- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (174 opinie)
- 2 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (70 opinii)
- 3 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (167 opinii)
- 4 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (111 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (110 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (242 opinie)
Gdynia: stąd pługi ruszają na ulice
Zobacz, jak od środka wygląda nowa baza utrzymania dróg w Gdyni
Ok. 150 ton soli oraz blisko 4 tys. przejechanych kilometrów - to bilans pierwszych dni stycznia, kiedy swoje możliwości mógł pokazać nowy sprzęt zakupiony przez Gdynię do utrzymania dróg zimą, która w ostatnich dniach zadomowiła się w Trójmieście. Byliśmy z kamerą, by pokazać bazę przy ul. Starochwaszczyńskiej, gdzie stacjonują pojazdy i magazynowana jest sól.
Przez ok. 2,5 godziny w Gdyni na odcinku pomiędzy Chylonią a Chwarznem całkowicie nieprzejezdna była obwodnica. Sporo kierowców adresowało swoje pretensje do służb miejskich, tymczasem warto pamiętać, że za odśnieżanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Skutki śnieżycy na filmach czytelników
W Gdyni połowa floty w użyciu
Na drogach miejskich też jednak trwa regularna walka ze skutkami niewielkich, ale uciążliwych opadów śniegu. Do tego dochodzi ujemna temperatura, która w najbliższych dniach może spowodować spore zamieszanie na drogach.
W Gdyni w pierwszym tygodniu stycznia wyjeżdżała średnio około połowa floty skompletowanej w ostatnich miesiącach.
Przypomnijmy, że miasto od tego roku postanowiło zrezygnować z usług firm zewnętrznych oczyszczających główne ciągi komunikacyjne. Ma to przynieść oszczędności ok. 10 mln zł w ciągu dwóch, trzech lat. W kwietniu podpisano umowę za 24 mln zł na zakup pojazdów do utrzymania dróg. Do ludzi i sprzętu dołączyła na razie jedna baza przy ul. Starochwaszczyńskiej, skąd całość operacji utrzymania dróg zimą jest koordynowana.
Pełna automatyka w pojazdach
W tym tygodniu pojawiliśmy się w centrum koordynowania z kamerą. Stacjonuje tam obecnie 16 pojazdów. To trzy- oraz dwuosiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w system umożliwiający regulację gęstości i szerokości sypania soli. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii, za zabudowę odpowiada firma Dobrowolski. Ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton.
Składają się m.in. z: pługu, skrzyni ładunkowej, przenośnika taśmowego, rozrzutnika, napędu oraz sterowania. Sterowanie pracą posypywarkosolarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.
Sól przywożoną do Gdyni z Elbląga i ważoną na wadze załadowują teleskopowe ładowarki francuskiej marki Manitou. To fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Mogą podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Tryb ich pracy daje możliwość załadowania soli drogowej, soli do wytwarzania solanki, chlorków wapnia lub magnezu. Latem mają być wykorzystywane do załadunku odpadów budowlano-komunalnych.
Według relacji urzędników w pierwszych dniach stycznia wykorzystywano mniej niż połowę dostępnego taboru.
- Do 8 stycznia do działań związanych z Akcją Zima zużyliśmy 139 ton soli, a nasze pługoposypywarki przejechały łącznie 3376 km. Optymalizujemy nasze działania i dopasowujemy liczbę wykorzystywanych pojazdów w zależności od warunków pogodowych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Prace na dwie zmiany, kierowcy na 1/8 etatu poszukiwani
Co istotne, sprzęt jest używany tylko na głównych ciągach komunikacyjnych. Na drogi dzielnicowe pojazdy ze Starochwaszczyńskiej nie przyjadą, bo za ich utrzymanie odpowiadają firmy zakontraktowane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ramach osobnych umów.
Pracownicy w bazie pracują dwuzmianowo. Liczba pracowników na zmianie zależna jest od potrzeb związanych z przewidywanymi warunkami pogodowymi. Jak mówią urzędnicy, trzon kadry stanowią pracownicy zatrudnieni na stałe, czyli kierownicy baz, majstrowie, dyspozytorzy, konserwatorzy oraz kierowcy-operatorzy sprzętu.
W ostatnich dniach pojawiły się głosy mieszkańców, także w opiniach pod artykułami, że brakuje chętnych do pracy w bazie przy Starochwaszczyńskiej, w związku z tym nie może być ona w pełni wykorzystywana.
- Aktualnie mamy pełny skład osobowy - od kadry zarządzającej po doświadczonych pracowników technicznych i zawodowych kierowców. Poszukujemy jedynie dodatkowych kierowców, którzy mogliby pracować na 1/8 etatu. Wymagamy doświadczenia związanego z obsługą pługoposypywarek - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca
Opinie (138) 5 zablokowanych
-
2021-01-13 10:47
co ten sprzęt (2)
będzie robił poza zimą?
- 5 2
-
2021-01-13 12:03
to samo co zimą robią kombajny zbożowe
albo to samo co latem robią ratraki
- 2 0
-
2021-01-13 13:20
JAGNA
stał i rdzewiał. Istne marnotrastwo miejsKiej kasy. Prywatne firmy liczą kazdy grosz i tego typu zabudowy były by wymienne. Podwozie można by wykożystać do innych celów i sprzet wtedy zarabia okrągły rok. A tutaj tylko patrę tygodni w roku. Typowe dla gdyńskich włodazy. Nie pierwszy raz nieprzemyślana decyzja. no cóż widać "coś" musiało ich do tej decyzji przekonać - czytaj "kasa w kopercie"
- 3 0
-
2021-01-13 10:56
co to znaczy na 1/8 etatu? czyli chcą żeby ktoś po nocach jeździł za 1/8 pensji krajowej? (2)
nie róbcie żartów z ludzi, PIH powinien tam zrobić kontrolę
- 18 0
-
2021-01-13 11:01
(1)
A skąd wiesz od jakiej pełnej wypłaty zrobią tę 1/8.
Może od 20k netto?)- 1 4
-
2021-01-13 11:20
2.5 k zł na rękę za pełen etat.
Moja zołza w Biedronce ma o 700 zł więcej hahah
- 8 0
-
2021-01-13 11:09
O będzie czym wywieźć...
Wojtka i Marka ze świtą po wyborach:)
- 9 0
-
2021-01-13 11:15
Odśnieżanie na Fikakowie (1)
Jak w latach ubiegłych odśnieżał Sanipor, to wszystkie uliczki na Fikakowie były w porządku. Jak Miasto zaczęło działać to małe, boczne uliczki są zawalone śniegiem i lodem. A przecież trzeba nimi dojechać do tych większych.
- 10 2
-
2021-01-13 18:18
Boczne uliczki na Fikakowie bez zmian odśnieża TA sama firma od kilku lat
- 1 1
-
2021-01-13 11:16
Rowerami cargo nie da się odśnieżać ?
- 11 1
-
2021-01-13 11:27
Sól w tempie ekspresowym niszczy nawierzchnie.
Na zachodzie nie używają juz soli. W Polsce dalej jak za komuny a później zdziwienie że nowa droga po kilku latach zaczyna się sypać.
- 4 2
-
2021-01-13 11:46
Nooo
Ale to niech wyjeżdżają rzeczywiście. Dzisiaj o 4 nad ranem płyta redłowska biała i śliska. Chyba, że na 7 do pracy przychodzą.
- 7 0
-
2021-01-13 12:07
Dość tego syfu - nie sypcie na ulice i chodniki błota tj pseudo piachu z wapnem i pseudo soli z wapnem - to wszystko robi (2)
- 0 1
-
2021-01-13 12:09
liczciepieniądze bo wszystko wam gnije w tym syfie - uczcie się od Niemców lub patrz sklepy niemieckie LIDL (1)
- 1 0
-
2021-01-15 08:06
Sypcie produktami z Lidla
- 1 0
-
2021-01-13 14:46
stąd pługi ruszają na ulice?
moim zdaniem powinny ruszać spod rezydencji Łucyka
- 9 0
-
2021-01-13 15:20
Gdynia
Tylko zapomnieli kierowców zatrudnić
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.