Fakty i opinie

stat

Gdynia szuka dostawcy sześciu "elektryków"

Od października trolejbus z akumulatorami spotkać można na linii do Ergo Areny. W przyszłym roku podobne rozwiązanie zostanie zastosowane na "autobusowej" linii 170.
Od października trolejbus z akumulatorami spotkać można na linii do Ergo Areny. W przyszłym roku podobne rozwiązanie zostanie zastosowane na "autobusowej" linii 170. fot. ZKM Gdynia

Gdynia szuka dostawcy sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych. Będą one ładowane z sieci trolejbusowej, więc równie dobrze można je nazwać trolejbusami z akumulatorami. Pojazdy będą skierowane m.in. do obsługi linii 170.



Czy w dobie autobusów elektrycznych potrzebna jest rozbudowa sieci trakcyjnej trolejbusowej?

tak, sieć trakcyjna powinna obejmować jak najwięcej ulic

49%

tak, ale tylko na odcinkach pod górę, które mocno obciążają akumulator

23%

nie, należy odstąpić od planów rozbudowy sieci, ale zachować istniejącą infrastrukturę

18%

nie, trzeba dążyć do jej całkowitej likwidacji

10%
O zamiarze zakupu przez Gdynię sześciu nowych "elektryków" pisaliśmy w czerwcu br. Teraz plany te krystalizują się poprzez rozpisanie przetargu na ich dostawę.

"Autobusy elektryczne, ładowane w ruchu i na postoju - trolejbusy", bo tak je zdefiniowano w dokumentacji przetargowej gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej, będą musiały być wyposażone w akumulatory, zdolne m.in. do obsługi zmodyfikowanej trasy linii 170.

Nowa trasa linii 170



Planuje się, że jej dotychczasowa trasa z Pogórza zobacz na mapie Gdyni do Placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni zostanie wydłużona do Węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni przez ul. Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. Zakupione pojazdy na nowym odcinku oraz wcześniejszym na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni będą poruszały się podłączone do trolejbusowej sieci trakcyjnej. Pozostały odcinek będą pokonywały tylko z wykorzystaniem baterii.

Akumulatorowe trolejbusy będą pojazdami komunikacji miejskiej o standardowej długości, czyli ok. 12 metrów, w pełni niskopodłogowymi oraz przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych.

We wnętrzu przewidziano montaż klimatyzacji, monitoringu, systemu informacji pasażerskiej oraz czterech portów USB do ładowania urządzeń mobilnych (np. telefonów komórkowych).

Zgodnie z wymogami przetargu, jednorazowo muszą pomieścić co najmniej 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących.

Nowe pojazdy w przyszłym roku



O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria: ceny (60 proc.), parametrów technicznych (18 proc.), terminu gwarancji (8 proc.), bezpieczeństwa (8 proc.) oraz dostępu do siedzisk bezpośrednio z poziomu podłogi (6 proc.).

Nowe pojazdy na ulicach Gdyni powinny pojawić się w IV kwartale przyszłego roku.

Aktualne rozkłady jazdy ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk oraz pociągów SKM i dalekobieżnych sprawdzisz na stronie komunikacja.trojmiasto.pl oraz w naszej aplikacji na telefon.



Czytaj też: Prowadzi trolejbus w przebraniu Elvisa

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (64)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.