• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka wykonawcy Węzła Karwiny

Patryk Szczerba
28 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM. Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM.

Parking "park & ride" przy stacji PKM Karwiny, buspasy na ul. Wielkopolskiej, nowa pętla autobusowa oraz przebudowa ulic Sopockiej i Strzelców to najważniejsze elementy Węzła Karwiny obejmującego splot ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i StrzelcówMapka. Gdynia czeka na oferty od wykonawców, którzy zaprojektują i wybudują węzeł. Warta 100 mln zł inwestycja ma być ukończona w czerwcu 2023 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy Węzeł Karwiny spełni swoją rolę?

Węzeł Karwiny ma ułatwić dojazd do przystanku autobusowego i powstałej w 2017 roku stacji PKM Karwiny, która cieszy się umiarkowaną popularnością ze względu na brak towarzyszącej infrastruktury. Kierowcy - przynajmniej w teorii - po tym jak powstanie Węzeł Karwiny mają zostawiać bowiem samochody, by przesiadać się na komunikację publiczną. Dzięki drogom rowerowym i nowym chodnikom zysk będzie też po stronie rowerzystów i pieszych. Z kolei pasażerowie komunikacji mają przemieszczać się szybciej dzięki buspasom na ul. Wielkopolskiej.

Inwestycja w połowie finansowana z UE



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkującym współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

- Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotych i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
27 lipca ruszył przetarg w formule "zaprojektuj i wybuduj", który wyłoni wykonawcę prac w pierwszej fazie realizacji inwestycji. Jego rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec września.

Kryteria w przetargu:

  1. cena - 60 proc.
  2. doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.
  3. termin wykonania - 10 proc.
  4. okres udzielonej gwarancji i rękojmi - 10 proc.


Parking, pętla i buspasy



Oprócz dokumentacji projektowej i prac budowlanych, firma będzie pełniła także nadzór autorski nad inwestycją.

Wybrany wykonawca wybuduje m.in.

  • nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej obok stacji PKM na 120 samochodów oraz 50 rowerów.
  • strefy "kiss & ride" do krótkiego postoju,
  • nową pętlę autobusową na końcu ul. Strzelców,
  • 2,7 kilometra nowych buspasów na ul. Wielkopolskiej,
  • nowe drogi rowerowe, m.in. na odcinku ul. Strzelców i fragmencie ul. Sopockiej,
  • nowy przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Wielkopolska/Nowodworcowa.


Całość uzupełni rozbudowa ul. Korzennej oraz przebudowa skrzyżowań ul. Wielkopolskiej z ulicami: Myśliwską, Gryfa Pomorskiego, Źródło Marii i Starodworcową. Będzie nowa zieleń, chodniki i oświetlenie, zaś PEWiK przebuduje sieć wodociągową i przeprowadzi renowację kanalizacji sanitarnej.

Przebudowa do czerwca 2023 roku



- To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu "park & ride" dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przebudowa ma się zakończyć w czerwcu 2023 roku.

Zadowolenia z rozpoczęcia inwestycji nie ukrywają społecznicy z Miasta Wspólnego, podkreślając, że zyskają na niej także mieszkańcy ościennych osiedli, którzy nie korzystają z PKM, ale przy okazji nie kryją też obaw, co do jej zakresu.

- Należy podkreślić, że inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców dojeżdżających do przystanku PKM Karwiny, ale także dzielnic do niego przylegających. Od lat wzdłuż ul. Wielkopolskiej po południowej stronie mamy problem z rowerzystami na chodnikach i przejściach dla pieszych. To spowodowane jest odcięciem osiedli od drogi rowerowej, która znajduje się po północnej stronie ulicy, zaś liczne punkty docelowe, a także ważne szlaki rowerowe - w ul. Spokojnej i ul. Sopockiej - po południowej. W tej chwili standardem jest budowanie dróg rowerowych po obu stronach głównych arterii. Taka inwestycja realizowana jest w tej chwili np. wzdłuż ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Mam nadzieję, że władze Gdyni - które w kampanii wyborczej obiecywały powstanie intuicyjnej i bezpiecznej sieci dróg rowerowych - będą pamiętać o swoich zobowiązaniach - opowiada Kajetan Lewandowski.

Opinie (152) 9 zablokowanych

  • Pociągi

    Przydałoby się więcej pociągów niż tylko kilka razy na dobę do Kościerzyny.

    • 10 1

  • Gdynianka (2)

    Spełni swoją role tylko w przypadku dużego bezpłatnego parkingu dla samochodów.

    • 0 6

    • (1)

      Nooo i większość bedzie parkowała, aby zaparkować, nie korzystając z PKM, np. Ci z okolicznych osiedli

      • 0 0

      • to się wprowadzi system jak w wawie

        parking na kartę miejską

        • 1 0

  • Buspasy na Karwinach (2)

    Buspasy mają usprawnić i przyspieszyć komunikację miejską? jeśli są w odpowiednich miejscach. Spójrzcie na Witomino ul. 1 MPS. Bus pas spowalnia nie tylko osobówki, które mają jeden pas jadąc w trzech kierunkach, ale i autobusy, które nie mogą zjechać z Buspasa i skręcić w Chwarznieńską, bo blokują je spowolnione osobówki. Myśleć, myśleć wielbiciele buspasów!

    • 8 6

    • za dużo osobówek - proste

      • 3 1

    • 1 MPS

      Jest ulicą osiedlową a nie jedną z głównych wylotówek z miasta jaką jest Wielkopolska... na niej akurat są potrzebne buspasy.

      • 0 0

  • Czemu zaprojektuj i wybuduj, skoro dokumentacja jest od 2 lat? (2)

    Ktoś, może redakcja, jest w stanie wytłumaczyć, czemu projekt powstaje po raz drugi. W artykule z kwietnia 2018 jest napisane "Dokumentacja, przygotowana przez firmę Transprojekt Gdański, jest już gotowa."

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Wiemy-jak-bedzie-wygladal-Wezel-Karwiny-n123031.html#tri"

    • 18 0

    • Bo wtedy można przytulić kasę za już gotowy projekt. (1)

      Zgadnij kto wygra?
      Zgadnij ile będzie opóżnienia?
      Zgadnij z czyjej winy: a/pogoda, b/pęknięta rura c/trudne warunki geologiczne

      • 0 0

      • z winy rudego "króla" unii

        • 0 0

  • tak to widzę (2)

    Sierpień 2020r. - Miasto unieważnia przetarg. Oferty zbyt drogie.
    Listopad 2020r. - Miasto wyłania wykonawcę. Do budowy trzeba dopłacić.
    Czerwiec 2023r. - Prezydent tłumaczy opóźnienie w oddaniu węzła Karwiny koronawirusem.
    Wrzesień 2023r. - Miasto szuka nowego wykonawcy.
    luty 2024r. - Wkrótce pozwolenie na użytkowanie węzła Karwiny.
    marzec 2024r. - PKM jeździ tak rzadko, że system przesiadkowy się nie sprawdził. Parking kiss&ride został zajęty przez mieszkańców okolicznych osiedli. Kierowcy skarżą się na płynność ruchu przez buspasy. Rowerzyści krytykują wąskie i niebezpieczne ścieżki. Piesi omijają węzeł szerokim łukiem.

    • 25 2

    • A wykonawca ten co zawsze ;)

      Wiec termin oddania jakies 2 lata pozniej

      • 3 0

    • dzięki kaczce w 2024 roku szczura już nie będzie

      • 0 0

  • Czy tylko ja widzę na planie hasło "przebudowa na parking"? Pokrywa się to miejsce z istniejącym i widocznym na wcześniejszym zdjęciu parkingiem... Czyli dokładnie tak jak z budową Central Parku w miejscu parku :P:P:P
    Mają rozmach...

    • 7 0

  • Nie ma ważniejszych spraw? Np estakada?

    • 5 1

  • Buss pas (1)

    Brak podstawowej informacji. Czy bus pasy będą do budowane czy tak jak na Witomino zabrany zostanie jeden pas istniejacy?

    • 8 1

    • Zadajesz pytanie retoryczne - oczywiście że buspas będzie budowany białą farbą.

      • 3 0

  • "Dzięki drogom rowerowym i nowym chodnikom zysk będzie też po stronie rowerzystów i pieszych."
    - czytaj - pieszym odbierze się kolejne hektary chodnika, by zmusić rowerzystów do nadkładania drogi i stania przed przejazdami z nielegalnymi przyciskami żebraka - by kierowcy mogli "szybko ale bezpiecznie"...

    • 5 3

  • Parking...

    120 samochodów to tyle co nic. Zastanawiam się tez po co aż tyle miejsc na rowery. Prawie nigdy nikt ich nie zostawia w takich miejscach, bo albo zniszczą albo ukradną. A i rowerem szybciej do centrum niż pkm raz na godzinę...

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane