• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: rozkłady jazdy jak czytniki e-booków

Patryk Szczerba
11 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowoczesne rozkłady mają być zachętą do podróżowania komunikacją miejską. Nowoczesne rozkłady mają być zachętą do podróżowania komunikacją miejską.

Na czterech najczęściej uczęszczanych przystankach w Chwarznie i Wiczlinie zamontowano elektroniczne czytniki rozkładów jazdy. Urządzenia działają podobnie jak czytniki e-booków. Kosztowały 155 tys. zł., a 85 proc. kwoty pochodzi z funduszy unijnych.



Czy korzystasz z rozkładów jazdy na przystankach?

Z nowych, elektronicznych rozkładów mogą korzystać pasażerowie na przystankach przy ul. BrylaMapka, GierdziejewskiegoMapka, FilipkowskiegoMapkaZaruskiegoMapka.

Czytniki są zasilane za pomocą paneli fotowoltaicznych, zamontowanych na dachach wiat przystankowych. Przypominają popularne czytniki e-booków.

Rozkład ZKM Gdynia



- Ekrany e-ink zawierają istotne dla pasażerów informacje w czasie rzeczywistym o rozkładach jazdy i tradycyjny rozkład jazdy. W ramach dostępnych funkcjonalności ekranów e-ink jest także możliwość wyświetlenia informacji o węzłach przesiadkowych znajdujących się na trasach poszczególnych linii - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia.

Ławki, zieleń i siedzenia w kształcie ryb



Oszczędności w kosztach ponoszonych przez miasto na dystrybucję materiałów i druk plakatów ma przynieść osobna zakładka z informacjami o miejskich i dzielnicowych wydarzeniach.

Docelowo dołączą do nich zakupione elementy małej architektury miejskiej, rośliny, krzewy oraz nowe ławki na przystankach i siedzenia w kształcie ryb.

Koszt elektronicznych rozkładów jazdy z czteroletnią gwarancją to 155 tys. zł. a 85 proc. pochodzi z funduszy Unii Europejskiej, bo nowe elementy to kolejna odsłona projektu unijnego Smacker. Jego celem jest zmniejszenie różnic między obszarami peryferyjnymi a centrami miast. W przypadku Gdyni wybór padł na Chwarzno i Wiczlino.

Jak zmienić komunikację na Chwarznie?



Pierwszym etapem realizowanym pod koniec 2019 roku było przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców dzielnic, w której pytano o ich zachowania komunikacyjne. Wzięło w niej udział 1,5 tys. osób. Wyniki nie zaskoczyły: rośnie liczba aut, a komunikacja nie jest pierwszym wyborem przy podróżach.

Ciekawostką jest fakt, że 75 proc. uznało, że najlepsza byłaby możliwość korzystania z transportu na żądanie na zasadzie wcześniejszej rezerwacji, ale tylko dla posiadaczy biletu okresowego.

Niewykluczone, że takie rozwiązanie zostanie wprowadzone w najbliższych latach.

- Chwarzno i Wiczlino to dzielnice, gdzie komunikacja miejska staje się jedną z kluczowych usług publicznych. W ostatnich latach, przy współpracy mieszkańców czy też rady dzielnicy, zostało wprowadzonych wiele zmian, w tym zwiększenie częstotliwości kursów czy też nowe przystanki. Projekt Smacker pozwala nam jednak pójść o krok dalej - to dostosowanie przestrzeni do oczekiwań, pogłębione badania, a także niebawem wprowadzane programy zachęt do korzystania z komunikacji miejskiej - mówi Jakub Ubych, przewodniczący klubu radnych Samorządności.

Miejsca

Opinie (180) 5 zablokowanych

  • kolejny przykład, że w Gdyni pali się pieniędzmi w piecu

    wolałbym czysty przystanek, czystą ławkę, punktualny i czysty autobus

    • 74 13

  • No fajne (1)

    Kiedy wspolny i sensowny bilet?

    • 52 8

    • W słowniku UM Gdynia nie ma pojęcia "zrobić coś wspólnie z Sopotem i Gdańskiem"

      • 18 0

  • Chwarzno i Wiczlino

    To przedewszystkim miejsce gdzie mieszkają nasze szychy. Dziwne, że nowo udogodnienia dostają praktycznie zawsze mieszkańcy chwarzna i wiczlina, czyli miejsca gdzie mieszka nasz prezydent, jego bliscy i cała reszta świty. Takie rozkłady powinny stanąć w centrum, a nie na (z całym szacunkiem do mieszkających tam) na wsi.

    • 64 10

  • Opinia wyróżniona

    Zamiast tego powinny być biletomaty, które by chociaż na siebie zarabiały (14)

    A tak każdą tabliczkę z rozkładem trzeba będzie przewijać! dobre sobie. Jakość tego e-papieru też pozostawia wiele do życzenia, ledwo się można rozczytać.

    • 199 21

    • Nie zarabiają na siebie (4)

      serwisowanie tego jest ogromnym kosztem, do tego często są niszczone przez wandali.

      • 11 6

      • (2)

        Idac takim tokiem myślenia, najlepiej nie stawiac nic w przestrzeni publicznej, bo niszczą wandale.

        • 15 8

        • Tak jest w zdecydowanej większości świata. Część Europy Zachodniej postanowiła umieszczać rozkłady i je odnawiać... Ale to wyjątek.

          • 3 3

        • to już jest twój tok myślenia

          bo chodzi tu o drogie biletomaty, które łatwo zastąpić i wiele miast już to zrobiło jak np. Wrocław

          • 3 1

      • Gdyby uratować pieniądze wydawane na koszty dystrybucji biletów (punkty sprzedaży, biletomaty, druk, infrastruktura ebiletu, itp.), kasowników, kontroli, to wyszłoby, że do wprowadzenia bezpłatnych przejazdów dla wszystkich nie trzeba wcale dużo dokładać.

        • 3 1

    • Każdy ma smartfon w kieszeni (6)

      Wystarczy zainstalować bezpłatną apkę, podłączyć do niej kartę lub przepłacić konto i biletomat mamy w kieszeni. Do tego z drobną zniżką za bilet. Ekonomiczniej i ekologiczniej ;)

      • 19 6

      • (1)

        Z jednej strony masz rację. Z drugiej - to, co tobie wydaje się oczywiste, dla zapewne większej części społeczeństwa nie jest.

        • 9 6

        • dziś to już raczej dla zdecydowanej mniejszości społeczeństwa

          • 3 3

      • (2)

        tak, prawie każdy ma smartfon; ale nie każdy chce instalować do wszystkiego aplikacje (zużywają pamięć w telefonie i szybciej wyczerpuje się bateria od wyświetlanych reklam) i bez przerwy pilnować czy zabrał telefon i czy jest naładowany.

        • 9 8

        • to już jego problem, niech sobie kupi papierowe na zapas

          • 5 1

        • Nie chcę sprawdzać czy mam paliwo w baku, więc zmieńmy wszystkie parkingi na postoje taxi.

          Tak to mniej więcej brzmi :)

          • 7 1

      • Nie kazdy. Ja nie mam i NIE bede miala i NIE chce miec.

        • 2 1

    • genialny pomysł!

      po co rozkład, lepszy bilet.

      Rano też wolisz uczesać włosy zamiast umyć zęby?

      • 2 1

    • Najdroższa ryza papieru "ever"

      No i ryza papieru na dłużej by wystarczyła niż te ekraniki będą sprawne.

      • 2 0

  • 4 rozklady (1)

    4 czytniki za 155 tysi skąd te ceny. Łatwo wydaje się nie swoją kaskę

    • 73 6

    • Czytniki na Ali są po 420zł. Panele też są u Chińczyka

      • 21 0

  • (2)

    Jaka ta władza jest plaska i pretensjoinalna. Jakich tanich, bezsensownych pomysłow sie chwyta. To juz zahacza o infantylizm a na pewno nie ma nic wspolnego z rzeczowym zarzadzaniem miasta. To po prostu uporczywe marnotrawienie publicznych pieniedzy. Teraz tymi 4 skrzynkami beda chwalic sie na calym swiecie i mowic ze Gdynia to smart city i aplikowac o nagrody w stowarzyszeniach nic nie znaczacych, ktore finansuja skladkami tez z pieniedzy publicznych. A ze ludziom zyje sie dalej niesmartnie i niczego ani o milimetr nie zmieni to w ich zyciu to juz inna bajka . Zanim emeryt zorientuje sie jak obsluzyc to cacko to kilka autobusow mu odjedzie. Panie Pr.Szczurek= dalej nie dostrzega Pan id......ów Pana Prezydentury?

    • 69 10

    • To jest kradziez a nie infantylne marnotrawienie. Czytniki sluza tylko do wyprania tych pieniedzy.

      • 7 0

    • Kupa śmiechu z przewagą kupy.

      Po co komu to potrzebne!? Czy ktoś narzekał na zwykłe rozkłady? Ci ludzie najlepiej rozwiązują nieistniejące problemy, stworzone przez samych siebie.

      • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    Urząd (6)

    Szkoda tych pieniędzy wystarczą rozkłady jazdy czytelne i przejrzyste. Nie ma czym się chwalić bo to miasto dalej zapchane na maksa a te czytniki z Gdynia światowego miasta nas nie uczynią. Te pieniądze trzeba było przeznaczyć na lekarzy w swoim Urzędzie Miasta dać im pokój co by personel w tym wyjątkowym miejscu poczuł się bezpieczniej był badany na miejscu i w końcu otworzył się na ludzi a nie szufladkowa w zamknięciu.

    • 160 9

    • I oczywiście chwarzno-wiczlino (1)

      bo reszta Gdyni to jest tylko od płacenia podatków

      • 12 0

      • W centrum tego nie zrobią. Ile razy mi się zdarzyło, że widzę jakiś autobus jadący obok, biegnę na przystanek, szybko rzucam okiem, czy zatrzymuje się na jakimś przystanku i wsiadam?

        A teraz będzie trzeba się przeklikiwać przez strony.

        • 9 1

    • To nie jest problem tego, czy rozkłady są nieczytelne czy nieprzejrzyste (3)

      chodzi o nośnik tych informacji. Łatwiej o aktualizację informacji w cyfrowej wersji

      • 1 5

      • łatwiej to by może i było

        gdyby zainstalowali je wszędzie; oczywiście przy założeniu, że nie będą się psuły i nie będą niszczone

        • 3 2

      • (1)

        Za 155 tysięcy zgodzę się przez 5 lat aktualizować rozkłady papierowe na tych 4 przystankach. Te urządzenia na pewno tyle nie przetrwają bez awarii, więc to uczciwa oferta z mojej strony.

        • 3 1

        • Przez 5? Ja moge przez nastepne 30!

          • 1 0

  • kryzys od lat w Gdyni przybrał taką skalę że cieszą nawet takie gadzety

    Miasto bez gospodarza

    • 47 9

  • Zaraz to zamaluja spreyem mazakiem, podrapią itp

    Kasa w błoto

    • 44 12

  • Biletomaty

    Czy na tych czterech przystankach będzie można nabyć również bilet na autobus ?
    biletomaty poproszę z możliwością płatności kartą ... z góry dziękuję.
    A rozkład jazdy fajny :)

    • 41 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane