• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy "wąskie gardło" na Trasie Kwiatkowskiego

Michał Sielski
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi. Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi.

Po dwa pasy w każdym kierunku, obustronny chodnik, nowe oświetlenie i droga rowerowa - w najbliższych dniach ruszy przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego od płk. DąbkaMapka do UnrugaMapka.



Czy na drugim pasie poszerzonego odcinka powinien być buspas?

Końcówka Trasy Kwiatkowskiego prowadzącej do Obłuża i Pogórza, ale też coraz prężniej rozwijającej się gminy Kosakowo, to jedno z wąskich gardeł w Gdyni.

Już nawet nie tylko w godzinach szczytu korek w górę zaczyna się już na dwupasmowej jezdni, przed skrzyżowaniem z ul. Unruga. Aby korki się zmniejszyły, zostanie m.in. przebudowana ul. Dąbka.

Niebawem warianty rozbudowy ul. Dąbka



Władze miasta poinformowały, że jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie również przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego. Jej jedyny już fragment o przekroju jednego pasa w każdym kierunku, zostanie dwukrotnie poszerzony. Po obu stronach będą chodniki dla pieszych, a po jednej droga rowerowa o szerokości 2,5 metra. Całości dopełni przebudowane skrzyżowanie z ul. Podgórską oraz oświetlenie LED.

Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony. Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony.

Będzie buspas czy nie będzie?



Aktualnie urzędnicy czekają jeszcze na ostatnie dokumenty, które pozwolą na rozpoczęcie poszukiwania wykonawcy. To jednak tylko formalność, więc uruchomienie procedury przetargowej nie jest zagrożone.

Drugi pas wcale nie oznacza jednak, że kierowcy stojący dotąd w korku, będą mogli z niego skorzystać. Stowarzyszenie Miasto Wspólne przypomina, że rozbudowa ul. Kwiatkowskiego do dwóch pasów miała być związana z wyznaczeniem na jednym z nich buspasa. Było to nawet w programie wyborczym Samorządności Wojciecha Szczurka. Ale entuzjaści buspasa nie dopatrzyli się go na grafikach umieszczonych w Ratuszu (gazetka wydawana przez Urząd Miasta). I od razu wszczęli alarm, dopytując władze Gdyni o szczegóły. Miasto Wspólne wydało natomiast oświadczenie, w którym czytamy między innymi:

"Z wielkim niepokojem przyjęliśmy informację prezydenta W. Szczurka oraz jego zastępcy M. Łucyka o przygotowaniu przetargu na rozbudowę ul.Kwiatkowskiego, gdzie zgodnie z opisem i wizualizacjami, brakuje buspasów. To prezydent Szczurek w 2017 roku zamówił i z pieniędzy podatników opłacił "Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę buspasa oraz kompleksową przebudowę ul. Kwiatkowskiego w Gdyni", przewidujące tylko dwie opcje rozbudowy ulicy - z buspasami w obie strony lub w jedną (w górę). Brak buspasa oznacza też, że jeszcze więcej pojazdów będzie wjeżdżało do Gdyni, a komunikacja zbiorowa będzie cały czas traciła pasażerów. Stąd też w zderzeniu z tą decyzją, a także wcześniejszą dotyczącą wyrzucenia buspasa z projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej, wszelkie deklaracje o promowaniu zrównoważonego transportu, padające ze strony prezydenta Szczurka możemy uznać za nie do końca szczere" - pisze Miasto Wspólne.
Takie stawianie sprawy zaskakuje odpowiedzialnego za inwestycje w Gdyni wiceprezydenta Marka Łucyka.

- Przecież to tylko wstępne grafiki, a wszystkie szczegóły nadejdą wraz z przygotowaniem organizacji ruchu. Nigdzie nie informujemy, że buspasa nie będzie, więc wszystkie emocje związane z tym zagadnieniem są niepotrzebnie rozpalane. Dopinamy ostatnie szczegóły specyfikacji przetargowej, która niebawem zostanie upubliczniona. Dlatego oceny są zdecydowanie przedwczesne. Na dyskusję i ocenę konkretnych rozwiązań przyjdzie jeszcze czas - podkreśla Marek Łucyk.
Takie postawienie sprawy oznacza, że pasażerowie pojazdów komunikacji publicznej raczej zostaną uprzywilejowani. Nie wiadomo jednak jeszcze na jakich zasadach. W grę wchodzić może bowiem rozwiązanie z klasycznymi buspasami w obu kierunkach, ale w stronę centrum już teraz rzadko są korki, więc buspas raczej nie jest koniecznością. W górę sytuacja przedstawia się natomiast zupełnie inaczej, ale można też jeszcze rozpatrzeć jedno rozwiązanie, które sprawdza się na ul. Chwarznieńskiej, czyli okresowe wyznaczanie kontrbuspasa w czasie, gdy korek jest tylko w jednym kierunku.

Autobusy już jeżdżą kontrapasem w Gdyni

Miejsca

Opinie (282) 10 zablokowanych

  • utopia wiecie co to jest ?! To jest myślenie że jak będzie droga rowerowa i buspas to ludzie porzucą auta !! :-D (2)

    Nigdy tak niebyło, nie jest i nie będzie. Zmiana transportu dotyczy maksymalnie 2-5% mieszkańców i tyle i nie będzie więcej !!! Problem w tym że modny terror sojowego latte powoduje zwiększenie korków, zwiększenie trucia spalinami dla podłechtania Ego paru "społeczników" kosztem znakomitej większości mieszkańców.

    • 22 6

    • Porzucą (1)

      Wtedy gdy jazda samochodem zajmie 1,5h, a autobusem po buspasie 30min

      • 1 3

      • Nadal mnie to nie przekonuje do rezygnacji z czystego, wygodnego i pachnącego samochodu, w którym mam sprawną klimatyzację, mogę sobie słuchać czego chcę i jechać w absolutnej ciszy. Jak zaczną dopłacać mi do jazdy zbiorkomem, to wtedy rozważę.

        • 3 1

  • Kolejny marny sukces

    40 lat czekania zeby zrobic 200 m drogi jednojezdniowej prowadzącej do dużej dzielnicy. Wczesniej wydano miliony na bzdury np. Pomniczki, miniparczki na 3 drzewa i ławkę i wiele wiele innych durnot. A najśmieszniejsze jest to ze gosc który tak rzadzi tym miastem ma 70% poparcia na wyborach. Żenada.

    • 26 1

  • Poszerzy

    O bus pas i dalej będziemy wszyscy wku**ieni stać w korku...

    • 15 3

  • Chciałbym zauważyć drodzy rowerzyści że nie każdy jest singlem czy bezdzietną osobą. (8)

    Są tacy co maja dzieci !!! Naprawdę !!! Czasem dwoje, troje i musi je codziennie porozwozić w różne miejsca, szkoła, zajęcia dodatkowe, lekarz, rehabilitacja itd itp Jak to zrobić rowerem w deszczu zimą ?!!!

    • 25 5

    • Autobusem (3)

      Da się. Z dwójką, czy trójką dzieci - bez problemu. Nikt nie każe ci jeździć wszędzie rowerem, rower jest uzupełnieniem dla transportu publicznego i podróży pieszych.

      • 4 7

      • Tak jak ku4wa rodzic wstanie o 5 aby przez 3 godziny rozwieźć dzieci. (2)

        Jak będziesz je mieć to zobaczysz.

        • 8 3

        • Jakoś dunczycy, holendrzy i inni dają rade, (1)

          ba, nawet są z tego zadowoleni. Dzieci z Pogórza nie muszą uczęszczać do szkoły na Karwinach czy Orłowie. Dunczyk w Kopenchadze wozi swoje dzieci w przyczepce do szkoły.

          • 1 5

          • Dobra Reddin wracaj na wykop przegrywie. XD

            • 0 0

    • 2 dzieci (3)

      Jedno pieszo odprowadzane do przeszkola 700m, drugie rowerem odworzone 2km. Codziennie. Trochę ruchu rano to złoto.

      • 4 4

      • Trochę słownika

        (o każdej porze doby) to złoto.

        • 2 3

      • To które czeka w domu aż odwieziesz/odprowadzisz to drugie?

        • 1 2

      • ... przypomnisz jak daleko masz do pracy i na którą?

        ... bo ja pracuję od 8.00 na drugim końcu miasta i taką dwójkę, muszę odebrać do 17 tej ze szkoły/przedszkola.

        • 0 0

  • ,, wąskie gardło"

    Nieźle ale się uśmiałem.

    • 3 1

  • Ale

    Tam jest tyle miejsca od przystanku w gore na bus pas i dwa normalne pasy to samo w dol do przystanku z podgorska w czym problem?? Pozatym kolo biedronki na gorze kladka nad ulica az sie prosi zeby zrobic, skrzyzowanie u gory zrobic mini estakade a lokalny ruch na oksywie puscic dolem...dalej za stacja bp nowa droga dwa pasy w kazda i na derdowskiego proste...ale jak tylko farba i pedzel a kasa zwinieta...przetarg chyba wiadomo kto wygral...mtm

    • 8 3

  • Zburzyć estakadę która stała niedokończona przez 30 lat i wybudować nową i szerszą.

    • 2 5

  • tak tak

    Przecież miejsce na kolejny pas w każdą stronę jest zostawiony od 30 lat. Dawno ktoś kto planował rozwój Gdyni to przewidział. A ci to stawiają tylko:
    - ławki solarne - z których nikt nie korzysta
    - przystanki z usb za 1 mln zł
    - malują na krzywych ulicach ścieżki rowerowe którymi mało kto chce jeździć
    - budują na skwerze jakieś niby coś co ma być parkiem albo nie wiem czym bo tak naprawdę nikt tego nie wie
    - zabierają miejsca parkingowe liczac na to że każdy wsiądzie na rower cargo i będzie nim jeździł - co nie oznacza ze uważam że wszędzie auta mają być - zbudować dobry parking płatny na wiele aut i tyle
    - porozują działania
    - w Gdyni jest coraz mniej miejsc pracy firm zero wsparcia. Mało lokali na wynajem za ludzką kase - odpływ przedsiębiorców

    Dziękuje

    • 23 1

  • Słoikarnia (2)

    Za duzo słoikow sie wprowadza do Gdyni ;/

    • 8 8

    • Z Pucka i Kartuz

      Masz rację, czas powstać i coś z tym zrobić. Od dzisiaj bojkot 1.9 Tdi, tylko benzyna

      • 0 2

    • sprawdź najpierw

      liczba mieszkańców Gdyni spada!

      • 2 0

  • Bo fantazja

    fantazja, bo fantazja jest od tego aby bawić się, aby bawić się, aby bawić się na całego....

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane