• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: stąd pługi ruszają na ulice

Patryk Szczerba
13 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zobacz, jak od środka wygląda nowa baza utrzymania dróg w Gdyni

Ok. 150 ton soli oraz blisko 4 tys. przejechanych kilometrów - to bilans pierwszych dni stycznia, kiedy swoje możliwości mógł pokazać nowy sprzęt zakupiony przez Gdynię do utrzymania dróg zimą, która w ostatnich dniach zadomowiła się w Trójmieście. Byliśmy z kamerą, by pokazać bazę przy ul. StarochwaszczyńskiejMapka, gdzie stacjonują pojazdy i magazynowana jest sól.



Czy miałe(a)ś podczas tegorocznej zimy problemy z jazdą po ulicach po opadach śniegu?

Tegoroczna zima zaczęła w ostatnich dniach generować problemy na drogach. W zeszłym tygodniu, wieczorem z 5 na 6 stycznia, aura pokazała swoje groźne oblicze. Pokrywa śnieżna i oblodzona jezdnia spowodowały utrudnienia na wielu drogach w dzielnicach Górnego Tarasu, a największe na obwodnicy.

Przez ok. 2,5 godziny w Gdyni na odcinku pomiędzy Chylonią a Chwarznem całkowicie nieprzejezdna była obwodnica. Sporo kierowców adresowało swoje pretensje do służb miejskich, tymczasem warto pamiętać, że za odśnieżanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Skutki śnieżycy na filmach czytelników



W Gdyni połowa floty w użyciu



Na drogach miejskich też jednak trwa regularna walka ze skutkami niewielkich, ale uciążliwych opadów śniegu. Do tego dochodzi ujemna temperatura, która w najbliższych dniach może spowodować spore zamieszanie na drogach.

W Gdyni w pierwszym tygodniu stycznia wyjeżdżała średnio około połowa floty skompletowanej w ostatnich miesiącach.


Przypomnijmy, że miasto od tego roku postanowiło zrezygnować z usług firm zewnętrznych oczyszczających główne ciągi komunikacyjne. Ma to przynieść oszczędności ok. 10 mln zł w ciągu dwóch, trzech lat. W kwietniu podpisano umowę za 24 mln zł na zakup pojazdów do utrzymania dróg. Do ludzi i sprzętu dołączyła na razie jedna baza przy ul. Starochwaszczyńskiej, skąd całość operacji utrzymania dróg zimą jest koordynowana.

Pełna automatyka w pojazdach



W tym tygodniu pojawiliśmy się w centrum koordynowania z kamerą. Stacjonuje tam obecnie 16 pojazdów. To trzy- oraz dwuosiowe pługo-posypywarko-solarki, wyposażone w system umożliwiający regulację gęstości i szerokości sypania soli. Pojazdy skonstruowano na podwoziach Scanii, za zabudowę odpowiada firma Dobrowolski. Ich dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 26 ton.

Składają się m.in. z: pługu, skrzyni ładunkowej, przenośnika taśmowego, rozrzutnika, napędu oraz sterowania. Sterowanie pracą posypywarkosolarki odbywa się wyłącznie z kabiny kierowcy. Za pomocą analogowego pulpitu następuje załączanie i wyłączanie urządzenia, załączanie obrotów roboczych silnika, regulacja gęstości i szerokości sypania.

Sól przywożoną do Gdyni z Elbląga i ważoną na wadze załadowują teleskopowe ładowarki francuskiej marki Manitou. To fabrycznie nowe pojazdy o mocy silnika 85 kW. Ich sterowanie odbywa się za pomocą joysticka. Mogą podnieść ciężar o masie 3,3 ton. Tryb ich pracy daje możliwość załadowania soli drogowej, soli do wytwarzania solanki, chlorków wapnia lub magnezu. Latem mają być wykorzystywane do załadunku odpadów budowlano-komunalnych.

Według relacji urzędników w pierwszych dniach stycznia wykorzystywano mniej niż połowę dostępnego taboru.

- Do 8 stycznia do działań związanych z Akcją Zima zużyliśmy 139 ton soli, a nasze pługoposypywarki przejechały łącznie 3376 km. Optymalizujemy nasze działania i dopasowujemy liczbę wykorzystywanych pojazdów w zależności od warunków pogodowych - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Prace na dwie zmiany, kierowcy na 1/8 etatu poszukiwani



Co istotne, sprzęt jest używany tylko na głównych ciągach komunikacyjnych. Na drogi dzielnicowe pojazdy ze Starochwaszczyńskiej nie przyjadą, bo za ich utrzymanie odpowiadają firmy zakontraktowane przez Zarząd Dróg i Zieleni w ramach osobnych umów.

Pracownicy w bazie pracują dwuzmianowo. Liczba pracowników na zmianie zależna jest od potrzeb związanych z przewidywanymi warunkami pogodowymi. Jak mówią urzędnicy, trzon kadry stanowią pracownicy zatrudnieni na stałe, czyli kierownicy baz, majstrowie, dyspozytorzy, konserwatorzy oraz kierowcy-operatorzy sprzętu.

W ostatnich dniach pojawiły się głosy mieszkańców, także w opiniach pod artykułami, że brakuje chętnych do pracy w bazie przy Starochwaszczyńskiej, w związku z tym nie może być ona w pełni wykorzystywana.

- Aktualnie mamy pełny skład osobowy - od kadry zarządzającej po doświadczonych pracowników technicznych i zawodowych kierowców. Poszukujemy jedynie dodatkowych kierowców, którzy mogliby pracować na 1/8 etatu. Wymagamy doświadczenia związanego z obsługą pługoposypywarek - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (138) 5 zablokowanych

  • co ten sprzęt (2)

    będzie robił poza zimą?

    • 5 2

    • to samo co zimą robią kombajny zbożowe

      albo to samo co latem robią ratraki

      • 2 0

    • JAGNA

      stał i rdzewiał. Istne marnotrastwo miejsKiej kasy. Prywatne firmy liczą kazdy grosz i tego typu zabudowy były by wymienne. Podwozie można by wykożystać do innych celów i sprzet wtedy zarabia okrągły rok. A tutaj tylko patrę tygodni w roku. Typowe dla gdyńskich włodazy. Nie pierwszy raz nieprzemyślana decyzja. no cóż widać "coś" musiało ich do tej decyzji przekonać - czytaj "kasa w kopercie"

      • 3 0

  • co to znaczy na 1/8 etatu? czyli chcą żeby ktoś po nocach jeździł za 1/8 pensji krajowej? (2)

    nie róbcie żartów z ludzi, PIH powinien tam zrobić kontrolę

    • 18 0

    • (1)

      A skąd wiesz od jakiej pełnej wypłaty zrobią tę 1/8.
      Może od 20k netto?)

      • 1 4

      • 2.5 k zł na rękę za pełen etat.

        Moja zołza w Biedronce ma o 700 zł więcej hahah

        • 8 0

  • O będzie czym wywieźć...

    Wojtka i Marka ze świtą po wyborach:)

    • 9 0

  • Odśnieżanie na Fikakowie (1)

    Jak w latach ubiegłych odśnieżał Sanipor, to wszystkie uliczki na Fikakowie były w porządku. Jak Miasto zaczęło działać to małe, boczne uliczki są zawalone śniegiem i lodem. A przecież trzeba nimi dojechać do tych większych.

    • 10 2

    • Boczne uliczki na Fikakowie bez zmian odśnieża TA sama firma od kilku lat

      • 1 1

  • Rowerami cargo nie da się odśnieżać ?

    • 11 1

  • Sól w tempie ekspresowym niszczy nawierzchnie.

    Na zachodzie nie używają juz soli. W Polsce dalej jak za komuny a później zdziwienie że nowa droga po kilku latach zaczyna się sypać.

    • 4 2

  • Nooo

    Ale to niech wyjeżdżają rzeczywiście. Dzisiaj o 4 nad ranem płyta redłowska biała i śliska. Chyba, że na 7 do pracy przychodzą.

    • 7 0

  • Dość tego syfu - nie sypcie na ulice i chodniki błota tj pseudo piachu z wapnem i pseudo soli z wapnem - to wszystko robi (2)

    • 0 1

    • liczciepieniądze bo wszystko wam gnije w tym syfie - uczcie się od Niemców lub patrz sklepy niemieckie LIDL (1)

      • 1 0

      • Sypcie produktami z Lidla

        • 1 0

  • stąd pługi ruszają na ulice?

    moim zdaniem powinny ruszać spod rezydencji Łucyka

    • 9 0

  • Gdynia

    Tylko zapomnieli kierowców zatrudnić

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane