• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: duży parking w Gdyni można zbudować taniej

Patryk Szczerba
20 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat. Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat.

- Jeśli prezydent Wojciech Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej - apelują przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne w odpowiedzi na informację o proponowanych cenach za budowę parkingu pod parkiem CentralnymMapka. I przypominają swoją propozycję sprzed lat.



Co sądzisz o propozycji budowy parkingu kubaturowego w centrum Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Zostały otwarte koperty z ofertami na realizację III etapu parku Centralnego w Gdyni.
  2. Budowa zakładająca m.in. powstanie parkingu podziemnego na 270 aut będzie kosztować od 63 do 67 mln zł.
  3. Obie złożone oferty mieszczą się w założonym przez Gdynię budżecie - 70 mln zł na budowę III etapu.

Teraz trwa ich analiza, ale suma już zdążyła wzbudzić sporo emocji wśród mieszkańców. Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają, że przed laty proponowali, by stworzyć parking nad pętlą przy węźle Franciszki Cegielskiej.

Parkingi w Gdyni



Miasto Wspólne: większość z kwoty 63 mln zł na parking



- Koordynująca rozbudowę parku Centralnego Agencja Rozwoju Gdyni otworzyła oferty na realizację III etapu parku. Najtańsza ma wartość 63 mln zł. W 2017 r., gdy prezydent Szczurek ogłaszał pomysł przebudowy parku, wszystkie jej etapy miały kosztować 35 mln zł, a sam parking podziemny na 270 aut - 20 mln z tej sumy - przypomina Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że z tej kwoty tylko 20-30 proc. pójdzie na sam park, reszta - na budowę parkingu podziemnego pod nim. Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.

Przypomina, że na koniec tego roku, w przypadku pełnej realizacji budżetu, Gdynia będzie zadłużona na ponad 1 mld zł.

Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.
- W kontekście wysokiego zadłużenia miasta to inwestycja, na którą dziś nas nie stać. Dlatego jeśli prezydent Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej. Cztery lata temu proponowaliśmy budowę parkingu kubaturowego 400 metrów dalej od drzwi urzędu miastaMapka. Wtedy nasz pomysł został uznany przez miejskich urzędników za zły, ale niedawno samo miasto zaczęło go rozważać, tyle że nie jako alternatywę dla drogiego rozwiązania podziemnego, ale jako dodatkową inwestycję w partnerstwie publiczno-prywatnym - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz.

Plany budowy parkingów kubaturowych we współpracy z firmami



Gdynia ogłosiła swoje plany dotyczące budowy parkingów kubaturowych pod koniec 2021 r. W zamierzeniach są dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka.

Gdynia szuka inwestorów do budowy parkingów kubaturowych



Inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 r.

- Na razie rozmawiamy o budowie dwóch parkingów. Przewidujemy, że w przyszłości ich liczba będzie większa, ale te, które powstać mają w pierwszym rzędzie, to parkingi przy ul. Lotników i przy ul. Kieleckiej. Wybór tych lokalizacji podyktowany jest dogodnością przesiadkową takich właśnie miejsc, jak również takim wyborem terenu, aby ograniczał wjazd samochodami do Śródmieścia. Zasadniczo chcielibyśmy, aby podstawową rolę pełniły typowe parkingi park and ride, które powodują, że po całym szeroko rozumianym mieście poruszamy się transportem publicznym, ewentualnie innymi środkami mobilności, które dzisiaj zyskują na popularności, takimi jak rowery czy hulajnogi współdzielone, względnie, w ostateczności, auta współdzielone - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Parking kubaturowy tańszy niż podziemny



Na razie całość jest na etapie zamierzeń, ale społecznicy wskazują, że budowa parkingu kubaturowego na tę samą liczbę miejsc co podziemnego to koszt nawet o połowę mniejszy w przeliczeniu na jedno miejsce.

- To kilkanaście milionów złotych, których brakuje przy wielu innych inwestycjach dotyczących np. infrastruktury dla pieszych, nie wspominając o porzuconych miejskich projektach, jak lodowisko. Za zaoszczędzone pieniądze można też usprawnić przejście między obecnie oddzielonymi przez przeskalowany węzeł drogowy Działkami Leśnymi, Śródmieściem i Wzgórzem św. Maksymiliana - kończy Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    A Łucyk Marek na to rzecze - niemożliwe...

    • 30 1

    • 60 milionów - peanuts! ;) (1)

      Co jest bardziej sensowne i oszczędne? Parking wielopoziomowy naziemny czy nora pod parkiem?
      Ile betonu na stanowisko w obu przypadkach? Jakie koszty izolacji w porównaniu?

      • 2 1

      • ale park. podziemy - nie szpeci otoczenia

        • 1 0

  • Przecież to wiadomo

    Planowany parking ma być dla urzędników a dla pozostałych zostanie 1/3 miejsc.

    • 40 3

  • No niestety utrzymanie samochodziarzy kosztuje sporo (25)

    dziwne ze dopiero teraz ktoś zwrócił na to uwagę

    • 34 46

    • A oni utrzymują miasto. (2)

      Z samych mieszkańców centrum miasto nie wyżyje.

      • 12 15

      • kaleko umysłowy nie utrzymuja miasta tylko przynoszą same ogromne straty .Ty szkodniku miejski to co płacisz nie

        nie pokrywa nawet 10% tsrat jakie miescie przynoscisz

        • 5 9

      • akurat podatki drogowe nie idą do miasta ... zero nic

        wszystko budżet łyka i przewala zaraz+

        • 1 1

    • na szczescie to rowerzyści a nie samochodziaże płacą za swoje ścieżki. .i oni też płacą podatki drogowe i za parkowanie (17)

      • 18 6

      • wszyscy płacą tyle samo (12)

        a ciągną najwięcej kierowcy. 60mln to prawie 100km tras rowerowych. Ile jest obecnie w Gdyni? No właśnie. Za cene jednego parkingu można byłoby podwoić ich długość

        • 9 17

        • Ta??? (10)

          A powiedz mi ile placi rowerzysta.
          I za co :D

          • 16 6

          • sprawdź treść ulotki na temat "***** ładu"

            • 0 4

          • W zależności ile zarabia i gdzie mieszka. pit cit oraz podatki od nieruchomości ! (3)

            Z tych podatków utrzymuje się miasto i z tych środków również budowany będzie ten parking!

            • 7 5

            • Pit, cit czyli to co kierowca. Oprócz tego kierowca płaci inne podatki o których rowerzysta nie ma pojęcia. (2)

              • 4 1

              • kierowca nic nie płaci - do Miasta

                wszystko z podatków drogowych idzie na nieoPiSane rządowe przewały+

                • 2 3

              • Przede wszystkim, nie znam żadnego rowerzysty, który nie ma też samochodu, więc ten "argument" już się rozbija na starcie.

                Po drugie, jakież to podatki są? PCC od 20k raz na pięć lat? :D Bo nic w paliwie budżetu miasta nie zasila.

                • 0 2

          • Rowerzystom na całym świecie sie dzbanku dopłaca i unas tez powinni! (3)

            • 0 7

            • Rentę za niepełnosprawność umysłową chyba że

              • 3 1

            • W Chinach też ?

              • 0 0

            • Ale czemu mają dopłacać?

              Wystarczy zwiększyć nakłady na rowerzystów z 1% do 5% tego, co idzie na kierowców, a problem się rozwiąże.

              • 0 2

          • do wykazu...

            nowych chorób WHO powinno wprowadzić termin medyczny opisujący stan chorobowy znany jako pedaloza ;)

            • 2 0

        • ale po co ?

          • 0 0

      • ta, używają drogi i autostrady

        • 0 0

      • Dzbanie za wszystkie ulice i wszystkie koszty jakie robia blachosmrody płacą dosłownie wszyscy (2)

        takze ci co auta nie maja gdybys miał pustaku płacic za wszytkie koszty i szkody jakie powodujesz musiał byc płaci 10000% więcej podatku drogowego.

        • 1 5

        • Dzban to cie zrobil, to po pierwsze. (1)

          po drugie ci co placa podatki w paliwie, tez placa inne podatki, a jezdzac autem daja prace komus na stacji benzynowej, komus w serwisie itp. poluznij gume w getrach z lajkry to ci doplynie wiecej krwi do mozgu i zaczniesz myslec.

          • 4 1

          • Ale zabierają pracę taksówkarzowi albo kierowcy autobusu.

            Głupszego argumentu dawno nie słyszałem.

            • 0 2

    • (2)

      Zlikwiduj karetki pogotowia, straż pożarną, służby komunalne, dostawczaki a ludzie do pracy niech jeżdżą na rowerach, albo pieszo.

      • 7 2

      • To ze ty jestes umysłowo ograniczony to twoja strata

        • 1 3

      • Zlikwiduj korki w których karetki pogotowia, straż pożarna, służby komunalne, dostawczaki stoją, zmiejszając liczbę samochodów z jedną osobą na pokładzie.

        Inaczej serio będziemy mieli pogotowie na rowerach - z konieczności.

        • 0 2

    • Chyba ściezki rowerowe w całym mieście wiecej kosztuja

      • 1 1

  • Parking w tamtym miejscu to bardzo dobry pomysl (3)

    Bardzo dobrze, ze podziemny.
    A nie taki szpetny jak te dwa w Gdansku

    • 15 23

    • Ciekawe jak do niego dojedziesz? (2)

      W korku? ;)

      • 10 0

      • A co? Zapomnieli wjazdu zrobic?

        Dojade tak samo jak dzis.
        Za to zaparkuje spokojnie i parkiem przejde na bulwar

        • 3 9

      • Obrazek jest, ale wjazdu nie widać.

        No właśnie przebudowa skrzyżowania Świętojańska i Władysława IV + te czerwone ścieżki rowerowe środkiem to jakiś chory pomysł. A 3 zestawy świateł aby wjechać w krótką Świętojańską od strony Al. Zwycięstwa to jakiś cudak drogowy. Trzeba to zmienić i przywrócić wjazd na ulicę Kopernika, jak dawniej i korki w tym miejscu będą mniejsze.

        • 2 1

  • Społecznicy - no tak.. bez Was nic sie nie uda. gdzie byliscie jak zlikwidowali polowe parkingów?

    po to by uzasadnić budowe nowego parkingu od dewelopera?

    • 43 10

  • Społecznicy nie rozumieją że... (3)

    ..nie sztuką jest zbudować paking tanio -sztuką jest zbudować parking DROGO!!! Bo najlepsze są drogie słomiane inwestycje - -Koniaczku ? -tak stać mnie !

    • 50 8

    • Niech spolecznicy podadza konkretna kwote jaka trzebaby zaplacic za ich pomysl. Wliczajac w to przebudowe calego wezla tak aby mozna na parking wjechac i z niego wyjechac w dowolnym kierunku. Oczywiscie wycena za taka sama pojemnosc parkingu.

      • 2 1

    • brednie wypowiadasz (1)

      jak będzie tanio - to będziesz zaraz wyPiSywał - "oj oj oj czemu po roku trzeba już remontować, nie można było zbudować drożej, ale raz a dobrze?"

      • 2 1

      • sPISdalaj !!!!

        • 0 1

  • Pytanie do pana Piesievicza- czemu nie zatrudni sie Pan w zdiz? Dobre rady to moze dawac henio pod budką z piwem (19)

    Ile mozna sluchac tych wywodow? No i drugie pytanie. Czy ma Pan kumpli w redakcji portalu? Pytam bo cokolwiek Pan nie wymysli to robia artykul a UM robi wiecej absurdow np. Punkt um w rivierze przy giga zadluzeniu itp..

    • 40 17

    • Punkt UM w Rivierze jest super (6)

      Można załatwić sprawę szybciej.

      • 8 10

      • 26 tys zł miesiecznie um płaci koledze szczura za riviere. (5)

        wystarczyłoby zrobić taki punkt na 10 lutego, na dole koło IT. duże , puste powierzchnie, i 2 znudzone panie...

        • 9 1

        • Możesz powiedzieć gdzie tam można zaparkować ? Bo UM zlikwidował wszystkie miejsca parkingowe na (3)

          10 Lutego - 50 miejsc !

          • 5 2

          • dzięki temu piesi i rowerzyści zyskali, tak jak i wielu innych mieszkańców tej okolicy (1)

            Jaki jest sens zamiany chodników w centrum na place komisów samochodowych?

            • 2 4

            • Czuc brednie komucha

              • 2 1

          • A z buta nie można

            • 1 0

        • 100 % racji

          • 0 0

    • super to bylby punkt UM

      Albo nawet caly magistrat w Leszczynkach, przy estakadzie. Oraz filia na Gornym Pogorzu.

      • 9 1

    • Po co pytać? (9)

      Z tego co wiemy, społecznicy chcieli zamykać dla ruchu samochodowego jednokierunkową Starowiejską i Świętojańską. Udało się na razie tylko zepsuć ruch centrum przez jednokierunkową Świętojańską i przekombinowaną i biegnącą w tę samą stronę ulicę Starowiejską od 10 Lutego, a teraz jeszcze kolejny bubel od Starowiejskiej. Ale co się dziwić skoro szef tej grupy czuje duży sentyment do Starowiejskiej i podobno mieszka w okolicy. Mieszkańcy centrum pamiętajcie więc komu zawdzięczacie niemożność zaparkowania auta pod własnym domem, w którym mieszkacie dłużej niż niejeden tzw. "społecznik" ma lat. Nic za darmo.

      • 10 5

      • (6)

        Ja miszkam w śródmieściu i akurat zmiejszenie miejsc parkingowych to plus i nie jestem jedyna osoba ze śródmieścia i okolic wzgórza która tak myśli. Jak jadę do Chyloni lub Orlowa zawsze wybieram transport zbiorowy. Śródmieście - co widać po knajpach, nadal tętni życiem, często się czeka w kolejce do knajp wiec między bajki można włożyć opowieści, ze biznes splajtuje.

        • 5 6

        • to zapraszam na spacer po śródmieściu..świętojańska to obraz nędzy i rozpaczy. Po godz 18 wszystko praktycznie pozamykane (5)

          zero życia, mnóstwo pustych lokali. Popytaj tam pracujących, to Ci powiedzą jak jest super i ile maja utargu a ile teraz....na władka było 6 fryzjerów, jest 4 a będzie 3...to samo ze sklepikami i kanjpkami. Wysiądz z autobusu i sprawdż. Też mieszkam w Śródmieściu i tak pusto i biednie nie było juz dawno..

          • 11 4

          • I od kiedy tak jest? Od momentu uruchomienia Riviery. (3)

            Nic się nie zmieniło w tym czasie.

            • 3 5

            • UM mocno walczy żeby wygonić klientów z centrum. (2)

              To tyle.

              • 5 2

              • ruch w lokalach i sklepach położonych przy ulicach uwolnionych od parkujących i jeżdżących samochodów (1)

                rośnie, rosną także przychody ze sprzedaży w tych miejscach. Sprawdzone w wielu miastach Polski, Europy i świata.

                • 2 5

              • Niemożliwe, redaktor z TVP ?

                Może zobacz ile witryn 'wynajmę' w centrum i zapytaj jaki mocny jest odpływ klientów ...

                • 1 0

          • To ty chyba mieszkasz w jakimś alternatywnym śródmieściu, małe sklepy i usługi maja pod górkę przez Riviere i to tak od 2016 roku, nie z powodu likwidacji miejsc parkingowych. Restauracje maja się świetnie.

            • 1 2

      • warunki ruchu ludzi w centrum stopniowo ulegają poprawie (1)

        tylko przyspawane mentalnie kierofczyki nie potrafiące uznać, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście nie potrafią pogodzić się z prostymi faktami.

        • 2 3

        • Nikt nie kwestionuje tego, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

          Możesz jeździć na wrotkach, zakazu nie ma. Masz się tylko odpenderolić od wyborów komunikacyjnych innych mieszkańców miasta.

          • 4 0

    • Bo zdiz to nie zakład pracy chronionej, a on ma uszkodzony łeb!

      • 4 1

  • Najpierw likwidacja miejsc parkingowych.

    Teraz droga budowa parkingu? Ktoś zarobi!

    • 42 3

  • Parking podziemny ma zalety-nie widac ze go nie ma i nie bedzie

    Bo dla masy sa wizualizacje i parkomaty

    • 32 1

  • Parking (26)

    No i po co było likwidować miejsca parkingowe w mieście? Np. parking przy teatrze muzycznym? Na bulwar chodzi się cały rok a to naciągane "miejsce relaksu" jest takim być może przez 4 m-ce w roku.

    • 92 19

    • Nie strzep jezyka oni nie skumaja. To choroba

      • 16 10

    • Klimatyczna Gdynia by Łucyk (1)

      Do którego nie dociera, że to miasto 250 tysięczne a nie dwumilionowe

      • 20 3

      • ~240 oficjalnie, a z tego sporo osób mieszka w Rumi, Redzie tylko medldunek w Gdyni

        • 13 0

    • Szczurek podejmuje dziwne decyzje, rozwiązuje problemy które sam stworzył (1)

      • 16 3

      • jak komuniści xD

        • 8 2

    • Koszmar

      Gdynia to dziadostwo bez pomysłu na miasto.Tu pieniądze są wyrzucane w błoto ,nikt nie kontroluje tego szaleństwa.

      • 12 3

    • Kolejny rok w którym Szczurek nie wybuduje ani jednego mieszkania komunalnego

      Najważniejszy jest bunkier za 60 milionów złotych

      • 7 4

    • (6)

      Nie musisz leniu do centrum wjeżdżać. Postaw na obrzeżach i dalej z buta, albo zbiorkomem.

      • 5 14

      • Bo Ty tak chcesz. Daruj sobie (1)

        • 11 3

        • Nie, to Ty chcesz, żeby Ci zbudować darmowy parking.

          • 3 3

      • po kropce pierwszego zdania brakuje słowa: "samochodem" (2)

        do centrum dobrze zarządzanego miasta naprawdę można przyjechać innym, mniej terenochłonnym środkiem transportu

        • 3 7

        • terenochłonnym. Ale bełkot komunistyczny (1)

          • 7 4

          • jak nie potrafisz kumać o co chodzi, zastanów się nad treścią słowa: przestrzeniożerny

            samochód spędza na miejscach, w których zaparkował go jego użytkownik 23 godziny na dobę. Za komuny samochody były przywilejem tzw. nomenklatury. Teraz okazuje się, że za parkowanie w centrum trzeba płacić. Czyżbyś wspominał stare dobre czasy, towarzyszu z nomenklatury?

            • 0 4

      • Edek, mamusia na jowejku nie naucyła jeździć?

        • 0 0

    • po to, by kierofczyki zdobyły się na refleksję (7)

      i zaczęły rozumieć, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

      • 2 12

      • niedojda bez prawka ograniczona pętlami autobusowymi (1)

        • 11 4

        • odspawanie tyłka od fotela nie czyni z człowieka niedojdy

          a z tym ograniczeniem pętlami to już całkiem popłynąłeś, zaradni ludzie jeżdżą rowerem po mieście bo tak jest po prostu szybciej, zdrowiej i znacznie taniej, pewnie jesteś za gruby żeby to kiedykolwiek zrozumieć, no i ogromna większość rowerzystów jeżdżących codziennie ma prawko oraz samochód ale z niego nie korzystają na codzień z wyboru

          • 2 6

      • No nie jest jedynym (4)

        Masz motofobię to nie jeździj, nikt cię nie zmusza.

        • 4 2

        • Najpierw UM zlikwidował 30% (lub więcej) miejsc parkingowych, a teraz 'szuka rozwiązań' problemów (1)

          które sam stworzył.

          • 6 1

          • ten tekst dotyczy propozycji aktywistów z Miasta Wspólnego a nie propozycji UM

            • 1 0

        • nie mam motofobii, jestem heteroskedastyczny (1)

          mam prawo jazdy i samochód, ale wybierając się do centrum Gdyni wybieram mniej terenochłonny sposób poruszania się, zwykle SKM plus spacer pieszy.

          • 0 4

          • Widzę, że mama kupiła ci już słownik języków obcych

            Musisz opanować kolejny poziom wtajemniczenia: rozumienie przeczytanych definicji.

            • 2 1

    • Kto by tak chciał, jak kiedyś było? (2)

      Typowe parkingi park and ride są dobre przy lotnisku lub przy dworcu kolejowym gdzie rzeczywiście 15 minut wystarczy aby wyjąc bagaże i pożegnać się ze znajomymi lub rodziną. Centrum Gdyni szanowna pani wiceprezydent to nie lotnisko i od kilkudziesięciu lat funkcjonują tu instytucje jak szpital i przychodnie zdrowia, biura, urzędy czy sklepy , w których pracują ludzie zmuszeni dawną polityką urbanizacyjną spółdzielczości mieszkaniowej, a obecnie także urzędu miasta Gdyni do dojeżdżania do centrum z odległych dzielnic. W dzisiejszych zabieganych czasach i w pandemii każdy woli dojechać własnym samochodem na godzinę czy dwie od drzwi do drzwi, a nie czekać gdzieś na odludziu pod wiatą na autobus mając w perspektywie jeszcze dwie przesiadki i wirusy Covida. Ja bardzo dobrze pamiętam czasy z lat 80-tych i komunikację miejską z Karwin do centrum lub do Stoczni. Dla młodszych mieszkańców: ul Wielkopolska była jednopasmowa i od Małego Kacka dalej brukowana, trolejbus 23 kończył trasę na pętli tam gdzie jest obecnie stacja Orlenu, autobusy 171, 172 co godzinę do dworca ewentualnie do stoczni, 121 i później zapchany 193 tylko do pętli w Redłowie. Nie było to fajne, a osiedle Karwiny I, Ii i III budowano w miarę szybko. I wy się dziwicie, że ludzie chcą jeździć własnymi samochodami. Społecznicy z centrum nigdy nie zaznali tej przyjemności, a chcą mieć pod domem tylko rowerki, ciszę, spokój i darmowy abonament na parkowanie.

      • 10 4

      • (1)

        Fajny rant. Nie ma to jak pomylić Park and Ride z Kiss and Fly.

        Tak się składa że Wielkopolska to teraz dwupasmówka z jeżdżącymi co kilka minut trajtkami i stacją PKM z błyskawicznym dojazdem do centrum (choć jeździ żenująco rzadko). Pora odnowić mapy mentalne a nie odwoływać się do dawno minionej przeszłości.

        • 1 5

        • Cytat z wywiadu powyżej.

          "Zasadniczo chcielibyśmy, aby podstawową rolę pełniły typowe parkingi park and ride, które powodują, że po całym szeroko rozumianym mieście poruszamy się transportem publicznym, ewentualnie innymi środkami mobilności, które dzisiaj zyskują na popularności, takimi jak rowery czy hulajnogi współdzielone, względnie, w ostateczności, auta współdzielone - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni."

          • 1 0

    • Schiza.

      Po to było likwidować miejsca parkingowe (co kosztowało) żeby teraz budować parkingi (co bedzie kosztowało ) a miasto to bankrut. UM Gdynia = Lot nad kukułczym gniazdem.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane