• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: ładowarki do samochodów elektrycznych w latarniach

Michał Sielski
23 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Gdynia wspiera elektromobilność. Przed Dworcem Głównym są np. specjalne miejsca parkingowe dla samochodów elektrycznych. Gdynia wspiera elektromobilność. Przed Dworcem Głównym są np. specjalne miejsca parkingowe dla samochodów elektrycznych.

Wymiana starych lamp na nowe, energooszczędne, to nie tylko podążanie za trendem oszczędnościowym i ochrona środowiska. Dzięki takiej inwestycji w Gdyni uda się w najbliższym czasie zainstalować ładowarki dla samochodów i hulajnóg elektrycznych, które będą zlokalizowane w... latarniach.



Myślisz o zakupie pojazdu elektrycznego?

Po wymianie starych lamp sodowych na nowoczesne LED-y okazało się, że pobór energii potrzebnej na oświetlenie dróg spadł o połowę. Rezerw często nie da się przez dłuższy czas magazynować, ale napięcie w sieci można wykorzystać w inny sposób.

Właśnie dlatego Energa zaczyna w Gdyni pilotaż programu, w ramach którego powstaną stacje do ładowania samochodów elektrycznych, rowerów czy hulajnóg. Nowością jest możliwość podłączenia pojazdu bezpośrednio do... lampy elektrycznej, gdzie będzie znajdowało się gniazdko. Dwie takie stacje staną niebawem w Gdyni. Trwa jeszcze ustalanie dokładnej lokalizacji.

- Cieszy, że pilotaż innowacyjnego rozwiązania odbędzie się akurat w Gdyni. Wybór jest nieprzypadkowy, na mapie elektromobilności nasze miasto jest ośrodkiem wyjątkowym - przekonuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Szybkość ładowania będzie zależeć od tego, jaka moc będzie potrzebna na oświetlenie. W ciągu dnia może być dostępna moc 22 kW, natomiast w nocy może spaść do 3,7 kW. Energa zapewnia, że w tym przypadku formalności zajmą ok. dwóch miesięcy, a potem będzie już można zająć się instalacją. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, pierwsze ładowarki będą więc w Gdyni już tego lata. Mają być dostępne całodobowo.

Opinie (150) 6 zablokowanych

  • Więcej światła!

    Przecudny pomysł! Czekam jeszcze na realizację - przy wielkiej pomocy władców Gdyni - hasła: elektryczne auto w każdej gdyńskiej zagrodzie! To się nazywa wyczucie potrzeb mieszkańców - dziurawe drogi są i będą, ale za to w życiu gdynian zagości stary leninowski plan elektryfikacji wszystkiego i wszędzie. Cóż, wypada zakrzyknąć - za wiadomo kim- więcej światła! I mieć nadzieję, że dotrze ono do ciemnych mózgownic....

    • 11 3

  • Gdynia wzorem rozwiniętego miasta.

    Gdańsk w powijakach, bo od lat układami mafijnymi stoi, no i patologią. Ale i tak kocham to miasto i czekam na zmiany.

    • 4 11

  • W dzień 22 kW, w nocy 3? Kto to wymyślił? (2)

    Przecież liczy się pobór prądu z elektrowni, a nie pobór prądu przed lampy! A w nocy całościowe zużycie prądu jest dużo mniejsze niż w dzień, dlatego m.in. mamy tani prąd w nocy. A tu nagle robią odwrotnie - w dzień biorą dużą moc, w nocy małą. Bez sensu.

    • 6 4

    • ale w nocy lampy uliczne działają na pełnych obrotach, a w dzień odwrotnie. (1)

      • 2 0

      • ???

        A czy te 22kW to na każdą lampę na danej linii zasilającej ciąg słupów tak ok 20 szt na fazę to nowa trafostacja i wymiana sieci zasilającej

        • 0 0

  • "na mapie elektromobilności nasze miasto jest ośrodkiem wyjątkowym" !?

    Naprawdę??? Wyjątkowe chyba tylko w kwestii posiadania trolejbusów elektrycznych. Reszta leży. Polecam aplikację PlugShare która uwidacznia nędzę elektromobilności w Gdyni. Nawet gdy w Gdyni ma swoją siedzibę krajowy lider w instalowaniu i obsłudze sieci ładowarek elektrycznych - miasto nie jest w stanie wykorzystać tego faktu...Masakra

    • 7 0

  • Założę się, że te 22kW to będzie jak Yeti

    A 22kW to minimum przyzwoitości. Pasowałoby 50kW jako optimum

    • 6 0

  • tymczasem za prąd od tej samej Energii płacimy coraz więcej (+40% przy tym samym zużyciu)

    żeby było 'śmieszniej' w takich Włoszech ceny pradu i gazu spadły i to znaczaco, z powodu mniejszego zuzycia

    można?

    można

    ale tam nikt nie zawierza firm matkom boskim...

    • 7 3

  • W artykule jest błąd (2)

    To sodowe lampy były energooszczędne. Lampy LED są energochłonne.
    Pobór energii rośnie o połowę a nie spada o połowę.

    Pomarańczowa lampa sodowa daje 200lm światła z 1W mocy, biało-żółta lampa sodowa daje 140lm z 1W mocy, sino-biała lampa LED daje tylko 80lm światła z 1 W mocy.

    Zazwyczaj pomarańczową lampę sodową o mocy 35W wymienia się na 50W lampę LED a ta i tak daje dużo mniej światła.
    Lampę sodową o mocy 70W wymienia się na lampę LED o mocy 100W i efekt ten sam mniej światła pomimo większej mocy.

    • 8 7

    • Bzdura. (1)

      Właśnie żarnik sodowy daje około 80lm z 1W. Diody pLED tyou Cree XML są w stanie osiągnąć przy napięciu 3V i natężeniu prądu 700mA około 300lm, czyli 150lm/wat.

      Typowy uliczny żarnik sodowy (duże lampy w ciągach głównych) nie ma mocy 35W, tylko 150W. Mniejsze lampy osiedlowe mają żarniki 75W. Uliczny panel LED ma moc średnio 100W, zaś osiedlowy 50 lub 30W.

      • 3 1

      • Wciągający spór...

        Lecę po orzeszki i popcorn...

        • 5 2

  • Mnie interesuje dlaczego wypożyczalnia hulajnóg (1)

    Elektrycznych wznowiła wypożyczanie

    • 3 0

    • czemu miałaby nie wypożyczać ?

      • 1 0

  • Ale na .uj mi to. mam jeżdzić ścieżkami rowerowymi?

    • 1 0

  • "Rezerw często nie da się przez dłuższy czas magazynować, ale napięcie w sieci można wykorzystać w inny sposób." (2)

    Jezu kto to pisał?!?!
    Napięcie można wykorzystać w inny sposób?! Napięcie, natężenie, moc, energia - to podstawówka, szósta czy siódma klasa podajże.
    Weźcie to poprawcie.

    • 4 0

    • Elektryczne bagno (1)

      Samochód spalinowy ładuje się z mocą 1000 km na 2 min.

      • 0 0

      • Czyli 30 tysiecy km/h

        Czy masz na mysli predkosc rakiety na Ksiezyc?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane