Fakty i opinie

Gdynia: przebudowa skrzyżowania przy dworcu będzie latem

Najnowszy artukuł na ten temat

Najważniejsze inwestycje transportowe minionego roku

Według pierwotnych planów przebudowa skrzyżowania przy dworcu powinna trwać już od kilku miesięcy. Tymczasem prace ruszą najwcześniej latem.
Według pierwotnych planów przebudowa skrzyżowania przy dworcu powinna trwać już od kilku miesięcy. Tymczasem prace ruszą najwcześniej latem. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Władze Gdyni zapowiadają, że drugie podejście do wyboru wykonawcy oczekiwanej przez kierowców przebudowy skrzyżowania ulic Podjazd i Dworcowa zobacz na mapie Gdyni odbędzie się w marcu. To oznacza, że początek prac budowlanych przypadnie akurat na początek wakacji.



Gdy słyszysz o nadchodzącym remoncie w okolicy, to zmieniasz trasę codziennych podróży?

tak, wybieram inną drogę albo przesiadam się do komunikacji miejskiej 26%
nie od razu, najpierw sprawdzam, jak poważne są utrudnienia 46%
nie, mam zbyt małe pole manewru 28%
zakończona Łącznie głosów: 737
Kiedy w sierpniu zeszłego roku udało się rozstrzygnąć przetarg na przebudowę skrzyżowania Dworcowa i Podjazd zobacz na mapie Gdyni wydawało się, że prace ruszą jeszcze jesienią. Gdyby wszystko poszło zgodnie z planem, to w czasie tegorocznych wakacji robotnicy schodziliby już z placu budowy.

Opóźnienia przez protesty

Tak się jednak nie stało. Rozstrzygnięcie zostało podważone przez jednego z oferentów - spółkę Eurovia. Jej przedstawiciele wskazywali na nierealne terminy zamknięcia ul. Podjazd proponowane przez zwycięzcę - firmę MTM. Spór rozstrzygała najpierw Krajowa Izba Odwoławcza, a później Sąd Okręgowy w Gdańsku, przyznając na początku roku rację miastu.

Mimo tego, że teoretycznie nic nie stało na przeszkodzie, by zwycięzca rozpoczął przebudowę, władze miasta zdecydowały o unieważnieniu przetargu i rozpisaniu nowego. Powodem były obawy przed próbami kolejnego podważania jego wyników, co miało przewijać się w nieoficjalnych rozmowach prawników obydwu stron.

Wielu liczyło, że nowa procedura przetargowa rozpocznie się jeszcze zimą, ale do teraz próżno jest szukać takiego ogłoszenia. To powoduje zniecierpliwienie wśród kierowców wskazujących, że wiosna to idealny czas na prowadzenie prac drogowych.

Do końca marca przetarg

Władze Gdyni zapewniają, że do końca marca ogłoszenie na pewno się pojawi, ale rozstrzygnięcia wcześniej niż w maju nie należy się spodziewać, bo oferenci będą mieli 40 dni na złożenie ofert.

Po zakończeniu prac na skrzyżowaniu zmieni się jego geometria. Skręty będą bardziej czytelne, pojawią się też dodatkowe pasy przeznaczone do zjazdów oraz sygnalizacja świetlna. graf. Trojmiasto.pl

- Musieliśmy się dobrze przygotować, by nie było po raz kolejny prób podważenia wyboru. Na to, by prace nie ruszyły w tym roku, nie możemy sobie pozwolić. Wszystko wskazuje na to, że wybrany wykonawca będzie miał szansę zająć plac budowy w wakacje - informuje Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
I choć władze miasta zdają sobie sprawę, że skala utrudnień dla kierowców będzie ogromna, to, jak podkreślają, pokrzywdzeni będą przede wszystkim turyści.

Pod uwagę brane było nawet całkowite zamknięcie tego newralgicznego skrzyżowania.

- Nie zdecydowaliśmy się na to, choć taki ruch znacznie przyspieszyłby prace modernizacyjne. Z analiz wynikło, że straty w stosunku zysków w postaci utrudnionego, ale jednak przejazdu, byłyby zbyt duże - dodaje Stępa.
Nowe kryteria

Wiadomo, że zmienią się kryteria wyboru wykonawcy. W poprzednim przetargu w 80 procentach decydowała cena, a następnym kryterium był czas zamknięcia ulicy Podjazd (10 proc.) oraz czas wykonania (8 proc.) Po nowelizacji przepisów dotyczących ustawy o zamówieniach publicznych, które zaczęły obowiązywać pod koniec lipca, cena może stanowić maksymalnie 60 proc. wszystkich kryteriów.

Urzędnicy nie chcą jeszcze zdradzać proporcji pozostałych kryteriów, zasłaniając się brakiem ostatecznych ustaleń w tej sprawie. Wiadomo, że do czasu zamknięć i gwarancji dołączy tzw. ryzyko robót dodatkowych. To zobowiązanie wykonawcy deklarującego określoną kwotę, do której zobowiązuje się je wykonać na żądanie miasta.

Przypomnijmy, że na pierwszą połowę roku zaplanowany jest jeszcze remont Estakady Kwiatkowskiego, o czym informowaliśmy kilka dni temu. Prace będą prowadzone na przyczółku oraz dwóch dylatacjach łącznicy wjazdowej na estakadę z ul. Janka Wiśniewskiego w kierunku obwodnicy.

Opinie (184) 3 zablokowane

  • (14)

    takie jest tempo gdyńskich inwestycji

    • 130 18

    • to jest jedno z najgorszych skrzyżowań (1)

      (jak nie najgorsze) w całym Trójmieście.

      Dramat.

      • 18 5

      • chyba ktoś miał sporo sygnalizatorów świetlnych

        do upłynnienia

        • 4 3

    • (3)

      fajnie je zaplanowali, to jest mega potrzebne

      • 6 10

      • Zmiana (2)

        Przeciez tam sie az prosi zaprojektowanie ronda zamiast skomplikowanycj skretow..
        Nke jestem co prawda fachowcem, ale wydaje mi sie ze to najprostsze i najbardziej skuteczne rozwiazanie.

        • 3 2

        • witamy profesora od obliczeń ruchu drogowego (1)

          ukłony jaśnie profesorze, ukony najgłębsze,
          kiedy Nobel?

          za metodę naokowa palcowyssanowa

          • 3 2

          • Obsmarkałem się ze śmiechu :D Dziękuję :D

            • 2 0

    • myślałem że napiszecie

      Ze ta przebudowa będzie hitem hehe a wy napisaliście ze latem

      • 6 2

    • Co ma tempo tutaj do rzeczy. (1)

      Chyba nie doczytałeś, że problem stworzył jeden z oferentów.

      • 10 3

      • Nigdy nie czytam całych artykułów. ważne by skomentować

        • 8 2

    • szczur brawo ty :)!

      • 4 7

    • to jest nic w porównaniu z tym co mamy w Gdańsku (1)

      np. takie szadółki. Ciągle tylko słyszymy od władz, że za ileś tam lat coś wybudują i przestanie śmierdzieć. Mimo, że smród czuję 70% Gdańska od ponad 20 lat to nic z tym tak naprawdę nie robią. Co kilka dni wypuszczają diabła i śmierdzi w całym miescie. A tutaj akurat Gdynia nie ma nic do gadania bo jakieś palanty się upierają i składają odwołania więc miasto ma związane ręce.

      • 11 4

      • tanie domeczki

        • 4 1

    • Rondo turbinowe

      Tylko i wyłącznie w tym miejscu. Prawe pasy puścić luzem jak było do tej pory, a wewnętrzne wpuszczać w rondo turbinowe. Będzie idealnie i uplynni ruch

      • 5 3

    • szybszy jest tylko ruski trol

      dojący ruską wódkę przed śniadaniem

      • 1 1

  • to jest skandal co wyczyniają te błazny z um (8)

    nie dość ze nasr*ją tam świateł ze przejazd będzie trwał godzinę zamiast zrobić po prostu rondo (tylko ze rondo jest 5 razy tańsze i kumple nie zarobią) to jeszcze odkładają to od lat w nieskończoność, za to na samolociki miliony się znajda od razu :/ dalej głosujcie ułomki na nich to Gdynia za parę lat się zawali ale w blasku fleszy ze sceny polsatu...

    • 247 46

    • dokładnie po co taka plątanina ulic (1)

      i tyle świateł, jak zwykle rondo dwu pasmowe załatwiłoby sprawę

      • 50 12

      • oni

        Nie mogą się przyznać do błędu.

        • 28 8

    • no (3)

      Bo rondo np. w Chwaszczynie czy innych miejscach gdzie schodzą się min. dwie drogi o podobnym obciążeniu rozładowały korki

      • 16 11

      • rondo w chwaszczynie (2)

        podobnie jak inne ronda w tym kraju to kupka piachu obłożona brukiem i paroma krzakami oblana dookoła asfaltem powodująca ogromne korki, tu chodzi o duże rondo dwupasmowe takie jak np w szkocji, gdzie zjazdy z ronda są od sobie oddalone i widać z daleka czy ktoś zjeżdża czy jedzie dalej i nie trzeba czekać na wjeździe, tam korków nie ma, a w Gdyni przy dworcu jest miejsce na takie rondo

        • 20 7

        • Ronda dwupasmowe w PL to porażka. Dozwolenie jazdy na wprost z lewego pasa wymusza kolizyjne tory ruchu. Ronda wielopasmowe tylko turbinowe, ale niestety 80% krajowych kierowników nie ogarnia tak skomplikowanych wynalazków.

          • 18 4

        • no tak!

          bo przy dworcu jest miejsce na takie ronda, może zróbmy tam jeszcze wiadukty i skrzyżowania bezkolizyjne?

          • 6 8

    • taczka a nie limuzyna dla nich!

      • 4 7

    • Brzmisz jak pisuar,

      weź lepiej się zamknij i uciekaj do Jarka pod spódnice

      • 7 13

  • (1)

    skończy się jak za pierwszym razem ;(

    • 61 6

    • gdzie jest szczurek? dlaczego nie tłumaczy się z problemów i marazmu?

      • 4 6

  • Czy oby na pewno? (2)

    • 28 5

    • na największą inwestycję X lecia zabrakło farby? (1)

      • 2 2

      • największą inwestycją PiSu jesteś ty

        krata ruskiej wódki tygodniowo,
        sukces na miarę PiSu

        • 1 2

  • Tradycja (3)

    Jedno z najważniejszych skrzyżowań w Gdyni zamknięte w wakacje, czyli w Gdyni z tradycji stała się zadość

    • 130 12

    • akurat w wakacje Gdynia jest wymarła

      z wyjątkiem okresów igrzysk dla gawiedzi

      • 12 15

    • szczur ile kasy na to znowu pożyczysz?

      • 3 8

    • "Z tradycji stała się zadość" To jakaś nowomowa?:D

      • 2 0

  • ladnie (4)

    to jeszcze dodajmy turystow, jakies marsze aaa i jakis remoncik na estakadzie, zeby bylo fajniej latem...

    • 85 11

    • openera i redbulla. (1)

      • 9 3

      • to może na Morskiej remoncik, zaraz za zjazdem z Obwodnicy, na wyskości Kcyńśkiej?

        W stronę Rumi oczywiście.

        • 6 2

    • nie zapominaj żeby d******* jeszcze jakiś maraton np. świętojańską :)

      • 3 0

    • ładnie

      kilka maratonów i juz

      • 0 0

  • Gdynia to stan umysłu... (10)

    • 53 19

    • Wielokrotnie nasuwa się taka myśl przy artykułach nt gdyni

      • 14 6

    • Nie generalizuj (6)

      To stan umyslu poparty wielokrotnie swietnymi pomyslami i rozwojem...czego nie mozna powiedziec o wielu miastach a tym bardziej gdansku.
      Ale tej przebudowy jednsk nie rozumiem.
      Jest to jedno ze skrzyżowań ktore mi wogole nie sprawia zadnego problemu.Sa wieksze natomiast potrzeby w Gdynii.Np budowa alternatywnego polaczenia obwodnicy z Pogorzem czy Kosakowem

      • 10 10

      • Gdańsk (4)

        Pamiętaj, że nazwę miasta pisze się wielką litera! Tym bardziej takiego jak Gdańsk. Lepiej to zapamiętaj!

        • 3 2

        • Miasta tak (3)

          Tym bardziej polskiego ..a co mas wies gdansk z tym wspólnego?

          • 1 6

          • Gdynia była wioską rybacką (2)

            ćmoku bez szkoły.

            • 2 3

            • gdańsk kiedyś też był wsią błotem i kałem cuchnącą

              nie powstał nagle bo Pan rzekł - gdańsku powstań z błota i kupy spływających z Wysoczyzny Kaszubskiej
              powstawał powoli z tego błota się wydobywając
              kupa pozostała

              • 2 1

            • Ta byla wioska

              Ale juz nie jest.
              Gdynia dzis to niwoczesne Miasto i nie ma co tu porownywac gdanskiego lagru do Blekitnej Gdynskiej laguny...

              • 0 2

      • nie germanizuj

        pała z ortografii, pała z kultury

        • 2 2

    • kiedyś tak nie było!

      • 2 2

    • .... urzędników i wladz miasta

      • 2 2

  • Na środku ma być ring do wyjaśniania spornych sytuacji. (1)

    Lamusy niech tamtędy nie jeżdżą!

    • 23 13

    • Dobry projekt

      Po zmianach będzie czytelniej
      i co ważne bez wolnego ronda.
      Trzymamy kciuki, żeby na planach się nie skończyło.

      • 2 8

  • Podziekujcie za takie prawo (1)

    które umożliwia oprotestować przegranemu przetarg i ciągnąć szopkę miesiącami./

    • 50 21

    • Lepiej raz a dobrze

      i bez wątpliwości.
      Lepsze to niż ustawy uchwalane o świcie.

      • 7 4

  • (5)

    szykuje się niezły paraliż. Prace oczywiście od poniedziałku do piątku w godz 08:00-15:00 aby za wcześnie nie skończyć.

    • 107 8

    • jak już (1)

      To prace od 9 bo śniadanie trzeba zjeść. O 14 obiad i o 15 koniec pracy. Kilka lat to będzie trwało.

      • 11 3

      • racja. Koniec o 15:00 bo o 15:30 robole juz na piwie w pobliskiej knajpie

        • 1 2

    • i znowu wygra MTM (2)

      • 9 3

      • Toć (1)

        to najlepsza firma w Euro-lańdzie !!!!!!!

        • 5 2

        • szczurko-landzie

          choć i u budynia robią

          • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.