- 1 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (132 opinie)
- 2 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (176 opinii)
- 3 Nocna akcja SAR na Bałtyku (35 opinii)
- 4 Tak znaleziono podejrzanego o morderstwo (50 opinii)
- 5 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (142 opinie)
- 6 Podejrzany o zabójstwo żony zatrzymany (173 opinie)
Gdynia nie dopłaci do tramwajów wodnych. Będzie dużo drożej
Gdynia nie będzie współfinansowała kursowania tramwajów wodnych na Półwysep Helski. Nie dołoży też Urząd Marszałkowski i Jastarnia. Tramwaje jednak nie znikną, ale ich obsługą zajmie się prywatna firma - Żegluga Gdańska. Ceny biletów do Helu wyniosą 35 zł normalny i 25 zł ulgowy.
Samorządowcy z Jastarni nie są jednak skłonni do ponoszenia dodatkowych kosztów. Miasto liczyło na wsparcie Urzędu Marszałkowskiego, który jednak także postanowił tym razem pieniędzy nie wykładać. Finansowanie przedsięwzięcia w przeważającej części musiałoby spaść wyłącznie na Gdynię.
- Tramwaje wodne były uruchamiane na zasadzie linii komunikacyjnych, czyli potrzebna była dopłata budżetu miasta. Przy cenach biletów, które oferowaliśmy, nie było innej możliwości. Już w zeszłym roku, kiedy wycofał się Hel, pojawiły się kłopoty. Jastarnia nie cieszyła się bowiem taką popularnością wśród pasażerów, którzy woleli często zapłacić drożej i płynąć bezpośrednio statkami pływającymi pod egidą Żeglugi Gdańskiej do Helu. W związku z tym zmuszeni jesteśmy zawiesić ich kursowanie - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
Kursy z Nabrzeża Pomorskiego do Jastarni były wykonywane w zeszłym roku trzy razy dziennie. Cena biletu normalnego wynosiła 14 zł. Ulgowy kosztował dwa razy mniej. Udało się przewieźć 97 tys. pasażerów. Atrakcja turystyczna, jak nazywali ją radni Gdyni i prezydent Wojciech Szczurek, który przed ostatnimi wyborami obiecywał w programie wyborczym utrzymanie linii, istniała od 2006 roku.
Początkowo pływały nie tylko z Gdyni na Hel oraz do Jastarni, ale także na trasach Gdańsk - Hel, Hel - Sopot, Sopot - Gdańsk. Dofinansowane były z budżetów miejskich. Z czasem poszczególne samorządy zaczęły wycofywać się ze wsparcia i linie znikały. Dwa lata temu zrezygnował Hel, którego włodarze podkreślali, że by przedsięwzięcie miało sens, powinna zainwestować w nie prywatna firma.
Katamarany wypływające z Gdyni nie będą stały jednak przy brzegu. Mają być wykorzystywane przez Żeglugę Gdańską. Statki z Gdyni, Sopotu i Gdańska do Helu rozpoczną kursowanie już 1 maja.
Tramwaj wodny będzie znacznie droższy
Pasażerowie muszą się jednak przygotować w tym momencie na dużo większy wydatek. Rok temu tramwajem wodnym ZKM Gdynia można było popłynąć do Jastarni za 14 zł. Ulgowe bilety kosztowały połowę mniej. Żegluga Gdańska kursy swoimi jednostkami z Gdyni do Helu wyceniała na 22 zł, natomiast z Gdańska i Sopotu na 30 zł. Tegoroczne ceny biletów wzrosły. Normalny kosztuje 35 zł, ulgowy 25 zł, natomiast 5 zł będzie kosztowało przewiezienie roweru. Chcąc płynąć do Helu z Gdańska, Sopotu lub Gdyni zapłacimy tyle samo.
- Wzrost cen był potrzebny do zbilansowania się biznesu. Niewiele się zmienia za to pod względem rozkładu. Liczymy, że pogoda dopisze i mimo podwyżki będziemy mieli większe obłożenie niż w zeszłym roku - tłumaczy Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej, która będzie obsługiwała kursy tramwajów wodnych.
Tak jak przed rokiem, na pewno będą kursowały dwie linie tramwaju wodnego pod egidą ZTM Gdańsk, czyli F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa). Są one obsługiwane przez Żeglugę Gdańską w ramach programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku. ZTM Gdańsk płaci za to 6 mln zł w ciągu pięciu lat. Roczny koszt funkcjonowania linii szacuje się na 2,3 mln zł.
- Trwają ostateczne ustalenia co do cen biletów i innych aspektów dotyczących kursowania tramwajów. Trasa prawdopodobnie pozostanie niezmienna. Szczegóły podamy w najbliższym czasie - wyjaśnia Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
W zeszłym roku 10 zł trzeba było zapłacić za bilet normalny, natomiast o połowę mniej za ulgowy.
Sprawdź rozkład i ceny biletów na tramwaje wodne
Materiał archiwalny
Zobacz, jak wyglądają rejsy gdańskich tramwajów wodnych.
Miejsca
Opinie (323) 4 zablokowane
-
2015-06-26 19:33
Jak zawsze
Ci panowie z PO zapominają o ludziach.tylko kasa i nic więcej,życzę powodzenia w zbieraniu dla siebie .rodziny i kolegów
- 0 0
-
2014-05-25 20:50
Ku...ko Drogo
czyli płynę w trzy osoby z rowerami jadę do Juraty i wracam i za bilety płacę 240zł! kto tam siedzi za biurkiem? nie macie kalkulatorów w tych urzędach? 240zł za dojazd na plażę? coś trzeba zjeść wypić, banda złodziei!
- 1 0
-
2014-04-06 15:29
Katamarany nie beda stały (2)
ponieważ są własnością Zeglugi Gdanskiej .
A ceny wzrosną dletego że nie ma konkurencji.. Płace pracowników nie wzrosły a ceny paliw poszły w dół a więc koszty zmalały a zysk będzie większy.- 11 2
-
2014-04-09 21:02
zero pojęcia
nie wiesz o czym piszesz, ale swoje 3 grosze musisz dorzucić.
- 0 0
-
2014-04-08 01:21
zajmij sie swoim zyskiem a nie cudzym
przyjemniaczku
- 1 0
-
2014-04-06 15:34
tramwaj wodny (1)
i co PANIE szczurek niechciany prezydencie większości GDYNIAN.nie ma jak znowu latem utrudnić komunikacjie z półwyspem nie ma zadnej ulicy w tamta strone do rozkopania nie ma zadnuch robot to zlikwidować WODNE TRAMWAJE..Jakis pana koles nie dostal tamwaju albo mu się już znudzilo wiec INNEGO TRZEBA WYKONCZYC .N I K i CBA chyba zapomnial o urzędzie miasta w gdyni żeby tak go sobie sprawdzić.
- 15 21
-
2014-04-09 11:20
to zaproponuj kogos, byle nie z PO, PIS i innych wynalazków
- 0 0
-
2014-04-06 12:50
(10)
No to kolejna publiczna atrakcja stała się obiektywną drożyzną.
- 179 5
-
2014-04-06 13:57
(9)
obudź się, żyjesz w Gdyni rządzonej przez Szczurka i Samorządność
- 18 26
-
2014-04-06 14:08
(7)
A dlaczego to ma być finansowane z publicznych pieniędzy? Ktoś dla przyjemności chce sobie popłynąć to ja mam do tego dopłacać ? Może też Gdynia ma dopłacać do tych bud nad morzem, bo kurcze kupiłem dziś balon dla dziecka za 25 zeta.Wszędzie i wszystko jest drogie ale przecież tego chcieliście to teraz płacz ?
- 13 9
-
2014-04-06 14:12
Dlaczego Infobox, szkoła filmowa (4)
mają być finansowane z publicznych pieniędzy ?
- 26 5
-
2014-04-06 14:14
(3)
Nie ma czegoś takiego jak PUBLICZNE pieniądze. To są pieniądze Gdynian a nie Wojciecha, który ufundował sobie lotnisko.
- 14 10
-
2014-04-06 14:34
(2)
Popierajmy dalej Wojtka, to żadnych pieniędzy w kasie miasta nie będzie.
- 6 19
-
2014-04-09 11:11
a kogo proponujesz w zamian?
- 0 0
-
2014-04-06 15:33
Tak bo w budyniogrodzie i innych miastach nie ma finansowania bzdurnych akcji. Ty powinieneś się również leczyć bo co komentarz to wylewasz frustracje na Szczurka, jesteś chorym fanatykiem pewnie w domu boisz się otworzyć lodówkę żeby Szczurek nie wyskoczył.Proponuję zacząć się leczyć.
- 18 3
-
2014-04-06 17:12
a po co do czegolwiek dopłacać? po co drogi budować, szpitale, szkoły (1)
przecież to som moje piniondze!
- 7 2
-
2014-04-06 21:05
Co innego dopłacać do szpitali które ratują czyjeś życie a co innego na czyjeś przyjemności, ale chyba jesteś za tę.py by to pojąć.
- 1 2
-
2014-04-06 14:43
leming to własnie Gdynia chciała doplacać!obudź się leming bo to załsuga urzedasów PO zeniebedzie doplat!
z dopłat zrezygnowały urzędy marszałkowskie które po obsadziła swoimi urzędasami! I to oni zrezygnowały z dopłat leming!!
- 12 4
-
2014-04-06 21:25
myślę że (1)
jakkolwiek komentarze o wolnym rynku i wadach tego dofinansowania są bardzo istotne
to likwidacja tych połączeń będzie stratą dla Gdyni i dla gdyńskich przedsiębiorców z okolic dworca kolejowego i całego skwerku
to jasne jak słonce
pomyśleć że za owe zmarnowane przez szczurka i jego ekipę z UM
Gdynia pieniądze (lotnisko infobox, filmówka...) Gdynia mogłaby swobodnie zakupić dwa nowoczesne ekonomiczne promy + jeden mniejszy i bez dofinansowań prowadzić zyskowną działalność która przy okazji przegnałaby z Gdyni te pordzewiałe klamoty
można by także zbudować drugą dużą marinę tym razem miejską z konkurencyjnymi cenami (na wysokości oceanarium) która wymusiłaby na archaicznym pzz jakikolwiek zmiany na lepsze i byłby zarobek
ale by choć wpadać na takie pomysły trzeba wiedzieć że morze nie służy to wylegiwania się na materacu a nabrzeża portowe to nie miejsce na planowane "centrum" willowo-muzelane- 5 3
-
2014-04-09 11:09
myślę, że nie myślisz
tylko siejesz tanią propagandę. Twój wpis świadczy o tym, że nigdy nie nadawałbyś się do wydawania większych pieniędzy
- 0 0
-
2014-04-08 08:38
Gdynia pewnie ma w zanadrzu lepszą atrakcję turystyczną
ze swojego nowiutkiego lotniska uruchomi loty Casą nad półwysep, połączone ze skokami spadochronowymi jak ktoś chce na plażę w Pucku, Władysławowie, Jastarni czy na Helu Powrót wpław. Wszystko sprzedawane pod hasłem szkolenie desantowe Marines - jak przystało na miarę miasta z morza i marzeń :-)
- 2 0
-
2014-04-08 02:22
Nie dokładają zbyt wiele do SKM to by chociaż dali na tramwaj wodny :D
- 1 0
-
2014-04-06 12:49
(9)
Jakos mi nie zal. Mialem watpliwa przyjemnosc poznac osobiscie kapitana tej wodnej drezyny - takiego zlosliwego, nieuczynnego knuta dawno nie spotkalem.
- 74 24
-
2014-04-07 23:29
Ja jak płynąłem to obsługa co postój wychodziła na zewnątrz gdzie palili papierosy
a wiatr z tym ich dymem wiał na mnie i moją rodzine
- 2 0
-
2014-04-06 14:38
tysiace pasarzerów nawet z rowerami niemiało problemu wiec tak zal nam bardzo (4)
- 3 5
-
2014-04-06 19:13
nagroda tygodnia dla ignoranta ortograficznego (3)
trafia właśnie do Ciebie, gratulacje!
- 9 4
-
2014-04-06 21:16
Blondi niepodoba sie nieczytaj przepisuj i poprawiaj (1)
- 3 3
-
2014-04-06 23:00
wlasnie bardzo mi się podoba!
- 0 3
-
2014-04-06 19:23
dzienkòje
- 9 1
-
2014-04-06 14:44
Ale co to ma do rzeczy? (1)
- 7 2
-
2014-04-06 20:45
Co ma do rzeczy? Ot, moje luzne dywagacje w temacie.
- 0 4
-
2014-04-06 12:54
To są
kapitanowie żeglugi szuwarowo-bagiennej o kulturę u nich bardzo trudno !!!!!!
- 41 5
-
2014-04-07 22:35
SZKODA
ale teraz nie będę mogła sobie pozwolić popłynąć na plażę do Jastarni. W zeszłym roku byłam 2 razy, a teraz 70 zł w obie strony. To cena zaporowa!
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.