• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka wykonawcy Węzła Karwiny

Patryk Szczerba
28 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM. Węzeł Karwiny ma przede wszystkim pomóc w dotarciu do wybudowanej kilka lat temu stacji PKM.

Parking "park & ride" przy stacji PKM Karwiny, buspasy na ul. Wielkopolskiej, nowa pętla autobusowa oraz przebudowa ulic Sopockiej i Strzelców to najważniejsze elementy Węzła Karwiny obejmującego splot ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i StrzelcówMapka. Gdynia czeka na oferty od wykonawców, którzy zaprojektują i wybudują węzeł. Warta 100 mln zł inwestycja ma być ukończona w czerwcu 2023 roku.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy Węzeł Karwiny spełni swoją rolę?

Węzeł Karwiny ma ułatwić dojazd do przystanku autobusowego i powstałej w 2017 roku stacji PKM Karwiny, która cieszy się umiarkowaną popularnością ze względu na brak towarzyszącej infrastruktury. Kierowcy - przynajmniej w teorii - po tym jak powstanie Węzeł Karwiny mają zostawiać bowiem samochody, by przesiadać się na komunikację publiczną. Dzięki drogom rowerowym i nowym chodnikom zysk będzie też po stronie rowerzystów i pieszych. Z kolei pasażerowie komunikacji mają przemieszczać się szybciej dzięki buspasom na ul. Wielkopolskiej.

Inwestycja w połowie finansowana z UE



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkującym współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

- Węzeł Karwiny to bardzo wyczekiwana inwestycja infrastrukturalna w naszym mieście. To projekt o wartości 100 milionów złotych i warto podkreślić, że udało nam się uzyskać na ten cel dofinansowanie ze środków europejskich w wysokości 54 milionów złotych - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
27 lipca ruszył przetarg w formule "zaprojektuj i wybuduj", który wyłoni wykonawcę prac w pierwszej fazie realizacji inwestycji. Jego rozstrzygnięcie zaplanowano na koniec września.

Kryteria w przetargu:

  1. cena - 60 proc.
  2. doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.
  3. termin wykonania - 10 proc.
  4. okres udzielonej gwarancji i rękojmi - 10 proc.


Parking, pętla i buspasy



Oprócz dokumentacji projektowej i prac budowlanych, firma będzie pełniła także nadzór autorski nad inwestycją.

Wybrany wykonawca wybuduje m.in.

  • nowy parking przesiadkowy przy ul. Korzennej obok stacji PKM na 120 samochodów oraz 50 rowerów.
  • strefy "kiss & ride" do krótkiego postoju,
  • nową pętlę autobusową na końcu ul. Strzelców,
  • 2,7 kilometra nowych buspasów na ul. Wielkopolskiej,
  • nowe drogi rowerowe, m.in. na odcinku ul. Strzelców i fragmencie ul. Sopockiej,
  • nowy przejazd rowerowy przez skrzyżowanie Wielkopolska/Nowodworcowa.


Całość uzupełni rozbudowa ul. Korzennej oraz przebudowa skrzyżowań ul. Wielkopolskiej z ulicami: Myśliwską, Gryfa Pomorskiego, Źródło Marii i Starodworcową. Będzie nowa zieleń, chodniki i oświetlenie, zaś PEWiK przebuduje sieć wodociągową i przeprowadzi renowację kanalizacji sanitarnej.

Przebudowa do czerwca 2023 roku



- To miejsce scali przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, parking typu "park & ride" dla samochodów osobowych i rowerzystów, a także przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Wszystkie ciągi komunikacyjne będą też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przebudowa ma się zakończyć w czerwcu 2023 roku.

Zadowolenia z rozpoczęcia inwestycji nie ukrywają społecznicy z Miasta Wspólnego, podkreślając, że zyskają na niej także mieszkańcy ościennych osiedli, którzy nie korzystają z PKM, ale przy okazji nie kryją też obaw, co do jej zakresu.

- Należy podkreślić, że inwestycja ta jest ważna nie tylko dla mieszkańców dojeżdżających do przystanku PKM Karwiny, ale także dzielnic do niego przylegających. Od lat wzdłuż ul. Wielkopolskiej po południowej stronie mamy problem z rowerzystami na chodnikach i przejściach dla pieszych. To spowodowane jest odcięciem osiedli od drogi rowerowej, która znajduje się po północnej stronie ulicy, zaś liczne punkty docelowe, a także ważne szlaki rowerowe - w ul. Spokojnej i ul. Sopockiej - po południowej. W tej chwili standardem jest budowanie dróg rowerowych po obu stronach głównych arterii. Taka inwestycja realizowana jest w tej chwili np. wzdłuż ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Mam nadzieję, że władze Gdyni - które w kampanii wyborczej obiecywały powstanie intuicyjnej i bezpiecznej sieci dróg rowerowych - będą pamiętać o swoich zobowiązaniach - opowiada Kajetan Lewandowski.

Opinie (152) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (9)

    Oby kochani wybrali wykonawcę jak najbadziey rzetelnego a nie najtańszego....mam znajomego na Fikakowie,wiecznie narzeka na korki....a ja mu na to...po co kupowałeś tam 35 metrowy loft za 12 tysi za metr?10 lat w plecy w dojazdach(ja komfortowo w SKMce przesypiam podróż,względnie czytam ksiażkę)....a wystarczyło kupić daczę w Luzinie,w tej samej cenie 100 metrów plus kurnik.Ale wiadomo,każdy wybiera co mu pasuje.

    • 44 31

    • (3)

      Niestety mogę na 90% powiedzieć że głównym kryterium będzie cena.

      • 3 2

      • Cena jedna sprawa ale oczywiście beda to robić 3 lata i się rozłoży na 3 roczne budżety ;)

        • 2 1

      • warto czytać przed komentarzem (1)

        A gdy się przeczyta artykuł to można na 100% powiedzieć, że kryteria przetargu przewidują 20% oceny ofert za doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji.

        • 4 0

        • Wybór oferty

          Nagle każdy wykonawca będzie miał bardzo doświadczony zespół zgłoszony tylko do przetargu, bo na budowie się nie pojawi, zaproponuje maksymalną możliwą gwarancję i rękojmię, bo szkoda przegrać z takiego powodu( kto inny będzie się tym martwił i to już po zakończeniu projektu), oraz będzie miał spore doświadczenie (jak nie swoje to konsorcjanta). I takim trafem wszystko się sprowadzi jednak do tej CENY...

          • 6 0

    • Daczy nikt nie zazdrości ale kurnik to coś

      • 13 0

    • 12 tyś za metr na Fikakowie? (1)

      widać ile warte są te twoje komentarze

      • 8 4

      • Taaa I loft na 35 metrach ;)

        • 3 3

    • Może masz jeszcze kolegę co zapłacił 15 tysi za metr w Obłużu? (1)

      i 14 tysi za metr w Rumii?

      • 6 1

      • Rumia to przez jedno i kochany)

        • 1 2

  • (7)

    Teren Osiedla Azymut nie należy już do firmy Inpro. Zostało przeniesione prawo własności na właścicieli (nabywców)

    • 21 1

    • właśnie, kiedy się wprowadzacie? (5)

      nadal nie widać świateł w oknach

      • 6 1

      • (4)

        połowa z nas już mieszka :)

        • 5 4

        • W pierwszej linii od Wielkopolskiej ktoś już mieszka? (1)

          nie widać żadnych świateł w nocy

          • 4 0

          • Tak w tych budynkach jeszcze mało osób mieszka, ale w dalszych już więcej.

            • 2 0

        • Witamy mieszkańca apartamentów Azymut ,cisza spokój świeże powietrze zieleń ,kurcze Wy powinniście tam w maseczkach i stoperach cały rok chodzić

          • 3 5

        • Pozdrowienia od sąsiadów z drugiej strony Wielkopolskiej :)

          • 5 1

    • Co kierowało kimś że kupić mieszkanie w tak zasyfionym miejscu hałas smród wielkopolska i dźwięk limuzyn jadących co sekundę po płytach ul strzelców ,ehh nawet na środku wysypiska by ludzie kupili mieszkanie ,nic tylko budowac

      • 4 5

  • W końcu!

    • 10 1

  • (1)

    Ja z somsiadem to ogarniemy.

    • 11 4

    • weź też szwagra

      • 6 0

  • Uwierze jak zobacze (2)

    To juz miało być gotowe. Wszystko w Gdyni wiecznie odkładanie

    • 43 8

    • to jest kolej gdanska (1)

      • 0 3

      • Węzeł drogowy też gdański....

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Na Karwiny w godzinach szczytu najszybciej rowerem Wielkopolską pomimo, że cały czas pod górę :)
    Przepustowość Wielkopolskiej niezmienna od 30 lat, tylko mieszkanców i samochodów regularnie przybywa aż po Chwaszczyno i Wiczlino.

    • 103 3

    • (4)

      A najlepsze że mieszkańcy ciągle głosują na to samo...tzn to się tak podoba?

      • 21 3

      • Grunt żeby nikt z pisu broń Boże nie wygrał. (1)

        Kto by się przejmował jakością swojego życia i tym, że w skali roku marnuje się dobre kilkaset godzin w korkach.

        • 14 10

        • Ta, przyjdzie Horala i ci tam zrobi via maris. Pstryknieciem palcow zlikwiduje korki w calym miescie budujac wszedzie bezkolizyjne skrzyzowania, a kazda arteria bedzie miala po 5 pasow z czego dwa dla autobusow + droge rowerowa.

          • 19 5

      • (1)

        Bo mieszkancy trojmiasta maja jakby IQ wieksze od tych z podkarpacia i wiedza, ze jak PiS wygra w miescie to na pewno lepiej nie bedzie, a byc moze gorzej.

        • 11 10

        • Gorzej już być nie może.

          • 2 2

    • Chwaszczyno to nie Gdynia. (1)

      • 3 0

      • Wyprowadzili się na wieś i do miasta mają pretensje

        Zarabiajcie tam na wsi i nie trujcie d***y

        • 1 0

  • "zaprojektuj i wybuduj" (2)

    Czyli MTM po raz kolejny zrobi sygnalizacje świetlne co 50-100 metrów, wymóg zmiany dwóch pasów na odcinku 70 metrów, buspasy odcinkowe po 200 metrów.

    • 32 5

    • Nie zapomnij o ścieżce rowerowej (1)

      Przechodzącej na każdym odcinku na przeciwna stronę ulicy. Plus obowiązkowe przysiadaki.

      • 6 0

      • Ścieżka skończy się nagle - na środku chodnika.

        • 0 0

  • skrzyżowanie jednopoziomowe (4)

    Za takie pieniądze mogło by powstać skrzyżowanie 2 poziomów z ulicą Sopocką. A tak to nic się nie zmieni. Szkoda pieniędzy. Inwestycja bez przyszłości. Co na to władze Sopotu? Przecież też do tej inwestycji się dokładają?

    • 34 6

    • Po pierwsze za sto baniek nie wybudujesz tam węzła na 4 kierunki. Po drugie po co?

      • 2 7

    • Wladze Sopotu

      Nie dokladaja do niczego. Jak chce Gdynia albo Gdansk, to niech sobie robią za swoje.

      • 0 0

    • a skąd pomysł, że Sopot sie dokłada ? (1)

      • 0 0

      • to jasne...

        ...bo ulica nazywa się "Sopocka" :-)

        • 0 0

  • (4)

    PKM na Karwinach cieszy się umiarkowanym zainteresowaniem ponieważ kolejka jedzie tędy co godzinę.

    • 92 1

    • A czasem co dwie godziny. Budują kolej metropolitalną o takcie jak osobowy na Zamość, a potem się dziwią, że pies z kulawą noga nie korzysta.

      • 30 1

    • Za rzadko jeździ, to fakt

      • 6 0

    • To jest właśnie bezmyślne podejście do sprawy polskich urzedasow. Wybudowali kolej za grube miliony a teraz skąpią na sensowną ofertę przewozową. Na miejscu UE bym cofnął dofinansowanie za sprzeniewierzenie środków.

      • 3 0

    • Po to jest ta przebudowa

      Właśnie po to jest ta przebudowa, żeby można zarobić elektryfikacje linii i puścić tam składy elektryczne, które pomieszczą więcej ludzi. Wtedy będzie można zwiększyć częstotliwość.

      • 0 0

  • A estakada nadal stoi (3)

    • 32 1

    • Podziekuj (2)

      Mieszkańcom Kosakowa z osiedli Morskich i tych innych. Mieszkałam na Obłużu 20 lat i doskonale widać co się stało po otwarciu tych osiedli. Mieszkancy Pogórza też nie są zadowoleni, bo stali się dzielnicą tranzytową dla wszystkich, których nie byli stać na mieszkanie w granicach administracyjnych Gdyni. Spójrz na rejestracje stojące w korku. Tak samo jest na Hutniczej. 85% to mieszkańcy Małego 3miasta. Płacisz mniej ale 3 h dziennie to dojazd.

      • 6 0

      • Dlatego jak najszybciej musi powstać kolej do Oksywia i do Kosakowa (1)

        Do stacji na Obłużu Górnym można byłoby spokojnie dojeżdżać nawet rowerem.

        • 9 0

        • Dokladnie... tylko to raczej marzenia..

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane