• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia skraca kontrapas rowerowy na 3 Maja

Michał Sielski
19 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny

Obecnie przejazd kontrapasem nie jest ani bezpieczny, ani przyjemny.

Gdyńscy urzędnicy podjęli decyzję o likwidacji części kontrapasa rowerowego na jezdni ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni. Tymczasowa organizacja kieruje rowerzystów wprost na oczekujących na zielone światło pieszych, a potem na chodnik i z powrotem na jezdnię. W ciągu kilku miesięcy ma się to zmienić.



Czy to dobrze, że część kontrapasa zostanie przeniesiona z jezdni na chodnik?

Kontrapas został usunięty z jezdni ul. 3 Maja w momencie rozpoczęcia remontu skrzyżowania przy dworcu. Przebudowa właśnie się kończy, wszystkie pasy są już przejezdne, ale rowerzyści chcący dostać się w dół ul. 3 Maja wciąż muszą lawirować pomiędzy pieszymi.

Czytaj także: Główne skrzyżowanie w Gdyni niemal gotowe.

Okazuje się, że "tymczasowa" organizacja ruchu wcale nie będzie taka tymczasowa. Kontrapas nie wróci na jezdnię - przynajmniej na odcinku od ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni do ul. Zgoda zobacz na mapie Gdyni.

- Trwa projektowanie nowego rozwiązania. Chcemy pogodzić wszystkie grupy użytkowników: pasażerów komunikacji publicznej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Część kontrapasa może przecież przebiegać w miejscu, gdzie kiedyś parkowały samochody - podkreśla Jakub Furkal z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Nowa nawierzchnia, wjazdy i zjazdy na jezdnię



Docelowa organizacja ruchu może pojawić się jeszcze tego lata, choć projekt nie jest jeszcze gotowy. Wiadomo jedynie, że zmieniona zostanie nawierzchnia na bitumiczną, by nie było wątpliwości którędy mają poruszać się rowerzyści, a którędy piesi. Konieczne będzie też wykonanie konstrukcyjnego oddzielenia wjazdu na ul. 3 Maja przy skrzyżowaniu z ul. Zgody, bo tam kontrapas z dotychczasowego chodnika ponownie trafi na jezdnię.

Kierowcy jadący jednokierunkową ul. 3 Maja zyskają kilkadziesiąt metrów trzeciego pasa, który będzie lewoskrętem w ul. 10 Lutego, jak przed wytyczeniem rowerowego kontrapasa. Do tego rozwiązania zdążyli się już zresztą przyzwyczaić przez kilkanaście miesięcy przebudowy skrzyżowania przy dworcu.

Jak pogodzony będzie jednak interes pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z 10 Lutego, gdzie jadący na zielonym świetle rowerzyści wjeżdżają wprost na pieszych, czekających, by przejść przez ul. 3 Maja w stronę dworca PKP? Nowy projekt ma rozwiązać ten problem, ale jeszcze nie wiadomo w jaki sposób.

Opinie (159) 6 zablokowanych

  • Szczurek - odejdź!

    Wreszcie, obudził się...

    • 22 5

  • (2)

    Ach te krawężniki po gdyńsku, w sam raz na kolarzówkę. No, pomału dobiegam czterdziestki, na ścieżkę do Gdańska czekam od dwudziestki, może do emerytury się doczekam

    • 21 1

    • Ale kolarzówką jeździ się jezdnią (1)

      a nie jakimiś ścieżkami na których można zabić siebie lub kogoś.
      Rozwiązania infrastrukturalnie nie mogą dyskryminować żadnej grupy użytkowników dróg, a takie rozwiązania z jakimi mamy do czynienia są kosztowne, antykomunikacyjne i głupie.
      Już dawno przepisy powinny dopuszczać ruch rowerem po chodniku na wszystkich ulicach jednokierunkowych, dopuszczenie nie przymusza, a daje możliwość jazdy chodnikiem w kier. przeciwnym niż wyznaczony.
      Przepisy w tym zakresie zupełnie identycznie zobowiązują rowerzystę do zachowania pierwszeństwa pieszych, jak na każdej drodze rowerowej i pieszej.
      Kolarzówki i rowery sportowe powinny mieć całkowite prawo poruszania się jezdnią, a nie pieszo-rowerówkami, gdyż jest to jednak zasadnicza różnica, gdy ktoś jedzie np. 20 lub 40/h pomiędzy ludźmi.

      • 11 2

      • Wytłumacz to przeciętnej lajzie zasiadajacej w polskim sejmie albo tym popaprancom zarządzającym drogami prosty przykład odcinek wojewódzkiej 216 od juraty do helu ścieżka a w zasadzie leśny dukt z ubitych ostrych kamieni nie nadaje się kompletnie do jazdy szosowka ale są debile uważający że należy tam postawić znak zakazu dla rowerów

        • 3 0

  • Kiedy zniknie kontrpas

    Na Abrahama i Starowiejskiej?

    • 36 5

  • Jeżdżę dużo na rowerze, bo lubię.

    Jednak miejsce to omijam. Dojeżdżałem przed remontem do 10-lutego i skręcałem w stronę dworca, żeby ominąć bruk na 3 maja.
    Poza tym nie rozumiem dlaczego nie ma kontrapasa do końca tj. aż do Jana z Kolna i jeszcze dalej do Marka Zygmunta, a tam przez Chrzanowskiego do Polskiej. To jest dobra alternatywa dla rowerów jadących w stronę ul. Wiśniewskiego.
    Jednak możliwość jazdy Jana z Kolna do Wiśniewskiego też jest OK.

    • 10 8

  • (1)

    cuda się dzieją przed wyborami urzędnicy myślą...

    • 17 7

    • Myślą? Oj nie sądzę...

      • 0 0

  • Tylko, Bezpieczne, Odesparowane, Ścieżki Rowerowe! (2)

    Bezpieczeństwo zamiast lania taniej farby

    • 17 8

    • żadnych pieszo-rowerówek

      wyłącznie pasy na jezdni i drogi dla rowerów. Reszta to w 99% bezsens!

      • 10 0

    • odseparowane ddr od chodnika jak jest dużo przestrzeni albo po jezdni w formie pasa lub na zasadach ogólnych. żadnych "ścieżek"

      • 6 0

  • Szczurek proszę odejdź!

    Dość tego malowania po dziurawych drogach!

    • 20 4

  • Witam Wszystkich

    Trzeba być dziwnym żeby kontrapasy wymyślać patrz ul. Starowiejska Dramat kto na to wpadł
    Jestem co 3 -mce w Polsce nie widziałem żadnego rowerzysty

    • 23 6

  • pytanie (16)

    kto ma pierwszeństwo, rowerzysta skręcający z 3 Maja w Starowiejską, czy samochód jadący prosto 3 Maja

    • 19 0

    • No właśnie , ot pytanie ?

      • 6 0

    • samochod, rowerzysta skrecajac w lewo musi przepusisc auto jadace 3maja i moze przejechac przed autem ktore jedzie starowiejska (11)

      • 3 3

      • a jednak rowerzysta na przejeździe ma pierwszeństwo przed pojazdem (10)

        Pytanie, czy stoi przed tym skrzyżowaniem znak A-24, a nie musi zgodnie z prawem, bo prędkość na drodze jest niższa niż 60/h.
        Czyli sama fizyczna obecność tego przejazdu nadaje, moim zdaniem, pierwszeństwo rowerzystom.
        Podaj przepis jaki reguluje twoje przypuszczenia, że rowerzysta jadący na tym przejeździe nie ma pierwszeństwa.

        • 3 5

        • pamietajcie :) (3)

          Rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe jak na nim już jest (tak samo jak pieszy na przejściu) a nie jak za chwilę na nie wjedzie, tak jak robi większość cyklistów i mylnie interpretuje przepis. Pieszy też ma pierwszeństwo jak wchodzi lub jest a nie jak zbliża się do przejścia! Co do tego pasa to nie jest to przejazd a wyznaczone linie prowadzące więc skręca jacy Rowerzysta w lewo musi przepuścić jadących na wprost użytkowników samochodów

          • 4 8

          • nieprawda. przejście dla pieszych to nie przejazd dla rowerów.
            W przypadku przejazdu dla rowerów rowerzysta wjeżdżając na przejazd nie włącza się do ruchu tylko cały czas jedzie po "swoim", to na kierowcy ciąży obowiązek zachowania ostrożności.

            Znak drogowy D-6a "przejazd dla rowerzystów".
            Oznacza miejsce przeznaczone do przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi.
            Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6a jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wjeżdżających.

            • 5 3

          • Z jednym zasadniczym wyjątkiem (1)

            Jeżeli samochód skręca, to musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście nadjeżdżającemu po ddr. Czyli cyklista zanim wjedzie na przejazd ma w takim przypadku pierwszeństwo. Brak natomiast jasnych uregulowań co do przejazdu przez drogę podporządkowaną. Z jednej strony samochód jadący prosto musi przepuścić rower, który JEST NA przejeździe, z drugiej rower jedzie drogą z pierwszeństwem i musi być po prostu przepuszczony jak każdy inny pojazd. Nasz PORD jest nadal pełen dziur i sprzeczności. Np. na gruncie PORD jasno można wykazać prawo do jazdy rowerem po obwodnicy :)

            • 1 2

            • Przepisy są jasne. Tylko kierowcy jacyś mało kumaci.
              Pasa ruchu dla rowerów nie odróżniają od przejazdu dla rowerzystów....
              No ale to i tak postęp. Większość nie wie czym się różni przejście dla pieszych od przejazdu dla rowerzystów (nawet zawodowi kierowcy).

              • 3 1

        • (5)

          tam nie ma przejazdu dla rowerzystów.
          To pas rowerowy czyli zasady są jak na jezdni. tutaj pierwszeństwo ma ten z prawej

          • 6 3

          • przejazd to zgodnie z PoRD (4)

            art. 2. 12 przejazd dla rowerzystów - powierzchnię jezdni lub torowiska przeznaczoną do przejeżdżania przez rowerzystów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;
            Ten pas jest chyba oznaczony znakiem poziomym P-11 z obu stron, więc raczej z automatu staje się przejazdem :-)

            • 1 1

            • (3)

              To po prostu linia. Przejazd rowerowy nie może być w poprzek skrzyżowania. Poza tym brakuje znaku d6a. Wiec to tylko pas rowerowy.

              • 3 1

              • Hahaha (2)

                To pas nie może być w poprzek, bo z automatu jest przejazdem.
                Przejazd nie może być w poprzek, no co za brednie!
                A jak ma być, wzdłuż?
                Poza tym jaką linią linią oddziela się pas rowerowy?

                • 0 2

              • (1)

                a mogło się wydawać że prościej się wytłumaczyć nie da.
                a tu proszę znalazł się taki co dalej nie ogarnia.

                • 0 1

              • hehe

                pas w poprzek jezdni, to pas, a nie przejazd?
                Pokaż przepisy, a nie swoje wymóżdżenia! Nic takiego w Polsce nie istnieje!

                • 0 1

    • kierowca. urzędnicy dali du*py malując tam linie sugerując że to rowerzysta ma pierwszeństwo (sugerując przejazd rowerowy?). pas rowerowy to jednak nie przejazd dla rowerów. nawet znaku nie postawili. partanina

      • 9 2

    • Policmajster... (1)

      Powiedział, że rowerzysta zmienia kierunek jazdy i musi ustąpić, ale każdy przypadek jest inny... co kolwiek miało to znaczyć....

      • 5 0

      • hahaha

        oczywiście, jak rowerem jechałby sędzia, to byłby przejazd

        • 5 0

  • szczurek dlaczego w 2017 i w 2018 nie zbudowałes żadnej nowej drogi rowerowej?? (7)

    Dlaczego istniejące fragmenty dróg rowerowych nie sa połączone?!?

    • 18 5

    • A po co sie pytam?

      • 4 3

    • A budyn cos wybudował? Tez nic

      W tym roku zapowiada sie jedynie kawałek na olszynce. I ten kawałek raczej komunikacyjnie nic nie usprawni. Turysci co najwyzej zyskają.

      • 0 4

    • A po co to komu?

      Może nie warto pchać publicznych pieniędzy w margines społeczny mniejszy niż 5% dojazdów do pracy?

      • 1 8

    • Prawidłowym pytaniem jest - dlaczego NIC nie wybudowałeś? Inwestycji w Gdyni po prostu nie ma. I tyle w temacie.

      • 1 0

    • (2)

      Nowe trasy od 2017:
      1. Orłowska
      2. Chwarznieńska
      3. Kontraruchy i kontrapasy w centrum
      4. Staniszewskiego
      5. Fragment przy Al. Zwycięstwa

      Na ukończeniu:
      1. 10 Lutego / Dworcowa / Podjazd
      2. Chwarznieńska - Wiczlińska

      Przybędą w 2018:
      1. Piłsudskiego
      2. Wiśniewskiego
      3. Al. Zwycięstwa

      • 1 3

      • Widzę że ktoś w UM bardzo się boi, że może stracić ciepłą posadkę przy najbliższych wyborach.
        Mam nadzieję, że w końcu dojdzie do zmiany na stanowisku prezydenta miasta i całego kierownictwa.

        • 1 0

      • w Śródmieściu drogi rowerowe kosztem głównie ruchu pieszego,

        chodzimy gęsiego bo dalej rozwija się tylko świętą przepustowość, myślenie z lat 60.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane