. Kierowca ma rozkład a nie czas na bawienie się w sprzedaż jednorazowych.

            • 12 0

    • Prawie każdy ma już smarfona (1)

      Czyli prawie każdy może przez aplikację, np. SkyCash, kupić pojedynczy bilet, i to w niższej cenie! Karnety to bzdura, ale inwestowanie w biletomaty w tych czasach też najmądrzejsze nie jest. Te bilety są opisane na www.mzkzg.org

      • 8 4

      • "Prawie" robi wielką różnicę. A nawet jak masz smartfona możesz mieć baterię na wyczerpaniu i w autobusie nie doładujesz. I od razu dodam że nie każdy chce nosić dodatkowo powerbank.

        • 4 5

    • W Gdyni się nie da. To by było za trudne - maszyna jest ustawiona na 5 odcinków i pewnie nikt nie wie jak ją przestawić na 4 ;-)

      • 5 2

    • Ciekawe

      Pojedziesz stojac na 1 nodze.

      • 4 1

  • B i l e t o m a t y (12)

    doczekamy się kiedyś? czy władze Gdyni nadal będą zachęcać do kupowania karnetów, problemu nie widzieć i zachęcać do integracji między mieszkańcami a kierowcami przy zakupie karnetów

    • 65 14

    • może trochę nowoczesności?

      Po co biletomat skoro większość ludzi kupuje bilety przez aplikację tel. Widać jak jest kontrol że podają kod z telefonu ...

      • 2 0

    • biletomaty to przeżytek (3)

      już się ich nie używa

      • 7 3

      • (2)

        Pewnie dlatego m.in. w Warszawie najwięcej biletów jednorazowych i doładowywanych jest kupowane przez nie. Ale wiadomo. Przeżytek

        • 1 4

        • w krajach rozwiniętych to przeżytek

          zapomnialem dodać,
          ale inwestujcie w przestarzałe technologie,
          nie będzie to pierwszy raz jsk was w ch uja zdobią

          • 2 0

        • I tak jak ostatnie oszustwa na 5 złotówkach....ktoś tu widzi biznes w postawieniu i obsłudze biletomatow

          • 4 0

    • Po co (4)

      Masz czas i techniczne możliwości wypisywania komentarzy na trojmiasto.pl to równie dobrze możesz ściągnąć aplikację, w której już można kupować bilety w dowolnym momencie. Poza tym co za problem mieć w portfelu 2 bilety "na zapas".

      • 19 10

      • (2)

        1) fajnie, ale na komórkach służbowych nie możesz instalować aplikacji 2) ktoś może nie chcieć podawać informacji o swojej karcie w sieci. Między innymi. Czasami banki mają przestoje i w nocy takowych w przerwach technicznych nie kupisz.

        Jeśli piszesz takie bzdety jak 'zapasowe 2 bilety w portfelu', to chyba naprawdę nie ogarniasz tematyki transportu zbiorowego. Cała Polska ma takie urządzenia i widzi w nich po prostu większy zarobek ze sprzedaży, niezajmowanie czasu kierowców, kwestie bezpieczeństwo i danie im SWOBODY wyboru sposoby zakupu. Ale 14 (?) pod względem ludności miasto w Polsce tego nie ma. To mylić się muszą pewnie i mieszkańcy co nie. I narzekają. Oj źli ci oni

        • 6 8

        • Na komórka służbowych nie możesz instalować aplikacji?? WTF? (1)

          I jak to jest realizowane, że nie możesz zainstalować aplikacji?

          • 1 1

          • Zwyczajnie. Celem ochrony urządzeń przed niechcianym oprogramowaniem firma tego zakazuje, u mnie też tak jest

            • 1 1

      • No teraz przegiąłeś

        Koleś będzie musiał myśleć o nowej przyczynie zrzędzenia

        • 8 10

    • Trwają prace nad wprowadzeniem biletomatów na całym obszarze MZKZG. To jeszcze potrwa, ale początki już są.

      • 0 3

    • Niepotrzebny koszt...W Gdańsku można kupić jeden bilet i przez to opóźnienie autobusów wzrasta . Kupujecie zakupy przez telefon to i bilet sobie kupcie A nie na gape. Do tego miesięczny tańszy...

      • 5 1

  • Czy one są komuś do czegoś potrzebne? (8)

    Tylko w Gdyni takie wynalazki są. Po co te autobusy na prąd?

    • 30 84

    • ano po to (5)

      żeby nie smrodzić pod nosem tymi "dyzlami"

      • 40 6

      • Tramwaje sa realne alternatywa. Trolejbus i tak stoi w korku (4)

        • 10 12

        • żadnych tramwajów w Gdyni (1)

          nasze trajtki są ok,

          • 4 1

          • są ok bo obsługują tylko pół miasta? - to za mało jak na ważny środek transportu

            • 1 1

        • (1)

          Jak jeden tramwaj stanie imbecylu to reszta też a trolejbus ściąga pały a reszta jedzie ... poza tym są baterie na których można jechać objazdem a tramwajem ? Idziesz z buta jak c*ota wiec nie pitol ze tramwaj to dobra alternatywa ... bo jest tylko do czasu ...

          • 18 3

          • Powiedz kto jest imbecylem?

            Człowiek który mówi o pomyśle czy ten który nawet piszac nie potrafi zachować kultury.

            • 1 0

    • Trajtki

      Tychy ? Lublin ?
      Zlikwidowano tam komunikację trolejbusową?

      • 2 0

    • Żebyś miał to czego szczekać po nocach

      • 15 3

  • inwestują w nowe trajtki

    ale planów puszczenia ich na Obłuże lub Oksywie(nie mówiąc o Witominie) brak.

    • 4 0

  • szanowni czytelnicy...

    Ekologia to bzdura , ekonomia tez ... trolejbusy to relikt... wyprodukowanie baterii do takiego auta zanieczyszcza środowisko jak ponad 100-150 tys km autobusu diesla ... wyprodukowanie energii by to jeździło kosztuje Polaków na południu mega smog... tak tak są filtry na kominy tak jak są katalizatory i filtry w autobusach a chcecie trolejbusy więc co z tymi filtrami ? Nareszcie utrzymanie lini trolejbusowych to koszt potężny zwłaszcza zima , gdzie cała noc trolejbusy starego typu muszą jeździć i oczyszczać linię (to około 6 -8 pojazdów w nocy plus 2 pojazdy techniczne). W sumie w nocy pracuje z 20-25 osób w trasie poza baza plus standardowo warsztat jak w innych zajezdniach. Ponadto są to pojazdy zawsze uzależnione od energii nawet jeżeli tabor wymienimy na 100% Nowy , no może 98% bo na zimę muszą zostać Stare przecinarki... to i tak zawsze będą musiały mieć możliwość ladowania lub doładowania po 15 km. Mieszkamy w mieście gorzystym gdzie średnia spalania dla autobusu przegubowego w Poznaniu jest o nawet 20% mniejsza niż w Gdyni... energia elektryczna jest paliwem innym niż ropa czy gaz i tam gdzie jest górka potrzeba jej znacznie więcej ... pomijając fakt blokowania ruchu z uwagi na odpinajace się szelki czy też spadające pały (jak zwał tak zwal) trolejbus nigdy nie będzie wart tyle co autobus. Przykład podmycie torów w Gdańsku gdzie autobusy z Gdyni pomagały w transporcie ludzi ...

    • 6 0

  • Kiedy zakończą żywot te pokraczne ciasne i głośne "mercedesy" ? (4)

    Normy obowiązują czy nie? 100 db i smród.

    • 17 1

    • (3)

      Mercedes jest długowieczny i solidny.

      • 3 0

      • (1)

        chyba w bajkach bo nie w rzeczywistości
        i albo umawiamy się że w transporcie publicznym chodzi o zdrowie a my jesteśmy w europie albo to wszystko na niby

        • 1 0

        • Na niby.

          • 1 0

      • Ale prawdziwy a nie jakas gdynska przerobka

        • 3 0

  • Dobrze ze nie poddali się dyktatowi jednej firmy

    W przeciwieństwie do trajtkow autobusy produkuje sporo firm i nie ma co zgadzać się na dyktat cenowy tylko jednej z nich. Wydłużyć termin dla dostawcy i pokazać MAN-owi , że frajerów powinien szukać gdzie indziej;)

    • 5 0

  • Zemścimy się za katastrofalny stan ulic. (2)

    I wrogi stosunek do kierowców w Gdyni. Możecie panowie już sprzątać swoje biurka i palić teczki. Wybory nadchodzą.

    • 8 2

    • (1)

      przestań niszczyć ulice, to będą w lepszym stanie. to kierowcy wożący powietrze i używający samochodu nawet do minimalnych przemieszczeń są winni korkom, niszczeniu infrastruktury (w tym chodników i zieleńców) i zalewaniu miast asfaltem. ograniczanie tego trendu nie jest wyrazem wrogości, tylko głosem rozsądku.

      • 0 3

      • Pomijając już resztę wypowiedzi, której po prostu nie chce mi się komentować... Dlaczego drogi w Gdyni wyglądają tak jak wyglądają... W Gdyni nie naprawia się dróg tak, aby starczyło to na lata. W Gdyni naprawia się drogi tak, aby znajomi królika mieli cały czas zajęcie.

        • 0 2

  • Czy gdyńskie trolejbusy całkowicie zostaną zastąpione przez elektryczne autobusy? (1)

    • 11 3

    • stopniowo

      • 0 0

  • Biletomaty (3)

    To może przy okazji zakupu nowych autobusów warto byłoby je od razu wyposażyć w biletomaty??

    • 24 5

    • biletomaty to przeżyek z poprzedniego wieku (2)

      nikt już tego nie używa

      • 1 5

      • (1)

        Coooo? Czytałeś wyniki finansowe i wpływu z biletów kupowanych poprzez różne środki? Nie wiesz, to nie pisz

        • 3 1

        • ktoś chce zarobić na przestarzałej technologii

          i wyciągnąć kasę

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane