• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia rezerwuje miejsce dla PKM Wzgórze

Patryk Szczerba
29 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy plan miejscowy dla rejonu stacji SKM Wzgórze ma przygotować miejsce dla nowej stacji PKM Wzgórze.
  • Nowy plan miejscowy dla rejonu stacji SKM Wzgórze ma przygotować miejsce dla nowej stacji PKM Wzgórze.
  • Nowy plan miejscowy dla rejonu stacji SKM Wzgórze ma przygotować miejsce dla nowej stacji PKM Wzgórze.

Zapisy nowego planu miejscowego mają umożliwić w przyszłości realizację przystanku PKM Wzgórze w okolicy węzła Franciszki CegielskiejMapka w Gdyni i uporządkować zaniedbany obecnie teren. Nowy plan zmieni również przeznaczenie okolic Stadionu Miejskiego, skąd zniknie parking, a pojawi się obiekt sportowy.



Decyzję o przystąpieniu do zmian przy stacji SKM Wzgórze i Stadionie Miejskim podjęli na ostatniej sesji radni miasta Gdyni.

W obecnie obowiązującym obszar na Wzgórzu św. Maksymiliana jest przeznaczony pod zabudowę usługową/tereny urządzeń komunikacji samochodowej - parking wielopoziomowy oraz obiekty węzła transportu publicznego w sąsiedztwie przystanku.

Przystanek i nowe wytyczne dla terenu



W najbliższych latach PKP PLK zmodernizuje linię Gdynia - Kościerzyna, chcąc wybudować nowy perony m.in. na przystanku Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni, gdzie będą mogły się zatrzymywać składy PKM. Perony powstaną, bo pomiędzy Wzgórzem św. Maksymiliana a Osową będzie trzeci tor dla pociągów dalekobieżnych. Potrzebne są więc zmiany w zagospodarowaniu terenu, tak aby zarezerwować miejsce na kolejową infrastrukturę.

- Projekt otwiera drogę do inwestycji na linii 201. W jej ramach powinny powstać nowe perony umożliwiające obsługę ruchu w kierunku kaszubskim i portu lotniczego. Wydaje się, że będzie to ostatni element domykający pierwszy etap rozwoju Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanki PKM Stadion i PKM Karwiny zostały zrealizowane - zachęcał do poparcia projektu uchwały o przystąpieniu do plac planistycznych Marcin Wołek, radny Samorządności.
Na razie nie wiadomo, co zostanie zaplanowane w okolicy - oprócz rezerwy dla stacji PKM Wzgórze. Co ważne, obecna struktura własności terenu to istny węzeł gordyjski. Przez te komplikacje PKP nie była w stanie rozebrać kas, bo przewoźnik nie dostarczył zgody pozostałych właścicieli terenu, a Gdynia nigdy nie zainwestowała w to miejsce, czego przykładem są ciemności na drodze pomiędzy kładką nad al. Piłsudskiego i stacją SKM.

O zagospodarowanie terenu zaapelował Paweł Stolarczyk, radny PiS.

- Północna część terenu jest bardzo zaniedbana, to niestety niechlubna wizytówka dla naszego miasta. Mam nadzieję, że prace nad planem i przyszłe inwestycje zmienią ten obszar - mówił.
- Miejscowy plan, który uchwalimy, będzie przewidywał pewne kierunki, w jakich może się rozwijać obszar. Natomiast nie jesteśmy w stanie zapewnić, że tereny prywatne, które się tam znajdują, zostaną ukształtowane zgodnie z planem w sposób natychmiastowy. Możemy tylko liczyć, że właściciele dostosują się do planu i będą prowadzili tam odpowiednie inwestycje - odpowiadała Marika Domozych, radna Samorządności referująca projekt uchwały.

Nowy budynek zamiast parkingu przy stadionie



Zmiany nastąpią także niedaleko stacji SKM Wzgórze przy Stadionie Miejskim. Zamiast znajdującego się tam parkingu i zamieszkanych do niedawna zabudowań ma powstać obiekt sportowy. Z wnioskiem o zmianę planu zgłosiło się Gdyńskie Centrum Sportowe zamierzające realizować tam obiekt sportowy.

- W zakresie struktury przestrzennej, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego określa obszar objęty planem jako strefę śródmiejską, natomiast w zakresie struktury funkcjonalnej - kierunków zmian w przeznaczeniu terenów studium przewiduje tereny usług (z dopuszczeniem obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży do 2 tys. mkw.) - można przeczytać w uzasadnieniu uchwały.

Miejsca

Opinie (123) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nie pkp plk wybuduje wreszcie drugi tor do Szczecina, bo ten który zbudował Hitler już nie wystarcza. (2)

    A Gdynia, jak to Gdynia, rezerwuje "coś" a jak nie wypali to będzie że Oni nie My, My przecież zarezerwowaliśmy. Tak jak na Puckiej. PKP buduje a Gdynia... wyraża zgodę. Śmiech

    • 44 15

    • takich znawców zachęcam do zapoznania się z piodstawami runkcjonowania świata wogole, czym jest plan miwejscowy, studium, i kto odpowiada za realizacje, czym jest miasto, czym skarb panstwa czym wlasnosc prywatna, co kto gdzie buduje, kto pozwala itd... z zalem czyta sie takie głupie teksty

      • 0 1

    • Ty jesteś z tych, którzy oczekują, że sąsiad Ci wyremontuje mieszkanie za swoje?

      Jak teren jest PKP, to finansuje PKP. Jak za kolej regionalną odpowiada Marszałek, to finansuje Urząd Marszałkowski. Miasto odpowiada w pierwszym przypadku za dojazdy (które są droższe od samego tunelu), a w drugim za rezerwy terenowe wokół właściwej inwestycji.

      • 6 4

  • i dobrze (3)

    od poczatku powinien tam powstac wezel integracyjny pkm/skm/zkm

    • 41 7

    • od razu kiedy budowali przystanek wzgorze... chyba jeszce wtedy nie wiedzieli o pkm...

      • 0 0

    • (1)

      Jak będziesz budował wspólne węzły dla skm, pkm i pkp co 200 metrów to ludzie zamiast z pociągów będą korzystali z aut bo będzie szybciej i wygodniej. Jeśli już teraz puszczają PKM z Gdyni do Kościerzyny przez Wrzeszcz co wydłuża czas podróży to czemu nie mogą zostawić węzła przesiadkowego w Gdyni Głównej?

      • 0 11

      • Nareszcie zlikwidują niepotrzebny

        Parking a ja będe bjegał na hali.

        • 1 0

  • Obserwator (4)

    Tak, Gdynia inwestuje - można tak powiedzieć. Ale prawda jest taka, że to pudrowanie obecnej rzeczywistości. Tu 200 m ulicy wyremontujemy tu 150 m , tam odcinek ścieżki rowerowej, a tu zużyjemy 300 litrów farby. A gdzie parkingi, i inwestycje na szeroka skalę np. wiadukt, czy tunel podziemny na Puckiej, ( patrz przykład Rumii czy Wejherowa ) - tylko trzeba chcieć. Najwiecej zaniedbań jednak jest w północnych dzielnicach Gdyni, ale mieszkańcom widać to nie przeszkadza (widać to po głosowaniach).

    • 79 23

    • jak widac też tutaj wszyscy na wszystkim sie znaja i maja złote mysli, nikt nic nie chwali tylko krytykuje i maedrkuje - tak wybitni eksperci winni zarządzac tymi zmianami, na pewno od razu wszystko ruszy z kopyta.

      • 0 0

    • Słaby z ciebie obserwator (2)

      A na dodatek nie masz kompletnie żadnego pomysłu jak rozwiązać problemy komunikacyjne w mieście. Przede wszystkim problem nie leży w tym kto zasiada w samorządzie.

      • 9 7

      • czy to on ma mieć pomysły

        czy wynajęty zarząd miasta?
        Tylko wychodzi na to, że z realizacją celu "najęcia" to raczej slabo...

        • 2 0

      • jak kto kto, przyjaciele prezydenta, wiec nigdy z krytyka nie wyjda bo straca fuchę.

        opozycja praktycznie nie istnieje, bo emeryci są kupowani co wybory wycieczkami sponsorowanymi przez z miejskich czyli mieszkańców pieniędzy przez podległych prezydentowi urzędników.
        I tak to się kreci od lat, a znajomi ciągle doją miasto na makietach i innych PRowych bzdurach.

        • 10 5

  • Przy okazji warto zlikwidowac Sw Maksymiliana (3)

    Wzgorze wystarczy

    • 20 12

    • Oczywiście ze Wzgórze powinno wystarczyc (1)

      Nadawanie przystanków, ulicom czy płacom nazw zawierających nazwiska czy imiona działaczy, "zasłużonych" czy świętych nie na sensu. Wiatr histori raz wieje z jednego kierunku raz z innego i ciągła zmiana nazw to tylko strata pieniędzy a być patronem przystanku , ulicy CG placu to żaden zaszczyt.

      • 4 1

      • Wzgórze Focha

        W okresie przedwojennym gdyńskie Wzgórze Św. Maksymiliana nosiło nazwę Wzgórze Focha. Foch znany był jako przyjaciel Polski. Swą zdecydowaną postawą (m.in. groźbą interwencji zbrojnej) wymusił na rządzie niemieckim przerwanie kontrofensywy przeciwko powstańcom wielkopolskim.
        5 lutego 1921 roku w szkole wojskowej w Saint-Cyr Józef Piłsudski odpiął ze swego munduru własny krzyż Virtuti Militari i udekorował nim Marszałka Focha. 13 kwietnia 1923 roku Prezydent RP Stanisław Wojciechowski, na wniosek Ministra Spraw Wojskowych generała dywizji Kazimierza Sosnkowskiego i uchwały Rady Ministrów, nadał Ferdinandowi Fochowi tytuł marszałka Polski. Dlaczego więc teraz zapominamy o takich ludziach? Komuchom to przeszkadzało, woleli Nowotkę. OK. Ale dlaczego nie przywrócono starej nazwy Wzgórza? Czyżby komuchy lub inna ich odmiana dalej rządziły Gdynią?
        Ja miejsca urodzenia mojej Matki nie zapomniałem, a ona dalej nazywa je Wzgórzem Focha...

        • 0 0

    • Najlepiej jak dawniej Wzgórze Marcelego Nowotki!

      • 3 4

  • Były mieszkaniec Gdyni (2)

    Bardzo dobry pomysł (poza likwidacją parkingu). Tylko dlaczego nie zrobiono to 10, 20 lub 30 lat temu???!!! Czy przed powstaniem PKM'ki ludzie pracujący w Gdyni na Kaszubach nie mieszkali? Ta odnoga z G.Głównej to była tylko dla turystów z Gdyni? A może Gdynianie nie latali samolotami, co?! Gdynia to miasto gdzie inwestycje "Szczur i spółka" robią tylko na pokaz nie myśląc o konsekwencjach (jak w/w zawężanie ulic trasami dla rowerów których praktycznie nie ma, pozostawiając bezsensowne szerokością chodniki choć ruch na nich jest niewielki, nie wspominając o zapasach w postaci b.szerokich trawników itp.) A mieszkaniec posiadający nieruchomość w centrum musi płacić spore myto Szczurowi co roku za prawo zaparkowania auta przed własnym domem. No ale przecie Szczur tych beznadziejnych betonowych donic którymi blokuje chodniki nie będzie kupował za swoją kasę, nie? No i ze farbę do blokowania kolejnych ulic też trzeba płacić.
    Nie wyrobiłem i wyniosłem się z mojej Gdyni. Tylko serce boli a i dusza tęskni. Ale tylko do wspomnień bo lasek przed moimi oknami zasr...li nowymi betonami. I lasku ni ma. Więc kolejnego Gdynianina też ubyło...

    • 22 3

    • Piękna Gdynia pełna zieleni i małych zacisznych i uroczych uliczek to już tylko historia. Szczur ma w d...e mieszkańców. Gdynia to ma być wg niego centrum biznesowe bo to źródło kasy. A Gdynianin to przykra konieczność, ale i na nim kasę można robić. Tylko po co mu kibel na dworcu SKM? Niech biega na Piłsudskiego, przy okazji się odchudzi. A dla Szczura plusik za kolejną opcję "PRO-EKO". A ja głupi zawsze byłem wrogiem deratyzacji...

      • 0 0

    • Serce żal ściska maćku, wracaj ! Takich fantastycznych ludzi potrzeba w Gdyni. Super opowiadasz, jesteś fajnym człowiekiem i wogóle wielką nam pustkę po sobie zostawiłeś...

      • 1 1

  • SKM Orłowo (2)

    Czy Gdynia I PKP mają w ogóle w swoich zapisach coś takiego jak stacja SKM Orłowo!? jedyna stacja na całej osi, która NIGDY nie była remontowana od czasu zbudowania. Niedługo się rozpadnie.
    No i jak piszą inni - co z północą miasta?

    • 8 3

    • Dod. informacja

      To nieprawda że remontów nie było. Były robione i to nie raz. Ale to fakt, że to zapomniana stacja i jej stan d...y nie urywa :-)

      • 0 0

    • na ale peron dalekobieżny wyremontowli

      co prawda mało który pociąg tam się zatrzymuje ale jednak "modernizacja" nastąpiła w dodatku windy na kładkę to szczyt techniki

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Bez śmiałego postawienia na rozwój połączeń kolejowych do dzielnic Gdynia Zachód, Oksywia i Obłuża (9)

    Gdynia nigdy nie rozwiąże swoich problemów komunikacyjnych, bez względu na setki milionów topione w rozbudowę układu drogowego. Kolejnym wyzwaniem jest zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa osób chcących docierać do stacji kolei lokalnej i regionalnej pieszo i rowerem, między innymi przez uwolnienie okolic tych stacji od jeżdżących i parkujących samochodów.

    • 113 29

    • (4)

      Jak w końcu bedzie cie stać i kupisz samochód zrozumiesz jakie bzdury wypisujesz

      • 6 27

      • ten nadal myśli, że auto to taki synonim luksusu ;) (1)

        • 8 1

        • haha, ilu takich drogowych szpanerow jeszcze jest to miazga, ze oni sie nie widza w lustrze

          a wystarczylo by zmniejszyc ego

          • 1 1

      • Na kupno samochodu stać każdego

        Z Twojej wypowiedzi wynika, że nie stać Cię na jego utrzymanie (konkretnie na opłaty za parkowanie w śródmieściu Gdyni)

        • 18 2

      • Jak w końcu dojrzejesz to zrozumiesz dlaczego zbiorkom jest logicznym rozwojem metropolii.

        • 20 7

    • "setki milionów topione w rozbudowę układu drogowego" (2)

      To na pewno nie w Gdyni...
      Ani topienia, ani rozbudowy...

      A jednostronoości opinii i widzenia problemu raczej nie służy skuteczności. Szczególnie próby forsowania rozwiązań "po łatwości" i "po taniości". Możliwe "na szybko" warianty komunikacji kolejowej przez Chylonię, lub jeszcze lepiej, przez Rumię raczej nie mają szans na zaspokoljenie potrzeb i sprostania oczekiwaniom.

      Prawda o Gdyni jest jest prosta i bolesna.
      Brak dochodów powoduje, że można zapomnieć o modernizaji i rozwoju.
      Tak to się kończy, gdy wybiera sie ideologię a nie organiczną pracę.

      • 2 8

      • Gdynia nie topi kasy w układ drogowy? (1)

        To gdzie wybudowano Drogę Gdyńską? Albo węzeł Wzgórze? Chwarznieńską? Zaraz Gdynia utopi kolejne kilkanaście milionów złotych w parking podziemny pod Parkiem Centralnym.

        • 1 4

        • "topienie" to ładowanie środków w utopie

          nomen, omen...
          Niestety, na terenie Gdyni można zaboserwować kilka tego typu działań, gdzie przekonane o wlasnej nieomylności grupy przepalają kasę...
          Akurat wymienione miejsca są realizacją pożądanych i przemyślanych pomysłów z bardzo dawnych czasów. Zrealizowanych wyrywkowo, częściowo i ze "zgniłymi" kompromisami. Nikt, kto ma wpływ na rozwój miasta od 40 lat nie bral w opracowaniu tych rozwiązań, Po prostu, wyciągnięto plany z szuflady... Miejscami podretuszowano a miejscami. po prostu, zabrakło kasy.
          Park(ing) Centralny to emanacja zupełnie innego problemu, który drąży to miasto. Zupełnie nie dotyczy on systemu komunikacyjnego.
          A ten jest nieadekwatny do potrzeb, bo pochodzi praktycznie sprzed prawie 100 lat. Jedynie epoka Gierka nieco go uzupełniła i unowocześniła.
          Wszystko.

          • 1 0

    • Dodajcie sami wszystkie komentarze

      • 3 12

  • Opinia wyróżniona

    Odległość pomiędzy Wzgórzem św. Maksymiliana a stacją Gdynia stadion wynosi 1300 metrów, (14)

    Jakieś 200 metrów więcej mamy do dworca Gdynia Główna. Mam spore wątpliwości, czy jest to niezbędna inwestycja.

    • 105 90

    • Rozwieję te wątpliwości (6)

      Jeśli połączysz linie kolejowe PKM i SKM w tym miejscu, to brak wspólnego przystanku byłby niezrozumiały całkowicie. Więc zgoda co do odległości, ale one nie są tutaj najważniejsze.

      • 39 4

      • oby niejako przy okazji coś zrobili z tym brzydkim przystankiem SKM Wzgórze bo oczy bolą (4)

        jak się na te budynki

        • 18 0

        • SKM czy PKM (2)

          Wyremontowali peron Redłowo, schody nadal niezadaszone i za wąskie, a winda nie działa - bez sensu. Już Janowo wygląda 100 razy lepiej.

          • 11 3

          • Bo urzędnicy działają wbrew zdrowemu rozsądkowi i pilnym potrzebą (1)

            Sam przystanek SKM w Gdyni Redłowie będzie coraz dynamiczniej się rozwijał bo w okolicy powstaje wiele dużych inwestycji. Dlatego UM powinien tę szansę jak najlepiej wykorzystać, żeby stał się jej centralnym punktem. Następnym będzie "Wzgórze", "Śródmieście",... Wystarczy zabudować terenami wystawowymi PPNT na działce powietrznej nad torami i dodatkowo przesunąć o kilkaset metrów i postawić tam dodatkowe schody, wykorzystując do tego końcową część peronu. PPNT za parę lat będzie się dusił w ciasnocie, a to pozwoliłoby za ew. pieniądze unijne go rozbudować i także w jakiś części stworzyć węzeł przesiadkowy PKM-Stadion - SKM - Redłowo.
            Musimy być świadomi, że w tym miejscu biurowce się rozrastają i ich położenie, jak i rozmieszczenie wejść, często nie odpowiada już zmianom jakie zaszły i będą zachodzić w ich otoczeniu. Gdynia chcąc być miastem skrojonym na miarę powinna jak najszybciej uwzględnić Właśnie dostępność peronów ich logistyka i rozkład jest dziś kluczowa w walce o pasażerów.
            Musimy projektować tak, aby mieszkańcy nie byli skazywani na SKM/PKM transport publiczny, a sami z największą chęcią go wybierali, bo posiadanie samochodu będzie anty trendy. Dzis planiści dokładnie badają rozmieszczone wejścia, z której strony i jak najkrótsza jest droga wyjścia z tunelu i przystanku. Czasy się jednak zmieniły i transport publiczny oraz jego infrastruktura postojowa musi konkurować z prywatnymi samochodami . Ważne, aby o podróżnych walczyć jakością czasem i komfortem, a jest i będzie coraz trudniej jesli będziemy jako miasto podchodzili do tego nonszalancko. Społeczeństwo jest coraz bogatsze i wygodniejsze, a do tego ciągle zapatrzone w auta, o czym świadczą także na tym forum częste potyczki lobby samochodziarzy, które najchętniej zastawiłoby całą Gdynię.
            Więc, aby skłonić jak najwięcej mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, musicie być kreatywnymi innowatorami w przyjaźniejszej i wygodniejszej, łatwo dostępnych połączeniach.

            • 3 6

            • Potrzebą cielesną!

              • 0 0

        • Oczy bolą, jak się na ten bełkot....

          • 0 0

      • Za chwile okaże się iż to nie SKM ale szybki tramwaj.

        • 9 15

    • 1,3 km to mało w metropolii? odległości w metrze w berlinie sobie zobacz

      • 2 0

    • To popylaj te 1300m

      z PKM na SKM z walizami, wózkiem i dwoma bombelkami, to się dowiesz, ile to jest 1300m. Ewentualnie możesz spróbować swoich sił na wózku albo o kulach. Pamiętaj, nie każdy podróżny jest młody, zdrowy i bez bagażu.

      • 6 1

    • Bo przystanek stadion został źle umiejscowiony.

      Powinien być na wysokości ul. Stryjskiej - tak samo blisko do stadionu i biur na Łużyckiej. Blisko do SKM Redłowo na przesiadkę i do pętli autobusowej tam. Autobus z Witomina nie musi kluczyć wąskimi uliczkami żeby dojechać pod peron PKM.
      A do Wzgórza odległość pozwalająca się rozpędzić - jakieś 500 metrów więcej. No ale jakiś mądrala z inicjatywy Jaspers czy innego ciała doradczego od wyciągania pieniędzy z UE wymyślił coś do czego trzeba teraz wszystko na siłę dopasowywać..

      • 5 2

    • owszem jest sensowna

      linia PKM to nie SKM - żeby przesiąść się trzeba albo dojechać do Gdyni Głównej albo przejść spod Stadionu (PKM) aż do Redowa (SKM) lub do wzgórza - chcesz to chodź, ale nikt kto ma się przesiąść tego nie będzie robił, bo to nie pora na spacer

      • 21 1

    • to sobie możesz chodzić ;)

      ja tam wolę podjechać.
      Kierunek Witomino, czy Chwarzno nie ma obecnie dobrego połączenia z PKM, a przystanek na Wzgórzu ten problem rozwiąże.

      • 15 3

    • Co z tego? SKM Stadion obsługuje Łużycką i obiekty sportowe, a Wzgórze obsługiwałyby obiekty bliżej centrum. Mimo wszystko jest

      • 23 1

    • to sa idealne odległości dla kolei miejskiej

      znacznie gorszym pomysłem jest "bajanie" o Śródmieściu.
      Jest węzeł komunikacji miejskiej, jest miejsce na parking. To ma sens.
      Będzie można jeździć szukać pracy poza Gdynią

      • 21 6

  • Kiedy PKM do północnej Gdyni ? (2)

    • 11 1

    • Nie-da-się (1)

      Przecież motłoch może jeździć rowerami. Grunt, żeby dla limuzyny było miejsce pod um.

      • 2 1

      • trwa projektowanie

        realizacja plus minus nieskończoność

        • 0 1

  • Przystanek PKM w Mały Kack na Łowickiej

    Mały Kack potrzebuje dostępu do PKM. Idelanym rozwiązaniem byłby przystanek na wysokości skrzyżowania Łowiciej i PKM przy wejsciu do lasu.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane