• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pasy dla rowerzystów przy Urzędzie Miasta

Patryk Szczerba
22 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na wysokości skweru Plymouth można już jechać pasem rowerowym.
  • Na początku drogi rowerowej na al. Piłsudskiego rowerzyści będą "spotykali się" z pieszymi.
  • Zlikwidowano strzałkę dla jadących w prawo z ul. Świętojańskiej w al. Piłsudskiego.
  • Na zbudowanej wyspie przy UM pojawił się kolejny sygnalizator.

Pasy rowerowe na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni, nowy cykl sygnalizacji na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni to zmiany, które zaszły w ostatnich dniach w centrum Gdyni. Kierowcy nie są do nich przekonani, za to urzędnicy przekonują, że są potrzebne, by rowerzyści mogli bezpiecznie i swobodnie tędy przejechać.



Przypomnijmy:

  1. Zmiany dla rowerzystów w okolicach Urzędu Miasta zaczęły się przed wakacjami. Wtedy zaczęto prace przy wymianie nawierzchni na drodze rowerowej na ul. Piłsudskiego, których wartość to 750 tys. zł.
  2. Pod koniec lipca skończyły się też roboty przy bulwarze, gdzie w okolicach parkingu powstała m.in. wyspa do przejazdu, której - jak tłumaczą urzędnicy - nie można mylić z rondem.
  3. Wymalowano też pasy łączące bulwar z istniejącą drogą rowerową wzdłuż al. Piłsudskiego.
  4. Ostatnim elementem miały być prace przy ul. Świętojańskiej. Tam przejazd rowerowy urywał się na wysokości skweru Plymouth, gdzie budowany jest biurowiec Square firmy AB Inwestor.


Jak oceniasz rozwiązania dla rowerzystów przy UM w Gdyni?

Od kilku dni rowerzyści mogą jeździć po pasie rowerowym, który powstał na środku jezdni. Dzięki niemu przejeżdżający przez przejazd na wysokości Partyzantów mogą wjechać na pas i dalej jechać prosto pasem przez skrzyżowanie i kontynuować jazdę ul. Świętojańską bądź skręcić w prawo w kierunku al. Piłsudskiego, gdzie zaczyna się droga rowerowa.

Rozwiązanie, choć dopiero wdrożone, zdążyło już wzbudzić sporo kontrowersji wśród kierowców. Obawiają się, że rowerzyści na osobnym pasie wcale nie będą bardziej bezpieczni niż na ulicy. Urzędnicy przekonują, że to najlepsze wyjście i przy okazji przypominają, żeby pamiętać o zasadach ruchu.

Śluza rowerowa pozwoli ominąć korek



- Rowerzyści włączający się do ruchu z ul. Partyzantów w kierunku centrum muszą ustąpić jadącym ul. Świętojańską kierowcom, ale mają dodatkowy bonus w postaci śluzy rowerowej umiejscowionej za sygnalizatorem przy przystanku - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik rowerowy prezydenta Gdyni.
Gdy światło jest zielone, rowerzyści jadą swoim pasem, ale skręcając w prawo muszą zjechać z pasa rowerowego i włączyć się do ruchu kołowego. Gdy dla aut jest czerwone, mogą skorzystać ze śluzy umiejscowionej przed sygnalizatorem i przejeżdżając po niej dojechać do początku drogi rowerowej przy al. Piłsudskiego.

Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu. Dzięki zmianom została zachowana ciągłość dróg rowerowych w tym miejscu.
To rzadko spotykane w Gdyni rozwiązanie wymusiło likwidację zielonej strzałki w tym miejscu oraz dopuściło przez kilka sekund równoczesną jazdę pojazdów w dół ul. Świętojańskiej i z naprzeciwka, skręcających najczęściej w al. Piłsudskiego, co spowodowało już pierwsze kolizje. Do jednej z nich doszło we wtorek po południu.

17:01 20 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 17:49)

Wypadek przy urzędzie miasta w Gdyni (23 opinie)

Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.
Wypadek na Świętojańskiej przy urzędzie miasta. Karetka, policja, ulica zamknięta.

Inżynierowie ruchu tłumaczą, że taka organizacja ruchu pozostanie na stałe, a dzięki detekcji pojazdów sytuacja powinna się z czasem stabilizować. Kierowcy zaś powinni zachować w tym miejscu czujność.

- Liczymy, że bezpieczeństwo rowerzystów i komfort pieszych idących przez ul. Świętojańską na wysokości apteki podniesie dodatkowy sygnalizator na wyspie przy Urzędzie Miasta - dodaje Jakub Furkal.

Piesi i rowerzyści razem, bo musi być parking



Nierozwiązanym problemem pozostanie przejście pieszych po wąskiej drodze rowerowej pomiędzy skwerem Plymouth i parkingiem dla 10 aut. W teorii powinni tu jeździć wyłącznie rowerzyści, w praktyce to najkrótsza droga dla pieszych wracających lub udających się na bulwar z ul. Świętojańskiej.

Miejsca jest mało, więc wzajemne oskarżenia o pierwszeństwo w trakcie sezonu rowerowego gwarantowane. I tak pozostanie przynajmniej do czasu zabudowy terenu w ramach Parku Centralnego. Rozwiązaniem byłoby zlikwidowanie ok. 10 miejsc skośnych parkingowych przy drodze rowerowej i zamiana ich na ok. 4-5 równoległe, na co nie było jednak zgody władz miasta.

Opinie (453) 8 zablokowanych

  • Współczuję kierowcom (10)

    Pas umiejscowiony z d*py. Chcąc zmienić pas ma się ograniczoną widoczność a rowerzysta naprawdę może być wszędzie. Pojawia się i znika w oka mgnieniu. Zupełnie niepotrzebne narażenie rowerzystę na ryzyko. Beznadzieja.

    • 47 11

    • (8)

      a czym ty masz tam ograniczoną widoczność? ludzie nauczcie się po prostu jeździć.

      • 12 8

      • No jak (2)

        W samochodzie zasłaniają Ci słupki, zagłówki itp.

        • 5 4

        • (1)

          więc jeździsz na ślepo?

          • 4 4

          • Najwyżej pójdzie z ubezpieczenia

            • 0 0

      • Mam prawo jazdy dwadzieścia lat (4)

        Ale nie wiem jak w takim miejscu jeździć, nigdy dotąd nie spotkałem ścieżki rowerowej wciśniętej między dwa pasy ruchu.

        • 15 7

        • to albo jeździsz mało, albo tylko po zaściankowej Polsce (1)

          • 5 4

          • To prawda jeżdżę głównie po Gdyni.

            Dubaj Północy z kontrapasem malowanym olejną farbą na kostce brukowej.

            • 6 0

        • (1)

          ale konkretnie czego nie rozumiesz? wytłumaczę.

          • 12 3

          • Jeśli zadajesz takie pytanie

            To nie jesteś kompetentny do tłumaczenia czegokolwiek.

            • 8 5

    • Zlikwidujemy pasy i nie będzie czego zmieniać. Będzie jeszcze bezpieczniej.

      • 9 3

  • A moze zrobic tala ....

    kolejna fantastyczna sciezke np na przejezdzie kolejowym na puckiej lub polnocnej... moze to po 30 latach pomoze zeby polaczyc dwie wielkie dzielnice Gdyni tunekem. Lubilem kiedys to miasto ale jak patrze jak miliony sa wydawane na idiotyzmy np kladki piesze na Karwinach to....zazdroszcze Gdanszczanom

    • 5 3

  • Dla kogo jest ten pas rowerowy? Dla samobojców w wieku 20-25, ktorzy w swoim zamroczeniu twierdza, ze na ulicy jest bezpiecznej???
    Dlaczego slucha sie tylko 10% rowerzystow??
    Drogi powinny byc przede wszystkim bezpieczne!!!!

    • 10 3

  • Bez sensu i tak nikt nie korzysta

    • 12 1

  • No to ja rozumiem

    W Końcu normalna ścieżka !!! oby takich więcej

    • 11 3

  • Panie Prezydencie

    Pan to wszystko akceptuje? Musi Pan zrozumieć, że ponosi Pan odpowiedzialność za ewentualne szkody i krzywdy uczestników ruchu drogowego. Czy będzie Pan chodził po szpitalach odwiedzać i pocieszać poszkodowanych. Proszę ześć z obłoków na ziemię. Idzie zima, na wiosnę niewiele pozostanie z tego graffiti. Publiczne pieniądze wydaje się lekko. Rondo na pl. Konstytucji, ul. Unruga i wiele innych miejsc czeka na te fundusze. Pseudodoradca aut! Pozdrawiam.

    • 8 6

  • Paranoja jest chora...

    Współczuję rowerzystom "kamikaze". Kolizja z autem nieunikniona. I cóż tego, że byli "na prawie", że mieli pierwszeństwo, a kierowca poszedł do pierdla, jeżeli do końca życia pozostaną na wózku.
    Najważniejsze, że Magistrat może znowu pochwalić się kilometrami dróg stworzonych dla rowerzystów.

    • 8 9

  • najlepsze w artykule pelnomocnik gryzonia do spraw rowerowych (4)

    ten jegomosc ile dostaje pensyjki pasozytniczej albo inzynierowie ruchu drogowego i do nich teraz ul. Wladyslawa iv 3 pasy chcemy skrecic pod wiadukt na Witomino , CHwarzno ,droge Rozowa ,Slaska itp . debiny Bus pas konczy sie za na wysokosci przystanu przy skrecie pod wiadukt , jest jakies 40 m bo mozna skrecac tylko z jednego pasa ktory blokuje jeszcze przejscie dla pieszych gdzie piesi maja akurat zielone , nie musze pisac ile set samochodow skreca tam na Witomino ,chwarzno , galerie handlowa , droge rozowa , Slasaka maja 30 m jeden pas i ciagle zablokowane skrzyzowanie , bez lamania przepisow sie nie da , wiec trzeba byc arcy matolem a nie inzynierem

    • 22 5

    • (3)

      jeśli nie umiesz jeździć zgodnie z przepisami, to nie wsiadaj za kółko. i przejścia dla pieszych nie "blokują" pasa. środek miasta to nie autostrada.

      • 6 8

      • (2)

        Ja chce wiedzieć jaki jest zysk czasowy autobusów z tego j...nego bus pasa bo z tego co widzę nie ma żadnego jaki jest zatem sens istnienia tego pasa poza kumulowaniem ruchu i tworzeniem korków na pozostałych pasach?

        • 6 4

        • gdybyś był zdolny policzyć, ile osób jedzie w autobusie po buspasie (1)

          a ile osób w samochodach na sąsiednim pasie jezdni, to może byś zaczął coś rozumieć.

          Każda osoba jadąca autobusem to kilka metrów kwadratowych uwolnionych dla jadących samochodami - najbardziej przestrzeniożernymi pojazdami w mieście.

          Licz ludzi, a nie pojazdy, może coś zrozumiesz.

          • 8 1

          • Proponuję iść o krok dalej - przesiąść się z rowerów do autobusów.

            Małe zadanie matematyczne - ile potrzeba autobusów, aby zmieściły wszystkich użytkowników samochodów osobowych w Gdyni?

            • 7 0

  • Kiedyś był taki zwyczaj, (2)

    Że budowniczy mostu stał p o d. Mostem w czasie jego otwarcia i pierwszego przejazdu. W ten sposób gwarantował swoim zdrowiem i życiem, że konstrukcja jest bezpieczna. Może utrzymać ten zwyczaj i puścić w godzinach szczytu tą drogą prezydenta i tego fachowca miejskiego od spraw rowerowych?

    • 19 8

    • ten fachowiec codziennie jeździ zwykłym rowerem po jezdni (1)

      lub też korzysta z roweru cargo wspomaganego elektrycznie i a stan jego zdrowia osiągnął dobry poziom i utrzymuje się na lepszym niż wielu pasażerów SUVów i autobusów miejskich.

      • 6 2

      • Nogi pewnie ma zdrowe

        Ale to nie wszystko.

        • 3 3

  • Dyskwalifikacja (5)

    Ja mam nieco spóźniony pomysł : ten obszar nie nadaje się dla ruchu rowerowego. Trzeba zlikwidować ścieżki/drogi/śluzy w wielokącie Urząd, Plymouth, Wład IV, Piłs. Rowerzyści niech prowadzą te swoje rumaki po chodnikach i przejściach jako piesi. I już. Rowery - na wieś.

    • 47 42

    • Prawo

      Zostało złamane ,każdy kto porusza się po drgach publicznych musi mieć uprawnienia jak osoba bez prawka porusza się po drodze publicznej gdzie policja państwo bez prawa ,kto płaci podatki na drogi ten cwaniaczek rowerzysta

      • 4 1

    • dlatego, ze ty tak chcesz? (3)

      na kebaba sie spieszyc, czy pan z rumii przyjechal, na zakupy do miasta i ledwo ogarnia?

      • 9 13

      • Rumi jak już. (2)

        I w Rumi mamy swoje sklepy. Auchan np.

        • 8 5

        • to zostań w Rumii albo chociaż nie dyktuj władzom innego miasta

          co mają w nim robić a co nie. Jak ktoś utknął mentalnie w XX wieku to nie zauważył, że w ośrodkach metropolitarnych rower jest coraz częstszym codziennym środkiem transportu (i kierowcy się z tego cieszą - zawsze mniej samochodów konkuruje o tę samą przestrzeń). A bz samochodu nie można się obyć własnie na wsi, jak najbliższa biedra 10km+

          • 6 5

        • A prąd macie?

          • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane