• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: stąd pługi ruszają na ulice

Patryk Szczerba
13 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zobacz, jak od środka wygląda nowa baza utrzymania dróg w Gdyni

Ok. 150 ton soli oraz blisko 4 tys. przejechanych kilometrów - to bilans pierwszych dni stycznia, kiedy swoje możliwości mógł pokazać nowy sprzęt zakupiony przez Gdynię do utrzymania dróg zimą, która w ostatnich dniach zadomowiła się w Trójmieście. Byliśmy z kamerą, by pokazać bazę przy ul. StarochwaszczyńskiejMapka, gdzie stacjonują pojazdy i magazynowana jest sól.



Czy miałe(a)ś podczas tegorocznej zimy problemy z jazdą po ulicach po opadach śniegu?

Tegoroczna zima zaczęła w ostatnich dniach generować problemy na drogach. W zeszłym tygodniu, wieczorem z 5 na 6 stycznia, aura pokazała swoje groźne oblicze. Pokrywa śnieżna i oblodzona jezdnia spowodowały utrudnienia na wielu drogach w dzielnicach Górnego Tarasu, a największe na obwodnicy.

Przez ok. 2,5 godziny w Gdyni na odcinku pomiędzy Chylonią a Chwarznem całkowicie nieprzejezdna była obwodnica. Sporo kierowców adresowało swoje pretensje do służb miejskich, tymczasem warto pamiętać, że za odśnieżanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Skutki śnieżycy na filmach czytelników



W Gdyni połowa floty w użyciu



Na drogach miejskich też jednak trwa regularna walka ze skutkami niewielkich, ale uciążliwych opadów śniegu. Do tego dochodzi ujemna temperatura, która w najbliższych dniach może spowodować spore zamieszanie na drogach.

W Gdyni w pierwszym tygodniu stycznia wyjeżdżała średnio około połowa floty skompletowanej w ostatnich miesiącach.


Przypomnijmy, że miasto od tego roku postanowiło zrezygnować z usług firm zewnętrznych oczyszczających główne ciągi komunikacyjne. Ma to przynieść oszczędności ok. 10 mln zł w ciągu dwóch, trzech lat. W kwietniu podpisano umowę za 24 mln zł na zakup pojazdów do utrzymania dróg. Do ludzi i sprzętu dołączyła na razie jedna baza przy ul. Starochwaszczyńskiej, skąd całość operacji utrzymania dróg zimą jest koordynowana.

Pełna automatyka w pojazdach



W tym tygodniu pojawiliśmy się w centrum koordynowania z kamerą. Stacjonuje tam obecnie 16 pojazdów. To trzy- oraz dwuosiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w system umożliwiający regulację gęstości i szerokości sypania soli. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii, za zabudowę odpowiada firma Dobrowolski. Ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton.

Składają się m.in. z: pługu, skrzyni ładunkowej, przenośnika taśmowego, rozrzutnika, napędu oraz sterowania. Sterowanie pracą posypywarkosolarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.

Sól przywożoną do Gdyni z Elbląga i ważoną na wadze załadowują teleskopowe ładowarki francuskiej marki Manitou. To fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Mogą podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Tryb ich pracy daje możliwość załadowania soli drogowej, soli do wytwarzania solanki, chlorków wapnia lub magnezu. Latem mają być wykorzystywane do załadunku odpadów budowlano-komunalnych.

Według relacji urzędników w pierwszych dniach stycznia wykorzystywano mniej niż połowę dostępnego taboru.

- Do 8 stycznia do działań związanych z Akcją Zima zużyliśmy 139 ton soli, a nasze pługoposypywarki przejechały łącznie 3376 km. Optymalizujemy nasze działania i dopasowujemy liczbę wykorzystywanych pojazdów w zależności od warunków pogodowych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Prace na dwie zmiany, kierowcy na 1/8 etatu poszukiwani



Co istotne, sprzęt jest używany tylko na głównych ciągach komunikacyjnych. Na drogi dzielnicowe pojazdy ze Starochwaszczyńskiej nie przyjadą, bo za ich utrzymanie odpowiadają firmy zakontraktowane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ramach osobnych umów.

Pracownicy w bazie pracują dwuzmianowo. Liczba pracowników na zmianie zależna jest od potrzeb związanych z przewidywanymi warunkami pogodowymi. Jak mówią urzędnicy, trzon kadry stanowią pracownicy zatrudnieni na stałe, czyli kierownicy baz, majstrowie, dyspozytorzy, konserwatorzy oraz kierowcy-operatorzy sprzętu.

W ostatnich dniach pojawiły się głosy mieszkańców, także w opiniach pod artykułami, że brakuje chętnych do pracy w bazie przy Starochwaszczyńskiej, w związku z tym nie może być ona w pełni wykorzystywana.

- Aktualnie mamy pełny skład osobowy - od kadry zarządzającej po doświadczonych pracowników technicznych i zawodowych kierowców. Poszukujemy jedynie dodatkowych kierowców, którzy mogliby pracować na 1/8 etatu. Wymagamy doświadczenia związanego z obsługą pługoposypywarek - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (138) 5 zablokowanych

  • A co ta ekipa robi latem w ramach oszczędności? (1)

    • 16 0

    • może jakiś dyrektor miejskiej jednostki powiększy swoje oszczędności w banku?

      • 7 0

  • jakże wiele mówiący i świadczący o autorze podtytuł "pełna automatyka"

    no no widać ktoś liznął temat konkretnie

    • 9 0

  • Dlaczego sól? (2)

    Chlorek magnezu jest bezpieczniejszy, gdzie piasek?

    • 6 2

    • Ale jest o wiele droższy....
      Piasek? to nie góry, że spadnie śnieg i leży. Poza tym spora część "kierowców" nie potrafiłaby po tym jeździć w swoich szrotach na letnich oponach - poczytaj komentarze w raporcie jak spadnie trochę śniegu.

      • 1 0

    • Chlorek magnezu to tez sól

      Trzeba bylo na chemii uważać .

      • 0 0

  • wieczorem z 5go na 6stego korki na obwiodnicy tworzyli sami kierowcy . (1)

    prawym pasem cały rzad wystraszonych 40km /h lewym jechałem tylko ja i za mna bus GLS i nikt wiecej , mozna bylo spokojnie jechac 80km/h. Na zjazdach korki robione przez kogo?? kierowców ktorzy opon nie zmieniaja bo sniegu nie ma , zapominaja ze opony zimowe zaklada sie jak temperatura spada ponizej +8 stopni a potem blokuja zjazdy z lekka górka gdzie auta na zimówkach nawet tego nie zauwazaja . Powinno sie jak w innych krajach Europy wprowadzic obowiazek zmiany opon od 1go listopada do 31 marca . a tak mamy 30 % na zimowych 20% na wielosezonowych ( ktore nie radza sobie w sniegu) i 50% na letnich bo zimy u nas nie ma i nie bedzie ...

    • 5 3

    • Mądry wpis, ale jak widać w raporcie roszczeniowe i niezbyt mądre społeczeństwo winne zrzuca zawsze na drogowców, redakcji nie przeszkadza opluwanie publiczne tej grupy zawodowej.

      • 1 0

  • W innych panstwach np w Norwegii dróg nie odsnieza sie tak długo jak pada snieg. (3)

    sprzet wyjezdza dopiero po ustaniu opadów .

    • 12 0

    • Ale tam poziom społeczeństwa a i stan samochodów do jazdy zimą jest trochę inny...
      Wyobrażasz sobie co by było u nas? Trochę śniegu i korki przez łby na letnich czy tam tiry i leci publiczne lżenie drogowców - bo to ich wina, że droga nie jest jak w lato.

      • 1 1

    • nieprawda. byłem i widziałem, że jeżdżą i sypią solą a drogi główne czarne. Nikt nie czeka aż bozia przestanie sypać śniegiem. Chodzi oczywiście o południe i zachodnie wybrzeża Norwegii a nie koło podbiegunowe.

      • 1 0

    • W Norwegii mają wszyscy opony z kolcami, które u nas są zabronione.

      W Norwegii auta mają opony z kolcami, które u nas są zabronione. To zupełnie inna sytuacja, inne opony to i inna jazda.

      • 0 0

  • A wczoraj (3)

    A wczoraj przy tej wspaniałej siedzibie o 22 szklanka że ciężko było ze skrzyżowania ruszyć :)

    • 13 1

    • (1)

      Uroki zimy...możesz zostać w domu

      • 1 3

      • Nie urok zimy tylko mają w d.... Wszystkich, chodniki kpina, ulice kpina, ścieżki rowerowe kpina ! Jakoś kiedyś były zimy od listopada do końca marca, nawalał śnieg, były mrozy i dało się normalnie przemieszczać po mieście ! A teraz ? Tydzien temu napadało a dalej nie ruszone nic. Jesteś takim cwaniakiem ? Tak sie składa że od zawsze mam meldunek w Gdyni, od nastu lat pracuję legalnie i płacę podatki wiec skoro wracam z pracy to mam prawo wymagać od miasta żeby główna droga była bezpieczna i zadbana. A jeżeli chodzi o Chwaszczyńską to miasto juz od wielu lat kładzie lache na tą drogę ! Dziury, ciemno i w dodatku ślisko ! Nawet drogowców nie pilnują żeby w odpowiedni sposób oznakowali prace obecnie prowadzone w tym rejonie ! Tyle w temacie Lamusie

        • 3 1

    • A skąd

      Jaśnie pan ruszał? Z Chwaszczyńskiej czy Starochwaszczyńskiej a może Rdestowej? To wszystko zmienia bo ZDIZ nie odpowiada za wszystko i wszędzie

      • 0 0

  • marnotractwo

    miasto naprawdę nie miało na co wydać około 100 milionów złotych? Lotnisko 2

    • 10 1

  • Xxx (2)

    Miasto bardzo dobrze zrobiło tworząc własną bazę ,a nie nabijanie kasy korporacja i prywatnym firma

    • 2 17

    • (1)

      Wpis pewnie z UM.
      Chętnie bym zobaczył prawdziwe koszty tego biznesy po zimie.
      Ps. Co oni będą robić latem?

      • 3 0

      • Specjalnie wybudowali bazę od zera a teraz kolejne przetargi na sprzątanie , dostawy itp

        • 2 0

  • Mało

    Widać trójmiasto jak pisał jeden czytelnik spada na psy i nie mają tematu! Kogo obchodzi skąd wyjeżdżają plugi litości!

    • 5 3

  • Muj Opel mi rdzewieje przez to wasze sypanie solą (1)

    przestańcie tyle sypać!

    • 5 1

    • Sypanie solą.

      Po jakiego grzyba sypiecie solą uliczki wąskie na Pogórzu Dolnym.
      Pojazd jedzie bardzo szybko i piasek z solą w całości ląduje w ogrodach,na wjazdach na posesję.
      Ulica jest czysta.
      szkoda roślin w ogrodach i ogrodzenia.
      Marnotrawstwo pieniędzy i niszczenie środowiska.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane