• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pierścień parkingów wokół centrum miasta

Michał Sielski
5 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nowy parking powstanie m.in. przy ul. Władysława IV. Nowy parking powstanie m.in. przy ul. Władysława IV.

Władze Gdyni chcą zbudować pierścień parkingów, okalający ścisłe centrum miasta. Jak to się ma do wprowadzenia strefy płatnego parkowania, która ma zniechęcać do przyjeżdżania do Śródmieścia samochodem?



Tak parkowało się w Gdyni przed wprowadzeniem SPP. Jeśli nowe parkingi szybko nie powstaną, będziemy mieli powtórkę z - wątpliwej - rozrywki.

W Gdyni jest obecnie zarejestrowanych ok. 130 tys. samochodów. Jeszcze kilka lat temu w Śródmieściu praktycznie nie dało się zaparkować. Po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania, jest lepiej. Mimo tego parkingów jest wciąż za mało, często niełatwo znaleźć miejsce, choć wiele osób do pracy w centrum dojeżdża komunikacją publiczną. Takie były założenia wprowadzania opłat za parkowanie, które miały zniechęcić do przyjeżdżania do Śródmieścia samochodem.

- Wprowadzenie strefy miało zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej - precyzuje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Bez wątpienia efekt został częściowo osiągnięty, ale ze względu na rosnącą liczbę samochodów nowe parkingi będą potrzebne.

- Już teraz nie da się zaparkować np. w okolicach ul. Świętojańskiej, jeśli nie przyjedzie się rano. Większość miejsc zajmują mieszkańcy i właściciele firm, którzy wykupili abonament. Jeśli dodamy do tego klientów firm, sklepów, a latem turystów, to wiadomo, że strefa strefą, ale nowe parkingi są niezbędne już teraz - podkreśla Mederd Formella, mieszkający przy ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni.

Miasto przewidziało w planach zagospodarowania przestrzennego parkingi w Śródmieściu Gdyni, ale większość z nich nie powstanie w ścisłym centrum.

- Stworzymy pierścień parkingów wokół Śródmieścia, by można było zostawić tam samochód, a dalej podróżować komunikacją zbiorową lub na piechotę - mówi Marek Stępa.

W budżecie miasta na 2012 rok nie przewidziano jednak ani złotówki na budowę nowych parkingów. Sytuacja zmieni się więc najwcześniej w połowie 2013 roku.

Planowane parkingi w Gdyni:

1. Liczba miejsc parkingowych: min. 150. Właścicielem terenu jest gmina.

2. Liczba miejsc parkingowych: min. 150, max. 450. Część terenów jest prywatnych, pozostałe gminne. Na wszystkich może powstać wyłącznie parking. Miasto chce skoordynować jego budowę z właścicielem przyległych działek. Ten nie zapowiedział jeszcze kiedy chce rozpocząć inwestycję.

3. Liczba miejsc parkingowych: 500-1500. Miasto prowadzi spór administracyjny ze spadkobiercami tych terenów. Nie wiadomo kiedy on się skończy. Warunkiem wykonania podziemnych parkingów jest uporządkowanie spraw własnościowych i początek budowy Forum Kultury.

4. Liczba miejsc parkingowych: 100-450. Teren jest prywatny.

5. Liczba miejsc parkingowych: min. 100. Liczba miejsc zależy od tempa powstania nowej zabudowy, którą dopuszcza uchwalony niedawno plan zagospodarowania przestrzennego.

6. Liczba miejsc parkingowych 700-800. Podziemny parking powstanie pod nowym gmachem Urzędu Miasta, którego budowę na razie odłożono.

7. Liczba miejsc parkingowych: ok. 1200. Plan zagospodarowania dopiero powstaje. W tym rejonie powstanie wielki węzeł integracyjny, na którym będzie można przesiąść się z samochodu do pociągu, autobusu czy trolejbusu. Planowany jest parking całodobowy oraz krótkoterminowy "całuj i jedź", który będzie darmowy przy krótkim postoju.

Opinie (175) 2 zablokowane

  • : ) (8)

    w końcu lepiej późno niż wcale a ten parking przy batorym i chodzący tam naciągacze to marna wizytówka Gdyni...

    • 113 8

    • komunikacja miejska to sredniowiecze - promowana tylko w erokołchozie w imie że kierowca to twój wróg !!! (1)

      oczywiście parkingi powinny być płatne i prywatne .....a co do ceny to nie ma co przesadzać bo wtedy nici z zarobku .....

      • 2 23

      • komunikacja piesza, rowerowa i publiczna to wyznacznik nowoczesności polityki transportowej miasta

        im więcej sprzyjających im rozwiązań to spokojniejsze i lepsze życie ludziom, którzy NAPRAWDĘ muszą korzystać z samochodu. Wyłącz silnik i włącz myślenie, a nie antagonizuj ludzi.

        • 13 6

    • Na całym świecie pieniądze z opłaty parkingowej inwestuje się w nowe miejsca

      bo to więcej nowej kasy do trzepania. Powstają parkingi wielopoziomowe, podziemne itp. A ulice są do chodzenia. Niestety gryzoniowa polityka jest zarób, a nie narób się. Co to za liczba proponowanych miejsc dla 130 tys samochodów w miescie. A drugie tyle to rej. GWE, GPU, GKA i kratki WA, WU jezdzące po Gdyni, ale zarejestrowane na firmy mające siedziby w W-wie

      • 7 1

    • Odkąd wprowadzono płatne strefy to gigantyczny parking

      przy ul. Wendy świeci pustkami, a stali bywalcy przeprowadzili się na drugą stronę ulicy gdzie jest bezpłatnie. I takim to sposobem miasto ma z tego g...o.

      • 7 1

    • miasto planuje parkingi na terenach prywatnych.... (3)

      hehe, nie wiem smiac sie czy plakac... ludzie chca parkingow wiec beda miec wladza potrafi... termin realizacji 2045

      • 1 0

      • Jak centrum Gdyni chce zniechęcać do przyjeżdżania samochodami (2)

        to opłata za ten parking nie powinna wynosić 50gr za pół godz, czy 2zł za godzinę tylko dużo dużo więcej. Tak jak to jest np. w Amsterdamie. Jeśli chcesz stać w centrum- płać słono!

        • 1 2

        • Gdynia to nie Amsterdam i daleko do tego nam:)

          • 0 0

        • Ludzie czytajcie ze zrozumieniem...

          Ja nie piszę, żeby wprowadzić u nas drugi Amsterdam, ani nie jestem za. Tylko w artykule jest napisane, że Gdynia chce zniechęcić do przyjeżdżania autami, więc napisałem tylko, że takimi stawkami nie zniechęcą. Inteligenci nie ma co...

          • 0 0

  • : ) (4)

    pierścien to moze być nibelungów albo atlantów : ) natomiast stwierdzenie radnego:" W budżecie miasta na 2012 rok nie przewidziano jednak ani złotówki na budowę nowych parkingów" pozostawiam bez komentarza...

    • 65 4

    • (3)

      ale przewidziano wpływy z płatnych parkingów.

      • 9 2

      • miasto nie dostaje złotówki ze strefy płatnego parkowania (2)

        ...wszystko idzie na koszty utrzymania obecnej

        • 1 3

        • no to dobry biznes miasto zrobiło

          • 4 1

        • łatwo tak bzdurzyć

          strefa płatnego parkowania już się zwróciła w 75%, a koszt wyniósł prawie milion złotych.

          • 1 0

  • Parking płatny bez odpowiedzialności tego który pobiera za niego pieniądze to szwindel (17)

    Skoro musze płacic to niech ktoś zadba aby postawiony na płatnym parkingu samochód nie wyparował i doczekał własciciela w takim samym stanie w jakim on go tam zostawił.

    • 77 15

    • Kasa, kasa, kasa, i tak dalej

      tylko kasa się liczy, nie ma innej alternatywy

      • 8 2

    • (9)

      Nie masz racji. Opłata jest pobierana za udostępnienie miejsca, a nie za pilnowanie. Działka kosztuje więc niby dlaczego pozwolić ludziom parkowac na niej za darmo? Pozwolisz bezpłatnie parkować na swoim ogródku?

      • 16 7

      • działka gminna, straż miejska gminna więc co za problem z połączeniem tego w jedno? (2)

        Zyski tez gminne.

        • 5 1

        • (1)

          Straż miejska nie jest powołana do pilnowania twojego samochodu, ale do innych celów.

          • 2 9

          • czyli generalnie do nic nie robienia

            • 12 1

      • (3)

        Dokładnie. Fallus ma rację, ale niektórzy przyzwyczaili się do PRL-u gdzie wszystko było wspólne, czyli niczyje.
        Korzystasz z czyjejś własności, za którą ktoś pobiera opłatę, to płacisz. Chcesz mieć bezpieczne auto, wybierasz parking strzeżony (przeważnie droższy o koszty ochrony).
        Niby proste, a jednak.

        • 5 4

        • ale na parkingu strzeżonym tez nie masz 100% gwarancji, (1)

          jak ci gwizdną, albo przerysują auto. Ciekawe, czy właściciele parkingów kupują polisy ubezpieczeniowe na takie okazje?

          • 2 0

          • jeśłi jest strzeżony,

            to muszą posiadać stosowne ubezpieczenie.
            no chyba, ze jest tylko dozorowany...

            • 2 1

        • A co niby się zmieniło

          w kwestii własności terenów gminnych od czasów PRL? Nic, nadal są GMINNE - czyli publiczne, wspólne. Co najwyżej pod nadzorem organu, który z założenia ma reprezentować interes mieszkańców. Mam spore wątpliwości, czy oby na pewno tak jest w przypadku SPP - skoro już pobiera się kasę, to powinno dawać się też coś w zamian.

          • 2 0

      • na ogrodku raczej nie

        predzej w ogrodku, choc i tu mialbym watpliwosci

        • 0 1

      • Co jest publiczne, winne być darmowe. Co prywatne, zależy od gustu właściciela.

        Płacimy podatki? Jeszcze rozumiem, gdyby były symboliczne...

        • 2 1

    • płatny parking to po prostu rynkowy sposób zarządzania rzadkim dobrem jakim jest przestrzeń w mieście (5)

      W żadnej deklaracji praw człowieka nie jest napisane, że właścicielowi samochodu przysługuje darmowe miejsce do parkowania w mieście.

      • 4 3

      • Z DUCHEM "POSTĘPU"

        Nie jest też napisane, że właścicielowi samochodu przysługuje miejsce do jazdy po ulicy itd. A może, biorąc za wzór średniowieczny przykład, postawmy rogatki na każdym skrzyżowaniu i pobierajmy myto za przejazd.

        • 5 2

      • Jest taka deklaracja. Nazywa się: Prawo naturalne. (3)

        Wszystkie inne prawa są niższej kategorii względem tego. To prawo, którego żaden człowiek nie jest godzien modyfikować.

        • 1 1

        • prawo naturalne przysługuje ludziom a nie maszynom (2)

          jak kogoś stać na konia, to i na owies do niego. Zawłaszczaniu publicznej przestrzeni przez prywatne samochody parkujące na chodniku nasze stanowcze NIE

          • 0 3

          • Za podatki jakie płacę, mógłbym sobie kupić to miejsce. (1)

            I jakie "zawłaszczanie"? Samochód jest z definicji ruchomością.

            Kto jest podatnikiem, temu się należy.

            • 1 1

            • jeżeli nie kupiłeś, to nie parkuj tam; jeżeli parkujesz, płać

              proste jak cep

              • 1 0

  • I BARDZO DOBRZE!!! (1)

    POPIERAM TAKĄ INICJATYWĘ!!!

    • 26 16

    • To żadne inicjatywa - marne gadanie i PR

      Nie ma na to kasy wiec mogą sobie gadać nawet o złotych pałacach

      • 6 3

  • : ) (1)

    Znając życie to te parkingi wybudują za 10 lat.A wtedy już niewielu stać będzie na jazdę autem jak paliwo będzie po 15 zł za litr.Lepiej budujta parkingi dla rowerów.

    • 37 6

    • Gdynia to nie gdańsk- parkingi będą góra za 3 lata

      • 2 4

  • A po ile za te parkingi?

    Jak ktoś jest cwany to zawsze znajdzie sobie miejsce

    • 6 6

  • teraz szybko trzeba powołać DRUŻYNĘ PIERŚCIENIA

    rozdać stołki i heja

    • 45 4

  • Płatne? (3)

    One mają być płatne, te parkingi w "pierścieniu"?

    Bo jeśli tak, to Gdynia właśnie planuje wyrzucenie pieniędzy w błoto. Na ul. Wendy jest duży parking, który opustoszał DOSŁOWNIE - po wciągnięciu go w strefę płatnego parkowania. Jest nawet bliżej "ścisłego centrum" niż te planowane. Pazerność urzędu skończyła się pustą niewykorzystaną przestrzenią i zerowymi wpływami.

    Skoro nikogo w gdyńskim ratuszu to ni zastanowiło, za to planuje się budowę kolejnych płatnych parkingów bardziej od centrum oddalonych - to znaczy że najważniejsza w Gdyni jest propaganda, a nie rzeczywiste zatłoczenie miasta i wpływy z parkingów.

    No chyba, że ten "pierścień" ma być nieodpłatny.

    • 73 7

    • Trzeba zrobić nowy przetarg i wytrzepać troche siana. A przy okazji w nowych wyborach (1)

      samorządowych powiedzieć, że coś się tam zrobiło dla miasta ;)

      • 2 0

      • była kiedyś mowa o zamknięciu dla aut Skweru Kościuszki,

        a zatem parkingi wokół centrum miasta to pewnie przygotowanie do akcji. I tak miasto skasuje dwa razy: raz za płatny parking, a dwa za to, żebyś kupił bilet na ZKM, aby do tego centrum dojechać.

        • 4 1

    • no właśnie, najpierw sprawdź potem bij pianę...

      wolska...

      • 0 0

  • : ) (2)

    Przepraszam a jak przeczytałem Drużynę pierścienia to mam jakiś rabacik? : )

    • 27 2

    • niestety nie bedzie zniżek dla Hobbitów wiec masz lipę. (1)

      • 7 0

      • prowokacja!

        hobbity maja za duze stopy zeby prowadzic samochod...

        • 4 0

  • Stepa, jak zwykle to zabawiacz... (6)

    co wypowiedz to zenada. Chopie, budowa bezplatnych parkingow to jest obowiazek miasta skoro utrudnia sie dostep do centrum miasta.

    • 50 11

    • O.o (1)

      a pokaz mi na to paragraf????

      • 2 5

      • zeby Ci tylko paragraf nie spadl na glowe

        • 2 2

    • Ale przecież Ci zasiedziali włodarze już zapomnieli komu służą i zdali się na efekty
      Swego mistrzowskiego PR.Bo władza absolutna Ich absolutnie zdemoralizowała.

      • 7 1

    • usuwanie samochodów z przestrzeni miasta to udostępnianie go dla ludzi (2)

      stawianie samochodów na 8 godzin dziennie w centrum za darmo to marnowanie przestrzeni publicznej.

      • 1 1

      • (1)

        Człowiek to istota stworzona do sterowania pojazdem, dlatego powinna mieć wszędzie miejsce do pozostawienia pojazdu i udania się w pieszą podróż nie dłuższą niż 30 metrów! Przecież zakupy trzeba jakoś przetransportować do swojej siedziby. Czasy bab z siatami w autobusach mijają. Z resztą nie wyobrażam sobie transportu zakupów spożywczych w inny sposób niż samochodem. 24 litry mleka, 10 kg mięsa, 30 kg ziemniaków, 10 kg cebuli, 10 litrów maślanki, 9 litrów wody mineralnej, 6 litrów jogurtów + 20 kg innych warzyw i różnego rodzaju dodatków. Zakupy robię raz na miesiąc. Jak przewieźć na raz 120 kg zakupów bez użycia auta?

        • 1 3

        • czy jak robisz zakupy stawiasz auto przed sklepem przez 8 godzin?

          wyraźnie przeginasz, zakupy można robić na wiele sposobów

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane