• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: duży parking w Gdyni można zbudować taniej

Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat.
Propozycja społeczników Miasta Wspólnego sprzed czterech lat. wizualizacja z pracy dyplomowej Dominika Becmera

- Jeśli prezydent Wojciech Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej - apelują przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne w odpowiedzi na informację o proponowanych cenach za budowę parkingu pod parkiem CentralnymMapka. I przypominają swoją propozycję sprzed lat.



Co sądzisz o propozycji budowy parkingu kubaturowego w centrum Gdyni?

Zobacz wyniki (939)
Przypomnijmy:

  1. Zostały otwarte koperty z ofertami na realizację III etapu parku Centralnego w Gdyni.
  2. Budowa zakładająca m.in. powstanie parkingu podziemnego na 270 aut będzie kosztować od 63 do 67 mln zł.
  3. Obie złożone oferty mieszczą się w założonym przez Gdynię budżecie - 70 mln zł na budowę III etapu.

Teraz trwa ich analiza, ale suma już zdążyła wzbudzić sporo emocji wśród mieszkańców. Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają, że przed laty proponowali, by stworzyć parking nad pętlą przy węźle Franciszki Cegielskiej.

Parkingi w Gdyni



Miasto Wspólne: większość z kwoty 63 mln zł na parking



- Koordynująca rozbudowę parku Centralnego Agencja Rozwoju Gdyni otworzyła oferty na realizację III etapu parku. Najtańsza ma wartość 63 mln zł. W 2017 r., gdy prezydent Szczurek ogłaszał pomysł przebudowy parku, wszystkie jej etapy miały kosztować 35 mln zł, a sam parking podziemny na 270 aut - 20 mln z tej sumy - przypomina Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że z tej kwoty tylko 20-30 proc. pójdzie na sam park, reszta - na budowę parkingu podziemnego pod nim. Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.

Przypomina, że na koniec tego roku, w przypadku pełnej realizacji budżetu, Gdynia będzie zadłużona na ponad 1 mld zł.

Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.
- W kontekście wysokiego zadłużenia miasta to inwestycja, na którą dziś nas nie stać. Dlatego jeśli prezydent Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej. Cztery lata temu proponowaliśmy budowę parkingu kubaturowego 400 metrów dalej od drzwi urzędu miastaMapka. Wtedy nasz pomysł został uznany przez miejskich urzędników za zły, ale niedawno samo miasto zaczęło go rozważać, tyle że nie jako alternatywę dla drogiego rozwiązania podziemnego, ale jako dodatkową inwestycję w partnerstwie publiczno-prywatnym - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz.

Plany budowy parkingów kubaturowych we współpracy z firmami



Gdynia ogłosiła swoje plany dotyczące budowy parkingów kubaturowych pod koniec 2021 r. W zamierzeniach są dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka.

Gdynia szuka inwestorów do budowy parkingów kubaturowych



Inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 r.

- Na razie rozmawiamy o budowie dwóch parkingów. Przewidujemy, że w przyszłości ich liczba będzie większa, ale te, które powstać mają w pierwszym rzędzie, to parkingi przy ul. Lotników i przy ul. Kieleckiej. Wybór tych lokalizacji podyktowany jest dogodnością przesiadkową takich właśnie miejsc, jak również takim wyborem terenu, aby ograniczał wjazd samochodami do Śródmieścia. Zasadniczo chcielibyśmy, aby podstawową rolę pełniły typowe parkingi park and ride, które powodują, że po całym szeroko rozumianym mieście poruszamy się transportem publicznym, ewentualnie innymi środkami mobilności, które dzisiaj zyskują na popularności, takimi jak rowery czy hulajnogi współdzielone, względnie, w ostateczności, auta współdzielone - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Parking kubaturowy tańszy niż podziemny



Na razie całość jest na etapie zamierzeń, ale społecznicy wskazują, że budowa parkingu kubaturowego na tę samą liczbę miejsc co podziemnego to koszt nawet o połowę mniejszy w przeliczeniu na jedno miejsce.

- To kilkanaście milionów złotych, których brakuje przy wielu innych inwestycjach dotyczących np. infrastruktury dla pieszych, nie wspominając o porzuconych miejskich projektach, jak lodowisko. Za zaoszczędzone pieniądze można też usprawnić przejście między obecnie oddzielonymi przez przeskalowany węzeł drogowy Działkami Leśnymi, Śródmieściem i Wzgórzem św. Maksymiliana - kończy Piesiewicz.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (315)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Najczęściej czytane