• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: skrzyżowanie na Dąbrowie zostanie przebudowane

Patryk Szczerba
23 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ciągu dnia przez skrzyżowanie można spokojnie przejechać. Problem robi się podczas popołudniowego szczytu. W ciągu dnia przez skrzyżowanie można spokojnie przejechać. Problem robi się podczas popołudniowego szczytu.

Przebudowa skrzyżowania Nowowilczlińskiej z Rdestową zobacz na mapie Gdyni na Dąbrowie rozpocznie się na początku lipca i potrwa całe wakacje. O jej konieczności mówiono od wielu lat, bo krzyżówka regularnie się korkuje, ale do niedawna zbywano mieszkańców.



Czy przebudowa skrzyżowania jest konieczna?

To jedno z bardziej ruchliwych skrzyżowań na Dąbrowie. Zwłaszcza popołudniami korki w kierunku Wiczlina i Dąbrowy tworzą się tu regularnie. Samochodów na skrzyżowaniu z każdym miesiącem przybywa.

Doraźne rozwiązania nie pomogły

Dwa lata temu padła propozycja, by wydłużyć światła dla jadących popołudniami w stronę osiedli, przy jednoczesnym skróceniu zielonego dla jadących z naprzeciwka. Urzędnicy obiecali, że przeprowadzą badania, które dadzą odpowiedź na pytanie, czy zmiany są zasadne. Zdalne przeprogramowanie sygnalizacji nie wchodziło w grę, bo skrzyżowanie nie jest objęte systemem Tristar.

W zeszłym roku z ust urzędników padły w końcu deklaracje o tym, że Nowowiczlińska musi jednak zostać poszerzona. Sprzyjał im fakt, że zakończone zostały spory własnościowe, dzięki czemu znalazło się miejsce na poszerzenie drogi. W lipcu ogłoszono przetarg na projekt. Wybrano ofertę firmy Nevora, która jako jedyna walczyła o to zlecenie.

Mało skomplikowana dokumentacja, której stworzenie kosztowało miasto 55 tys. zł, została przygotowana do zimy, dzięki czemu urzędnicy mogli zacząć pracę nad przetargiem na roboty budowlane.

Potrzebny milion złotych

Wykonawcę i cenę poznamy w kwietniu, kiedy przetarg zostanie rozstrzygnięty. Według szacunków przebudowa będzie kosztowała ok. miliona złotych. Prace zaplanowano na lipiec i sierpień. Zmieni się niewiele, dołożony zostanie dodatkowy pas do skrętu w lewo oraz zostanie przesunięta sygnalizacja świetlna i słupy trakcyjne.

Kierowcom zmierzającym w kierunku domów i mieszkań na Dąbrowie i Wiczlinie po wakacjach powinno jeździć się dużo łatwiej. Mniej nerwów czeka też pasażerów komunikacji miejskiej.

- Uznaliśmy, że tylko takie rozwiązanie pozwoli na to, by rozładować korki w tym miejscu. Obecne nie przystaje do zwiększającego się wciąż ruchu samochodów, do którego trzeba także doliczyć transport publiczny, silnie obecny w tym miejscu - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Rdestowa też w tym roku?

Przypomnijmy, że plany drogowe dla okolicy na ten rok przewidują także remont ul. Rdestowej zobacz na mapie Gdyni, która kompleksowo nie była modernizowana od 30 lat i momentu powstania. Prace mają objąć odcinek od Giełdy Towarowej zobacz na mapie Gdyni do ul. Lukrecjowej zobacz na mapie Gdyni. Oprócz nowej nawierzchni przewidywane jest ustawienie nowych krawężników oraz utwardzenie zatok autobusowych.

Prace mają kosztować ok. 2 mln zł.

Opinie (150) 2 zablokowane

  • To nie rozwiązuje problemu

    To nie rozwiąże problemu... tak samo jak prakuje poszerzenia z rdestowej do nowowiczlińskiej. Wystarczyło by 10m a jedno/dwa auta skręcające w prawo nie blokowały wszystkich pozostałych.czemu nikt nie chce postawić ronda...

    • 3 0

  • Tylko rondo (2)

    W UK świetnie to funkcjonuje. Powinniśmy pójść w tym kierunku.

    • 1 1

    • zamachy też tam świetnie funkcjonują

      przykład z przedwczoraj. To znaczy ze powinniśmy też naściągać muzułmanów i wprowadzić szariat?

      • 1 1

    • już mamy przykład

      Zapraszam do chwaszczyna żeby zobaczyć jak tam rondo "świetnie" funkcjonuje. Korki nawet poza godzinami szczytu.
      Polacy zbyt zamulają na rondzie, nie umieją się włączać, ani sygnalizować.
      Nowowiczlińska i Rdestowa są po prostu za mało przepustowe. 1-pasmowe drogi mogą się sprawdzić jako osiedlowe/dojazdowe na jakichś peryferiach a nie jako główne arterie komunikacyjne dla kilkadziesięciu tysięcy ludzi mieszkających na Dąbrowie/Dąbrówce i bliższym Wiczlinie.
      Nie wspominając, że wystarczy jakiś wypadek/awaria lub cokolwiek i cała główna droga komunikacyjna wyłączona z ruchu i wielki paraliż.

      • 0 0

  • Kiedy przekop tunelu pod portem na Oksywie???

    • 1 0

  • Nareszcie! Mieszkam na Dąbrowie 9 lat i od samego początku zastanawiałem się jakim bublem jest to ruchliwe skrzyżowanie. Wystarczyłoby poszerzyć jezdnię o jakieś pół metra i juz daloby się wymalować drugi pas. Autobus przegubowy R skręcający w lewo co 10 minut blokuje całe skrzyżowanie. Najgorsze było, że ze 3 lata temu skrzyżowanie przeszło remont i nie zmieniło się na nim nic !!!
    Wreszcie po tylu latach stania w wiecznym koreczku jest nadzieja, że ten bubel zostanie naprawiony. Koszt zaledwie 1 milion, a uszczęśliwi tysiące osób każdego dnia. Nawiasem mówiąc w budżecie obywatelskim co roku miliony idą na kolejne siłownie na świezym powietrzu. Nie miałbym nic przeciwko temu, gdybym codziennie nie tracił 30 minut stojąc w korkach. Może więc lepiej przebudować parę skrzyżowań i dopiero potem wydawać kasę na rozrywkowe inwestycje ?

    • 4 0

  • (1)

    Mam jeszcze uwagę dla wielbicieli rond. Zauważcie jak "świetnie" sprawuje się rondo w Chwaszczynie lub 2 ronda w Zukowie ? Ronda owszem mogą być lepsze od skrzyżowań, ale gdy mają odpowiednio dużą średnicę. W Holandii widziałem wiele rond o średnicy nawet 100 m oraz ronda z wydzielonymi pasami dla jadących wokół lub skręcających odrazu. Wówczas na nich ruch jest płynny. Natomiast gdy w miejsu małego skrzyżowania robi się mikroskopijne rondo to efekt jest taki jakbyśmy zrobili skrzyżowanie dróg równorzędnych. Ruch nie jest wówczas płynny i takie rondo generuje piękne korki na każdym dojeździe. U nas drogowcy jeszcze nie umieją budować rond i nie zawsze jest wystarczająco dużo miejsca aby dobre rondo wybudować. Wolę więc światła.

    • 3 0

    • "W Holandii widziałem wiele rond o średnicy nawet 100 m oraz ronda z wydzielonymi pasami dla jadących wokół lub skręcających odrazu."

      Wystarczy przyjechać do Gdańska, tu też takie są, nie trzeba daleko szukać sprawdzonych rozwiązań.

      • 0 0

  • Skrzyżowanie do Tesco karwiny

    Najniebezpieczniejszym skrzyżowaniem jest wjazd i wyjazd do Tesco !!!!

    • 3 1

  • Kogoś chyba mocno pogięłó

    Równocześnie rozwalą niżej skrzyżowanie Wielkopolskie z Sopocką przy budowie stacji PKM Karwiny - a na dokładkę, jak już człowiek się przebije przez to, to rozwalą równolegle główne skrzyżowanie na Dąbrowie?

    Rynce opadajo...

    • 1 1

  • zmiana świateł (1)

    wystarczy tak przeprogramować światła, aby jednorazowo mógł jechać tylko jeden pas - odpowiednio najpierw jadą osoby wyjeżdżające z dąbrowy, potem jadący na dąbrowę i prosto a następnie ci jadący z wiczlina. nie jestem ekspertem, ale takie rozwiązanie wydaje się nieco tańsze niż 1 mln złotych, chyba, że programista tyle weźmie :D

    • 1 1

    • kwintesencja

      Nie jestem ekspertem, ale wydaje mi się....

      • 0 0

  • bravo

    tylko niezly ciec wymyslil przebudowe glownego skrzyzowania dabrowy na cale wakacje... super...

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane