• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: przejście, które straszy

Michał Brancewicz
10 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Tak prezentuje się przejście podziemne pod ul. Wielkopolską. Brzydkie? A może normalne, pośród wielu jemu podobnych, do których już się przyzwyczailiśmy? Tak prezentuje się przejście podziemne pod ul. Wielkopolską. Brzydkie? A może normalne, pośród wielu jemu podobnych, do których już się przyzwyczailiśmy?

Przejście podziemne pod ul. Wielkopolską w Gdyni nie spełnia swojego zadania, gdyż nikt z niego nie korzysta. Czy powodem jest jego zły stan? A może lenistwo pieszych chodzących na skróty przez jezdnię?



Jedno jest pewne - skrzyżowanie ul. Wielkopolskiej z ul. Spokojną zobacz na mapie Gdyni jest miejscem wielu wypadków. Osoby kierujące się w stronę pobliskiego cmentarza przechodząc przez ulicę, często powodując zagrożenie dla ruchu.

- Piesi chodzą przez ulicę, gdyż przejście podziemne jest w tragicznym stanie, a prawdę mówiąc nigdy nie zostało wykończone - skarży się Beata Szadziul, wiceprzewodnicząca rady dzielnicy Mały Kack. - Szkoda, że taka kosztowna inwestycja nie została dokończona i że mieszkańcy boją się chodzić zrujnowanym, śmierdzącym i zaśmieconym przejściem. Dodam, że jest ono całkowicie niedostępne dla osób niepełnosprawnych i osób z wózkami dziecięcymi.

Tegoroczny budżet miasta nie przewiduje modernizacji przejścia, którego stan w zeszłym roku, w pięciostopniowej skali oceniono na 2,78 (ideał to 5). Jednak kontrola nie zakwalifikowała go do obiektów niebezpiecznych. - Ze względu na ocenę nadaje się do remontu, jednak musi poczekać na swoją kolej - tłumaczy Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Gdyby został uznany za niebezpieczny ze względu na stan techniczny, to pieniądze by się znalazły.

W pierwszej kolejności na liście obiektów wymagających remontu znajduje się tunel przy dworcu głównym. Ten pod ul. Wielkopolską musi czekać na swoja kolej wraz z jedenastoma mu podobnymi, wybudowanymi w Gdyni jeszcze w latach 70.

Stefan Benkowski szacuje, że remont kosztowałby ok. 2,5 do 3 mln zł. Swego czasu odpadał tam tynk, ale uporano się z tym. Teraz tunel przecieka i jest mocno zawilgocony. W czasie remontu trzeba by wymienić izolację konstrukcji tunelu.

W ZDiZ sugerują, że brak popularności tego miejsca wśród mieszkańców może wynikać ze złego oświetlenia długiego tunelu. - Pod koniec grudnia sprawdzaliśmy oświetlenie w przejściu i wszystkie lampy działały - zapewnia Jan Glonka z firmy Energa Oświetlenie Sopot, która sprawuje nadzór nad tym obiektem. - Jeśli coś by nie działało, to szybko byśmy o tym wiedzieli.

Jednak winnym częstych wypadków w tym rejonie nie jest tylko zły stan przejścia podziemnego. Z ustaleń policji wynika, że ludzie po prostu skracają sobie drogę przechodząc i przebiegając przez jezdnię. I to często ich brawura jest przyczyną wypadków. Szczególnie, że skrzyżowanie ul. Wielkopolskiej z ul. Spokojną jest szerokie i brakuje mu sygnalizacji świetlnej, a to powoduje, że kierowcy jeżdżą tam szybko.

- Planujemy zmiany w organizacji ruchu w wielu miejscach na ul. Wielkopolskiej - przyznaje Jacek Oskarbski, kierownik wydziału inżynierii ruchu UM w Gdyni. - Mając na uwadze bezpieczeństwo ustalamy harmonogram zmian w wielu punktach w Gdyni. Dlatego priorytetem jest przebudowa dwóch innych skrzyżowań na tej ulicy.

Gdyby jednak doszło do modernizacji omawianego skrzyżowania to w grę wchodziłaby jego przebudowa i instalacja sygnalizacji świetlnej, oraz - na wniosek gdyńskiej policji - ustawienie fotoradarów. Natomiast losy samego przejścia podziemnego nie są jeszcze znane. - Trudno powiedzieć kiedy dostaniemy na to pieniądze, może za rok, może za dwa - przyznaje Stefan Benkowski.

Opinie (189) ponad 10 zablokowanych

  • Hmm P.Bentkowski...

    Pan Stefan Bentkowski z Zarzadu Drog i Zieleni nie powinien wogole zabierac glosu , zdaje sie ze to facet ktory kladzie totalna lache na to wszystko co robi i jemu to wisi { przepraszam;- co robi ,co powinien robic i czego powinien pilnowac zeby dobrze zostalo zrobione!!!} Podam tylko dwa przyklady{moglbym parenascie...} zeszloroczna budowa ul.Dreszera;- {ja rozumiem prawa wlasnosci terenu , projekty, przepisy itd, itp. } dlatego nie bede wspominal o szerokosci tej ulicy ,choc miejsca w brod, braku zatok postojowych i przystankowych ale zeby slupy lamp oswietleniowych na calej dlugosci ulicy postawic na srodku chodnika no, no tego jeszcze nikt nie wymyslil ... Czy to sie nie nadaje przypadkiem do Nagrody Nobla ???.Budowa Trasy Kwiatkowskiego ;- parokrotne wylaczanie z ruchu czesci ul. Morskiej pod Estakada raz w jednym raz w drugim kierunku , Dlaczego w tym czasie nie zbudowano dodatkowych pasow skretu z Morskiej na Estakade??? ,czy pan Bentkowski jest tego swiadom ze jest to Bubel budowlanny ktory trzeba poprawic {wykonac jeszcze raz !!!}Przecierz to kazdy "zwykly" kierowca wie ze brak tych pasow powoduje "dlawienie" plynnosci ruchu i powstawanie dodatkowych korkow i postojow..Przytoczone oba przyklady sa dla wszystkich zainteresowanych do codziennego ogladania i sprawdzania praktycznosci ich dzialania.Ja staram sie swoja robote wykonywac poprawnie i dobrze i dbam o to aby wykonania jej nikt nie krytykowal...Nie wiem moze pare "chwil" przed emerytura tez na wszystko bede kladl lache ?...

    • 5 0

  • To jest superrrr info na urodziny w Gdyni !!!!!!

    To miejsce wygląda zupełnie przyzwoicie jak na naszą Polskę. Pojedzcie sobie do małych miasteczek daleko od szosy, to sami zobaczycie. Najfajniesze są byłe dworce PKP na zamkniętych trasach :) Gdynia to naprawdę fajne miasto.

    • 3 0

  • Jak idę do Baru (2)

    ......Baru Orlik, to muszę tym tunelem iść. Syf.......malaria. Ale jak już wracam to specjalnie mi ten brud i smród nie przeszkadza :))))))

    • 3 0

    • graty Andrzejku

      nawet wiem jaki to bar

      • 0 0

    • sasiad nie fisiujjj

      • 0 0

  • śmierdzi szambem ..:O

    ale tam gluty wiszą na suficie ! xD

    Ej no ja się baaaaaaaaaaaaaaaaaardzo boję ...:(

    aż płakać mi się chce nie zażynam ..;( !serio serio.

    ten tunel powinien szczerą wypowiedzią.....zainwestować w Big tic-taca! :))

    • 1 1

  • panu Benkowskiemu dziekujemy

    panu Benkowskiemu już dziekujemy, zrobił co swoje i wypad na emeryturę. A ZDiZ powinien pokierować ktoś na miarę Kwiatkowskiego - z pomysłami i skutecznością w realizacji. Urzędniczym pierdzistołkom czas już kasację.

    • 2 1

  • Szacunek dla Kwiatkowskiego i naszych dziadków za wybudowanie wspaniałej Gdyni w szczerym polu!!!!

    Nie przesadzać szlachta z tym syfem w tunelu bo i tak dupy wozicie autami a ziomale z Gdyni to twarde chłopy co ciężko w porcie pracują lub na budowie i im to wisi.

    • 2 1

  • ile przejść podziemnych jest we Wrzeszczu? (4)

    na całej Grunwaldzkiej? hę?

    • 0 0

    • ? (2)

      A są jakieś??

      • 0 0

      • chyba po minięciu Opery w stronę Głównego miasta , do tramwaju ale nie dam głowy (1)

        • 0 0

        • to już nie jest Wrzeszcz!

          • 0 0

    • Są dwa pod torami kolejowymi. Pod jezdnią nie trzeba. Tunele budowało się w latach 80 - tych, kiedy to istniało przekonanie o tym, że przyszłe pokolenie będzie się poruszać tylko autami, a pojęcie pieszego zaniknie.

      • 0 0

  • syf to prawda, ale...

    tam są 2 oddzielone pasy ruchu po 2 jezdnie , plus zatoczki dla komunikacji i w stronę Centrum jeszcze jedna jezdnia. to wszystko na łuku drogi i 70-90 na godz ruch. jest to na wysokości dojścia do cmentarza a więc dużo starszych ,szczególnie pań . jakby nie tunel to były by jatki.
    trzeba kamery i straż miejską i 100 lat nauki naszych dzieci i wnuków i będzie jak... w Niemczech

    • 0 0

  • JA

    a ja tam czesto chodze...jescze zyje...nie zasypalo mnie tam a z brudu tez nie umarlam...sa inne wazniejsze sprawy niz taka jak ta...

    • 1 0

  • W Afrykanskich krajach

    jak jest zbyt szeroka ulica, to czesto buduja przejscia w formie mostow i tak mozna przeciez i w Polsce,trzeba tylko umiec uczyc sie od innych,poza tym co do sikania wszedzie naokolo to jest niestety typowo polskie...

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane