• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: linia 27 nie będzie kursować w niedziele i święta

Maciej Korolczuk
4 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Od 1 stycznia linia 27 w niedziele i święta na trasę już nie wyjedzie. Likwidacja połączenia tłumaczona jest kolejnym ograniczeniem handlu w niedziele. Od 1 stycznia linia 27 w niedziele i święta na trasę już nie wyjedzie. Likwidacja połączenia tłumaczona jest kolejnym ograniczeniem handlu w niedziele.

Czy ograniczenie liczby niedziel handlowych w 2020 r. może mieć wpływ na ofertę komunikacji miejskiej? Okazuje się, że może. ZKM w Gdyni właśnie tym tłumaczy likwidację linii 27, która od 1 stycznia nie będzie już kursować w niedziele i święta. Mieszkańcy są zaskoczeni, a aktywiści i radni krytykują pomysł władz miasta. Te tłumaczą, że po ograniczeniu handlu w niedziele z linii kursującej wzdłuż zamkniętych biurowców i galerii handlowej korzystało niewiele osób. Miasto na likwidacji linii zaoszczędzi ponad 330 tys. zł.



Decyzja o likwidacji linii 27 w niedziele i święta jest:

- W związku z ograniczeniem liczby niedziel handlowych w 2020 r. i latach kolejnych, z dniem 1 stycznia 2020 r. zlikwidowane zostaje, kursowanie linii 27 w niedziele i święta. Zlikwidowane zostają także wybrane kursy linii zjazdowej 710 z pętli Cisowa SKM w niedziele i święta - czytamy w lakonicznym komunikacie na stronie ZKM Gdynia.
Linia 27 to trolejbusowe połączenie między ul. Starochwaszczyńską na Kaczych Bukach a Cisową. Po drodze korzystają z niej mieszkańcy Dąbrowy, Karwin, Kacka, Redłowa, Działek Leśnych, Grabówka i Chyloni. Jak zwracają uwagę urzędnicy, jest to stosunkowo młode połączenie - linia powstała w 1999 r. w relacji z Cisowy do Karwin, a w 2006 r. przedłużono ją do Kaczych Buków. W maju 2019 r. trasa tej linii została uatrakcyjniona przy wykorzystaniu trolejbusów wyposażonych w baterie umożliwiające przejazd długich odcinków bez sieci trakcyjnej.

- W drugiej połowie 2019 r. zaobserwowaliśmy jednak, że w niedziele niehandlowe popyt na usługi linii 27 na specyficznym odcinku jej trasy był znikomy - trolejbusami podróżowało co najwyżej klika osób. Z tej przyczyny wraz z rozszerzeniem zakazu handlu w niedziele w 2020 r., podjęta została decyzja o likwidacji kursów niedzielnych na tej linii - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
Ten specyficzny odcinek trasy, na którym zaobserwowano znikomy popyt, to fragment między ulicami: Stryjską, Łużycką, Sportową, Górskiego i Śląską, a więc wzdłuż kompleksu budynków biurowych, sportowych i handlowych (galeria Riviera). Jak przypomina Gromadzki, wcześniej trolejbusy tej linii między ul. Stryjską i Węzłem Wzgórze św. Maksymiliana kursowały przez al. Zwycięstwa, ale dla wygody i po postulatach od pasażerów trasa została zmieniona i zostały tam skierowane trolejbusy przegubowe. I choć - jak podkreślają urzędnicy - decyzja odnośnie dłuższych trolejbusów była słuszna, o tyle po kolejnych ograniczeniach handlu w niedziele popyt na tej linii jest na tyle znikomy, że miastu nie opłaca się utrzymywać tej linii.

Jakie w takim razie oszczędności wynikną z likwidacji linii 27?

- W każdą niedzielę do końca zeszłego roku na linii 27 wraz z dojazdami i zjazdami wykonywanych było 548,8 wozokilometrów. Oznacza to, że przy stawce 9,12 zł/wzkm netto dziennie, obsługa tej linii kosztowała 5,4 tys. zł (brutto). W 2020 r., przy 62 dniach świątecznych, daje to kwotę 335 tys. zł - precyzuje Gromadzki.

Wideo archiwalne


Zmiany krytykowane przez radnych i aktywistów



- Jest to dość niespodziewana zmiana, w świetle dotychczasowych zapowiedzi władz miasta o zachęcaniu do korzystania z komunikacji miejskiej. Najpierw ograniczono częstotliwość linii 27 do 40 minut, co spowodowało odpływ pasażerów, a konsekwencji likwidację kursowania tych trolejbusów w niedziele i święta. To złe rozwiązanie. 27 obsługuje nie tylko Rivierę, ale także 12 dzielnic Gdyni. Argumenty o wykorzystaniu także nie są przekonywujące - linia 24 pod Stocznię jeździ cały tydzień i nikomu nie przeszkadza, że w soboty, niedziele i święta prawie nikt tam nie pracuje. Tak w praktyce objawia się zamrożenie kwoty na komunikację miejską - właśnie dlatego apelowaliśmy do Pana prezydenta o zwiększenie nakładów dla ZKM. Inaczej nie zachęcimy mieszkańców do przesiadki na komunikację publiczną - skomentował Kajetan Lewandowski, radny dzielnicy Wielki Kack.
Do likwidacji linii 27 odnieśli się też na Facebooku aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

- Gdy prezydent Szczurek przedstawił projekt budżetu na 2020 rok zakładający realny spadek wydatków na ZKM, pisaliśmy że czekają nas albo cięcia w rozkładzie, albo podwyżki cen biletów. Teraz wiemy, że czeka nas jedno i drugie. Likwidacja od 1 stycznia linii 27 w niedziele i święta to bardzo zła wiadomość. Zlikwidowano w ten sposób bardzo ważne połączenie w sumie dla 12 dzielnic. Komunikacja miejska to powinien być priorytet. Jak zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej, skoro jest coraz mniej kursów? Jeszcze niedawno prezydent zapewniał, że komunikacja zbiorowa to jego priorytet. W ciągu tygodnia mieliśmy trzy niepokojące sygnały: brak Gdyni w pilotażu wspólnego biletu z SKM i PR, ogłoszenie wytycznych do przebudowy witomińskiego odcinka Chwarznieńskiej, z zamiarem zaorania wcześniej zaprojektowanych buspasów na miejsca postojowe, a teraz likwidacja 27. Dobrze na 2020 rok to nie wróży.

Nowe rozkłady jazdy od 11 stycznia



Likwidacja linii 27 to nie jedyne korekty, jakie gdyński ZKM przygotował na początek 2020 r. Od 11 stycznia wprowadzone zostaną nowe rozkłady jazdy linii J, R, 84, 87, 181, 187, 700 i 710. Zmiany tłumaczone są m.in. "koniecznością racjonalizacji obsługi komunikacyjnej", dostosowaniem rozkładów do oczekiwań pasażerów czy remontem na linii SKM. W praktyce dla pasażerów tych linii zmiany oznaczają głównie mniej połączeń w godzinach szczytów przewozowych. Szczegóły w tabelce pod artykułem.

Linia J

W związku z koniecznością racjonalizacji obsługi komunikacyjnej oraz w celu wprowadzenia identycznych standardów częstotliwości na liniach J i 8 (linia obsługiwana przez MZK Wejherowo), wprowadzony zostaje nowy rozkład jazdy autobusów linii J, zakładający wprowadzenie 40-minutowej częstotliwości kursowania autobusów w czasie szczytów przewozowych w dni powszednie. Ponadto, w celu realizacji postulatów pracowników szpitala w Wejherowie dojeżdżających z Rumi, zmienione zostają godziny odjazdów następujących kursów:

  • z Rumi Partyzantów z godz. 6:12 na 6:02 w soboty, niedziele i święta;
  • z Rumi Partyzantów z godz. 18:07 na 18:02 w dni powszednie;
  • z Rumi Partyzantów z godz. 18:08 na 18:03 w soboty, niedziele i święta.


Linia R

W dni powszednie zmienione zostają godziny odjazdów w czasie szczytów przewozowych oraz w godzinach wieczornych. W wybranych porach zmniejszona zostaje częstotliwość kursowania linii. W soboty i niedziele zmienione zostają godziny odjazdów w godzinach ok. 19-21.

We wszystkie dni tygodnia uruchomiony zostaje dodatkowy kurs z Kaczych Buków do Rumi o godz. 22:38 (przyjazd do Rumi o godz. 23:35). Kurs ten będzie skomunikowany na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana SKM z autobusem linii S, umożliwiając przesiadkę z Sopotu w kierunku Rumi oraz z Karwin w kierunku Pustek Cisowskich.

Linie 84 i 87

W celu ograniczenia wykonywania kilometrów na terenie Redy, zapewnienia większej punktualności oraz w związku ze zmianą trasy linii nr 8 obsługiwanej przez MZK Wejherowo, wprowadzone zostaje nowe miejsce zatrzymania autobusów linii 87 w Redzie przy Aquaparku. Autobusy nie będą dojeżdżać pod budynek Auqaparku, a kończyć bieg w zatoce przystankowej zlokalizowanej przy granicy Redy i Rumi, po zawróceniu na rondzie u zbiegu ul. Morskiej i Bosmańskiej (ok. 200 m od budynku Aquaparku).

Ponadto, w celu wyeliminowania pomyłek pasażerów, w kursach do Redy, autobusy linii 87 nie będą zajeżdżać na przystanek Centrum Handlowe "Port Rumia" 01. W zamian obowiązywać będzie przystanek CH "Port Rumia" - Kosynierów 02 zlokalizowany przy ul. Kosynierów, przed wjazdem do Centrum Handlowego. W kierunku powrotnym obowiązuje - tak jak do tej pory - zajazd na parking Centrum Handlowego.

Na linii 84 uruchomiony zostaje dodatkowy kurs o godz. 6:20 z Redy. Ponadto większa liczba kursów w dni powszednie będzie wykonywana do przystanku Reda Aquapark. Podobnie dla linii 87, przystanek przy Aquaparku w Redzie usytuowany będzie w zatoce przystankowej przy granicy Redy i Rumi, po zawróceniu na rondzie u zbiegu ul. Morskiej i Bosmańskiej (ok. 200 m. od budynku Aquaparku).

Kursy na linii 84 wykonywane do Redy nie będą obejmować parkingu Centrum Handlowego "Port Rumia". W kursach tych obowiązywać będzie przystanek CH "Port Rumia" - Kosynierów 02 zlokalizowany przy ul. Kosynierów, przed wjazdem do Centrum Handlowego (zasada identyczna jak dla linii 87).

UWAGA! Przystanek CH "Port Rumia" - Kosynierów 02 nie obowiązuje dla kursów linii 84 realizowanych do krańca Centrum Handlowe "Port Rumia".

Zmiany na linii 84 dotyczą wyłącznie dni powszednich. Zmiany na linii 87 dotyczą wszystkich dni tygodnia.

Linie 181 i 700

W dni powszednie uruchomiony zostaje dodatkowy kurs z Sopotu Reja o godz. 6:56. Kurs ten będzie wykonywany zamiast zjazdu 700 o godz. 6:49.

Jednocześnie, z dniem 11 stycznia na linii 181 w soboty, niedziele i święta wprowadzony zostaje remontowy rozkład jazdy, który jest dostosowany do remontowego rozkładu jazdy pociągów SKM. Obowiązywać będzie do ok. 8 marca 2019 r. Wybrane kursy zostają opóźnione lub przyspieszone do 10 minut.

W soboty, niedziele i święta wybrane kursy na linii 181 będą wykonywane przez trolejbusy.

Linia 187

Zmiana dotyczy wyłącznie sobót i niedziel i jest związana z wprowadzeniem remontowego rozkładu jazdy pociągów SKM. Wybrane kursy zostają opóźnione o 10 minut.

Linia 710

Skorygowane zostają odjazdy z Kaczych Buków w dni powszednie w godzinach wieczornych, w dostosowaniu do nowego rozkładu jazdy linii R.

Miejsca

Opinie (337) ponad 10 zablokowanych

  • skandal (5)

    Ale z Witomina na Mały Kack chociaz mozna było dojechac w niedziele laczac 27 ze 150 Kielecka bo Malokacka tez nie ma dojazdu. Ale co to tych w ZKM obchodzi.

    • 32 2

    • Mozesz nadal, 203 (2)

      • 1 3

      • Który (1)

        Jeździ do 13

        • 4 0

        • Ale jeździ.

          • 2 4

    • A to już pod SKM Wzgórze nie można przesiąść się na 23/24?

      • 1 0

    • Po kiego chcesz w ogóle jezdzić w niedzielę? Zbierz tyłek, załóż odpowiednie obuwie i z buta w drogę! Na zdrowie ci wyjdzie.

      • 0 0

  • Samorządności to kpina

    • 24 0

  • Tymczasem na linii W w niedziele tluuuuumy. (3)

    • 28 1

    • Spokojnie, pracujemy nad tym, likwidacja niedługo: ZKM Gdynia (2)

      Za 5 lat będą prowadzili badania i analizy, czemu tak mało osób korzysta z transportu publicznego, a wskaźnik posiadania samochodów jest najwyższy na świecie i wynosi 2000 na 1000 mieszkańców :-)

      PS. Dane podałem dla lepszego zobrazowania problemu, ale mam nadzieję, że do takiego stanu urzedasy nie doprowadzą.

      • 9 0

      • (1)

        Odbijają się czkawką darmowe przejazdy dla uczniów nikt tego nie policzył A kosztuje to kilka milionów, których um Gdynia nie daje na komunikację. Myślę że to nie koniec cięć!!

        • 8 2

        • Skoro nikt nie policzył, to skąd wiesz, że kilka milionów? Bzdura.

          • 1 3

  • Ojejku nie zesr**** się tylko (6)

    Straszne, naprawdę, zlikwidowali jedno połączenie na dziesiątki obsługiwanych. Bez problemu można skorzystać z innych linii w zastępstwie 27 w te konkretne dni. Ja problemu nie widzę.

    • 15 53

    • Wracaj do lekcji dzieciak....

      • 11 4

    • (4)

      To czym konkretnie dojadę w niedzielę do hali Gdynia Arena?

      • 13 0

      • A co? auto tez parkujesz w salonie? (2)

        d*pkę kawałek ruszysz i dojdziesz .

        • 1 12

        • Nic nie rozumiesz (1)

          Nie mam auta. Ani nawet salonu. Mieszkam w akademiku.

          • 9 1

          • To tym bardziej nie padniesz ze zmęczenia od tych kilku kroków.

            • 1 3

      • Uberem.

        • 1 2

  • (7)

    Przypominam że tam jest jedyne kino w Gdyni. No ale już widać że pozostaje samochód. Szkoda. Tak samo na rugby czy imprezy w arenie. Rozumiem że w niedzielę handlowe też nie będzie kursować?

    • 45 4

    • (3)

      Nie popieram tej likwidacji 27 ale czy to tak ciężko się przejść kładką z Alei Zwycięstwa w okolice obiektów sportowych albo tunelem na Wzgórzu do Riwiery. Jeszcze niedawno 27 wogóle tamtędy nie jeździło, tylko bardzo rzadko kursował 172

      • 10 11

      • (1)

        Odpowiem Ci. Tak. Ciężko na wózku dostać się kładką lub tunelem.

        • 10 4

        • Sorry, nie pomyślałem w tych kategoriach. To powinno dać również do myślenia zarządowi zkm

          • 6 0

      • W taką pogodę jak dziś wybiorę samochód zamiast spaceru z przystanku

        • 3 1

    • To nie jest jedyne kino (2)

      Rusz głową i popatrz gdzie w Gdyni są kina

      • 2 8

      • (1)

        W GCF nie posiorbiesz i nie zmlaszczesz pół filmu.

        • 2 2

        • I tu się mylisz...

          Czasami przychodzą siorbacze z kawą zabraną z miejscowej kawiarni...

          • 0 0

  • Tylko Miasto Wspólne nie zapadło w sen zimowy

    Jest w Gdyni jakaś opozycja?

    • 30 0

  • Gdynia nie dla mieszkańców (6)

    Niestety dla Gdyni priorytetem jest marketing, udawanie miasta szczęśliwych mieszkańców (sprawdźcie proszę ten prestiżowy konkurs w którym Gdynia ostatnio zajęła wysokie miejsce. Jacy byli konkurenci itp), lotnisko które nie działa o nie ma normalnego dojazdu(który jest wiecznie zakorkowany), cięcie komunikacji miejskiej oraz robienie wszystkiego aby developerom było jak najlepiej.
    Mieszkańcy się się nie liczą. Północne dzielnice z wielkimi problemami komunikacyjnymi, zamykanie i przenoszenie szkół, aby teren po 51 opylić dla developera (proszę poszukać na fb tematy z tym związane).
    Do tego nie szanowanie własności prywatnej co jest widać koło teatru, na kamiennej górze oraz tematy Dembinskiego.
    Może warto popatrzeć krytycznie nie to co się dzieje w naszym mieście? Nie zwracać uwagi na marketingowe brednie?

    • 50 3

    • 75,5 tysiąca Gdynian uważa inaczej (2)

      Więc malkontenci mogą jedynie poujadać sobie w internecie!

      • 1 7

      • (1)

        Pytanie tylko ile osób analizuje poczynania władzy oraz patrzy obiektywnie na to co się dzieje.
        Bardzo dużo osób nawet się nie zastanowi dlaczego oddaje głos na jakiegoś kandydata tylko robi to, bo jest to modne, bo tak mówią media itp. Bez żadnej głębszej refleksji.

        • 12 1

        • Gdynia się zestarzała. Na starego kandydata głosują starcy

          Niektórzy nawet z demencją.

          • 1 0

    • propaganda to jedyne zadanie pani Spychały

      i delegacje

      • 4 0

    • (1)

      W większości ludzie są bezkrytyczni i łykają PR o szczęśliwych mieszkańcach i najlepszym miejscu do życia. Nie widzą dziur w drogach, cięć w inwestycjach. To miasto dla przyjezdnych.

      • 7 1

      • Już nawet nie dla nich, atrakcji tu żadnych nie ma, dziurawe drogi, głęboki PRL ta nasza Gdynia, a mysza zbiera pochwały od głupich ludzi....

        • 7 1

  • Przecież mógłby nr 27 przejeżdzać przez petlę 24 w niedzielę a nawet codziennie albo jak nr 31 z Sopotu co drugi w taki sposób (2)

    to by zyskano dodatkowe środki.
    Analogcznie - zlikwidować nr 29 a na jego trasę puścić nr 23
    A tak wogóle jak się przejżec siatce połąceń to pełno jest lini które rozjeżdzają się na swoich końcówkach - to zrobić analogicznie jak napisałem wyżej.
    W zamian:
    Wstrzymać podwyżki biletów!!! :))

    • 22 5

    • Mów za siebie!

      Ja chcę płacić i jeździć te końcówki, a nie - płacić mniej i chodzić.

      • 2 1

    • Co to za piard?

      • 0 1

  • Miasto szuka oszczędności w komunikacji miejskiej? (4)

    A po co 133 jeździ nawet co 15 minut do Dworca Morskiego? Wystarczy, że co drugi kurs skończyłby się na Dworcu PKP.
    Po co 24 w soboty i niedziele jeździ tak często do stoczni?
    I dlaczego w soboty i w niedziele (a wtedy powinno być najłatwiej!) ZKM nie potrafi zrobić rozkładu jazdy z taktem. np. z Witomina potrafią jechać Kielecką zaraz po sobie 147 i 150, a potem czekaj na jeden z nich kilkanaście minut. A potem oczywiście 141 i 190 "przyklejone" do siebie.
    Zamiast na przemian z Witomina zjeżdżać raz Witomińską, raz Kielecką...

    • 41 1

    • bo w zkm Gdynia mają tak wyprane mózgi

      a po za tym rzecznik zkm to przecież światowej klasy specjalista.

      • 12 1

    • 133 zwiększył frekwencję kosztem 119, poza sezonem może i jeździ pustawy ale w sezonie to dam jest dość duży ruch, a jak ruszy ten nowy terminal pasażerski będzie pewnie jeszcze większy

      • 2 2

    • Zkm to firma krzak

      Tam nigdy nie myślą logicznie... Platfusy.. Ps. 34 bez przerwy pusty jeździ

      • 7 1

    • Gdy autobus/trolejbus skraca trasę, to czeka później na pętli.

      Oszczędza tylko paliwo, ale wynagrodzenie kierowcy trzeba zapłacić. Tylko likwidacja kursów daje rzeczywiste oszczędności, bo umożliwia zatrudnienie mniejszej ilości kierowców.

      • 2 0

  • Inna wersja... (4)

    Zamiast likwidowania połączeń, podniesc ceny za parkowanie w centrum miasta i dolaczyc wekendy i swieta, wszyscy beda zadowoleni...;);)

    • 25 5

    • W Polsce trudno w to uwierzyć, ale...

      Takie są nowoczesne trendy w cywilizowanych miastach. Ale w Gdyni władza zabetonowała się 20 lat temu.

      • 9 1

    • Jestem za. Ja za parkowanie nie płacę, więc dla mnie bomba.

      • 2 2

    • Pomysły na uprzywilejowanie transportu zbiorowego i walkę z korkami (1)

      1. Bezpłatna dla pasażerów komunikacja miejska (wariant maksymalny) lub tani wspólny bilet okresowy na wszystkie środki komunikacji miejskiej (wariant podstawowy). W każdym wariancie bezpłatne przejazdy dla dzieci.
      Bodziec finansowy - komunikacją jest taniej niż autem.

      2. Likwidacja zatok autobusowych na wszystkich ulicach w mieście.
      Wytrącenie argumentu, że autem jest szybciej. Auta musiałyby częściej się zatrzymywać za autobusami i jechać niemal w takim sam tempie jak autobusy. Autobusy nie musiałyby tracić czasu na włączenie się do ruchu przy wyjeździe z zatoki.

      3. Wysokie opłaty w strefach parkowania w centrum, brak abonamentów dla niezamieszkałych w strefie. Bardzo drogie powinny być zwłaszcza godziny 9-15. Potem może być nawet bezpłatnie. Chodzi o to, żeby większości ludzi nie było stać na przyjeżdżanie autem do pracy w centrum. To powinien być luksus.

      4. Płatny wjazd do centrum.
      Po pierwsze zniechęca do dojazdów autem do pracy w centrum (bodziec finansowy).
      Chodzi też o to, żeby tranzyt między dzielnicami wypychać poza centrum (na obwodnice), np. żeby taniej było jechać z Przymorza albo Orłowa do Chyloni obwodnicą niż Zwycięstwa i Morską.

      5. Ograniczanie liczby miejsc parkingowych w ścisłym centrum. Nie budować w Centrum parkingów (podziemnych, wielopoziomowych), pozostawić tylko małą liczbę miejsc przy lub na ulicach. Nowo budowane biurowce powinny mieć niski górny limit miejsc postojowych, które mogą przy okazji powstać.

      6. Budowa pojemnych (najlepiej bezpłatnych) parkingów P+R przy stacjach i pętlach komunikacji miejskiej na skraju aglomeracji.

      To jest przyszłość. To jest droga ku temu, żeby naszymi ulicami dało się jeździć, a nie stać na nich w korkach. Ludzie, którzy wyprowadzili się na obrzeża lub na wieś muszą zrozumieć, że nie chcemy ich samochodów codziennie w centrum.

      Miasta są dla ludzi, nie dla samochodów.

      • 4 2

      • A jak juz wszyscy sie przesiada do dotowanej komunikacji miejskiej - zmuszeni utrudnieniami dla samochodow

        ... to podniesiemy ceny biletow o 400%.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane