• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka wykonawcy Węzła Karwiny

Patryk Szczerba
28 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM. Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM.

Parking "park & ride" przy stacji PKM Karwiny, buspasy na ul. Wielkopolskiej, nowa pętla autobusowa oraz przebudowa ulic Sopockiej i Strzelców to najważniejsze elementy Węzła Karwiny obejmującego splot ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i StrzelcówMapka. Gdynia czeka na oferty od wykonawców, którzy zaprojektują i wybudują węzeł. Warta 100 mln zł inwestycja ma być ukończona w czerwcu 2023 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy Węzeł Karwiny spełni swoją rolę?

Węzeł Karwiny ma ułatwić dojazd do przystanku autobusowego i powstałej w 2017 roku stacji PKM Karwiny, która cieszy się umiarkowaną popularnością ze względu na brak towarzyszącej infrastruktury. Kierowcy - przynajmniej w teorii - po tym jak powstanie Węzeł Karwiny mają zostawiać bowiem samochody, by przesiadać się na komunikację publiczną. Dzięki drogom rowerowym i nowym chodnikom zysk będzie też po stronie rowerzystów i pieszych. Z kolei pasażerowie komunikacji mają przemieszczać się szybciej dzięki buspasom na ul. Wielkopolskiej.

Inwestycja w połowie finansowana z UE



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkującym współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

- Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotych i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
27 lipca ruszył przetarg w formule "zaprojektuj i wybuduj", który wyłoni wykonawcę prac w pierwszej fazie realizacji inwestycji. Jego rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec września.

Kryteria w przetargu:

  1. cena - 60 proc.
  2. doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.
  3. termin wykonania - 10 proc.
  4. okres udzielonej gwarancji i rękojmi - 10 proc.


Parking, pętla i buspasy



Oprócz dokumentacji projektowej i prac budowlanych, firma będzie pełniła także nadzór autorski nad inwestycją.

Wybrany wykonawca wybuduje m.in.

  • nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej obok stacji PKM na 120 samochodów oraz 50 rowerów.
  • strefy "kiss & ride" do krótkiego postoju,
  • nową pętlę autobusową na końcu ul. Strzelców,
  • 2,7 kilometra nowych buspasów na ul. Wielkopolskiej,
  • nowe drogi rowerowe, m.in. na odcinku ul. Strzelców i fragmencie ul. Sopockiej,
  • nowy przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Wielkopolska/Nowodworcowa.


Całość uzupełni rozbudowa ul. Korzennej oraz przebudowa skrzyżowań ul. Wielkopolskiej z ulicami: Myśliwską, Gryfa Pomorskiego, Źródło Marii i Starodworcową. Będzie nowa zieleń, chodniki i oświetlenie, zaś PEWiK przebuduje sieć wodociągową i przeprowadzi renowację kanalizacji sanitarnej.

Przebudowa do czerwca 2023 roku



- To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu "park & ride" dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przebudowa ma się zakończyć w czerwcu 2023 roku.

Zadowolenia z rozpoczęcia inwestycji nie ukrywają społecznicy z Miasta Wspólnego, podkreślając, że zyskają na niej także mieszkańcy ościennych osiedli, którzy nie korzystają z PKM, ale przy okazji nie kryją też obaw, co do jej zakresu.

- Należy podkreślić, że inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców dojeżdżających do przystanku PKM Karwiny, ale także dzielnic do niego przylegających. Od lat wzdłuż ul. Wielkopolskiej po południowej stronie mamy problem z rowerzystami na chodnikach i przejściach dla pieszych. To spowodowane jest odcięciem osiedli od drogi rowerowej, która znajduje się po północnej stronie ulicy, zaś liczne punkty docelowe, a także ważne szlaki rowerowe - w ul. Spokojnej i ul. Sopockiej - po południowej. W tej chwili standardem jest budowanie dróg rowerowych po obu stronach głównych arterii. Taka inwestycja realizowana jest w tej chwili np. wzdłuż ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Mam nadzieję, że władze Gdyni - które w kampanii wyborczej obiecywały powstanie intuicyjnej i bezpiecznej sieci dróg rowerowych - będą pamiętać o swoich zobowiązaniach - opowiada Kajetan Lewandowski.

Opinie (152) 9 zablokowanych

  • Byle kogos lepszego niz do trasy kaszubskiej (2)

    Budowa juz stoi ktorys msc i jedyne co ja widze, ze zrobione to troche piasku wyyspane, jeden wiadukt i na tym wiadukcie troche asfaltu... To ja dziekuje za taka budowe, tak poza tym codziennie spedzam okolo 1h wiecej przez takie durne remonty. Po co to komu?! Ja chce tylko do Chwaszcyzna dojechac!
    Do tego prosze zapomniec o buspasach i innych dziwologach, ja to mam nerwy i zawsze mnie gotuje gdy widze tych w autobusie, z jakiej racji oni maja taki przywilej? Ja place wieksze podatki na drogi niz oni placa nie kupujac paliwa...

    • 6 42

    • Kiedyś też się tak trollowało, teraz już brakuje czasu, leci plusik.

      • 8 1

    • ja, ja, ja i tylko ja

      są też inni ludzie nie wiem czy ich w ogóle zauważasz poza sobą

      • 4 0

  • (1)

    A mostek na Nałkowskiej jak się zapadł tak do teraz straszy .

    • 33 6

    • Prawda

      Juz 4 lata minely.

      • 0 0

  • (1)

    błąd, należy udrożnić dojazd do węzła od strony obwodnicy

    • 13 1

    • Udrożnić? Znaczy przesunąć korki, bo jaśnie państwo z Kaszub musi mieć autostradę do miasta?

      • 0 0

  • Znając włodarzy

    Gdyni i ich kompetencje to będą szukać bezskutecznie wykonawcę przez wiele lat, chyba że MTM będzie chciała to robić. Przed wyborami pokażą wizualizację i ludziom naobiecują kolejne złote gruszki na wierzbie.

    • 20 4

  • Jakim malym co za kit (2)

    Codziennie z tej stacji śmigam i kursów za mało ostatnio o kurs z samorządem 2 miesiące utarczki 15 21 w końcu jeździ......kursy co godz chociaż i bedzue si bo do co pół godz to nierealne

    • 6 6

    • (1)

      a po polskiemu??

      • 6 0

      • Czego nie zrozumiał

        Panie mgr

        • 0 0

  • Czy to nie miało być gotowe na poprzednie wybory samorządowe?

    Aaaa, już rozumiem. Za duże poparcie jeszcze było, to można było o 4 lata przesunąć inwestycję na 2023 by przeciąć wstęgę we wrześniu.

    • 19 1

  • Do czerwca 2023 bo UE pozwala wydawać środki tylko do tego czasu. Gdyby pozwalała do marca 2040 to węzeł powstałby do tego (1)

    • 11 3

    • Jak będą robić w takim tempie jak skrzyżowanie Czołgistów/Legionów to nie wróżę powodzenia.

      Tam ruch wahadłowy już ponad pół roku obowiązuje. A to 300 metrów ulicy.
      BTW Na stronach UM Gdynia ciągle termin na koniec czerwca wisi.

      • 0 0

  • wojtki marki dajcie już sobie spokój

    • 12 0

  • Opinia wyróżniona

    Węzeł przesiadkowy z parkingiem na 120 samochodów to chyba kpiny. (5)

    Rozsądne minimum to 500. I sprawna komunikacja do tego. Inaczej ludzie nie będą korzystać bo jak dojdzie do tego bilet miesięczny i brak pewności pozostawienia samochodu to i tak większość wybierze dojazd własnym samochodem na miejsce.

    • 97 12

    • Ta i 90 procent będzie tam parkować i nie będzie korzystało z PKM, brawo.
      No chyba, że jest to weryfikowane, wtedy ok

      • 4 4

    • (1)

      Mnie jest bardzo podobający się parking w Grodzisku Mazowieckim, czterykondygnacje (320 miejsc), dwie ładowarki CCS/Chademo/Typ2 (w sobotę nie działały). Gdyby takie u nas...
      koordynaty 52.112698, 20.623778

      • 1 1

      • Nie porównuj Gdyni do Grodziska - tutaj :

        odbudowa Nałkowskiej jest bardziej skomplikowana niż wielomilionowa inwestycja.

        • 1 0

    • ale właśnie mają nie korzystać, tylko jeździć do centrum i płacić za postój.

      • 3 1

    • Ja bym od razu zaproponował 5 tys.! We Wrzeszczu zrównano z ziemią całą dawną wioskę indianska pod parking, który stoi pusty.

      • 1 0

  • Korki

    Dwie wielkie inwestycje drogowe na Karwinach w tym samym czasie - no chyba kogoś głowa boli

    • 13 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane