• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: podwójny sygnalizator zostaje na Wielkopolskiej

Patryk Szczerba
5 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Trzytygodniowy eksperyment z podwójnym sygnalizatorem powiódł się, więc organizacja ruchu zostanie na stałe. Trzytygodniowy eksperyment z podwójnym sygnalizatorem powiódł się, więc organizacja ruchu zostanie na stałe.

Wprowadzona przed wakacjami zmiana polegająca na montażu nad pasem do jazdy w lewo i na wprost na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni zostanie na stałe. - Sprawdziła się. Jedzie się sprawniej i bez stłuczek - zapewniają gdyńscy urzędnicy.



Czy jesteś zwolennikiem nietypowych rozwiązań w ruchu na drogach?

Przed zamontowaniem drugiego sygnalizatora z ul. Wielkopolskiej jadący ul. Wielkopolską mieli sygnalizator do jazdy na wprost, którą można było kontynuować z dwóch pasów i osobnego pasa do jazdy w lewo z lewoskrętu. Sytuacja była czytelna, ale powodowała rano i po południu blokadę pasa do skrętu w lewo nawet do skrzyżowania z Inżynierską.

Nowa organizacja ruchu na Wielkopolskiej: szczegóły



Zarządzający gdyńskimi drogami postanowili umożliwić skręt w lewo ze środkowego pasa. Zachowano także możliwość jazdy prosto. Sytuację kolizyjną, gdy jadący prosto będzie miał zielone, a skręcający w lewo czerwone rozwiązuje dodatkowy sygnalizator. Kierowców obowiązuje ten, który określa, w jakim kierunku chcą jechać.

Czytaj też: dwa sygnalizatory nad skrzyżowaniem w Gdyni

Zgodnie z cyklami w pierwszej kolejności sygnał zielony obowiązuje tylko dla jadących na wprost (sygnalizator do skrętu w lewo wyświetla sygnał czerwony), następnie sygnał zielony jest wyświetlany dla jadących na wprost oraz skręcających w lewo. Na koniec cyklu sygnalizacji oba sygnalizatory wyświetlają sygnał czerwony.

Grafika obrazująca organizację ruchu. Grafika obrazująca organizację ruchu.
Trzy tygodnie obserwacji na monitorach Tristara wystarczyły urzędnikom i policjantom, by podjąć decyzję o zmianie organizacji ruchu na stałe.

Podczas oceniania widać, że w pierwszej kolejności kierowcy korzystają ze skrajnego lewego pasa ruchu, a dopiero kiedy pas ten jest wypełniony, zaczynają ustawiać się na pasie środkowym.

- Zgodnie z przewidywaniami, na początku z rozwiązania korzystało niewielu kierowców. Każdego kolejnego dnia odnotowywaliśmy zwiększenie liczby pojazdów korzystających ze środkowego pasa do wykonania manewru skrętu w lewo - mówi Marcin Zawisza z Zarządu Dróg i Zieleni.
Uzupełnia, że dzięki zmianom można było również zmieniać zakres czasu sygnalizacji świetlnej.

Zmiany także w sygnalizacji świetlnej



- System daje teraz mniej zielonego światła na skręcie w lewo w Drogę Gdyńską, które jest przydzielane w zależności od potrzeb: albo wlotowi Drogi Gdyńskiej albo Wielkopolskiej w kierunku Karwin. Dzięki możliwości skrócenia czasu trwania sygnału zielonego na relacji w lewo w Drogę Gdyńską, w szczycie popołudniowym przestaliśmy obserwować zjawisko blokowania skrzyżowania al. Zwycięstwa - Wielkopolska - wskazuje.
Zyskali też pasażerowie komunikacji miejskiej. W godzinach 7-8 przejazd na odcinku od przystanku Łowicka do przystanku Wielkopolska skrócił się o 18 proc. Między 15 i 16 na odcinku od przystanku Redłowo SKM do przystanku plac Górnośląski różnica jest już jednak minimalna i wynosi 2 proc.

Warto nadmienić, że podobne rozwiązania sprawdziły się już dawno w innych polskich miastach, funkcjonują m.in w Krakowie czy we Wrocławiu.

Miejsca

Opinie (82) 4 zablokowane

  • To jeszcze sekundniki powprowadzać

    • 5 0

  • gdynia?????

    moja prośba , by nie pisać nic o gdyni są ważniejsze tematy w trójmieście i na pomorzu niż gdynia szczurka

    • 1 3

  • nie rozumiem, czy w Gdyni jest taka masa debili, że nie potrafią jeździć i mają problem z sygnalizacją ? (1)

    w Gdańsku np na ul. Nowe Ogrody, taka sygnalizacja jest od wielu lat i jakoś sobie wszyscy radzą

    • 4 0

    • W gdańsku to wiem, ze z niczym sobie nie radza...

      • 1 0

  • jj (1)

    na tym środkowym pasie w tym momencie jeśli pali sie strzałka na wprost to samochody powinny jechać prosto a jak zapali się w lewo to jadą w lewo i wtedy wogule nie bedzie korków .tak jak jest teraz to lewskrętni blokują jazde na wprost

    • 0 4

    • Hahahahahaha o kurde, ziom, dobry towar masz.

      • 0 1

  • Widziałem to rozwiązanie i aż dreszczem emocji czekałem aż ktoś popełni drobny błąd

    i zrobi duży wypadek. To że jeszcze coś takiego się nie stało nie znaczy że rozwiązanie jest bardzo niebezpieczne

    • 1 2

  • Na razie OK (1)

    Ciekawe, jak będzie, kiedy skończą się wakacje i ruch wróci do normy.

    • 0 1

    • Pewnie tak, jak do tej pory..nie wiem na co wy tak bardzo liczycie...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane