• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • to chore wizje urzedasow z UM Gdynia

    oni oderwali sie od rzeczywisyosci, juz czas na zmiany i wykopanie tych madrali na bruk za chore pomysly.

    • 18 6

  • rewelacja (2)

    Mam kilka innych propozycji Np. Zwycięstwa

    • 7 6

    • i Wielkopolskiej

      • 3 1

    • a gdzie są na al.Zwycięstwa korki?

      • 0 0

  • Może w przódy !... (2)

    pasy skrętu z Morskiej na trase Kwiatkowskiego brak tych pasów -szczególnie pasa skrętu z Morskiej na trase Kwiatkowskiego w kierunku Obwodnicy powoduje korki w godz. szczytu aż do Gdyni ! , ci chcący skręcić zekają i blokują jazde tym chcącym jechać na wprost di Chyloni , gdyby panowie z urzędu ruszyli d*psa i wyszli w teren to by przekonali się jak to jest !...

    • 17 1

    • popieram (1)

      ważniejszy węzeł komunikacyjny miasta a lewoskręt na 4 samochody

      • 3 0

      • Lewoskręt na 4 samochody,bo pochwy drogowe zatrzymują się po 4 metry od zderzaka poprzedniego.

        Niech pochwy drogowe zaczną dojeżdżać do poprzedzającego pojazdu i ruszać dynamicznie spod świateł,nagle okaże się,że z lewoskrętami nie jest tak źle...

        • 6 3

  • Jak???

    Jak z dwóch pasów ważnej i często używanej drogi mozna jeden praktycznie zamknąć???

    • 13 3

  • Wrzeszcz - Dmowskiego - bark buspasa ? (1)

    Przecież tam nadal jest buspas, tak wynika z oznakowania. Te oznakowanie na jezdni może jest trochę już starte, ale znaki drogowe jakoś nie zniknęły (wczoraj je widziałem).

    • 13 0

    • Dokładnie tak jak piszesz...Zaraz się okaże, że ten bus-pas od roku jest nieważny a tylko ktoś zapomniał zdjąć znaki...

      • 0 0

  • "Liczą na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów" (2)

    Chyba się z ch na głowy pozamieniali.

    • 27 9

    • korki wielu zmuszą

      • 6 5

    • niech liczą dalej

      a może się kiedyś doliczą....

      • 1 1

  • (4)

    Tak trudno było napisać, że na Morskiej chodzi o kawałek od ul. Zakręt do Oksywia do mniej więcej przystanku przy L.O. nr 4 czyli aż za Estakadę? "Sprawdziło się" podczas remontu Estakady i stąd ten wniosek. Dlaczego wzorem innych polskich miast nie przewidują udostępnienia buspasów dla jednośladów?

    • 9 3

    • (3)

      pięknie się sprawdziło wypadek i dwa trupy bo idiota jadący trolejbusem nie mógł wcześniej z tego pasa zjechać na prawy pas jezdni.Może te urzędowe gnoje światła by zmieniły tak by nie tworzyć korków na krzyżówce z Chylońską to wtedy żadne bus pasy nie będą potrzebne.

      • 1 2

      • Za to ciężarówką bez hamuli kierował geniusz (2)

        ...zbr

        • 0 0

        • (1)

          a "geniusz" z trolejbusu nie umiał zmienić pasa i mu uciec rzeczywiście nie widział go jak jechał od strony przeciwnej nitki Morskiej

          • 0 0

          • Ty oczywiście jesteś nieomylny,a ciekawe,jak byś się sfajdał,jak by na ciebie gnał rozpedzony "tir" bez hamuli...

            • 0 0

  • Co z tego,

    że na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku utworzono bus pas, kiedy A106 kończy bez sensu swój bieg przy Akademii Muzycznej, nie wykorzystując go. ZKM nie potrafi logicznie uzasadnić tego kuriozum i niczego też nie zmienia.

    • 10 4

  • ale mi wielkie cuda! 350 m buspasa hahahaha

    typowo gdyńskie zadęcie, a wykonanie... jak w Pcimiu Większym. 350 m to jakiś śmieszny dystans. A buspas na Kieleckiej to niby co pomoże? skoro zaraz jest wąska Rolnicza i skrzyżowanie z równie ciasnymi ulicami.

    • 24 2

  • jeszcze lata nie ma A KOGOŚ SŁONECZKO POGRZAŁO!!! (3)

    takie rozwiązanie zdziesiątkuje korki, będzie się trudniej poruszać. zero tolerancji dla takich pomysłów. przykład Gdańska - przez bus pasy korki zaczynają się głeboko na wyspie spichrzów przed bus pasami na wysokości novotelu

    • 20 7

    • zdziesiatkuje czyli zmniejszy :) (1)

      • 3 0

      • Tak to jest,jak pospólstwo chce zabłysnąć erudycją...

        • 2 1

    • Brawo zrozumiałeś. Samochody niech sobie stoją w korkach, to komunikacja zbiorowa ma jeździć.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane