- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 2 Dwóch 29-latków z narkotykami (47 opinii)
- 3 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (161 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (232 opinie)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (308 opinii)
Gdynia: stąd pługi ruszają na ulice
Zobacz, jak od środka wygląda nowa baza utrzymania dróg w Gdyni
Ok. 150 ton soli oraz blisko 4 tys. przejechanych kilometrów - to bilans pierwszych dni stycznia, kiedy swoje możliwości mógł pokazać nowy sprzęt zakupiony przez Gdynię do utrzymania dróg zimą, która w ostatnich dniach zadomowiła się w Trójmieście. Byliśmy z kamerą, by pokazać bazę przy ul. Starochwaszczyńskiej, gdzie stacjonują pojazdy i magazynowana jest sól.
Przez ok. 2,5 godziny w Gdyni na odcinku pomiędzy Chylonią a Chwarznem całkowicie nieprzejezdna była obwodnica. Sporo kierowców adresowało swoje pretensje do służb miejskich, tymczasem warto pamiętać, że za odśnieżanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Skutki śnieżycy na filmach czytelników
W Gdyni połowa floty w użyciu
Na drogach miejskich też jednak trwa regularna walka ze skutkami niewielkich, ale uciążliwych opadów śniegu. Do tego dochodzi ujemna temperatura, która w najbliższych dniach może spowodować spore zamieszanie na drogach.
W Gdyni w pierwszym tygodniu stycznia wyjeżdżała średnio około połowa floty skompletowanej w ostatnich miesiącach.
Przypomnijmy, że miasto od tego roku postanowiło zrezygnować z usług firm zewnętrznych oczyszczających główne ciągi komunikacyjne. Ma to przynieść oszczędności ok. 10 mln zł w ciągu dwóch, trzech lat. W kwietniu podpisano umowę za 24 mln zł na zakup pojazdów do utrzymania dróg. Do ludzi i sprzętu dołączyła na razie jedna baza przy ul. Starochwaszczyńskiej, skąd całość operacji utrzymania dróg zimą jest koordynowana.
Pełna automatyka w pojazdach
W tym tygodniu pojawiliśmy się w centrum koordynowania z kamerą. Stacjonuje tam obecnie 16 pojazdów. To trzy- oraz dwuosiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w system umożliwiający regulację gęstości i szerokości sypania soli. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii, za zabudowę odpowiada firma Dobrowolski. Ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton.
Składają się m.in. z: pługu, skrzyni ładunkowej, przenośnika taśmowego, rozrzutnika, napędu oraz sterowania. Sterowanie pracą posypywarkosolarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.
Sól przywożoną do Gdyni z Elbląga i ważoną na wadze załadowują teleskopowe ładowarki francuskiej marki Manitou. To fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Mogą podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Tryb ich pracy daje możliwość załadowania soli drogowej, soli do wytwarzania solanki, chlorków wapnia lub magnezu. Latem mają być wykorzystywane do załadunku odpadów budowlano-komunalnych.
Według relacji urzędników w pierwszych dniach stycznia wykorzystywano mniej niż połowę dostępnego taboru.
- Do 8 stycznia do działań związanych z Akcją Zima zużyliśmy 139 ton soli, a nasze pługoposypywarki przejechały łącznie 3376 km. Optymalizujemy nasze działania i dopasowujemy liczbę wykorzystywanych pojazdów w zależności od warunków pogodowych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Prace na dwie zmiany, kierowcy na 1/8 etatu poszukiwani
Co istotne, sprzęt jest używany tylko na głównych ciągach komunikacyjnych. Na drogi dzielnicowe pojazdy ze Starochwaszczyńskiej nie przyjadą, bo za ich utrzymanie odpowiadają firmy zakontraktowane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ramach osobnych umów.
Pracownicy w bazie pracują dwuzmianowo. Liczba pracowników na zmianie zależna jest od potrzeb związanych z przewidywanymi warunkami pogodowymi. Jak mówią urzędnicy, trzon kadry stanowią pracownicy zatrudnieni na stałe, czyli kierownicy baz, majstrowie, dyspozytorzy, konserwatorzy oraz kierowcy-operatorzy sprzętu.
W ostatnich dniach pojawiły się głosy mieszkańców, także w opiniach pod artykułami, że brakuje chętnych do pracy w bazie przy Starochwaszczyńskiej, w związku z tym nie może być ona w pełni wykorzystywana.
- Aktualnie mamy pełny skład osobowy - od kadry zarządzającej po doświadczonych pracowników technicznych i zawodowych kierowców. Poszukujemy jedynie dodatkowych kierowców, którzy mogliby pracować na 1/8 etatu. Wymagamy doświadczenia związanego z obsługą pługoposypywarek - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca
Opinie (138) 5 zablokowanych
-
2021-01-13 08:40
A co ta ekipa robi latem w ramach oszczędności? (1)
- 16 0
-
2021-01-13 10:37
może jakiś dyrektor miejskiej jednostki powiększy swoje oszczędności w banku?
- 7 0
-
2021-01-13 08:41
jakże wiele mówiący i świadczący o autorze podtytuł "pełna automatyka"
no no widać ktoś liznął temat konkretnie
- 9 0
-
2021-01-13 09:01
Dlaczego sól? (2)
Chlorek magnezu jest bezpieczniejszy, gdzie piasek?
- 6 2
-
2021-01-13 09:28
Ale jest o wiele droższy....
Piasek? to nie góry, że spadnie śnieg i leży. Poza tym spora część "kierowców" nie potrafiłaby po tym jeździć w swoich szrotach na letnich oponach - poczytaj komentarze w raporcie jak spadnie trochę śniegu.- 1 0
-
2021-01-13 21:42
Chlorek magnezu to tez sól
Trzeba bylo na chemii uważać .
- 0 0
-
2021-01-13 09:06
wieczorem z 5go na 6stego korki na obwiodnicy tworzyli sami kierowcy . (1)
prawym pasem cały rzad wystraszonych 40km /h lewym jechałem tylko ja i za mna bus GLS i nikt wiecej , mozna bylo spokojnie jechac 80km/h. Na zjazdach korki robione przez kogo?? kierowców ktorzy opon nie zmieniaja bo sniegu nie ma , zapominaja ze opony zimowe zaklada sie jak temperatura spada ponizej +8 stopni a potem blokuja zjazdy z lekka górka gdzie auta na zimówkach nawet tego nie zauwazaja . Powinno sie jak w innych krajach Europy wprowadzic obowiazek zmiany opon od 1go listopada do 31 marca . a tak mamy 30 % na zimowych 20% na wielosezonowych ( ktore nie radza sobie w sniegu) i 50% na letnich bo zimy u nas nie ma i nie bedzie ...
- 5 3
-
2021-01-13 09:29
Mądry wpis, ale jak widać w raporcie roszczeniowe i niezbyt mądre społeczeństwo winne zrzuca zawsze na drogowców, redakcji nie przeszkadza opluwanie publiczne tej grupy zawodowej.
- 1 0
-
2021-01-13 09:12
W innych panstwach np w Norwegii dróg nie odsnieza sie tak długo jak pada snieg. (3)
sprzet wyjezdza dopiero po ustaniu opadów .
- 12 0
-
2021-01-13 09:31
Ale tam poziom społeczeństwa a i stan samochodów do jazdy zimą jest trochę inny...
Wyobrażasz sobie co by było u nas? Trochę śniegu i korki przez łby na letnich czy tam tiry i leci publiczne lżenie drogowców - bo to ich wina, że droga nie jest jak w lato.- 1 1
-
2021-01-13 12:51
nieprawda. byłem i widziałem, że jeżdżą i sypią solą a drogi główne czarne. Nikt nie czeka aż bozia przestanie sypać śniegiem. Chodzi oczywiście o południe i zachodnie wybrzeża Norwegii a nie koło podbiegunowe.
- 1 0
-
2021-01-31 13:42
W Norwegii mają wszyscy opony z kolcami, które u nas są zabronione.
W Norwegii auta mają opony z kolcami, które u nas są zabronione. To zupełnie inna sytuacja, inne opony to i inna jazda.
- 0 0
-
2021-01-13 09:26
A wczoraj (3)
A wczoraj przy tej wspaniałej siedzibie o 22 szklanka że ciężko było ze skrzyżowania ruszyć :)
- 13 1
-
2021-01-13 09:32
(1)
Uroki zimy...możesz zostać w domu
- 1 3
-
2021-01-13 17:20
Nie urok zimy tylko mają w d.... Wszystkich, chodniki kpina, ulice kpina, ścieżki rowerowe kpina ! Jakoś kiedyś były zimy od listopada do końca marca, nawalał śnieg, były mrozy i dało się normalnie przemieszczać po mieście ! A teraz ? Tydzien temu napadało a dalej nie ruszone nic. Jesteś takim cwaniakiem ? Tak sie składa że od zawsze mam meldunek w Gdyni, od nastu lat pracuję legalnie i płacę podatki wiec skoro wracam z pracy to mam prawo wymagać od miasta żeby główna droga była bezpieczna i zadbana. A jeżeli chodzi o Chwaszczyńską to miasto juz od wielu lat kładzie lache na tą drogę ! Dziury, ciemno i w dodatku ślisko ! Nawet drogowców nie pilnują żeby w odpowiedni sposób oznakowali prace obecnie prowadzone w tym rejonie ! Tyle w temacie Lamusie
- 3 1
-
2021-01-31 10:11
A skąd
Jaśnie pan ruszał? Z Chwaszczyńskiej czy Starochwaszczyńskiej a może Rdestowej? To wszystko zmienia bo ZDIZ nie odpowiada za wszystko i wszędzie
- 0 0
-
2021-01-13 09:38
marnotractwo
miasto naprawdę nie miało na co wydać około 100 milionów złotych? Lotnisko 2
- 10 1
-
2021-01-13 09:45
Xxx (2)
Miasto bardzo dobrze zrobiło tworząc własną bazę ,a nie nabijanie kasy korporacja i prywatnym firma
- 2 17
-
2021-01-13 09:47
(1)
Wpis pewnie z UM.
Chętnie bym zobaczył prawdziwe koszty tego biznesy po zimie.
Ps. Co oni będą robić latem?- 3 0
-
2021-01-13 11:19
Specjalnie wybudowali bazę od zera a teraz kolejne przetargi na sprzątanie , dostawy itp
- 2 0
-
2021-01-13 09:49
Mało
Widać trójmiasto jak pisał jeden czytelnik spada na psy i nie mają tematu! Kogo obchodzi skąd wyjeżdżają plugi litości!
- 5 3
-
2021-01-13 10:23
Muj Opel mi rdzewieje przez to wasze sypanie solą (1)
przestańcie tyle sypać!
- 5 1
-
2021-01-13 12:32
Sypanie solą.
Po jakiego grzyba sypiecie solą uliczki wąskie na Pogórzu Dolnym.
Pojazd jedzie bardzo szybko i piasek z solą w całości ląduje w ogrodach,na wjazdach na posesję.
Ulica jest czysta.
szkoda roślin w ogrodach i ogrodzenia.
Marnotrawstwo pieniędzy i niszczenie środowiska.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.