• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: skrzyżowanie przyjazne pieszym

Michał Sielski
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Gdy nic nie jedzie, zielone świeci się na wszystkich przejściach dla pieszych.


Na skrzyżowaniu w centrum Gdyni zobacz na mapie Gdyni tak przeprogramowano sygnalizację, że zielone światło cały czas mają piesi. Zmienia się ono dopiero, gdy przed przejściem pojawi się samochód.



Czy zarządcy dróg w Trójmieście odpowiednio traktują prawa pieszych?

Na skrzyżowaniach o dużym natężeniu ruchu samochodowego i niewielkim ruchu pieszych w ostatnich latach panowała moda na przyciski, za pomocą których piesi musieli zasygnalizować chęć przejścia przez jezdnię.

Czytaj więcej: Zielone światło dla pieszych. Nie jest łatwo.

Od pewnego czasu są one jednak w Gdyni sukcesywnie usuwane, docelowo mają pozostać tylko przy przejściach dla pieszych przez główne jezdnie. W centrum miasta preferowany ma być ruch pieszy. Skąd ta zmiana?

- Przestrzeń miejska powinna stawać się coraz bardziej przyjazna pieszym, a jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest wprowadzanie rozwiązań faworyzujących pieszych w zakresie organizacji i sterowania ruchem - mówi Sebastian Drausal, rzecznik gdyńskiego magistratu.
Piesi nie muszą czekać na pustej drodze

Taką zmianą jest odpowiednie zaprogramowanie skrzyżowania ul. Derdowskiego i Żeromskiego zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Gdy nie przejeżdżają przez nie żadne samochody, piesi mają zielone światło na każdym z czterech przejść. Czerwone świeci się natomiast dla wszystkich kierunków dla kierowców.

Przed zmianą mieliśmy sytuację całkowicie odwrotną. To kierowcy mieli zielone, a piesi musieli nacisnąć przycisk i czekać na możliwość przejścia. Przy niewielkim ruchu część z nich decydowała się na przechodzenie przy świetle czerwonym, co skutkowało mandatami i niebezpiecznymi sytuacjami.

- Demontaż przycisków i wprowadzenie nowego programu znacznie poprawiło warunki ruchu pieszego w obrębie skrzyżowania - dodaje Sebastian Drausal.

Opinie (136) 2 zablokowane

  • Zlikwidujcie zielone strzałki. .....

    ...bo one powodują dużo niebezpiecznych sytuacji.

    • 18 23

  • UK (6)

    A nie lepiej byłoby po prostu zmienić przepisy? W UK światła dla pieszych działają informacyjnie, możesz przejść na czerwonym obok policjanta i nikt mandatu nie dostanie, ale jeśli w tym momencie potrąci Cię samochód, rower, czy zaatakuje wiatr, to nie masz praw do jakichkolwiek roszczeń.

    • 23 4

    • Byłoby lepiej

      Ale nie leży to w kompetencjach władz samorządowych

      • 8 1

    • w ławach sejmowych, o ile pamiętam, poprzedniej kadencji (1)

      siedzieli doornie, którzy doszli do wniosku, że nie da się nic zrobić, bo kierowcy są tak przyzwyczajeni do pierwszeństwa, że jedyne realne rozwiązanie, to "przymus" noszenia odblasków poza terenem zabudowanym. Nie chcę się o tych POdcepach wypowiadać, ale lałbym ich kijami jak psy. Do tego lobby samochodowe cynicznie kpi sobie, że skoro odblaski w mieście niewiele zmieniają, to w terenie zabudowanym można wprowadzić obowiązek noszenia światełka. No jak tu nie wziąć kija i nie lać do krwi ostatniej?

      • 5 3

      • przeciwko takim pomysłom strasznie protestowały ćwoki z komendy głównej policji ponieważ skończyłoby się j..nie pieszych mandatami na takich małych ulicach jak omawiane w artykule skrzyżowanie ludzie w komentarzach pisali że często psiarnia w cywilu się tam czaiła i produkowała swoje statystyki to jest ogólne traktowanie Polaków jak stada baranów do golenia i prowadzenia na elektrycznym pastuchu pieszy na czerwonym przejść o 1 w nocy nie może choć aut na kilometrze drogi nie ma żadnych kierowca nie może prowadzić po jednym piwie a w Niemczech można mieć 0,5 a w Anglii 0,8 promila i być szanowanym obywatelem tutaj robili łapanki na rowerzystów przy campingach we władysławowie by rzeźbić swoje statystyki i potem piać w mediach że walczą z plagą pijanych kierowców

        • 5 0

    • Wiecej minusów niż plusów (2)

      1. UK nie ma monopolu na mądrość.
      2. Może napisz jak kierowca w UK udowadnia że pieszy miał czerwone. A może tam wszyscy mają kamery w samochodach.
      3. Za leczenie w takim przypadku też płaci pieszy z własnej kieszeni ? A za uszkodzenia samochodu też ?
      4. Czy minuta czasu w oczekiwaniu na zielone to taki wielki problem ?

      • 0 4

      • 1. Polska tym bardziej nie ma monopolu na mądrość.
        2. Pewnie tak samo jak w Polsce, czyli nijak.
        3. A jak w Polsce pieszy wejdzie na czerwonym, to kto płaci jak nie pieszy?
        4. Tak, minuta oczekiwania oznacza, że potem czekasz 15 minut na autobus, który Ci odjechał.

        • 3 0

      • w UK ludzie szanują się nawzajem to raz

        zarówno kierowcy jak i piesi są znacznie ostrożniejsi i rozważniejsi niż w Polsce,
        wszyscy mają auta i wiedzą, że w nocy z auta g*wno widać,
        w UK ludzie są przyzwyczajeni do mgieł i dżdżu, kiedy to widoczność jest tragiczna,
        nie zieniają opon na zimowe i zawsze zwalniają gdy temperatura spada koło zera
        albo jak zaczyna padać

        co tu więcej mówić, w Polsce jest zupełnie odwrotnie

        • 1 0

  • Na pewno bardziej inteligentne

    Niz ten kto to wymyslil.

    • 3 3

  • (2)

    Idealne rozwiązanie to takie, gdzie zielone mają cały czas samochody ( w końcu ulica jest dla samochodów) a pieszy naciska przycisk zielonego na żądanie, które zapala się natychmiast a nie po 2-3 minutach jak obecnie w większości sygnalizatorów. Po opuszczeniu jezdni przez pieszego momentalnie zapala się zielone dla samochodów a nie po 2-3 minutach jak dotychczas. Zielone na żądanie czyli natychmiast z pominięciem normalnego programu czasowego dla skrzyżowania.

    • 15 19

    • zgadzam się, że obecny system przycisków jest chory

      ale w Bydgoszczy spotkałem się z takim jaki postulujesz - i on też nie działał, bo przy dużym strumieniu pieszych droga była zablokowana przez kilkanaście minut.

      • 5 1

    • Najlepiej na przejściu przez Jaśkową na wysokości skrzyżowania z Na Wzgórzu. Tam po wciśnięciu czekasz co najmniej 5 minut.

      • 1 0

  • Pozytywnie.

    • 3 3

  • Brawo Gdynia. (4)

    I znowu moje piękne, kochane miasto jest liderem innowacji. Cieszę się że zmiany idą w kierunku polepszenia bezpieczeństwa i wygody pieszych.
    Tak trzymać.

    • 8 20

    • troll z urzędu miasta? (3)

      • 5 4

      • (2)

        Seba, dałbyś już spokój. I wymyj się w końcu. Stojąc koło ciebie trudno oddychać.

        • 4 3

        • Jak to gdynianin (1)

          Wali od niego śledziem

          • 2 2

          • umyj zęby Janusz

            bo wali g.

            • 1 0

  • bardzo niebezpieczne skrzyżowanie to 10 lutego i 3 maja (1)

    Kierowcy notorycznie przejeżdżają na " swoim" czerwonym.
    Tam są kamery i od kilkunastu miesięcy nikt tego niewidzi.
    Notabene 50 metrów od krzyżówki mieści się siedziba zdiz.

    • 9 5

    • za krótki cykl jak 3 maja stoi od hali to nie dziwię się że ludzie wk..wa dostają i przeskakują ile się da na danym cyklu świateł przedłużając sobie zielone na późne żółte

      • 0 1

  • W tym UM Gdynia (3)

    Mają juź całkiem wyjałowione mózgi

    • 13 10

    • w takim razie bez problemu dostaniesz zatrudnienie

      • 9 2

    • ludzie z sitwy szczura to co się dziwisz.

      • 2 6

    • jaki związek ma z tym Urząd Miasta?

      chodziłeś ty do szkoły czy nie?
      z tego co piszesz wnioskuję, że nie,
      ty durniu bez szkoły

      • 3 3

  • A ile jest takich przejsc ze wszyscy maja czerwone przez dlugi czas? Sam dzien w dzien trace na takim kupe czasu w drodze do pracy. Kierowcy stoja piesi stoja bo idioci z ZDiZ nie potrafia skonfigurowac swiatel.

    • 6 2

  • Zlikwidujcie ścieżki rowerowe i przejścia dla pieszych

    Bo one powodują mnóstwa niebezpiecznych sytuacji

    • 9 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane