• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: najpierw ładowarki, później elektrobusy

Patryk Szczerba
29 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Do niedawna elektrobusy, jeśli pojawiały się w Gdyni, to tylko w ramach testów. Od 2022 roku mają na stałe wejść do taboru. Do niedawna elektrobusy, jeśli pojawiały się w Gdyni, to tylko w ramach testów. Od 2022 roku mają na stałe wejść do taboru.

12,5 mln zł będą kosztowały ładowarki do 24 elektrycznych autobusów, które zaczną wyjeżdżać na ulice Gdyni od 2022 roku. 22 punkty wolnego ładowania plug-in pojawią się w bazie Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej na Pogórzu, a siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania w dzielnicach miasta.



Czy inwestowanie w komunikację miejską w czasie koronawirusa ma sens?

Przypomnijmy:

  1. Umowę na zakup 24 nowych elektrycznych autobusów dla Gdyni podpisano w lutym.
  2. Będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów.
  3. Wartość projektu jest szacowana na 80 mln zł, z czego 70 mln to pieniądze z UE.

By pojazdy mogły swobodnie jeździć po Gdyni konieczny jest również montaż odpowiedniej infrastruktury w postaci ładowarek. Inwestycja obejmuje budowę siedmiu tzw. szybkich urządzeń (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA na Pogórzu.

Rozkład ZKM Gdynia



Dodatkowo przewidziana jest budowa miejsc postojowych i rozbudowa placu manewrowego na zajezdni autobusowej.

Prof. PG: PKM potrzebuje składów z akumulatorami, a nie elektryfikacji



Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

Najkorzystniejszą ofertę w prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej przetargu złożyło konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza, oferując za dwie części zamówienia odpowiednio 5 039 713,77 zł i 7 493 986,23 zł.

Elektrobusy od 2022 roku



Ładowarki zostaną zamontowane pod koniec 2021 roku. Od 2022 roku na ulice mają sukcesywnie wyjeżdżać kupowane elektrobusy. Razem będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów.

Trafią na linie 128, 133, 150, 190, 282, N40, N94.

- W Gdyni, kiedy mówimy o elektromobilności jesteśmy konsekwentni. Normy ustawowe już spełniamy, jednak postanowiliśmy pójść dalej, bo chcemy, żeby nasze miasto stało się polskim liderem elektromobilności - mówiła w listopadzie Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Inwestycje w tabor tylko z dofinansowaniem zewnętrznym



Przypomnijmy przy okazji, że z powodu epidemii koronawirusa został odwołany przetarg na zakup pięciu trolejbusów. Inwestycja miała być w całości sfinansowana z budżetu miasta.

Kilka dni później władze Gdyni pochwaliły się sześcioma trolejbusami zakupionymi z rządowego programu Gepard, które wraz z budową nowego krótkiego odcinka sieci trakcyjnej w obrębie Węzła Ofiar Grudnia '70 pozwolą na uruchomienie nowej linii 32 z Węzła Cegielskiej do Pogórza Dolnego. 1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji pochodzi z dofinansowania rządowego.

Testy elektrycznego autobusu w Gdyni w Tłusty Czwartek

Miejsca

  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10
  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (80) 7 zablokowanych

  • ładowarka od Nokii pasuje?

    • 5 0

  • 12 milionów za 30 ładowarek... (1)

    To ja mam taki pomysł: Wykupić po złotówce wszystkie zbędne ładowarki do Nokii z cienkim bolcem.
    Mamy 12 milionów ładowarek na 24 autobusy czyli 500 tysięcy ładowarek na autobus.
    Niech jedna ładowarka daje 500mA przy 3.7V czyli jakieś pi razy oko 1.5W. A więc 500.000 ładowarek może dostarczać każdemu autobusowi jakieś 750 kW.
    Zysk dla miasta, zysk dla wszystkich...
    Pozostaje tylko problem kto będzie te wtyczki wpychał na wieczór w autobus i rano wyciągał...

    • 7 3

    • wincyj betonu

      aleś mi chłopie humor poprawił :)

      • 0 0

  • Einar (2)

    My norwedzy mamy juz 90% El Samochodow
    W polsce jak w lesie

    • 0 0

    • Norwedzy? (1)

      A jak się mają wasi koledzy Holendrowie?

      • 0 0

      • Einar

        A nie holendrzy? Nie wiem nie bylem

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane