• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia może sama zbudować OPAT. Ale nie chce

Michał Sielski
8 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Wizualizacja przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.


Przy uzyskaniu maksymalnego unijnego dofinansowania Gdynia mogłaby sama udźwignąć finansowy ciężar budowy przedłużenia Obwodnicy Trójmiasta. Ale nie chce, bo droga kończyłaby się na granicy miasta, a praktycznie wszystkie inne inwestycje musiałby zostać wstrzymane na 2-3 lata. - Teraz cała nadzieja w Sejmiku Województwa Pomorskiego - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.



Czy Gdynia powinna zacząć samodzielnie budować OPAT?

Walka o pozyskanie finansowania na budowę przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy trwa już ponad 10 lat. Koszt budowy 14-kilometrowej drogi szacuje się na 1,586-1,66 mld zł. Ma zaczynać się ona na końcu trójmiejskiej obwodnicy w Chyloni, ominąć (zakorkowane nie tylko w sezonie letnim) Rumię oraz Redę i połączyć się z drogą w stronę Helu.

Na razie wydano 1 mln zł na studium ekonomiczno-środowiskowe, podczas którego przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. To miał być ukłon w kierunku strony rządowej, która miała sfinansować dalszą budowę. Ale kolejne próby kończyły się fiaskiem. Nie pomagały naciski pomorskich posłów, próby negocjacji prowadzone w Warszawie przez gdyńskich polityków, ani akcje promocyjne.

A może zbudować OPAT z miejskiego budżetu?

Tymczasem Gdynia mogłaby sama udźwignąć finansowy ciężar budowy OPAT. Biorąc pod uwagę, że ostateczne ceny przetargowe są w tej branży zawsze niższe od kosztorysu, można spokojnie założyć, że koszt samej budowy nie przekroczyłby 1,2 mld zł.

- Przy założeniu uzyskania maksymalnego dofinansowania i tak zostaje jeszcze 300 mln zł. Zakładając rozłożenie tej kwoty na kilka lat inwestycji, oznaczałoby to obcięcie praktycznie wszystkich nakładów inwestycyjnych w innych rejonach miasta. Nie byłoby np. zmian w drogach dzielnicowych, na które teraz chcemy położyć duży nacisk - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni odpowiadający m.in. za inwestycje infrastrukturalne.

Obecnie na infrastrukturę drogową Gdynia wydaje ok. 100-120 mln zł rocznie. W tej kwocie zawierają się też jednak doraźne remonty, wymiana nawierzchni czy budowa dróg rowerowych. 300 mln zł to więc trzyletni budżet, ale tylko pozornie. Gdynia zgodnie z prawem może zbudować tylko ten fragment, który leży na jej terenie. A to zmniejszyłoby koszt kilkakrotnie.

- Tyle że nie rozwiązałoby to problemu ominięcia najbardziej zakorkowanych Rumi i Redy. Miałoby to lokalny sens, gdyby przedłużona i połączona z OPAT-em została ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, ale to kolejne setki milionów, więc znowu wracamy do punktu wyjścia. Nie sądzę, by gdynianie zaakceptowali tak wielki wydatek, poniesiony kosztem wielu innych inwestycji, które także są dla nas wszystkich istotne - przekonuje Marek Stępa.

Droga Gdyńska też miała być wspólna

Już raz jednak Gdynia wykonała inwestycję, która miała być częścią szerszego, trójmiejskiego projektu. To Droga Gdyńska zobacz na mapie Gdyni, która kończy się na wysokości ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni. Sopocka część drogi nigdy nie powstała, choć Gdynia na swoją część wydała ok. 140 mln zł. Na szczęście droga szybko stała się alternatywą dla zatłoczonej al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni i - nawet lokalnie - spełnia swoją rolę.

Urzędnicy liczą, że budowę OPAT przeforsuje sejmik województwa. Droga jest ujęta w strategii rozwoju województwa pomorskiego. O podziale części środków unijnych na budowę dróg oraz priorytetach ich realizacji będą bowiem decydować władze województwa. Negocjacje jeszcze trwają, ale można się spodziewać, że tym razem uda się pozyskać zewnętrzne finansowanie na budowę całej trasy. Jej koszt podnoszą bowiem jeszcze niezbędne wykupy gruntów, z którym z pewnością nie poradziłyby sobie mniejsze gminy. W Gdyni trzeba wykupić ok. 50 ha, tyle samo w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha.

Opinie (263) 3 zablokowane

  • OPAT (12)

    Gdyni nie jest potrzebny, skoro nie chce go budować. Poza tym kosztorys odnosił się do drogi ekspresowej. Droga o niższych parametrach byłaby tańsza.

    • 66 188

    • Gdynia (3)

      Nie potrzebuje :) A na drogi ekspresowe nich daje kasę GDDKIA...

      • 25 14

      • Tylko że OPAT nie został zaprojektowany przez gryzoni jak ekspresowka i tu jest pies (szczur?) pogrzebany...

        • 12 12

      • zgoda. I GDDKiA daje na inną drogę.

        ta droga w klasie ekspresówki nie będzie miała żadnego znaczenia gdy powstanie Trasa Kaszubska. Ale można wybudować drogę o przekroju 1x2 od obwodnicy pod/nad torami do Hutniczej. To na pewno się przyda i to Gdynia udźwignie (z dofinansowaniem rzecz jasna).

        • 24 8

      • Najważniejsze, że lotnisko jest, prosperuje świetnie i my obywatele Gdyni, korzystamy z niego każdego dnia :) Drogi nam nie potrzebne gdyż latamy do pracy samolotami.

        • 31 15

    • (5)

      Opat? To kolejna wymowka do nic nie robienia. Albo Opat albo nic, a Gdyni potrzeba tunelu pod torami na hutniczej a to akurat może udźwignąć sama.

      • 64 15

      • Antyszczur (4)

        Standardowy bełkot Stępy: jak zrobimy coś, to nie zrobimy czegoś, ale może razem z uśmiechniętym zobaczycie, ile kasy trwonicie lub chcecie trwonić na bzdury, np. kolejka na KG. Prawdopodobnie prawdą jest, że OPAT powinien mieć znaczenie wyższe niż lokalne i to GDDKiA powinna wziąć na swoje barki, ale nie zmienia to faktu, że jest nieudolnością organizacyjną i mediacyjną tej władzy to, że dotychczas nie wbito łopaty. Uśmiechnięty jak zwykle nie potrafił się z nikim dogadać poza tymi, którzy się z nim dogadują z definicji (tzn. dlatego, że są na miejskim garnuszku).

        • 40 13

        • (1)

          ale piekny kwik. kwiiii kwiiii kwiiii, tak kwicza, ci ktorym znowu sie nie udalo dorwac do koryta.

          • 14 20

          • Nie bój się prosiaczku

            jeszcze pokwiczycie jak was szczury pogryzą.

            • 9 6

        • A mi sie podoba pomysl kolejki na Kamienną Górę (1)

          i Infobox tez mi sie podoba. I nie ma tu podtekstu i sarkazmu. Poprostu coś mi się PODOBA w naszym mieście. I nie pracuje w UM. Możecie szczekać.... :P

          • 33 23

          • Boją się ze im ludność ucieknie do "skomunikowanych" na nowo gmin ;)

            • 9 2

    • z tego co ja wiem gmina nie może inwestować poza swoimi granicami (1)

      więc budowa 6pasowej drogi która kończyłaby się w Rumi nie ma sensu

      • 3 3

      • A ponad 100 mln zł to mogła władować w nie swój teren w obszarze gminy Kosakowo?

        • 9 1

  • Sami nie!! (18)

    My zbudujemy a Rumia i Reda nie. I byłoby jak z estakadą która przez lata była i jej nie było. Taka super droga donikąd.

    Korkuje się najczęściej latem jak wszawka jedzie na półwysep więc niech z budżetu państwa dokładają ;)

    • 188 26

    • Szczurek ucz się od Adamowicza (15)

      pieniądze na drogi pozyskiwać

      • 45 28

      • (3)

        Właśnie przez ludzi takich jak Adamowicz inwestycja jest blokowana. Dla niektórych drogi krajowe kończą się w gdańsku i to jest problem.

        • 51 31

        • Kim Dzong Szczur jest boski a Adamowicz to jezdnie dziurawi i wszystko blokuje. (1)

          Ja nie wiem jak można mieć aż takie klapki na oczach.

          • 25 22

          • "tam" się korkuje cały rok...

            • 6 1

        • Szczur jest bezpartyjny więc żadnej kasy z warszawy nie dostanie! PO ma go w d*pie!

          • 1 1

      • Gdyby Szczurek należał do PEŁO (7)

        to OPAT dawno by już powstał.
        Ale, że nie identyfikuje się z tą bandą oszustów i złodziei, to uczciwie nic załatwić nie może.

        • 36 26

        • Tak sobie to tłumaczcie (5)

          Darmozjady z UM widzę dzisiaj ostro "pracują" w komentarzach.

          • 24 15

          • Z UM na Nowych Ogrodach? (2)

            Owszem, jak zwykle...

            • 10 16

            • Darmozjady z Gdańśka przynajmniej są w stanie wniosek o dofinansowanie z UE wypełnić (1)

              Darmozjady z Gdyni ostatnio tylko w wyszukiwaniu winnych przodują.

              • 13 8

              • Darmozjady z budynku przy Piłsudskiego mówią inaczej:

                "Bo myśmy nie wiedzieli,że tak trzeba pisać projekt...",prawda panie Guć?

                • 1 0

          • prawda w oczy kole??

            • 6 5

          • darmozjadom

            i wichrzycielom mówimy stanowcze nie !!!

            • 2 2

        • polityka rozlicza się za skuteczność. Co z tego, że nie jest z żadnej partii, skoro z nikim nie potrafi się dogadać?

          • 14 2

      • Mógłby się nauczyć (2)

        zapisać do PO, wypić brudzia z kolegami, zakąsić ośmiorniczką i pieniądze z budżetu centralnego by się znalazły.

        • 11 13

        • ch*j, d*pa i kamieni kupa (1)

          • 12 9

          • Kultura,nie? Oczywiście "przykład idzie z góry", Kowalski jest rozgrzeszony...

            • 0 0

    • Skoro warszawka jeździ na Hel i ona korkuje tą drogę, to OPAT powinien być zbudowany w budżetu stolicy :).

      • 25 8

    • aaa

      • 2 1

  • Chyba (22)

    OPAT komuś opadł.
    100 milionów na lotnisko nie było szkoda, a "na niezbędną drogę nie dam i co mi zrobicie?"
    jak mawiał klasyk; "Słuszną linię ma nasza partia".

    • 178 92

    • Słyszałem (6)

      że ostatnio, że wybudowano w Skandynawii drogę finansując ją przychodami ze wzrostu wartości okolicznych gruntów. Tutaj też można by pomyśleć i na przykład zrealizować drogę na przykłąd w niższym standardzie. Ale widocznie nikt ważny tam nie mieszka, ani znajomi królika nie mają tam działek, żeby "skręcić lody".

      • 22 21

      • No ale w PL nie ma podatku katastralnego (5)

        więc nawet jak wartość nieruchomości wzrośnie to właściciele
        dalej płacą tyle samo

        • 17 13

        • (1)

          No i b. dobrze, że nie ma.

          • 20 5

          • jest opłata adiacencka i planistyczna

            .

            • 9 0

        • podpisałeś się,jakbyś miał brak tego podatku Tuskowi za złe...

          • 9 1

        • ale są opłaty adiacenckie (1)

          jeśli Twoja ziemia staje się więcej warta dlatego że infrastruktura obok się poprawiła płacić do 30% wartości nieruchomości, ale ... przy jej sprzedaży. A okolice OPATu to ... łąki, rowy itp w większosci. Kto więc zapłaci ??

          • 5 2

          • zasadniczo cena ziemi obok drogi z której nie ma zajazdu nie wzrośnie a maleje...
            a gmina nie zapłaci 50% od utraty wartości właścicielom ;)

            • 5 0

    • (5)

      Fotograf, przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem albo po prostu przeczytaj artykuł.

      • 17 8

      • A co mam czytać? (4)

        Dla mnie istotone żeby urzędnicy, którzy żyją znajdowali rozwiązania
        a nie uprawiali urzędniczy "NieDaSizm".

        • 19 16

        • (3)

          1. droga w ramach Gdyni nic nie da, sens drogi będzie dopiero, kiedy ominie miasto
          2. nie chcę jako mieszkaniec, aby kosztem ulic dzielnicowych i ścieżek rowerowych powstała kolejna droga przelotowa, z której wielu mieszkańców nie będzie korzystać na co dzień, a do tego budżet miasta będzie zablokowany na 3 lata w kwestii rozbudowy infrastruktury
          3. dlaczego Gdynia ma 'wyręczać' gddika w kwestii budowy drogi nielokalnej?

          • 30 23

          • (2)

            ad.1 trzeba się porozumieć i zrobić projekt kilku samorządów,
            ad.2 poznaj budżet to zobaczysz, że da się znaleźć "zaskórniaki", no chyba że piszesz z Piłsudzkiego i boisz się ograniczenia urzędniczej laby.
            ad.3 poza GDDKiA jest jeszcze zarząd dróg wojewódzkich i według obecnego stanu to tam można też szukać partnera. Jak powstanie trasa kaszubska to S6 pobiegnie od Chwaszczyna, a ta część Obwodnicy stanie się prawdopodobnie drogą miejską.

            • 26 13

            • (1)

              Mimo ze sprawiasz wrazenie Norberta z Klanu na TVP, to: innych gmin na to nie stac, co bylo juz podnoszone wielokrotnie.

              • 8 7

              • a stać je na permanentne korki??

                • 12 0

    • (7)

      Wystarczy ktos napisze o lotnisku, a od razu wiadomo z kim ma sie doczynienia.
      Ić stont.

      • 10 18

      • A Ty "ić" do szkoły (1)

        • 19 9

        • A ty idz do psychologa geniuszu glupoty

          • 4 9

      • Oczywiście, że wystarczy (4)

        Napisze taki jeden z drugim pochwalny pean o szczurzym lotnisku i od razu wiadomo, że na miejskim wikcie żywiony...

        • 23 9

        • (3)

          Ten tam wyzej o szkoly.
          Irobia pacabie.

          Co do ciebie.
          Pracuje i mieszkam sam od 18 roku zycia, kto jak kto ale ty masz tyle do powiedzenia co snieg ktory lezy teraz na ulicy.
          Nie ma lotniska kasa wydana, wielki blad, f...... Szcurek znowu bezproblemowo wygral.
          To pokazuje ilu was jest.
          Ta cala gdynia realna?
          Taaa na FB na pewno,5 z 6 znajomych ktorzych polubilo te strone NIE MIESZKA W GDYNI ha! To ci psikus!
          Najwiecej do gadania maja ci ktorych to nie dotyczy.

          • 6 9

          • Ale literowek zrobilem huhu, no nic, musicie mi wybaczyc, dlonie i palce pracownika wygladaja inaczej od tych "pracownikow" biurowych i ludzi na socjalu. Wciskaja mi sie nie te literki na telefonie ;)

            A juz widze marudzenie tych osob
            "cholera, gdynia nie wybuduje tej trasy, nie bedzie na co narzekac ze powstaja jakies problemy, co ja bede tobil/a w biurze w tym czasie"
            A teraz standardzik
            Polska, mieszkam w Polsce, mieszkam tu, tu, tu......

            • 1 5

          • Nie mam pojęcia co to jest gdynia realna (1)

            Nie za bardzo mam czas na siedzenie na fejsiku. Sorry... A wybierający wiecznie szczurzą klikę Gdynianie mają to, na co zasłużyli. Lotnisko w zamian za muldy w głównych arteriach przelotowych miasta (zapraszam na Al. Zwycięstwa i Wielkopolską na początek). Skoro tak wolą?

            • 10 4

            • Tak, wolimy tak.
              Lepsze to niz Gdansk Warszawa Wroclaw.
              Gdyby nie euro2012 to dalej byscie nic nie mieli w tym swoim gdansku.
              Wole mieszkac z jakims tam szczurkiem wiedzac ze przyanjmniej cos probuje niz byc wiecznie dymany w d... W gdansku czy sopocie
              Spojrz wpierw na swoje miasto potem narzekaj na inne.
              Stwierdzenie ze w Gdyni zyje sie najlepiej musi byc propaganda stworzana prze tuska sikorskiego kaczynskiego szczurka i putina.
              Brawo

              • 3 13

    • nie czytasz treści artykułu Gdynia mogłaby zbudować OPAT tylko na terenie swojej gminy tylko bez udziału innych gmin jaki ma to sens

      • 2 4

  • Lepiej nie

    Może lepiej niech miasto nie bierze się samo za tę inwestycję, bo skończy się jak z lotniskiem. Władze napiszą we wniosku o dofinansowanie, że to część dużego projektu, sąsiednie gminy tego nie uciągną i będzie wtopa.

    • 65 11

  • Już lotnisko sama budowała.... bo chciała.... (7)

    • 89 19

    • GDYNIA MEGALOPOLIS

      ...i kosmodrom na Witominie im. Szczurka

      • 28 3

    • nie sama Gdynia budowała lotnisko (3)

      i nie pod osłona nocy, tylko za pełną aprobata wszystkich świetych, wiec spadaj duraku

      • 7 28

      • jakos nie przypominam sobie tej aprobaty

        Cały czas tłumaczyli Szczurkowi ze budowa konkurencyjnego lotniska dla Rębiechowa nie ma sensu. Jednak kompleksy Szczurka zwyciężyły i kosztowały miasto 100 mln. A teraz potrzebnej drogi nie chce budować

        • 27 2

      • fakt nie sama, tylko z Kosakowem

        • 14 0

      • aprobata była dla zachowania funkcji lotniskowej, na podstawie prognoz Rębiechowo miało się przytkać około 2020 roku

        a teraz okazuje się, że przyrost-chociaż spory - jest poniżej wariantu pesymistycznego tamtego studium. Natomiast jako rezerwa dla (w przyszłości) zatkanego Rębiechowa atrakcyjniejsze stały się podlęborskie Cewice (odległe o godzinę drogi koleją, za to na terenie wolnym od cywilnych zabudować).

        • 8 1

    • Lotnisko już tam było (1)

      kolej również. Nie wykorzystanie tego to marnotrawstwo.
      Podobnie jak rozbudowanie gdańskiego lotniska gdzie zawsze były mgły i pomimo super technologii dalej są i ludzie muszą latać do Bydgoszczy.
      Tym powinna się zająć Unia, dlaczego rozbudowuje się lotnisko gdzie często nie da się lądować ani startować.

      • 1 6

      • lotnisko wojskowe ma tyle wspólnego z cywilnym co rower z samochodem. Nawet po obecnej rozbudowie nie może tam wyladowac nawet ATR z 40 pasażerami na pokładzie, nie mowiac o większych samolotach - plyta postojowa do kodu C to 40-60 mln zł do wydania. Nie ma tez cywilnego systemu ILS...
        A mgly w Gdansku...wg statystyk sa rzadziej niż w Kosakowie - ostatnio problem był dlatego ze instalują ILS cat II który właściwie problem rozwiaze

        • 3 0

  • Gdynia (5)

    Tego nie zrobi. Na tym by wyszli jak Zablocki na mydle :D Zresztą po kilkudziesięciu latach dokończyli Estakadę Kwiatkowskiego i.... Droga wojewódzka a doklada sie do niej Gdynia.

    Niech placa sloikowe gminy, Kosakowo,Puck, Rumia, Reda, Lebork a nawet Slupsk ;)

    • 75 35

    • otwórz swój słoik i upuść trochę ciśnienia, bo ci szkło mózg uciska

      • 23 5

    • To jest swoją drogą skandal (1)

      że główna droga dojazdowa szybkiego ruchu do drugiego co do wielkości portu morskiego w Bulandzie nie ma statusu DK. No ale, jak już wspominałem, nie każdy ma plecy w centrali...

      • 10 9

      • to trzeba tak działać, by ieć plecy. na tym polega polityka. Jak ktoś chce rządzić, to niech schowa kompleksy oraz fobie i

        bo inaczej to walka z wiatrakami

        • 9 0

    • Słoiku, twoi dziadkowie się sprowadzili do pracy w Stoczni czy w Porcie? Wyjdź z tej swojej lepianki w "Meksyku" i przewietrz głowę...

      • 10 9

    • Bo trzeba miec legitymacje partyjna. PRL bis.

      • 2 1

  • Spoko, zaoszczędzimy na 10 Polsatów z sylwestrem :-)

    • 129 15

  • I droga stanie, na granicy Gdyni, bo Rumia i Reda są za biedne. (2)

    Trzeba wykupić grunty, wybudować węzły. I dopiero budować.
    A same tego nie udźwigną, do tego jeszcze budowa tak wielkiej drogi, to ponad ich siły.

    • 44 11

    • Obwodnica pseudo "metropolitalna"

      Tą pseudo metropolitalną obwodnice powinni pociągnąć dalej do Redy. Na nią są pieniądze i problem byłby z głowy. Nie rozumiem dlaczego nikt z władz samorządowych o to nie walczył.

      • 3 4

    • Rumia

      No w Rumi to przez kolejnych pare lat sie nie da nic zrobic bo BAJECZNY PASIECZNY jak narazie zalatwia wszystko dlugo-terminowo... Zaczal oczywiscie od stworzenia nowego stanowiska sektetarza oczywiscie dla kolegi a nastepnie pozatrudnial kolejnych kolegow a w nastepnej kolejnosci osoby z kliki PO.... Tak wiec OPAT byl w programie RUMSKIEGO DYZMY ale jak narazie program UPADL bo pieniazki z kasy miasta ida na inne wazniejsze sprawy .... buahaha

      • 0 0

  • To co gada Stępa to bicie piany

    Sam wraz z miastem wywala miejskie fundusze do śmietnika budując park na Chwarznie za blisko 2 mln nie mówiąc o innych super inwestycjach jak lotnisko, estakada rowerowa czy też szkoła filmowa i kolejka na Kamienną, więc OPAT mu nie pasuje z założenia. Brak propagandowych sukcesów.

    • 88 37

  • Dlaczego Gdynia ma budować drogę dla wczasowiczów z Warszawki??

    • 119 32

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane