• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nowe trasy zapowiedzią elektrobusów

Patryk Szczerba
28 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Autobusy elektryczne pojawią się w Gdyni dzięki dofinansowaniu z UE. Autobusy elektryczne pojawią się w Gdyni dzięki dofinansowaniu z UE.

Część linii ZKM od soboty zmieni w Gdyni trasy. Włodarze planują zakup pierwszych w pełni elektrycznych autobusów, które będą jeździły na liniach 128, 133, 150, 190 i 282 oraz N40 i N94. Zebrane po zmianach dane będą potrzebne przy składaniu wniosku o dofinansowanie zakupu z UE.



  1. Do niedawna w Gdyni o elektrycznych autobusach - ładowanych podczas postoju w bazie mówiło się wcale albo niewiele.
  2. Władze miasta przekonywały, że lepszym wyjściem jest inwestycja w trolejbusy. Współcześnie te pojazdy mogą ładować się z sieci trakcyjnej, by później przejechać bez szelek coraz dłuższe dystanse.
  3. Dowodem na to są ostatnie zakupy. Do Gdyni trafi do marca przyszłego roku 16 przegubowych i 14 standardowych pojazdów firmy Solaris. 21 starszych pojazdów zyska z kolei nowe baterie litowo-jonowe. Łączna wartość zamówienia współfinansowanego z Unii to 95 mln zł.
  4. Trwa też poszukiwanie dostawcy sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych, które powinny pojawić się na ulicach miasta w czwartym kwartale.


Okazuje się, że dofinansowanie z Unii na zakup elektrycznych, zeroemisyjnych autobusów okazało się na tyle atrakcyjne, że opór urzędników został przełamany. Pomógł program unijny Infrastruktura i Środowisko i jego element dotyczący rozwoju publicznego transportu zbiorowego w miastach. Wśród projektów podlegających dofinansowaniu jest m.in. zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania, gdzie kwoty dofinansowania mogą sięgnąć 85 proc. wszystkich wydatków kwalifikowanych.

Na razie nie wiadomo, ile autobusów będzie chciała kupić Gdynia. Nie są znane też konkretne terminy dostaw. Wiadomo, że pierwsze decyzje w tej sprawie mają zapaść wiosną, a autobusy trafią na ulice najprawdopodobniej nie wcześniej niż za 2,5 roku.

Elektryczne autobusy: cichy i ekologiczny transport



- Rozszerzamy naszą ofertę komunikacyjną o linie obsługiwane elektrobusami przede wszystkim po to, żeby zapewnić cichy, ekologiczny i komfortowy transport mieszkańcom. Mamy na uwadze również to, że takie obowiązki nakłada na nas ustawa o elektromobilności - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Autobusy elektryczne będą jeździły na liniach 128, 133, 150, 190 i 282 oraz N40 i N94. W pojazdach, które będą eksploatowane w Gdyni, przyjęto rozwiązanie doładowywania baterii za pomocą pantografowych stacji szybkiego ładowania zlokalizowanych na pętlach.

- Elektryki zostaną skierowane w te rejony, gdzie mieszkańcy narzekają na hałas autobusów, a jednocześnie nie ma szans poprowadzenia linii trolejbusowej - informują urzędnicy.

Zmiana rozkładu jazdy od 1 grudnia



Zanim elektryczne autobusy trafią do Gdyni, najpierw trzeba dostosować część z już istniejących linii do nowych możliwości. To oznacza zmiany w rozkładach jazdy, które zostaną wprowadzone już 1 grudnia.

Nowy trasami pojadą linie 119, 190 i 282, która dojedzie na pętlę Dom Marynarza. Linię 137 zastąpią kursy linii 190 na nowej trasie, a linia 119 zacznie kursować także w soboty.

Z początkiem grudnia zmienią się też rozkłady linii 160, 170 i 194. Więcej trolejbusów linii 31 pojedzie do Ergo Areny przy wykorzystaniu baterii.

Zmiana trasy linii 119



Zaplanowano kursowanie autobusów tej linii jak dotychczas do Dworca Morskiego, ale od centrum Gdyni ulicami Portową, Wendy i Chrzanowskiego, zamiast Wiśniewskiego i Polską.

Dalsza trasa, od przystanku "Gdynia Dworzec Gł. PKP - Hala 01" przy ul. Wójta Radtkego do Wzgórza św. Maksymiliana nie zmienia się.

W nowym rozkładzie jazdy linia 119 funkcjonuje w szerszym zakresie czasowym niż obecnie - od godz. 6:30 do 18 w dni powszednie i w godz. 9-16 w soboty.

Zmiana trasy linii 190



Nowa trasa linii 190, zamiast do/z Dworca Gł. PKP, prowadzi do/z pl. Kaszubskiego - przez Dworzec Gł. PKP, ulicami: Władysława IV, 10 Lutego, Dworcową i Wójta Radtkego, natomiast w przeciwnym kierunku - ulicami: Jana z Kolna, pl. Konstytucji, Dworcową i dalej dotychczasową trasą do Witomina.

Wszystkie kursy zaplanowano do/z pętli Witomino Leśniczówka. Niektóre z nich skierowano przez Stare Witomino - ulicami: Stawną, Polną i Długą.

Dotychczasowe kursy linii 137 zostają włączone do rozkładu jazdy linii 190 - funkcjonującej na nowej trasie i z większą częstotliwością - ze względu na obsługę cmentarza, w porze międzyszczytowej co 10 minut.

Zmiana trasy linii 282



W nowym rozkładzie jazdy linii 282 autobusy kursują do/z Domu Marynarza, zamiast do/z Węzła F. Cegielskiej. Zmienia się także trasa linii 282 w Śródmieściu - tylko w kierunku Domu Marynarza. Nowa trasa od przystanku "Węzeł Ofiar Grudnia '70 01" prowadzi ul. Janka Wiśniewskiego i przez pl. Konstytucji (z zajazdem na plac przy Dworcu PKP) i dalej obecną trasą linii 128 - ulicami: Wójta Radtkego, 3 Maja, Armii Krajowej, Władysława IV, Świętojańską i al. Piłsudskiego.

Zmiany w obsłudze Dworca Morskiego



Prawie wszystkie kursy linii 133 w dni powszednie kieruje się do/z Dworca Morskiego. Tym samym kursy linii 160 wykonywane w czasie popołudniowego szczytu przewozowego do/z Dworca Morskiego zaplanowano do/z Gdyni Dworca Gł. PKP. Obsługę Dworca Morskiego od strony ulic Polskiej i Janka Wiśniewskiego zapewnia linia 133 i - w czasie porannego szczytu przewozowego - także linia 147, natomiast od strony ul. Wendy - linia 119.

Zmiany w obsłudze Domu Marynarza



Ze względu na wprowadzenie linii 282 na pętlę przy Domu Marynarza, zajazdy autobusów linii 133 na tę pętlę zaplanowano tylko w niedziele i święta - w godzinach 9-19.

Trolejbus jeździ do Ergo Areny


Elvis jeździ trolejbusem



Rozkład ZKM Gdynia


Miejsca

Opinie (127) 4 zablokowane

  • :) (5)

    Nowe trasy oznaczajo nowe dlugieee korki :) ...ale wy drajwerzy to lubicie :)

    • 12 35

    • Gdynia i korki (4)

      Buhahahaha

      • 3 7

      • :) (3)

        Gdynia jest wizualnie straszna :) nie to co piekny Gdansk :)

        • 7 12

        • (2)

          Wam idioci płacą tu od wpisu czy macie jakiś ryczałt?

          • 10 6

          • Wy w UM jedziecie na etatach (1)

            13 osobowy zespół prasowy UM Gdynia, pozdrawiam

            • 3 8

            • edzio znów sam ze sobą gada

              biedne stworzenie

              • 2 0

  • "ekologiczny" pojazd (7)

    jaki to nie ekologiczny a ciekawe ile co2 poszło na produkcję bateriii oraz skąd bierze prąd no i co z utylizacją takich baterii po max paru latach ;)

    • 63 12

    • No ale Gdynia

      Jest taka kul i dżezi

      • 14 5

    • trolejbusy na wegiel tez nie sa ekologiczne

      • 17 1

    • (4)

      1 - "dyzel"
      2 - nie wiele więcej niż na "dyzla"
      3 - z elektrowni. (Węgiel spalony w elektrowni jest duuuuużo zdrowszy niż kilka milionów spalinowych jeżdżących "dizli"
      4 - To samo co z innymi bateriami i akumulatorami .... np. w "dyzlu"

      • 10 13

      • Ehe (2)

        1-koszt produkcji ogniw
        2-koszt utylizacji
        3-koszt zakupu nowych
        4-spore ryzyko pożaru

        • 7 8

        • (1)

          Wychodzi że spaliniak jest gratis, brak kosztów

          • 9 5

          • Elektryczne autobusy i tak droższe są.

            • 10 4

      • przelot jednego kontenerowca azja europa

        spala dyzla wiecej niz 1000 passatow w rok

        • 2 1

  • Super (8)

    W Gdyni jest najlepsza komunikacja miejska w porównaniu do innych miast.
    Dobrze zorganizowana, nowe pojazdy i możliwość dotarcia na peryferie praktycznie o każdej porze.

    • 65 36

    • (1)

      Nic dziwnego
      Gdynia to idealne miejsce do zycia
      Przykładem jest dziurawa chwaszczynska z wytartymi przejściami dla pieszych.
      Ciekawe kiedy tragedia

      • 20 14

      • No i? Jak to ma się odnieść do reszty miasta?

        • 4 0

    • (2)

      Propaganda za Cegielskiej wciąż trzyma. Mit idealnej Gdyni kontra całkowity zastój inwestycyjny, stary tabor, tkwiący w korkach, brak przystanku PKM na Wzgórzu i jakichkolwiek działań w kierunku budowy na Oksywie oraz Chwarzno-Wiczlino.

      • 21 12

      • Co za baran i kłamca na dodatek

        Stary tabor? Proponuję sprawdź, a potem pisz bo nienawiść do Gdyni ci rozum odbiera.

        • 10 0

      • Najgorzej jest, gdy ktoś próbuje wszystko zanegować i przedstawić jako ruine

        W ten sposób żyją hejterzy tacy jak ty...
        A życie toczy się swoim torem i nijak ma się do tych obelg

        • 10 0

    • niezły żart , pojedz do innych miast w Polsce a pózniej pisz takie bzdury , brak biletomatów ,malo buspasów (2)

      mało pojemne i stojące w korkach trolejbusy , stary tabor porównując z Poznaniem,Krakowem czy Wrocławiem ,komunikacja w Gdyni jest nieprzyjazna dla pasażera i przestarzała

      • 11 10

      • Stary tabor? (1)

        Kiedy ty byłeś w Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu? Chyba za czasów jak Kraków był stolicą Polski bo inaczej takich kretynizmów byś nie pisał.

        • 8 0

        • A byłeś w Gdyni?

          Widziałeś ten stary tabor? Bo mi się wydaję, że chyba mówisz o latach przed '96

          • 6 3

  • Oczywiście zmiany na liniach to nic innego niż cięcia pod szyldem elektromobilności :)) (6)

    A z elektryków i tak nic wyjdzie, o koszty będą większe, więc będzie pretekst do wzrostu cen biletów.

    • 28 10

    • Baterie w autach i autobusach

      Mają znacznie podrożeć w ciągu najbliższych kilku lat, później będzie jak z lotniskiem

      • 3 5

    • (4)

      Ciekaw jestem jak elektromobil stanie w korku i mu baterie padną ,co wtedy?

      • 10 1

      • (1)

        Będą rozładowane, gdy pojazd elektryczny stoi (czyli nie jedzie), wówczas pobór energii jest minimalny

        • 3 5

        • A zimą,ogrzewanie ,oświetlenie , jest szybciej ciemno,to co ?jakieś dodatkowe dynamo na pedały.

          • 4 2

      • Wtedy na miejsce przybędzie Włodzimierz Szczurek

        Zakrzyknie:
        Gdynianie, to jak, popchnięcie?
        Popchniemy!!!
        Uraaaaaaa!
        Wiwat!
        Niech żyje Gdynia!

        • 12 0

      • Będziesz musiał wyjąć swojego Powerbanka i podłączyć do autobusu.

        • 2 0

  • A może by wydłużyć na Osowa przecież to także część Gdyni? (10)

    Pewnie mało kto wiedział że mieszkając na Osowej można być mieszkańcem Gdyni

    • 40 11

    • (1)

      A pisząc w internecie idiotą...

      • 8 13

      • W Internecie??

        Kochany za mało witamin

        • 8 4

    • (1)

      Z osowej łatwiej dojedziesz do Gdyni pkm, czego nie można powiedzieć o niektórych dzielnicach np położonych za estakada

      • 8 1

      • Kolej na Oksywie?

        Nie da się

        • 8 1

    • Ale nie ma dzielnicy Gdynia Osowa, te trzy ulice leżą na terenie Osowy czy tez Wysokiej dokładnie ale administracyjnie należą do Wielkiego Kacka, No A sami mieszkańcy identyfikacją się z Gdańskiem Osowa, jakoś tak zagmatwane to jest

      • 9 5

    • Tak, to prawda.

      Dowiedziałem się o tym dzięki grze terenowej - Geocaching.

      • 3 6

    • (1)

      Od kiedy Osowa należy do Gdyni

      • 0 7

      • 3 ulice (Łosiowa, Sarnia i Jelenia ) należą do Gdyni.

        • 2 0

    • A 171 to niby nie jedzie z Gdyni do Osowej?

      • 1 0

    • Konkretnie 3 ulice i węzeł Wysoka na Osowej to Gdynia.

      Ulice: Łosiowa, Jelenia i Sarnia.

      • 2 0

  • (3)

    Planują...
    I tak że wszystkim
    Choc banda idiotow którym ciągle to pasuje to już ewenement
    Materiał badań dla socjologów

    • 20 13

    • Dokładnie

      Gdzie jest wizualizacja ja się pytam się

      • 3 1

    • Bardziej dla psychologów

      • 1 2

    • Ty jesteś materiałem badań dla socjologów

      i twoja banda idiotów tobie podobnych

      • 3 0

  • Proponuję...

    ...szerszy zakres wariantowania tras.No i linie na elektrobusach oznaczać E np. 282E.

    • 6 12

  • Koszt energetyczny wyprodukowania baterii do takiego autobusu (1)

    porównywalny z kosztami kilkuletniej pracy silnika spalinowego ;(

    • 27 9

    • Szczególnie że u przeciętnego polskiego Janusza auto pali "4 litry Panie i to jak depne"

      • 4 6

  • A u nas w Gdańsku dalej kupują używane diesle z demobilu... (9)

    A na kierowców bierze się Ukraińców i Białorusinów.

    • 31 15

    • (2)

      Nie wycieraj sobie mordy miastem w którym nawet nie mieszkasz...
      Tak idioto
      W Gdyni maja plan, zawsze mają dużo planów i zawsze wszystkie realizują tylko ludzie póki co za robota do Gdańska...
      Idealne miejsce do zycia

      • 6 7

      • Gdyńska kultura - "idioto"

        Widzę że frustracja narasta, bo plany zostają zawsze na papierze...

        • 6 5

      • Skąd u ciebie tyle agresji?

        Mieszkam w gdańsku na pewno dłużej niż ty i uważam że to, co budyń zrobił z gdańskiej komunikacji woła o pomstę do nieba, bo nią jeżdżę na co dzień. I jest to komunikacja najgorsza, jaką jeździłem a sporo podróżuję po Polsce i po świecie. A jak taki z ciebie patriota lokalny to zrób coś dla Gdańska zamiast obrażać ludzi.

        • 6 4

    • (5)

      Dlaczego jak firma kupuje używane autobusy z napędem diesla to źle, A właściciele prywatni kupujący nieraz 20 letnie auta (w dieslu rzecz jasna), to jakoś krytyki nie ma?

      • 9 2

      • Bo właściciele prywatni nie opłacają sobie na ten temat artykułu

        Co miesiąc na Trójmieście

        • 5 2

      • Jest i to bardzo dużo. (3)

        Nie czytasz o januszach w 20 letnich tdi? Przykład idzie z góry.

        • 3 2

        • (1)

          A co jest złego w zakupie autobusów używanych?

          • 5 1

          • Jeżeli jest zadbany to nic

            • 5 0

        • jeśli chodzi o wydzielanie samego CO2 to normy dwudziestoletniego diesla były bardziej zawyżone niż benzyniaka z ostatnich lat.

          • 1 1

  • (2)

    Ekologia? Zapraszam choćby teraz do Małego Kacka i okolic. Smog jak w Krakowie. Palą w tej dzikiej zabudowie czym się da. Zapraszam też na mapę jakości powietrza w Gdyni. Autobusy i trolejbusy nic nie dadzą dopóki chamy nie przstaną palić śmieci.

    • 60 3

    • (1)

      Pojazdy elektryczne to żadna ekologia, a cała ta afera smogowa jest po prostu z d*py. Zwykły biznes.

      • 8 10

      • właśnie autobus na prąd, a prąd z węgla, gdzie tu ekologia?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane