• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • (7)

    To co kawałek trzeba będzie patrol postawić. Przy ostatnim remoncie estakady był tymczasowy buspas na może kilkadziesiat metrów, mandat za mandatem leciał. Jako ciekawostke podam że wiekszość wbiających na buspas to były kobiety.

    • 82 18

    • Dokładnie,całe 51%. (6)

      • 13 12

      • (5)

        Bliżej 75%

        • 19 7

        • oj tam, (4)

          może nie były świadome gdzie jadą :) Ja kiedyś, właśnie na Podwalu przejechałam buspasem do końca. Nawet się dziwiłam, że taki korek, a tu wolny pas. Dopiero mąż mnie w domu uświadomił jaka jestem ,,mądra". Na szczęscie żaden mandat nie przyszedł.

          • 2 20

          • Masakra (3)

            Kobieto Ty nie wsiadaj za kółko bo kiedyś nie zauważysz znaku STOP i dojdzie do tragedii.

            • 25 6

            • ale mi dzisiaj chłopa trza .... (2)

              mam taką chcicę

              • 7 3

              • Ja też mam chcicę,może sie zgramy ?

                • 2 0

              • Jo tyż...

                Jo bych tyż sie podłonczył .... Ja tam moga z drugiej strony, jak by co....

                • 2 0

  • (14)

    Brakuje szczegolow, buspas na kieleckiej ok, bo ten powstanie w ramach szerokiej jezdni - dodatkowo, a na morskiej? Jak stanie sie to kosztem jednego pasa to bedzie dramat!

    • 148 19

    • (2)

      stękasz a 15 listopada i tak wrzucisz głos na szczurka

      • 26 17

      • (1)

        Oczywiście, lepszego kandydata póki co nie ma.

        • 25 20

        • Gorszego również

          • 15 2

    • (10)

      Zdaje się, że chodzi o fragment gdzie morska ma 3 pasy (ten jeden osobny - od lidla do estakady) i tam te 350 metrów będzie buspasem (bo już teraz tamtędy jeżdżą busy i trolejbusy)

      • 16 1

      • No chyba, ze tak. Wtedy ten buspas nie utrudni bardzo ruchu samochodow.

        • 8 0

      • I te 350m za 2mln PLN ??? (3)

        Brawo Gdynia !!!

        • 17 5

        • Czytaj bez zbędnej podniety. (2)

          "Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł"
          OBU pasów, czyli 350m na Morskiej + 1500m na Kieleckiej. Pomysl zanim cos napiszesz.

          • 11 3

          • Przekonałeś mnie (1)

            1850m białej farby z napisem BUS jest warte 2mln PLN ;)

            • 6 2

            • Oraz przebudowa skrajni i wymiana nawierzchni.

              Oczywiście nikt nie bronił Tobie ani szwagrowi złożyć tańszą ofertę.

              • 6 1

      • (4)

        ciekawe jak skrecisz na opata Hackiego??? przed estakada skoro na ten odcinek nie bedzie mozna autem wjechac?

        • 3 4

        • (3)

          albo jak wyjadą auta z Lidla i stacji Neste albo z siedziby Energi

          • 6 3

          • Jakbyście kiedykolwiek widzieli buspas,to wiedzieli byście,że jest on teź pasem do prawoskrętu na najbliższym skrzyżowaniu dla (2)

            Pojedzie sie NORMALNIE, tylko lubicie szukać dziury w całym...

            • 6 2

            • (1)

              Dokładnie tak. Widać, że jak zwykle ludzie dostali prawko, a nie powinno skoro elementarnych przepisów nie znają...

              • 3 2

              • Heh. Potem pewnie takie matoły skręcają w prawo ze środkowego,PRZEZ buspas...

                • 3 0

  • 2 miliony złotych ??? (5)

    za bus pasy ??? cenna ta biała linia na asfalcie ! no i ciasno się zrobi w drodze do obwodnicy ....

    • 132 39

    • JA pier$&& (4)

      ciołki zanim dacie plusa to przeczytajcie ze zrozumieniem tekst. Ułatwię Wam cytatem dość istotnym:
      "Wymienione zostaną konstrukcje jezdni, które zostaną nieco poszerzone oraz nowe krawężniki. W obydwu przypadkach zostanie wymieniona również nawierzchnia."
      I teraz jeszcze podpowiem, to NIE TYLKO biała linia na asfalcie i znaki za te dwie bańki

      • 24 11

      • Ciołku ... (3)

        całość inwestycji to 39 mln ! 40 baniek za dwa bus pasy ??? dla mnie to przegięcie patrząc na stan niektórych dróg !

        • 7 11

        • aż szkoda komentować, ale.....

          Zacznij od krótszych tekstów, przeczytaj powoli, ze zrozumieniem i potem wróć jeszcze raz do tego :)

          • 14 5

        • Naucz się czytać ze zrozumieniem... (1)

          Te twoje 40 baniek to całość inwestycji obejmująca dużo więcej niż buspasy, skup się na zdaniu: "Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście."

          • 8 5

          • i wracamy do punktu wyjścia ... 2 buspasy za dwie bańki !

            • 5 7

  • buspasy (9)

    Jak beda jezdzic rowerzysci to autobusy dalej beda opóźnione.

    • 84 23

    • wszystko (5)

      tylko nie śmierdzące samochody tworzące korki

      • 17 19

      • jedź na Marsa (2)

        po wypadku będzie cię wieźć ryksza, bo ambulans to śmierdzący samochód, wróg muszek owocówek

        • 17 9

        • Buhehehe

          Dobra odpowiedź!

          • 6 1

        • Może i śmierdzący samochód. Jednak ambulans, to nie jest śmierdzący samochód tworzący korek. Proszę czytać ze zrozumieniem.

          • 8 3

      • Wyprowadź się na wieś (1)

        • 5 6

        • Ale przecież Gdynia to...

          :DDDDD

          • 2 5

    • (1)

      Zaraz się zacznie ból d..y tych z Pedalącej Gdyni, czy jak tam się zwą Ci co są podobno PRAWDIZWYMI rowerzystami bo reszta to barachło....

      Moim zdaniem bardzo dobry pomysł, o wiele lepszy niż budowanie ścieżek rowerowych. Nie wszystkie miasta na świecie muszą wyglądać jak Kopenhaga, Amsterdam etc.

      BWARO!

      • 6 8

      • Słusznie,równajmy lepiej do Johannesburga i Moskwy.

        • 6 3

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • (8)

    2mln złotych za buspasy? No fajnie że pasy zamiast wymalowane to będą wyłożone czystym złotem ale czy to konieczne?
    A już na serio: na Wielkopolskiej na całej długości by się przydały.

    • 58 22

    • Skoro nie ma pieniędzy na biletomaty (a szkoda) (6)

      to niech chociaż będzie możliwość kupienia pojedynczych biletów u kierowcy, a nie całego karnetu:/ Gdańsk ma pojedyncze, godzinne, o 60 gr droższe, ale lepiej wydać 3,60 zł na jeden przejazd niż 7,50 zł. Myślę, że Gdańsk ma lepsze rozwiązanie w tym przypadku.

      • 11 2

      • (1)

        Nie lepiej po prostu kasować bilet w telefonie?

        • 2 7

        • Nie każdy ma opcję kasownika w telefonie

          a kupno takiego telefonu to dodatkowy wydatek :DDDD

          • 2 0

      • Skoro nie potrzbujesz całego karnetu to znaczy, że nie jesteś gdynianinem. (2)

        Kupujesz 2 karnety i masz na 5 przejazdów. Jakbyś miał ceny jak w Gdańsku, to byś narzekał, że zdzierstwo i dlaczego, skoro pojazd należy do przewoźnika, to płacić musisz dodatkowe koszty operacyjne.

        Płać komórką. Zapłacisz mniej niż w kiosku i możesz to robić w każdym miejscu 24/7. Łatwiejsze niż wylewanie żalu w necie z powodu wirtualnych problemów.

        • 5 8

        • Skoro wystarcza Ci karnet na 5 przejazdów, (1)

          to znaczy, że jesteś przemądrzałym nastolatkiem, który nie ma większych problemów, niż za co kupić piwo, albo czy w ogóle Ci je sprzedadzą. Karnet nie wystarcza mi na 5 przejazdów, co najwyżej na 2 i pół, oczywiście zawsze ten piąty bilet z karnetu jest niewykorzystany, więc tracę 1,50 zł. Jak będziesz już dorosły dzieciaku i będziesz miał swoje mieszkanie, swój samochód, porządną pracę, to będziesz wiedział, że dorosły mężczyzna potrzebuje przejechać sobie autobusem raz na jakiś czas i pojedynczy bilet jest zdecydowanie lepszym pomysłem.
          Nie jestem fanem nowinek elektronicznych, więc mój telefon służy mi jedynie do wykonywania rozmów, Wiele osób tak ma i dlatego powinien być ukłon w stronę takich pasażerów. I nie wylewam żalów, tylko wyrażam opinię, więc mnie nie obrażaj. A teraz Kolego- do książek, już!

          • 1 2

          • Kolejny co czytać nie umie

            Więc Tobie książek już nie polecam.Oczwiście nie zauważyłeś że mowa o dwóch, a nie o jednym karnecie, prawda? Nie. Lepiej przelać gorycz dnia codziennego na internetowe fora, bezpodstawnie oskarżając innych. To, że Twoje dzieciństwo wyglądało tak, a nie inaczej, nie oznacza, że każdy tego samego doświadczył.
            Pozdrawiam i współczuję,

            • 1 0

      • Gdynia tez ma, każdy kierowca je sprzedaje, w tej samej cenie, 3,6 zl

        • 1 1

    • Pisać widzę umiesz, ale czytać już niekoniecznie.

      • 3 1

  • Kolejny idiotyzm gdyńskich władz (19)

    zamiast budować drogi malują buspasy na ulicach gdzie jest ciasno tylko w określonych godzinach. Ciekawe kiedy zajmą się korkami na
    wielkopolskiej.

    • 77 68

    • Kolejny idiotyzm gdyńskich władz (2)

      najpierw pozazdrościli Gdańskowi lotniska i skucha, potem Hamburgowi Infoboxu i skucha teraz będą buspasy bo każda szanująca się metropolia musi mieć buspas. Za 2 mln można wybudować jakąś ulicę a nie tylko namalować pasy. Znowu władze Gdyni wyrzucają nasze pieniądze w błoto.

      • 39 41

      • (1)

        jacuś pakuj kanapki i marsz do szkoły bo sue na pierwsza lekcje spóźnisz

        • 22 18

        • to "realni" :)

          • 6 3

    • Dziś rano - zbombardują je atomówkami z orbity. Strzeżcie się!

      To jedyny sposób,aby je na pewno zlikwdować. ;)

      • 6 2

    • Kolejny idiotyzm gdyńskich władz (1)

      Bo gdynia to prąbane miasto.............

      • 19 25

      • zupełnie jak twoje marne zycie

        • 14 5

    • Dział PR UM Gdynia (1)

      Już w akcji i już minusuje :-)

      • 22 13

      • oj człowieku

        • 6 3

    • (1)

      Drogę pomiędzy "domem starców" a kielecką zróbcie a nie pieniądze na pierdoły wymyślacie!!!!!!

      • 6 10

      • Ona będzie "robiona" po zakończeniu II etapu - lasu.
        Zainteresuj się trochę miastem zamiast stękać.

        • 5 4

    • bez obrazy, ale parafrazując: kolejny idiotyzm podróżujących samochodem (8)

      Poczytaj o Gehlu i o tym jak ta idea się sprawdza i zobaczysz, ze budowanie kolejnych dróg po niedługim czasie kończy się na ponownym tworzeniu się korków. Buspass to przewaga dla komunikacji miejskiej, zeby ludzie zamiast tworzenia korkow w samochodach przesiedli sie na komunikację. Skończyłam studia i nie tylko studia, jestem człowiekiem wykształconym, zarabiającym nie tak mało i nie czuję się upokorzona jazdą trolejbusem, dbam o przepustowość, o swój wlasny ruch, nie musze podwozić swoich szanownych liter pod same drzwi i dobrze, ze że podejscie pro-ludzkie a nie prosamochodowe jest propagowane.

      • 21 12

      • (6)

        Moja droga, wszystko co piszesz jest prawdą. Problem polega na tym, że miasto mimo starań nadal nie jest dobrze skomunikowane, więc nie wszędzie łatwo i przyjemnie da się dojechać komunikacja miejską!
        Jak się ma jeden transport z domu do pracy to super, ale jak masz jeszcze odwieźć dziecko do przedszkola, potem pojechać do pracy na drugi koniec miasta to sie nie opłaca!

        • 12 4

        • (5)

          Pewnie, ze tak. Ja nie uważam, ze każdy ma taką możliwość. Ale wiele osób je ma. I te wiele osób zmniejszyłoby korki znacznie.

          • 7 3

          • Jedna sprawa (4)

            Zważywszy na komfort podróży komunikacją miejską, powszechny syf i smród niej panujących, a nawet koszt podróży, to jednak wybieram własne auto. Druga sprawa, nie każdemu pasuje KM, bo jak to już ktoś napisał, praca a przedszkole/szkoła dzieci, czy nawet codzinne zakupy, wygoda i czas znowu przemawiają na korzyść własnego transportu. Do tego dolicz sobie tego każdego co zrezygnuje z auta na korzyść KM i pomyśl czy jeszcze się dopchasz do trajtka.

            • 7 7

            • Widać, że dawno nie jeździłeś Komunikacją Miejską (3)

              Zdecydowana większość pojazdów jest nowoczesna, czysta, zadbana, cicha. Bilety nie są tak drogie, ale u kierowcy powinny być dostępne pojedynczo a nie w karnetach. Pojazdów jest dużo. Gdyńskie przedsiębiorstwa wciąż skupują nowy tabor, zatem jeszcze go przybywa.

              Tłok jest jedynie w pojazdach kursujących na linii R, bo połączenie z Rumią poza nią jest koszmarne (powinna iść z Grabówka przez chyloński dworzec alternatywna linia do dworca w Rumi). Jednak jest to chyba jedyna wada istniejącego systemu.

              • 1 3

              • Kierowca ma skupić się na kierowaniu i jeździe zgodnie z rozkładem,a nie na wydawaniu reszty.Ludzie,trudno pomyśleć i wcześniej (2)

                Ewentualnie powinny być automaty biletowe w pojazdach,jak np.w Krakowie czy Łodzi.Albo dużo automatów na przystankach (oczywiście opancerzonych i pod monitoringiem)

                • 0 2

              • A niby gdzie, (1)

                skoro kioski polikwidowali, a na biletomaty kasy nie ma? Kierowca może, a nawet musi sprzedawać bilety. I oczywiście podczas postoju!

                • 1 0

              • Absolutnie nie! Ja chcę dojechać autobudsem do celu,a nie czekać

                aż niedowidząca babcia skończy liczyć grosiki,albo japiszon się kłócić z kierowcą o resztę z 100 PLN ("bo tak bankomat wydal")

                • 0 0

      • brak zgody

        Moim zdaniem bus pas na morskiej nie powinien byc bo Gdynia jest tak usytuowana ze ul.morska jest przelotowką i nalezy maksymalnie przyspieszyc i uplynnic ruch a nie jeszcze zabierac pas. Trajtki i tak jezdza punktualnie. Co do kieleckiej sie nie wypowiem. Jeszcze jedno prosze Pani. Mi takze nic sie nie stanie jak trajtem sie przejade ale nie kazdy z nas ma te kilka przystankow do pracy.

        • 3 1

  • Skandal,buspasy są zamachem na moją złotą wolność komunikacyjną. (1)

    Uwielbiam siedzieć godzinami w aucie.

    • 61 25

    • To posiedzisz jeszcze dluzej

      • 12 6

  • buspasy, SPP i drogi rowerowe (9)

    Widać, że Gdynia się powoli jednak cywilizuje :-)

    • 39 45

    • rowery? (8)

      Jak ktoś lubi rowery to niech się wyprowadzi do Azji, do Chin. Tam będzie miał raj.
      Tam będzie miał "cywilizację".

      • 27 25

      • wow (3)

        ale ciemnogród

        • 17 15

        • powiedział co wiedział i zgasł (2)

          • 6 6

          • zgasł (1)

            to może Tobie Twój rupieć 8 letni po niemcu, jak mieszałeś między 1 a 2 biegiem w korku;) Ja jeżdżę skm, a przede wszystkim rowerem i nie mam Twoich śmiesznych problemów i dodatkowo kupa kasy zostaje w kieszeni:)

            • 9 6

            • nie obrażaj mego rupiecia, wcale nie jest po niemcu!;)

              Co Ty możesz wiedzieć, o moich ProOOooblemachhh.

              • 1 1

      • Ciekawe... Berlin, Kopenhaga, Brema, Hamburg... są w Azji (2)

        Tam "biedota" jakoś zakumała co to jest czyste powietrze, zdrowie i zrównoważony rozwój miast "SmartCities" ;) i jest mniej aut na 1000 mieszkańców niż w parametropolii trójmiejskiej...

        • 12 7

        • Błędem jest porównywanie Gdyni XXI wieku z miastami, którym nie kazano się przekształcać w kurort (1)

          Nie można bezkrytycznie naśladować innych, zagranicznych miast. Stosować tę samą miarę do Gdyni i Hamburga z powodu ewidentnych różnic dzielących oba miasta.
          Gdynianie do 1989 roku mieszkali w mieście o znakomicie rozwiniętym przemyśle, bo taka myśl przyświecała ojcom tego grodu.. Przekształcenie go z woli unii w kurort ( przy tym kiepskim nasłonecznieniu) nie uczyniło z niego drugiego Miami, a szare wieżyce nad brzegiem morza, wokół których hula wiatr, pozostaną na wieki smutne, co najwyżej będą przypominać twierdzę, a nie jasno rozświetlone wieżowce południa Florydy.

          Gdynia współczesna to już nawet nie druga Rumia czy Wejherowo. Ot, to takie miasteczko, przez które się przejeżdża. Z pracy do pracy.

          • 10 11

          • Wybacz, ale nie zgodzę się z Tobą.

            Gdynia, dla Twej wiadomości, jest jednym z najbardziej nasłonecznionych miast w Polsce (wikipedia). Rację masz, że przemysł, który był na bardzo wysokim poziomie nieco podupadł. Stało się tak jednak i w wielu innych miastach za sprawą upadku trójmiejskich stoczni państwowych. Szarość zawdzięczamy jednak tej poprzedniej epoce. I także nie jesteśmy odosobnionym ośrodkiem. Mija ona jednak, na nowo ustępując miejsce dobrej renomie miasta pięknego, a jednocześnie uprzemysłowionego (jak na dzisiejsze czasy Port Gdynia rozwija się naprawdę nieźle. Zarząd został Pracodawcą Roku 2013, więc na kryzys nie narzekają. cały czas trwa też jego rozbudowa), przyjaznego zarówno dla turystów jak i mieszkańców (Dwukrotnie - w roku 2010 i 2013 - gdynianie wytypowali swoje miasto jako najszczęśliwsze miejsce do życia w Polsce) i do tego zdrowego - Które miasto w Polsce jest tak zalesione jak Gdynia?

            Teraz pozostaje zadać pytanie: Czy Gdyni czegoś brakuje? Moim zdaniem nie. Obawiam się, że Twoja opinia jest przestarzała i na wyrost pesymistyczna.

            • 5 3

      • Jak ktoś lubi blachosmrody, to niech się wyprowadzi do Detroit.

        W cywilizowanej części Europu centra miast są dla ruchu samochodowego zamknięte lub na dużym obszarze obowiązuje ograniczenie prędkości od powiedzmy 25-30 km/h, a w "azjatyckiej" Holandii trakty rowerowe w średnich miastach są niemal równie gęste jak samochodowe i są zupełnie wydzielone (nie namalowane na szosie lub chodniku, a często nawet do nich nie równoległe, aby nie zmuszać do wdychania spalin).

        Jak chcesz zobaczyć samochodowe odmóżdżenie, to jedź do Azji i niektórych miast Juesej.

        • 9 4

  • Budowane czy malowane? (9)

    Z artykułu kompletnie nie wynika czy bus pasy na Morskiej powstaną kosztem istniejących pasów, czy jakoś obok. A to kluczowe dla większości czytających ten artykuł. Kolejna słaba dziennikarska wrzuta , zastanawiam sie nawet czy nie prowokacja, aby nabić opinii portalowi trojmiasto.pl :-(

    • 70 5

    • (7)

      Tam nie ma miejsca na kolejne pasy.

      • 14 3

      • dlatego będzie jeden z prawego pasa (4)

        • 7 0

        • to 2mln złotyc za trochę farby? (2)

          na napis bus ? :(

          • 14 6

          • Za 2mln!!!??? (1)

            Za 2 mln to kilka budynków w stanie surowym można postawić, a co dopiero wylać ledwie 350m drogi.... Oj drogo drogo...

            • 1 4

            • Chyba kilka obór.

              • 3 1

        • w myśl idei: jedź, pij i popuszczaj pasa.

          • 0 0

      • Poszerzenie

        No ale w artykule jest zdanie, że "...inwestycja obejmie.... poszerzenie i wymianę nawierzchni..." To jak w końcu

        • 2 0

      • JEST!!!

        Z drugiej strony, tzn. z drugiej strony jezdni. Trzeba przesunąć całą jezdnię w stronę do osi drogi. Można na upartego zrobić nawet dwa pasy. Drugi byłby dla skręcających na obwodnicę.

        • 0 0

    • nie budowane, a budYNIowane.

      • 0 4

  • urzędnicy i ich wizje... (2)

    już widzę, jak mieszkańcy Wiczlina i Chwarzna przerzucają się do autobusów, bo będzie kawałek buspasa na kieleckiej.. a co dalej? nie wszyscy z tych dzielnic zjeżdżając w dół pracują w centrum...
    bus na Morskiej... hmm w którym miejscu? jak dla mnie to jedyne miejsce, gdzie można by wcisnąć taki pas to za estakadą w kierunku Rumunii do skrzyżowania z ul. Chylońską..

    • 56 12

    • tylko ze teraz jest tam parking

      • 0 0

    • Rumianin

      W Rumuni to ty mieszkasz wieśniaku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane