• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: pracujemy nad koleją na północ

Katarzyna Gruszecka-Spychała
26 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Istniejący jeszcze przystanek kolejowy Gdynia Oksywie Port. Istniejący jeszcze przystanek kolejowy Gdynia Oksywie Port.

Przy okazji gigantycznych korków, w których stanęła nie tylko północna część Gdyni w momencie rozpoczęcia kolejnego remontu Estakady Kwiatkowskiego, rozgorzała dyskusja na temat tego, dlaczego władze miasta od lat nie zrobiły nic, by z centrum jeździła tam kolej. Władze Gdyni bronią się, twierdząc że pracują nad tym od lat. Publikujemy w całości opracowanie Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, wiceprezydent Gdyni do spraw gospodarki.



Jak oceniasz starania władz Gdyni o budowę kolei do północnych dzielnic?

Korki, które utrzymują się w północnych dzielnicach Gdyni, a są związane z remontem Estakady Kwiatkowskiego, wywołały ożywioną dyskusję o przywróceniu ruchu kolejowego z północnymi dzielnicami - Chylonią, Obłużem, Oksywiem. Miasto Gdynia od lat nad takim rozwiązaniem pracuje. Znając wszystkie uwarunkowania, nie możemy się zgodzić ze stawianymi w publicznej dyskusji tezami, jakoby było to łatwe i tanie rozwiązanie. Natychmiastowe uruchomienie połączenia tą trasą nie jest możliwe, pracujemy jednak nad tym, by zrealizować ten zamysł jak najszybciej.

Odpowiedź na śmiałą tezę opublikowaną przez Trojmiasto.pl

Ważnym głosem w dyskusji publicznej był artykuł Pawła Rydzyńskiego, zatytułowany: "Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest". W dużym uproszczeniu autor postawił tam śmiałą tezę, że skoro tory już są, a koszty konieczne do poniesienia "wyniosłyby raptem kilka milionów złotych, co w skali przedsięwzięć kolejowych jest wydatkiem groszowym", to warto o to zawalczyć. Teza tyleż śmiała, co też niesłychanie porywająca. Spróbujmy jednak spokojnie przyjrzeć się faktom.

Czytaj więcej: Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest.

Już cztery lata temu, kiedy budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyszła z fazy projektu, przygotowano propozycje miejsc, w których mogłyby powstać przystanki na Obłużu, Pogórzu i Oksywiu. Aby te pomysły nie spoczęły na zawsze w projektowych teczkach, stosowne zapisy pojawiły się w dokumentach, wytyczających kierunki rozwoju metropolii ("Strategia transportu i mobilności Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot do roku 2030").

Niedługo rozpocznie się gigantyczna inwestycja modernizacji stacji towarowej Gdynia Port, która ma istotne znaczenie dla obsługi kolejowej omawianego obszaru.
Zaledwie miesiąc temu Gdynia, jako jedno z pierwszych dużych miast, przyjęła Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. To opracowanie stawiane jest za wzór, zwłaszcza jeśli chodzi o wagę, którą przypisano konsultacjom społecznym w trakcie jego powstawania. Nie mogło tam zabraknąć zapisów, związanych z przedłużeniem kursowania PKM do północnych dzielnic Gdyni i do Kosakowa. Zgodnie z nimi, w 2017 r. powstanie wstępne studium wykonalności tego projektu. To de facto początek procesu, którego zwieńczeniem powinien być przejazd pierwszego pociągu przez Obłuże, Chylonię aż do dzielnic północnych. Odpowiedzi na pytania - jak długo ten proces potrwa i ile dokładnie będą kosztować poszczególne warianty tras - są jeszcze przed nami.

- Zlecającym zadanie, będące przedsięwzięciem stricte kolejowym, jest miasto. Dlatego konieczne było stworzenie podstaw pod przyszłe partnerstwo z PKP PLK S.A., bo bez udziału tej firmy jakiekolwiek działania inwestycyjne na kolei nie mają sensu, tym bardziej, że niedługo rozpocznie się gigantyczna inwestycja modernizacji stacji towarowej Gdynia Port, która ma istotne znaczenie dla obsługi kolejowej omawianego obszaru - podkreśla dr Marcin Wołek, koordynator zespołu opracowującego Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miasta Gdyni.
Proponowana przez ekspertów trasa kolei do północnych dzielnic Gdyni. Proponowana przez ekspertów trasa kolei do północnych dzielnic Gdyni.
Diabeł tkwi w szczegółach

Przyjrzyjmy się też konkretnym pomysłom, które zostały naszkicowane w artykule Pawła Rydzyńskiego. To pomysły ważne i interesujące, tym bardziej zasługują więc na wstępną choć analizę. Z prostych wyliczeń wynika, że uruchomienie "natychmiast" połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni od strony stacji Gdynia Chylonia, oznaczałoby zaledwie dwa kursy na godzinę. Wynika to z faktu, że dzisiaj tory te służą transportowi towarów. Na ulicy Hutniczej tworzyłyby się korki, gdyż zamykanie rogatek kolejowych następowałoby co 8-10 minut w ciągu każdej godziny. Budowa jakiegokolwiek rozwiązania inżynieryjnego, przenoszącego ruch pod torami, to konkretny wydatek, który musi być skoordynowany z pracami PKP PLK.

Czytaj także: Pomysły mieszkańców na odkorkowanie Gdyni.

Fragment linii kolejowej nie jest zelektryfikowany. Ktoś powie, że linia PKM też nie jest, a jednak szynobusy spalinowe spełniają tu swoją rolę. To prawda, ale mogą one zabierać wielokrotnie mniej pasażerów niż składy SKM na głównej linii. A przecież w tej części Gdyni mieszka ok. 50 tysięcy osób. Krótkie szynobusy z pewnością tu nie wystarczą. Jeśli weźmie się pod uwagę koszt elektryfikacji części tej linii, wybudowania peronów oraz ich oświetlenia (nie licząc w tej chwili miejsca pod parkingi Park&Ride), czas realizacji inwestycji znacznie się wydłuży, choć będzie na pewno krótszy niż w przypadku budowania wszystkiego od początku.

Finanse są barierą

Oczywistą barierą są też finanse. Połączenia nie da się przywrócić zaledwie kilkumilionowymi nakładami. Oznaczałoby to bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień. W takich kalkulacjach nie bierze się też pod uwagę kwestii bezkolizyjnego przekraczania ul. Hutniczej. Kolejnym wydatkiem, który należy doliczyć, jest zakup taboru. Dlatego zabiegaliśmy, by przedsięwzięcie to wpisać do Kontraktu Terytorialnego - umowy rządu z samorządem województwa. Niestety projekt ten został w toku negocjacji wykreślony.

I jeszcze trochę historii. W 2005 roku, jednym z fundamentalnych założeń koncepcji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, opracowanej przez naukowców Politechniki GdańskiejUniwersytetu Gdańskiego, było poprowadzenie połączenia do Obłuża, Oksywia, Pogórza i Babich Dołów. Kilka lat później powstała dokumentacja, dotycząca przywrócenia kolejowego połączenia pasażerskiego północnych dzielnic Gdyni ("Wstępne studium wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą kolei metropolitalnej w Trójmieście", 2006; "Studium wykonalności dla przedsięwzięcia inwestycyjnego Kolej Metropolitalna w Trójmieście, 2008"). To dowód na to, że Miasto Gdynia było już wtedy żywotnie tematem zainteresowane.

Wnioski w nich zawarte mówiły jasno: średni stan techniczny wielu elementów infrastruktury kolejowej - szczególnie linii wiodącej od wysokości ulicy Unruga, w kierunku Starego Obłuża i Babich Dołów - nie pozwala w danej chwili na wykorzystanie tej linii dla transportu publicznego. Zarówno nasypy, jak i drewniane podkłady, były już wtedy w fatalnym stanie technicznym. Z biegiem lat ich kondycja jedynie się pogarszała.

Przejście z fazy odważnego myślenia do rzeczywistych planów

- Przywoływane w ostatnich dniach przykłady pojedynczych kursów "turystycznych", odbywanych tą linią, mogą jedynie powodować mylne wrażenie, że nieomal od jutra mogą tamtędy ruszyć szynobusy, mające obsłużyć północne dzielnice Gdyni. Nie można porównać okazjonalnego przejazdu, realizowanego przy niewielkiej prędkości, do realiów, w jakich musi funkcjonować połączenie służące mieszkańcom. Przeszkodą mogą być choćby prędkości, jakie powinien rozwijać transport zbiorowy, by zapewnić płynną komunikację - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Przejście z fazy odważnego myślenia o przywróceniu takiego połączenia, do rzeczywistych planów i inwestycji, jest już faktem.
Niezależnie od wszystkich przytoczonych tu argumentów, przejście z fazy odważnego myślenia o przywróceniu takiego połączenia do rzeczywistych planów i inwestycji, jest już faktem. Pierwszy krok wykonaliśmy, tworząc argumenty dla partnerów kolejowych, by móc wspólnie zrealizować to ważne przedsięwzięcie. Biorąc pod uwagę skalę przewidywanych inwestycji, związanych z infrastrukturą transportu kolejowego, obsługującego port, a wraz z nimi ich koszty, współpraca z PKP PLK jest istotna od samego początku. Jesteśmy zdeterminowani, by ten projekt zakończyć sukcesem.

* śródtytuły i wyróżnienia pochodzą od redakcji

Zimą 2015 r. miłośnicy kolei udowodnili, że można dojechać szynobusem do Oksywia.

Katarzyna Gruszecka-Spychała

Opinie (313) 2 zablokowane

  • Spójrzcie na to inaczej. (6)

    W mojej opinii, każdy z ludzi mieszkających tam powinien dać na to pieniądze. Czemu mieszkancy z innych części Gdyni maja płacić za wasze korki? Wasz problem gdzie mieszkacie i ile stoicie w korkach, płaćcie za to sami. Dziekuje za fale hejtow, pozdrawiam. Mieszkaniec Gdyni.

    • 4 42

    • Oj

      Baran! Bo do naszych korkow przyczyniły się takie barany jak ty

      • 1 0

    • właśnie kończymy spłacać

      Kilkanaście lat miasto nie było w stanie zbudować kilkuset metrów "drogi" do naszego budynku. Zrobiliśmy ściepę i mamy. Znudziło sie czekać na "onych".
      Właśnie kończymy spłacać...

      • 0 1

    • Hmm przecież płacimy podatki.

      • 5 1

    • Też finansujesz sobie drogi, chodniki w pobliżu swojego domu ?

      • 9 1

    • jak beda planowane inwestycje w twojej dzielnicy

      ciekawe czy dołozysz

      • 12 1

    • Hej

      Wez sie palnij w ten glupi czerep.
      A dlaczego my mamy sie skladac na drogi obok twojego domu?

      • 11 1

  • (20)

    Wywalic sk..ynow przy najblizszych wyborach, to od razu "da sie".

    • 190 29

    • I kogo wybierzesz? PiS? Z deszczu pod rynnę. (10)

      PiS nic nie buduje... wszystkie projekty przesuwa "na później" bo buduje socjalizm kupując sobie głosy z naszych podatków.

      • 40 21

      • Wybiorę każdego, kto będzie skutecznie działał na rzecz mieszkańców:

        - zatrzyma marginalizację portu, który jest podstawą gospodarki Gdyni
        - da gwarancję, że nie będzie wyrzucał setek milionów na populistyczy marketing i promocje własnej osoby
        - nie będzie prezydentem deweolperów, tylko mieszkańców
        - po kompomitacji w rodzaju lotniska w Kosakowie natychmiast ustąpi ze stanowiska
        - mając 20 lat na budowę strategicznej przyszłości Gdyni zbuduje skuteczy transport szynowy z północnych i zachodnich dzielnic do Gdyni
        - nie zbuduje wokoł siebie dworu, dla którego mieszkańcy są tylko odtrącanym z niesmakiem problemem, bo "dwór sie sam wyżywi"

        Mam gdzieś czy to będzie pisor, popapraniec czy inny prawak albo lewak. Ma działać na rzecz mieszkańców. Skutecznie i uczciwie.

        • 0 0

      • PiS to guru Szczurka

        On ustawia się z wiatrem i gawiedzią w jednym kierunku!

        • 0 2

      • Czyli mamy władzę ludzi niezastąpionych ? (2)

        • 9 6

        • (1)

          myślę, że tak

          • 6 10

          • ciemny lud śledziowy kupi kolejny red bul i kolejny koncert disko polo
            wybierze igrzyska zamiast chleba
            i zagłosuje na Szczurka 110%

            • 3 1

      • To może napiszesz co różni Szczurka od PISu ? (1)

        Co różni Szczurka od jego koleżanki, znanej Gdynianki - Arciszewskiej ? Od jego guru Kaczyńskiego Lecha ? Od jego pryncypała, wielkiego płatnika PISu ? Od kolegów po fachu w tym Kaczmarka, Netzla i Kornatowskiego ?

        • 1 3

        • już już obłąkany alkoholiku, pielęgniarz niesie proszki

          • 1 3

      • ???

        A co to tylko PIS i PO jest do wyboru ?...Co za biadolenie... dajmy szansę KOMUKOLWIEK innemu - to jest jedyna szansa na zmianę

        • 4 2

      • A co oni budują??? Jakieś studium

        wykonalności po parunastu latach rządów Szczuka mają zrobić w 2027?! Czytam tę bide i jestem zażenowany. Odstrzelic to towarzystwo przyjdą nowi na gazie będą chcieli się pokazać przynajmniej na początku. Potem odkleja się od rzeczywistości jak obecne władze. Ale na szczęście mamy coś takiego jak wybor.

        • 22 5

      • No i dobrze, Tobie pozostaje postękać.

        • 6 22

    • Ekspert od wszystkiego (2)

      Dobre sobie czyli Pani Wiceprezydent sama siedziała a nie pracownicy UM i pisała to opracowanie??, na podstawi własnych materiałów a nie materiałów UM Gdyni? Nie ma to jak się lansować szkodą Szczurka... Nie wiem czy zauważyliście ale Gdynia nigdy nie miała tak złej prasy jak teraz a dokładnie odkąd pani Katarzyna - wszystkowiedzący ekspert od wszystkiego zajeła się piarem/marketingiem gospodarką i promocją miasta heheheh. Panie Prezydencie życzę miłego lotu koszącego w dół, bo dobrał Pan sobie ekspertów, którzy niszczą wszystko to na co Pan pracował latami kto wie czy nie specjalnie,,,

      • 3 3

      • (1)

        latami pracował na korek na estakadzie ?

        • 1 0

        • nic nie robiąć prze 20 lat, mozna zapracować na piękny, ciesący oko koreczek :)

          • 0 0

    • (1)

      Typowo pisowskie żenujące komentarze pełne agresji

      • 4 12

      • możliwe, że PiS ma pomoc z Rosji bo metoda i styl jest identyczna jak ruskie trole

        ktoś im musiał pokazać jak podbijać łapki i zmieniać IP,
        ten tutaj ruski trol wyzywający codziennie prezydenta Gdyni potrafi dziennie kilkaset postów napisać sam, prowadzi osobistą, prywatną wojnę,
        może jakiś chory człowiek a może mu płacą rusko-pisowscy agenci,
        w każdym razie prostackie ataki są faktem
        i normalni ludzie tego nie robią

        • 1 2

    • Racja, ale kto w zamian? (1)

      • 7 2

      • Gorszy raczej nie będzie

        • 5 4

    • powiedział nieudacznik i alkoholik

      byle franca teraz może wylewać swoje żale w internecie,
      jesteś doskonałym przykładem upadku na dno

      • 3 11

    • slusznie prawisz, wykopac na zbity pysk

      • 17 7

  • 3 zaznaczył em i 66 %

    • 0 0

  • Czas już minął

    wypierdzielcie w końcu tego Szczura z miasta

    • 2 0

  • (5)

    Moim zdaniem najwięcej mieszkańców dojeżdża z górnego tarasu, wystarczy spojrzeć gdzie są rano i po południu najwieksze korki, ten układ kolei nic nie da jeżeli kolej nie będzie dojeżdżać wyżej, dodatkowa przesiadka na Obłużu dolnym nie przekona ludzi do rezygnacji z auta.

    • 105 5

    • (1)

      a ciekawe jak chcesz wprowadzić kolej pod taką stromą górę, autobusy ledwo tam podjeżdżają, nie mówiąc już o tirach, trzeba by na około tory puścić, a to wydłuży znacznie czas podróży i i tak ludzie nie będą chcieli tym jeździć

      • 0 1

      • Chciałem tylko zauważyć, że te tory istnieją w rzeczywistości i jeszcze 30 lat temu woziły różne rzeczy na lotnisko. I tak, są 100m od Szperka.

        • 2 0

    • (2)

      Na Dolnym nie, ale gdyby przesiadka była koło Szperka...?

      • 6 2

      • Tylko nie widać tego na planie powyżej.

        • 0 0

      • To już calkiem ok

        • 4 0

  • Disneyland (2)

    W Gdyni rządzą tzw. biurkowcy a nie menedzerowie, to sa nieudacznicy zyciowi którym biurka uratowały zycie. Wywalic ich na zbity pysk, paszli won.

    • 98 8

    • Gdynia przespała pare łądnych lat...

      ... i teraz budzi się z ręką w nocniku.
      Spójrzmy na sąsiadów z Gdańska: minimum z 10 lat temu zaczęli budować ścieżki rowerowe z prawdziwego zdarzenia, pojawiły sie bus pasy, powstały nowe linie tramwajowe i powstała pkm.

      Gdynia w tym czasie wykonaywała w wymienionych obszarach tylko jakieś ruchy pozorujące. Dziś nagle okazuje sie że przydałaby się kolej na północ, że rowerami nie ma gdzie jeździć, że buspasy by się przydały bo ludzie stoją w korakach na Janka Wiśniewskiego tak samo jak wszyscy inni w samochodach więc nie ma zachęty żeby kożystać z autobusów.
      A skoro wspomniałem o Janka Wiśniewskiego - przecież to jest w miarę nowa ulica! Przebiegająca przez dość szeroką działkę drogową, Odpadaja wszystkie argumenty że sie nie da! - Już wtedy trzeba było myśleć o buspasie a nie teraz! Teraz jest za późno. i to tylko jeden przykład... Niestety

      Strasznie mi szkoda że aż tyle błędów popełniono. Czasami trzeba trochę zwiększyć swoja wiedzę lub otoczyć się ekspertami a nie udawać że się jest alfą i omegą ze wspaniałego miasta które idzie swoją ścieżką.

      Miasto wspaniałe i ludzie też, dlatego tak wkurza i boli jak się widzi co się dzieje.

      • 0 0

    • Patrząc po tym co się dzieje, to niestety chyba trochę brutalna prawda. Zapraszamy na wycieczkę na Pogórze Górne w godzinach szczytu, może być autem, ale też bardziej ekstremalnie autobusem, no chyba że ktoś lubi triathlon to rowerem lub na piechotę.

      • 23 1

  • A kiedy kolej na zachód Gdyni? (15)

    Plany są, trzeba by je jedynie nieco zaktualizować. Obecnie dojazd z Gdyni zachód do centrum to ciągłe stanie w korku.

    • 102 22

    • kto każe mieszkać tak daleko?

      • 0 0

    • Kolej na Gdynię Zachów jest wazniejsza niż na Oksywie!

      Tam jeszcze w tej chwili można wybudować coś zanim staną bloki, a więc można kreować tkankę miejską. Z Gdańska Osowy do Polifarbu istnieje działka kolejowa na której wybudowana była 10 km bocznica do Polifarbu. Dalej można wydłużyć linię w kierunku Dąbrowy i Wiczlina. Tam w najbliższym czasie zamieszka 30 tys ludzi, więcej niż w całym Sopocie. Powstanie kolei spowoduje wzrost atrakcyjności terenów i inwestycje na trasie pociągu. Jesli teraz nie zostanie to zrobione to dzielnica rozwinie się w sposób zbyt rozproszony i kolej nie będzie się w przyszłości opłacała. Ale do odważnych decyzji trzeba odważnego prezydenta... Szczurek niestety taki nie jest. A szkoda, jego nastepcy będa mieli nie lada problem z sypialnią Trójmiasta.

      • 5 1

    • (3)

      100 mln zl na nigdy nie otwarte lotnisko w Kosakowie jakoś Gdynia zorganizowała

      • 51 2

      • będzie lotnisko, nie martw się (2)

        • 2 5

        • (1)

          jako gdynianin mam nadzieję że nie będzie - bo niby jak do niego dojechać? gondolami?

          • 19 1

          • ty, gdynianin z Oliwy, znów się produkujesz?

            chlać przestań lepiej

            • 0 2

    • zachód to przeciez PKM

      no ale tu ogranicza się ilość kursów

      • 2 2

    • (5)

      Korki na zachodzie Gdyni tak szczerze to pestka w porównaniu z tymi na estakadzie, ale nue ulega wątpliwości, że w dalszej kolejności trzeba o tym pomyśleć.

      • 37 8

      • Będą plany, spotkania z mieszkańcami, później akcja informacyjna (3)

        I tak będziecie stać, hahhahahahahahahhahaha

        Gdańsk i PKM pozdrawia

        • 33 5

        • a skończy się rowerowym kontra pasem... (2)

          ...wymalowanym przez MTM

          • 24 2

          • przez MTM za 1mln 200tys (1)

            za tyle to i ja mogę wymalować..

            • 16 3

            • Nie możesz....

              ...MTM wygrał konkurs (albo licytację) na wygrywanie wszystkich przetargów w Gdyni.

              • 9 2

      • Korki na estakadzie to chyba przy okazji remontu (w sumie to ta estakada jest w ciągłym remoncie) a na zachód Gdyni są codziennością.

        • 22 3

    • (1)

      Nie da się ale pracujemy nad tym.

      • 20 1

      • Właśnie.

        Potrzeba nam jeszcze dwóch kadencji i będzie git.

        • 7 2

  • Kolej

    Fajnie! Tylko oprócz wagonów osobowych powinny być także dołączone lawety na auta.Wtedy będzie więcej klientów tej kolei.

    • 1 0

  • :)

    Jak wy tacy mądrzy, i taka na tego szczutka gadacie to chce was widziec za 2 lata jako kandydatow na prezydenta gdyni! I wtedy zobaczymy czy się da :) bo wy tylko umiecie gadac i narzekac jaka ta wladza zla :)

    • 1 0

  • Tunel pod portem i po sprawie ! (8)

    W Hong Kongu czy Singapurze mają pod ziemią kilkunastokilometrowy tunel po trzy pasy w każdą stronę.
    A nad tym przepływają potężne kontenerowce. A my tu pierdzimy jak wielkim zagadnieniem typu zardzewiałe tory czy brak środków na tunelik na Chyloni..

    • 71 9

    • Ale my jesteśmy w gdyni a nie w singapurze :) chiny moga sobie na takie cos pozwolic ale nir polska

      • 0 1

    • taniej zasypac bylo by port (1)

      bo po wuj miastu on jest? Chyba wazniejsze jest zeby janusz z grazynka szybciej do riviery dojechali

      • 9 3

      • po co polactwu morze
        jak w gnoju orze?

        • 0 0

    • ocho, wizjoner się znalazł, tunel pod portem kilkunastokilometrowy chce budować. (2)

      Zejdź na ziemię człowieku. To nie jest w zasięgu finansowym Gdyni, a o technologii i wykonaniu już nie wspominam, bo ile metrów pod portem musiał by być ten tunel.

      • 1 2

      • pisowskie trole zaginają czasoprzestrzeń i logikę :) (1)

        są jak czarne dziury intelektualne,
        nie ma sensu do nich mówić jak do ludzi,
        one tylko rozumijeą ruble

        • 0 0

        • dlaczego pisowskie?
          zalozenie fundacji, która w miarę zdobywania forsy
          pomalutku robi krok po kroku taki tunel
          (kupuje projekt, grunty, maszyny) moglo by to trwac i +50 lat
          ale by powstalo, mimo. redbuli i marylrodowicz
          Sagrada Familia też nie powstała od razu

          • 0 0

    • A jak starszej pani w orlowie trza było zabrać kawałek podwórka

      Na podjazd dla kolegi, to się dało sie....

      • 23 1

    • No to nie ma kasy, a to co zostało lepiej wydać na fontannę i jest git.

      • 21 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane