Fakty i opinie

Gdynia: rozkłady jazdy jak czytniki e-booków

Nowoczesne rozkłady mają być zachętą do podróżowania komunikacją miejską.
Nowoczesne rozkłady mają być zachętą do podróżowania komunikacją miejską. fot. P. Kozłowski/UM Gdyni

Na czterech najczęściej uczęszczanych przystankach w Chwarznie i Wiczlinie zamontowano elektroniczne czytniki rozkładów jazdy. Urządzenia działają podobnie jak czytniki e-booków. Kosztowały 155 tys. zł., a 85 proc. kwoty pochodzi z funduszy unijnych.



Czy korzystasz z rozkładów jazdy na przystankach?

tak, regularnie 29%
tak, ale bardzo rzadko 24%
nie, polegam na internecie lub tablicach przy przystankach 47%
zakończona Łącznie głosów: 765
Z nowych, elektronicznych rozkładów mogą korzystać pasażerowie na przystankach przy ul. BrylaMapka, GierdziejewskiegoMapka, FilipkowskiegoMapkaZaruskiegoMapka.

Czytniki są zasilane za pomocą paneli fotowoltaicznych, zamontowanych na dachach wiat przystankowych. Przypominają popularne czytniki e-booków.

Rozkład ZKM Gdynia



- Ekrany e-ink zawierają istotne dla pasażerów informacje w czasie rzeczywistym o rozkładach jazdy i tradycyjny rozkład jazdy. W ramach dostępnych funkcjonalności ekranów e-ink jest także możliwość wyświetlenia informacji o węzłach przesiadkowych znajdujących się na trasach poszczególnych linii - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.

Ławki, zieleń i siedzenia w kształcie ryb



Oszczędności w kosztach ponoszonych przez miasto na dystrybucję materiałów i druk plakatów ma przynieść osobna zakładka z informacjami o miejskich i dzielnicowych wydarzeniach.

Docelowo dołączą do nich zakupione elementy małej architektury miejskiej, rośliny, krzewy oraz nowe ławki na przystankach i siedzenia w kształcie ryb.

Koszt elektronicznych rozkładów jazdy z czteroletnią gwarancją to 155 tys. zł. a 85 proc. pochodzi z funduszy Unii Europejskiej, bo nowe elementy to kolejna odsłona projektu unijnego Smacker. Jego celem jest zmniejszenie różnic między obszarami peryferyjnymi a centrami miast. W przypadku Gdyni wybór padł na Chwarzno i Wiczlino.

Jak zmienić komunikację na Chwarznie?



Pierwszym etapem realizowanym pod koniec 2019 roku było przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców dzielnic, w której pytano o ich zachowania komunikacyjne. Wzięło w niej udział 1,5 tys. osób. Wyniki nie zaskoczyły: rośnie liczba aut, a komunikacja nie jest pierwszym wyborem przy podróżach.

Ciekawostką jest fakt, że 75 proc. uznało, że najlepsza byłaby możliwość korzystania z transportu na żądanie na zasadzie wcześniejszej rezerwacji, ale tylko dla posiadaczy biletu okresowego.

Niewykluczone, że takie rozwiązanie zostanie wprowadzone w najbliższych latach.

- Chwarzno i Wiczlino to dzielnice, gdzie komunikacja miejska staje się jedną z kluczowych usług publicznych. W ostatnich latach, przy współpracy mieszkańców czy też rady dzielnicy, zostało wprowadzonych wiele zmian, w tym zwiększenie częstotliwości kursów czy też nowe przystanki. Projekt Smacker pozwala nam jednak pójść o krok dalej - to dostosowanie przestrzeni do oczekiwań, pogłębione badania, a także niebawem wprowadzane programy zachęt do korzystania z komunikacji miejskiej - mówi Jakub Ubych, przewodniczący klubu radnych Samorządności.

Chwarzno-Wiczlino: mieszkania na sprzedaż

Opinie (173) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (17)

    kupa kasy wydana bez sensu

    • 251 6

    • Najpierw powinni zamotować kamery, a potem takie zabawki (1)

      • 18 0

      • noooo lepiej ławki PiSowskie z melodyjkami po 70tys szt.

        • 3 1

    • 23 000 pln to według ciebie kupa kasy? (9)

      Rzędy wielkości taniej niż ten wasz gdański rydwan...

      • 5 27

      • 155/4 to 23? (4)

        • 13 1

        • to o 85% finansowanych z Unii przegapiłeś? (3)

          wróć do szkoły...

          • 0 4

          • a unia pieniądze to z drzew zrywa, tak? (2)

            • 9 1

            • tak jak 500 + .. z nieba spada buheheheeeheheeeheehe

              • 7 0

            • przecież inne kraje się dokładają znacznie bardziej niż Polska

              więc owszem, te 130tysi dostaliśmy w prezencie

              • 0 6

      • to jest dobrych kilka tysięcy obiadów dla dzieci w szkole (3)

        Ale zaraz, głodu nie ma, świetlice socjoterapeutyczne pękają w szwach z wyposażenia, pachnie w nich perfumami Diora, a na podłogach mamy nie PRLowska klepkę, a świeżo położone dębowe panele.

        • 20 1

        • (2)

          No tak nie mamy na co wydawać już tylko ciągle w dzieci. 500+, 500 na wakacje, hajs na początek roku, darmowe obiady dla dzieci z biednych rodzin, darmowe książki i podręczniki, darmowe przejazdy, a wam dalej mało xD Tylko krzyczycie "Komuno wróć!" bo kochacie widocznie ten ustrój.

          • 4 5

          • Jak za 30 lat zobaczysz, że 2/3 osób na ulicach to dziadki (1)

            a z fachowcem musisz się umawiać z takim wyprzedzeniem, że dzisiejsze kolejki na NFZ to pikuś - to inaczej spojrzysz na konieczność zapewnienia świeżej krwi krajowi i gospodarce.

            A przy okazji: chyba wystarczająco jasno określiłem, że idzie mi o tych, których 500+ idą w 2 dni przelewem, a ich pociechy muszą wyprowadzać na ludzi wyjątkowo marnie opłacani ludzie z pomocy społecznej/edukacji.

            • 7 1

            • No i tak będzie za 30 lat nawet z dodatkami, dzietność się nie poprawiła, więc tylko wyszło na to że pieniądze zostały w błoto wyrzucone. Do tego pewnie wiele z nich wyjedzie z tego kraju bo w ten sposób jak funkcjonuje i jak okrada obywateli przy i tak bardzo słabej walucie, to nie da się żyć normalnie.

              • 6 0

    • jak większość w Gdyni za unijną kasę, te projekty są jedynie realizowane aby opłacić urzędników (1)

      a i tak większość środków idzie na "procedury" a 1/4 na realizację no i tak to wygląda

      • 15 0

      • To jest książkowy przykład jak Unia marnotrawi publiczne środki

        Nie ma nad tym żadnej kontroli. Można kupić 4 tablety po prawie 40 tysięcy sztuka. A ile osób jeszcze przy tym zarobiło na obsłudze tego epokowego "projektu". Nikt normalny nie wydałby własnych pieniędzy na taką fanaberię, ale przecież nie można pozwolić żeby fundusze unijne "przepadły".

        • 3 0

    • Rewelacja

      Brakuje jeszcze ławki z wifi za 60 000

      • 21 0

    • Koszt elektronicznych rozkładów jazdy z czteroletnią gwarancją to 155 tys. zł. a 85 proc. pochodzi z funduszy Unii Europejskiej

      Hm. Równie dobrze można argumentować, że przep.nie kasy na górnictwo przez rząd w Warszawie nie jest szkodliwe, bo Gdynia ma odrębny budżet, do którego wpadają subwencje ogólne z budżetu krajowego.

      Oto Polska gospodarka. Wyrzucić w błoto nawet drobny pieniądz, bo ktoś chce się pozbyć równie i**otycznie 5 razy tyle. Z takim podejściem my nigdy nie dogonimy Portugalii, a co najwyżej Grecję - po bankructwie.

      • 17 0

    • słyszałem, że komentarze z tego forum będzie można dodawać

      • 4 0

  • (1)

    Gdynia.Prestiż i elegancja...co by zrobili gdyby nie ta Unia...szkoda tylko że drogi to dziura na dziurze i zero kluczowych inwestycji.

    • 99 5

    • 155k

      za dwie "kartki A4" eInk ?!

      • 5 0

  • (3)

    Fajnie, że Gdynia się rozwija i inwestuje ale co mi to da skoro autobus utknie w którymś z korków?

    • 92 5

    • Nic Ci nie da, bo mieszkasz tam, gdzie komunikacja miejska nie dociera (1)

      Z własnego wyboru.

      • 0 7

      • Nie z wyboru a z przymusu, nie stać mnie :(

        • 3 1

    • Tak to jest w mieście w którym od dekad nie inwestuje się w infrastrukturę

      tyko zrywa się i wylewa smołę po 100 metrów

      • 4 1

  • bardziej skomplikowanych rozkładów jazdy niż w Gdyni, to chyba nie ma (2)

    juz widzę seniorów czy turystów jak z tego korzystają

    • 113 8

    • Seniorom wirtualne lupy oferują od wnuczka ,milicjanta itp

      • 1 0

    • Nie wiem co w tym rozkładzie skomplikowanego.... Matura zdana?

      • 0 0

  • I cyk, cały budżet inwestycyjny Gdyni na 2020 wykorzystany

    • 114 3

  • Zaraz to będzie zniszczone. Wyrzucona kasa w błoto ale przecież trzeba wykorzystać unijne środki.
    Jesteś to miś na jakiego nas stać.

    • 86 5

  • Rozrzutność urzędników a na przystankach brakuje papierowych rozkładów. (1)

    Trolejbusy i autobusy jeżdżą coraz rzadziej a urzędnicy kupują sobie elektroniczne zabawki, którymi teraz będą się chwalić jaka to nowoczesność. Najpierw niech uzupełnią brakujące tradycyjne papierowe rozkłady lub wymienia te wypłowiałe od słońca bo na nich nic już prawie nie widać.

    • 99 3

    • W Gdyni wiele rzeczy robionych jest od d**y strony.

      • 5 1

  • Covid lubi to (1)

    W czasie pandemii sami sobie to macajcie... Guziki na przejściach pozaklejane 'bo pandemia' a tu jednak mozna?

    • 117 5

    • ale tu jest covid dofinansowany z UE

      • 21 0

  • ok ale kiedy w Gdyni wreszcie pojawią się biletomaty?!? (8)

    • 102 5

    • Nie pojawią, bo w czasach powszechnych aplikacji możliwych do obsłużenia przez 5-latka to relikt (5)

      • 3 16

      • i ta sama śpiewka od lat z UM byle za nic nie płacić i niczego nie robić (4)

        jak tam sprzedaż karnetów u kierowcy w dobie Covid

        • 17 2

        • Ma rację. (3)

          Biletomaty są drogie w zakupie, trzeba je serwisować i naprawiać. Do tego okrada i niszczy je patologia. Dzisiaj każdy może kupić bilet w swoim telefonie więc biletomaty nie mają sensu. Jak nie umiesz kupić biletu w telefonie, to twój problem. Biegaj do sklepu.

          • 2 9

          • Nie każdy, moja mama nie ma smartfona, ma zwykłą nokię z maleńkim ekranikiem. (1)

            • 2 0

            • To pewnie ma tez darmowe przejazdy dla seniorow ?

              • 0 0

          • Nie ma racji, autobusy też są drogie i trzeba je naprawiać i są niszczone więc idąc tym torem

            myślenia to może z nich też zrezygnujmy, do sklepu po bilet ? no to tylko urzędniczyna mógł napisać co samochodem przyjeżdża po UM, jak polikwidowaliście kioski w mieście bo wam się wizualnie nie podobały to nawet nie ma gdzie biletu kupić mośku, a problem z dostępnością biletów nie jest mój tylko przewoźnika który jest finansowany z wspólnych podatków i kontrolowany przez kartonowy samorząd Gdynia

            • 0 0

    • Cooo?. W Gdyni nie mają biletomaty? (1)

      Pytam się bo ja tam nie mieszkam.

      • 3 1

      • nie ma ani jednego

        • 5 1

  • Aha, zrobią badania (1)

    Pewnie dziwnym trafem wyjdzie, że ludzie nie chcą komunikacji i dlatego trzeba wyciąć kursy. Znana metoda praktykowana w Gdyni.

    • 49 2

    • Analiza danych z tych urządzeń nie będzie rzetelna, bo rozkład (na bieżąco) można sprawdzić w komórce.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.