• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: podwójny sygnalizator zostaje na Wielkopolskiej

Patryk Szczerba
5 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trzytygodniowy eksperyment z podwójnym sygnalizatorem powiódł się, więc organizacja ruchu zostanie na stałe. Trzytygodniowy eksperyment z podwójnym sygnalizatorem powiódł się, więc organizacja ruchu zostanie na stałe.

Wprowadzona przed wakacjami zmiana polegająca na montażu nad pasem do jazdy w lewo i na wprost na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni zostanie na stałe. - Sprawdziła się. Jedzie się sprawniej i bez stłuczek - zapewniają gdyńscy urzędnicy.



Czy jesteś zwolennikiem nietypowych rozwiązań w ruchu na drogach?

Przed zamontowaniem drugiego sygnalizatora z ul. Wielkopolskiej jadący ul. Wielkopolską mieli sygnalizator do jazdy na wprost, którą można było kontynuować z dwóch pasów i osobnego pasa do jazdy w lewo z lewoskrętu. Sytuacja była czytelna, ale powodowała rano i po południu blokadę pasa do skrętu w lewo nawet do skrzyżowania z Inżynierską.

Nowa organizacja ruchu na Wielkopolskiej: szczegóły



Zarządzający gdyńskimi drogami postanowili umożliwić skręt w lewo ze środkowego pasa. Zachowano także możliwość jazdy prosto. Sytuację kolizyjną, gdy jadący prosto będzie miał zielone, a skręcający w lewo czerwone rozwiązuje dodatkowy sygnalizator. Kierowców obowiązuje ten, który określa, w jakim kierunku chcą jechać.

Czytaj też: dwa sygnalizatory nad skrzyżowaniem w Gdyni

Zgodnie z cyklami w pierwszej kolejności sygnał zielony obowiązuje tylko dla jadących na wprost (sygnalizator do skrętu w lewo wyświetla sygnał czerwony), następnie sygnał zielony jest wyświetlany dla jadących na wprost oraz skręcających w lewo. Na koniec cyklu sygnalizacji oba sygnalizatory wyświetlają sygnał czerwony.

Grafika obrazująca organizację ruchu. Grafika obrazująca organizację ruchu.
Trzy tygodnie obserwacji na monitorach Tristara wystarczyły urzędnikom i policjantom, by podjąć decyzję o zmianie organizacji ruchu na stałe.

Podczas oceniania widać, że w pierwszej kolejności kierowcy korzystają ze skrajnego lewego pasa ruchu, a dopiero kiedy pas ten jest wypełniony, zaczynają ustawiać się na pasie środkowym.

- Zgodnie z przewidywaniami, na początku z rozwiązania korzystało niewielu kierowców. Każdego kolejnego dnia odnotowywaliśmy zwiększenie liczby pojazdów korzystających ze środkowego pasa do wykonania manewru skrętu w lewo - mówi Marcin Zawisza z Zarządu Dróg i Zieleni.
Uzupełnia, że dzięki zmianom można było również zmieniać zakres czasu sygnalizacji świetlnej.

Zmiany także w sygnalizacji świetlnej



- System daje teraz mniej zielonego światła na skręcie w lewo w Drogę Gdyńską, które jest przydzielane w zależności od potrzeb: albo wlotowi Drogi Gdyńskiej albo Wielkopolskiej w kierunku Karwin. Dzięki możliwości skrócenia czasu trwania sygnału zielonego na relacji w lewo w Drogę Gdyńską, w szczycie popołudniowym przestaliśmy obserwować zjawisko blokowania skrzyżowania al. Zwycięstwa - Wielkopolska - wskazuje.
Zyskali też pasażerowie komunikacji miejskiej. W godzinach 7-8 przejazd na odcinku od przystanku Łowicka do przystanku Wielkopolska skrócił się o 18 proc. Między 15 i 16 na odcinku od przystanku Redłowo SKM do przystanku plac Górnośląski różnica jest już jednak minimalna i wynosi 2 proc.

Warto nadmienić, że podobne rozwiązania sprawdziły się już dawno w innych polskich miastach, funkcjonują m.in w Krakowie czy we Wrocławiu.

Miejsca

Opinie (82) 4 zablokowane

  • To rozwiązanie doprowadzi do wypadków, ci co będą jechać na wprost będą na siłę wpychć się na prawy pas i będzie bum.

    • 2 6

  • Testy w wakacje!!!

    Testowanie czegokolwiek na ulicach trójmiasta w wakacje to jakiś żart chyba? Co ma ruch wakacyjny do pozostałych 10 miesiecy w roku?

    • 7 1

  • gdyński ZDIZ

    a pamiętacie po 2 pasy do skrętu z Morskiej na Estakadę, 2 pasy z Estakady na Moską lub 2 pasy z Estakady w prawo na Unruga, też nie było korków jak teraz więc deb..le z ZDIZ musieli to popsuć. A teraz takie odkrycie, że jak łatwiej opuścić skrzyżowanie to się zmniejszyły korki, niesamowite

    • 12 3

  • Pomysł

    Może podobne rozwiązanie sprawdzilo by się na ulicy Havla w Gdańsku. Skręt w prawo z Havla na Armii Krajowej mozna by umożliwić również z prawego pasa, z którego obecnie można jechac tylko prosto. Mam wrażenie, że pojazdy chcące skręcić w prawo blokują tych jadących prosto. Podobne rozwiązanie jest już zastosowane przy skręcie z Aleji Rzeczpospolitej w Hynka przy Galerii Zaspa.

    • 2 3

  • Żenada!

    Drogi i dodatkowe pasy budujcie, a nie ciągle prowizorka !!! O remontach nawierzchni że nie wspomnę!

    • 5 1

  • Fajny pomysl i usprawnia przejazd

    Tylko mam obawy ze ktos mi w d.... wycedzi bo ludzie na pamiec smigaja

    • 5 0

  • Oszustwo

    Trzy dni temu było tam czołowe zderzenie

    • 3 2

  • A kiedy załatają dziurę w asfalcie pod wiaduktem? Jak już będą trupy?

    • 6 0

  • (4)

    A ja zatrzymuję się na czerwonym na środkowym pasie i kierunkowskaz włączam chwilę przed odpaleniem zielonej strzałki na wprost. Burak gotujący się w lusterku - bezcenne...

    • 4 13

    • Skurjowaniec zakompleksiony z ciebie z małym ch (3)

      • 4 2

      • (2)

        Kocham Cię...

        • 0 0

        • (1)

          Udowodnij !!!

          • 0 1

          • :-*

            • 0 0

  • Wczoraj mimo znaków i tak 2 idiotów z aut za mną

    Mnie otrąbiło.....

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane