• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • wycena (1)

    MTM wycenił remont istniejącej jednojezdniowej ul. Chwarznieńskiej na odcinku ok 1 km bez obiektów inżynierskich na 79 mln. 2,6 km obwodnicy witomina z dwiema jezdniami, po nowym śladzie z robotami ziemnymi i budową obiektów inżynierskich ma kosztować jedyne 60-70 mln zł. Coś mi się te wyceny nie spinają w logiczną całość.... Ktoś tu chyba ściemnia

    • 49 8

    • To samo zauważyłem.

      Oferty pewnie będą na kwotę bliższą na 200 mln niż 100 patrząc na wyceny strabag i mtm podane w artykule za remont chwarznieńskiej.

      • 16 0

  • Szczur robi sobie szybki dojazd do domu

    A dzielnice północne, polnocnozachodnie stojcie w korkach... Może kiedyś dozyje w tym Dubaju północy, że zmienia rządzących.....

    • 49 11

  • Skandal

    To jest paranoja! Można zrobić obwodnicę za 60-70 mln, a chcieli robić remont skrzyżowania za 60 mln zł. Powinni podać się do dymysji! Czy ktokolwiek bierze za coś odpowiedzialność w tym urzędzie??

    • 40 9

  • 5 lat.. haha

    a jak dorzucę stówkę od siebie to zaczniecie zaraz?
    Wstyd.

    • 29 5

  • 1km drogi ekspresowej to 38,7mln zł (w 2018r). Nowej, ekspresowej drogi. Więc 80mln za przebudowę 2 skrzyżowań

    i kawałek dróżki dla rowerzystów to ........... (wpisz właściwe słowo). Skrzyżowanie na płk. Dąbka kosztowało już 20mln. Czyli 500m drogi ekspresowej zbudowanej od zera. Wyborcy zastanówcie się nad tym...

    • 41 8

  • nie na temat - ale o remontach w Gdyni

    od roku na kamiennej Górze nic się nie dzieje - a nawet nikogo nie widać, wszystko za to rozgrzebane

    i tak jest z wieloma miejscami - kompletny brak nadzoru ze strony UM

    najlepsze sa te tablice - schody do remontu, które pojawiają sie tu i ówdzie - i UM ma spokój na co najmniej 10 lat (tyle już niektóre stoją)

    • 47 1

  • Wg szacunków budowa obwodnicy to 60-70 mln

    A oferty na budowę na Chwatznieńskiej od 69 mln.

    Te szacunki obwodnicy to z 4 liter?
    Czy może tak zaniżone, żeby znowu móc unieważnić przetarg (już po wizualizacjach oczywiście)?

    • 32 10

  • Nareszcie obwodnica Witomina lecz trzeba pamiętać że przez to zakorkuje się węzeł Cegielskiej

    Muszą być też zrobione 2 pasy od Ciapkowa przez ul. Chwarzniejską do węzła za Falochronem i wtedy będzie super !!!

    • 23 11

  • Nie chodzi o to, aby cokolwiek powstało

    ale o to, zeby można było zarobić na tym, że niby sie planuje, aby coś powstało. A frajerzy się podniecają obiecankami I dalej głosują na Samonierzadność.

    • 46 5

  • Hmm

    Jakies wybory sie zbliżają czy co?

    Że znowu obiecanki cacanki

    • 33 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane