• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty dla ulicy Starowiejskiej

Patryk Szczerba
6 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach. W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach.

Gdynia po serii konsultacji proponuje trzy warianty zmian na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni i chodników, drugi stworzenie strefy współdzielonej, natomiast trzeci daje przewagę pieszym, nie wykluczając dojazdu mieszkańcom i dostawcom. Na kolejne opinie gdynian urzędnicy czekają do końca czerwca.



Przypomnijmy, że w ramach pierwszego etapu konsultacji dotyczących zmian na Starowiejskiej, odbyły się 3 warsztaty. W założeniu mieli w nich uczestniczyć mieszkańcy okolicy i innych części Gdyni oraz lokalni przedsiębiorcy, by wypracować kierunek zmian. Wzięło w nich udział 26 osób.

Równolegle swoje pomysły mogli zgłaszać wszyscy mieszkańcy. Ostatecznie wpłynęły 822 ankiety. To wszystko wraz z wytycznymi uzyskanymi z wydziałów Urzędu Miasta Gdyni i m.in. Zarządu Dróg i Zieleni oraz Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwoliło na stworzenie trzech wariantywnych propozycji zmian na ul. Starowiejskiej, opracowanych przez zespół pod przewodnictwem architektów, doktorów: Moniki ArczyńskiejŁukasza Pancewicza.

Zmiany na ul. Starowiejskiej: trzy propozycje



Pierwsza propozycja zakłada zachowanie dotychczasowego układu przestrzennego ulicy i zasad organizacji ruchu, w tym możliwości przejazdu samochodem. Uporządkowany zostałby sposób parkowania, dopuszczający równoległy postój ok. 130 aut, które nadal mogłyby jeździć po Starowiejskiej nie szybciej niż 30 km/h. Takie samo ograniczenie obowiązuje obecnie.

To najprostszy wariant, bo wśród planowanych inwestycji jest jedynie remont nawierzchni, chodników, uporządkowanie zieleni, postawienie ławek i latarni, czyli elementy, które zostaną wykonane bez względu na wybraną opcję. Ma też honorować "historyczny styl" ulicy.

W drugiej opcji projektanci proponują współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców. Piesi zyskaliby przestrzeń, ale przejazd byłby swobodny. Tyle, że zniknęłoby sporo miejsc do parkowania (zostałoby ok. 70), a ulica stałaby się "strefą zamieszkania". To oznacza, że dozwolona prędkość zmniejszyłaby się do 20 km/h, postój byłby możliwy jedynie w wyznaczonych miejscach, a piesi mogliby przechodzić przez ulicę w każdym miejscu i mieliby pierwszeństwo. Na chodnikach mogłyby się pojawić ławki, parklety, donice z roślinnością.

Wśród potrzebnych inwestycji konieczne byłoby wyniesienie skrzyżowań z ul. 3 Maja i ul. Władysława IV dla spowolnienia ruchu aut i poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz przebudowa skrzyżowania z ulicą Dworcową, umożliwiającego stworzenie tam ciągu pieszego.

Najbardziej rewolucyjny jest trzeci wariant zakładający znaczące zwiększenie udziału przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - zarówno na chodniku, jak i w pasie jezdni, oraz ograniczenie ruchu aut i możliwości przejazdu przez całą długość ulicy za wyjątkiem mieszkańców, dostawców i służb. Liczba miejsc postojowych zmalałby do 35, pojawiłyby się szykany na jezdni i wyniesione skrzyżowania.

Zdecydowaną przewagę zyskaliby piesi, więc wariant zakłada wprowadzenie dużej liczby zieleni i przestrzeni odpoczynku dla spacerowiczów na szerokich odcinkach chodnika oraz na "uwolnionych" od miejsc postojowych fragmentach jezdni - od ul. Ofiar Piaśnicy do ul. 3 Maja oraz na wysokości ul. Zygmunta Augusta.

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych. Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych.

Konsultacje na temat Starowiejskiej: spotkania i ankieta



Spotkanie, na którym pokazano warianty odbyło się we wtorek w Infoboksie. Przybyło ok. 30 osób.

- Tyle samochodów, ile jest w Gdyni nie ma w żadnym innym mieście w Europie, a trochę miast zwiedziłem. Gdyni, w której mieszkam od 90 lat, nie mogą zawłaszczać kierowcy. To, co jest planowane na Starowiejskiej, to malutki kroczek w jedynym słusznym kierunku, choć nadal w każdym z prezentowanych wariantów dominują auta - opowiadał 92-letni mieszkaniec, który zebrał za swoje wystąpienie burzę oklasków.
Uczestników interesowały m.in. miejsca postojowe.

- Jest opcja modyfikacji liczby miejsc parkingowych, które zostaną zlikwidowane. Pamiętajmy, że miejsca postojowe będą generowały ruch. To, ile ich będzie, zdecyduje o charakterze ulicy. Im mniej będzie miejsc, tym więcej będzie przestrzeni dla pieszych, a ulica zyska charakter wielkomiejski - podkreślała Monika Arczyńska.
Gdy jeszcze przed spotkaniem okazało się, że wytyczne konserwatorskie nie pozwalają na Starowiejskiej na zrównanie na przeważającej długości nawierzchni brukowanej jezdni i chodnika, głos zabrali też społecznicy.

- Miejski Konserwator Zabytków trzyma się swoich wytycznych sprzed 10 lat i zakazuje zrównania poziomu chodników i jezdni. Są pieniądze na remont Starowiejskiej. Ale remont, który mało zmieni, będzie wywaleniem pieniędzy w błoto. Jeden poziom chodników i jezdni, z wtopionymi krawężnikami to z jednej strony niezamykanie obecnego podziału na jezdnię i chodnik, a drugiej strony otwarcie możliwości ewolucji naszej ulicy w perspektywie 10-20 lat - oburza się Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
- Przeszliśmy ulicę z konserwatorem w całości. Mamy informację, że jest możliwość negocjowania tej kwestii - odpowiada Łukasz Pancewicz.

Ostatecznie zdecyduje prezydent



Decyzja, który wariant zostanie przekazany prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi do akceptacji, zapadnie w lipcu. Na razie do końca czerwca urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. 16 czerwca odpowiedzialni za konsultacje pracownicy Laboratorium Innowacji Społecznych będą czekali na mieszkańców przy ogrodzeniu 17. Liceum Ogólnokształcącego na wysokości ul. Ofiar Piaśnicy zobacz na mapie Gdyni w godz. od 10 do 15.

Będzie możliwość zadania pytań i wypełnienia formularza, który można znaleźć na stronie internetowej

Proponowane zmiany na Starowiejskiej w Gdyni: szczegóły

Miejsca

Opinie (234) 2 zablokowane

  • (17)

    Ooooo juz po konsultacjach. Czas na wizualizacje i makiety w infoboksie.

    • 138 15

    • zdążyłeś w ogóle przeczytać artykuł przed skomentowaniem? (2)

      Tak z ciekawości. 1 minuta... Mam nadzieję, że twój sex trwa dłużej, trollu ;)

      • 8 23

      • (1)

        a po co miał czytać skoro komediodramat pod nazwą "Starowiejska" trwa już z 10 lat

        • 29 3

        • W każdym artykule to samo

          Tylko ilustracja i data się zmienia.
          Gdynia chce. Gdynia planuje. Prezydent Szczurek tradycyjnie nie wyklucza, ale za wcześnie na podawanie dat

          • 31 4

    • czas żeby zarobili twórcy makiet.

      • 23 4

    • Szczurek powinien odpocząć, nie głosuje już na niego. (7)

      • 23 4

      • (6)

        A na kogo?Ja pewnie wybiorę mniejsze zło bo nie ma na kogo głosować.Pomnikom smoleńskim mówię nie.............

        • 10 13

        • w tym roku w budżecie szczurek zapisał 5 milionów na pomniki. mniejsze zło???

          • 18 4

        • (1)

          To zaglosuj na kogos innego niz Szczurek i PiS

          • 6 5

          • kto startuje z PO?

            • 8 3

        • Mniejsze zło to ciągle ZŁO! (1)

          Ludzie , zaryzykujmy, czas przerwać ten maraton niemocy i betonowania miasta.

          • 13 3

          • ale mniejsze

            • 3 4

        • Mniejsze zło w przypadku Gdyni to każdy inny kandydat niż przeżarty władzą i siedzący w kieszeni developerów Wojciech Sz.

          • 7 3

    • Niedługo koszt

      Konsultacji i wizualizacji przekroczy koszt samej rewitalizacji :) Ile już trwa ta farsa? 10 lat ?

      • 20 2

    • realizacja za kilkadziesiąt lat. tempo szczura:)

      • 9 3

    • zostawic kostke!

      • 4 1

    • jak to Budyń

      może ty już nam życia nie zmieniaj!
      a gdzie konsultacje społeczne???

      • 1 0

    • zacznijcie od pomalowania pasów w GD

      bo bym czlowieka na niepasach potroncil

      • 0 2

  • (4)

    Nie da się. Za dużo farby na każdy projekt.

    • 88 7

    • Projekt typu "jakoś to będzie"...

      .

      • 6 3

    • szczurze prestan truc (2)

      kto dopuszcza do przeładunku codziennie ton pyłu weglowego na terenie portu, zanieczyszczajac srodowisko trujac ludzi niszczac budynki mieszkalne az po skrzyzowanie 10 lutego/Swiętojanska...oj widze ze chyba przed wyborami szczur chce miec problem, polityczny.. medialny...

      • 3 7

      • czarne zloto

        • 2 2

      • Gdynia to port matole.

        • 4 1

  • Ciekawe (8)

    Powinien być 4 wariant.

    • 46 6

    • wariant 4: chcę odejścia szczura i szybszego podejmowania decyzji. (1)

      • 19 9

      • Przecież masz szybko podejmowane decyzje: budowa lotniska czy sprzedaż PEWIKU :D

        • 2 2

    • ciekawe, że w każym wariancie znika zabytkowa kostka (5)

      najwyraźniej ktoś ma ochotę ją "zutylizować" na własnej posesji

      • 21 2

      • (2)

        We wszystkich trzech wariantach kostka ma pozostać

        • 6 2

        • "Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni" (1)

          Nie uwierzę w takie zapewnienia wyssane z palca. Na sea towers też miał być taras i co? Warunki zabudowy to jedno, a rzeczywistość to drugie. Zrobi się odstępstwa i kostka zniknie.

          • 6 1

          • styropianowa polska

            • 2 1

      • Powiedzcie władzom Gdyni, że w Gdańsku na Wassowskiego i Pileckiego (1)

        Jest pełno takiej kostki. Nikt się nie obrazi, jak ktoś ją zutylizuje zamieni na asfalt.

        • 0 3

        • w Gdyni układ ulic jest zabytkowy

          kostka to często najstarsze elementy konstrukcyjne w okolicy. Nie mówiąc o tym, że jakość położenia tej kostki bije na głowę to, co robi zaprzyjaźniona firma od remontów drogowych w Gdyni.

          • 10 1

  • Ile lat trwają konsultacje, badania i analizy w sprawie Starowiejskiej? 10? 15? (3)

    Ile to kosztowało? Tak jest że wszystkim w Gdyni. Szczurek odejdź już, szkoda miasta!

    • 105 19

    • szczur sprzedaż majątku miasta, żeby sprzedać dobrą spółkę miejską PEWIK nie potrzebował tyle czasu.

      • 17 5

    • w Gdyni za to szybko stawia się pomniki i organizuje imprezki za miliony.

      • 9 3

    • wyniesione skrzyżowania?

      i po 10-15 latach wpadli na pomysł, by skrzyżowanie z Władysława IV zrobić WYNIESIONE! Opadłem na krzesło załamany.

      • 2 1

  • Pic przedwyborczy. Na wariantach się skończy a nawierzchnia jaka jest, taka będzie! Podobnie z planami, wizualizacjami w mieście, Pana Szczurka. To już przestaje być śmieszne.

    • 79 9

  • Sorry, ale wyłącznie pierwszy wariant (29)

    Starowiejska to nie deptak i kolejny raj dla cyklistów. Mieszkańcy i właściciele sklepów też mają swoje prawa.

    • 122 101

    • Mieszkańcy Redy czy Koleczkowa? (1)

      • 30 18

      • Gdyni

        • 6 6

    • no to sobie popatrz jak sie pieknie rozwija na wysokosci 3maja (5)

      rozwija sie tylko dlatego ze jest tam baaaardzo szeroki chodnik przed lokalami..wyobraz sobei ze cala przestrzen jest do zagospodarowania dla lokali gastronomicznych..bedzie pieknie i ladnie i o to nam chodzi..jak dobrze wszyskto pojdzie to wyceny waszych mieszkanek i lokali pojda w gore wiec ni rozumiem w czym problem ?? zamiast handlowac starym ciuchmexem bedziecie mogli wynajac pod gastronomie albo pod bardziej znane marki...

      • 40 13

      • (3)

        Problem w tym, że będzie brak miejsc parkingowych, w związku z czym problem nieprawidłowo parkujących aut przeniesie się w inne miejsce..

        • 21 11

        • to nie jest zadne tlumaczenie (2)

          ludzie aktualnie s aprzyzwyczajeni do parkowania na starowiejskiej. Tak smao byli przyzwyczajeni do parkowania po Tetrem Muzycznym i jakos ZDiZ ustawil slupki i nikt juz tam nie parkuje i nei narzeka..a ulica wypiekniala.

          • 30 15

          • nie wypiekniala, wyrzniecie drzew nie sprawia ze robi sie piekniej!

            • 7 6

          • parkowanie

            dlaczego kto pisze o parkowaniu pod teatrem w czasie przeszlym ?
            To co sie dzieje w tych okolicach to jest horror.

            • 5 4

      • Jak to sobie wyobrażasz?

        Ten co teraz handluje ma wynająć lokal komuś pod gastronomię? Przecież to on wynajmuje od kogoś i powinien zarabiać. Zróbcie deptak, wybudujcie nowe centrum handlowe w tzw. Międzytorzu i na Starowiejskiej pozostaną pustostany jak na Świętojańskiej. Centrum miasta to handel, usługi i gastronomia. Przedmieścia i okolice to miejsca do mieszkania. A w Gdyni odwrotnie!

        • 9 8

    • to może (14)

      czas żeby stała się deptakiem ? Byłeś kiedyś w Łodzi ? W Toruniu? Nie chcę zanudzać wymienianiem, ale miast z deptakami jest sporo i nikomu krzywda się nie dzieje, wręcz przeciwnie, ulice kwitną.

      • 32 15

      • (12)

        Albo Bydgoszcz aby daleko nie szukać. Cała Starówka wolna od samochodów. Są niestety cykliści. Ostatnio był tam fajny wypadek. ;-)

        • 10 6

        • Starówka... (11)

          To jest coś co Gdynia zyska za 200 lat. Na razie z byłego portowego miasta ludzie próbują zrobić coś na co nie mają pomysłu.

          • 14 9

          • (10)

            Z tym się zgadzam w 100% ale od czegoś trzeba zacząć. A trendem w centrach miast jest przestrzeń dla mieszkańców, turystów, spacerowiczów, ogólnie pieszych. Z tą Starówką to trochę przesadziłem w przypadku Gdyni. :-)

            • 11 3

            • Dlatego trzeba przyjąć do wiadomości, (3)

              że aby zapewnić godne i spokojne życie mieszkańcom całego miasta, nie można w nieskończoność budować i budować. W centrum jak i w najbliższej okolicy centrum. Każde miasto, a zwłaszcza jego centrum ma ograniczoną absorpcję ilości mieszkańców i pojazdów. Można wybudować tysiące mieszkań (Portowa, Waszyngtona, 10Lutego, Teren po Dalmorze), ale wszyscy którzy tam zamieszkają nie przeprowadzą się z centrum. To będą, w większości, nowi mieszkańcy lub wynajmujący. Oni wszyscy będą mieli przynajmniej jeden samochód na mieszkanie i co, zabronimy im przejechać ulicami centrum, aby mogli dojechać do budynku? Sorry, ale Gdynia nie ma możliwości poszerzenia ulic. Nie można się zgadzać na więcej budynków tylko dlatego, że jest koniunktura w budownictwie. Nie zamkniemy centrum jeśli będzie coraz więcej i większych apartamentowców. To ci nowi mieszkańcy będą w przyszłości żądać łatwiejszego dojazdu a ulice nie są z gumy i jest granica ich przepustowości.

              • 11 3

              • Jednakże nawet tu widać pogardę dla ludzi mieszkających poza centrum. (2)

                • 3 8

              • Gdzie w moim wpisie widzisz pogardę dla ludzi mieszkających poza centrum. (1)

                Napisałem "całego miasta". Również dzielnice nie mogą się rozwijać w nieskończoność. Te przykłady z centrum to tylko drastyczny brak konsekwencji w planowaniu. Z jednej strony chcą ograniczyć ruch, a z drugiej budują setki mieszkań. To samo jest w dzielnicach, nie ma dróg dojazdowych, nie ma miejsc na parkingi, a budują coraz więcej i "demolują" życie tym, ktörzy jeszcze nie tak dawno przeprowadzali się tam, aby mieszkanie było miejscem odpoczynku, a nie obok "przelotówki".

                • 10 1

              • To niestety problem widoczny wszędzie. Deweloperka kwitnie a infrastruktury brak. I nie chodzi tylko o drogi ale także o niewydolne sieci wodno-kanalizacyjne co widać obecnie w Baninie i Pępowie.

                • 6 1

            • Spacerowałem po Gdyni przez cały dzień. (5)

              Mieszkam tu od urodzenia i powiem tak: Gdynia jest nijaka. Jest bulwar, marina, Błyskawica ale nie zaproszę koleżanki turystki do Gdyni gdyż to miasto niczym już nie przyciąga, kawiarnie 3m od ruchliwej Świętojańskiej, spożywanie posiłku w spalinach i wśród przechodniów trącających stoliki też nie wygląda dobrze.

              • 14 3

              • To sie wyprowadź. (3)

                Nie podoba Ci się to się wyprowadź do Gdańska

                • 2 13

              • (2)

                odpowiedz na poziomie przedszkolaka

                • 10 2

              • Nie obrażaj przedszkolaków! (1)

                Przedszkolaki się kształcą, a on …….. szkoda gadać.

                • 6 2

              • bije sie w piers i prepraszam przedszkolakow

                • 1 1

              • Jak Francuska w Warszawie

                To wyobraź sobie, że wygląda to lepiej, niż uznawana za modną ulica Francuska na warszawskiej Saskiej Kępie. r******aut jest tam nie mniejszy niż na Świętokrzyskiej, chodnik węższy, a ludzi jeszcze więcej.

                • 1 1

      • Ale tam deptaku są w środku centrum a nie w ostatniej niemal ulicy przed portem. To mi przypomina bardziej Długą w Gdańsku, gdzie poza sezonem nic się nie dzieje, bo nie ma nic dookoła. Jak się wybuduje Międzytorze, będą alternatywy przejazdu, parkingi np przy Jana z Kolna to ok. Dziś Starowiejska przyjmuje na siebie ruch i nie ma alternatywy

        • 8 2

    • generalnie zgadzam się z deptakiem (5)

      ale nie rozumiem po jaką cholerę wymieniać nawierzchnię. Inne miasta wydają setki milionów na brukowane deptaki, a my mamy dobry, zabytkowy poniemiecki bruk i chcemy go wyrzucić? Szary polbruk ma być ładniejszy? A że przy okazji ktoś zarobi, a ktoś inny dostanie w gratisie zabytkowy kamienny bruk... no cóż, przecież to tylko partnerstwo publiczno-biznesowe.

      • 24 7

      • (1)

        "Poniemiecki bruk"?! - Chyba pomyliłeś miasta.

        • 24 1

        • zauroczyl sie ta falszywka spod znaku gotenhafen

          • 4 1

      • (2)

        Gdyby ten bruk był w dobrym stanie to może i tak. Ale obecnie są inne standardy. Równo ułożony bruk kamienny był dobry w tamtych czasach ale też dla pojazdów. Jeśli teraz ma to być strefa współdzielona z pieszymi to już słabo to wygląda. Dla panów to jeszcze pół biedy ale dla pań w szpilkach to raczej gorzej niż źle. Wolałbym tam ładne płyty betonowe lub kamienne w zależności od funduszy. Polbruk to jest dobry na podjazd przed garaż a nie na deptak.

        • 8 7

        • dla Pań w szpilkach będzie równy wybieg na chodnikach

          na Mariackiej w Gdańsku jakoś nikt się nie przejmuje szpilkami. Deptak o zbyt równej nawierzchni stanie się momentalnie autostradą dla rolkarzy. I znowu będzie trzeba robić analizy, konsultacje, stawiać garby, pachołki itd. Ale może o to chodzi...

          • 6 3

        • o tym bruku juz niebawem bedzie mozna powiedziec - stulatek!

          • 0 2

  • wincyj samochodów w centrach... (4)

    zakorkujecie się jak czopki w d...

    • 63 27

    • Specjalista od czopków (1)

      się odezwał. Dzięki za "yntelygentny" komentarz, można na ciebie liczyć ;)

      • 11 6

      • zawsze można liczyć...

        a Ty pewnie jesteś tym co lubi wjechać autem na witryne sklepową ;)

        • 9 3

    • (1)

      Nasze centrum nasza sprawa. Mieszkam w centrum całe swoje zycie i godzę się z tym ze skoro mieszkam w centrum miasta to mam za oknem samochody. Chcesz mieć spokój to mieszkaj sobie na Dąbrowie, Działkach leśnych itd.

      • 11 5

      • Chcesz mieć auta, to pobuduj się przy obwodnicy

        • 3 4

  • nie ma wariantu z pomnikiem lub bezsensowna fontanną. Tylko coś takiego poprze szczurek. (2)

    Administracja jedną z najdroższych w kraju, szczurek zatrudnił ponad 1000 urzędników, to wszystko sprawia , że ciężko im podjąć jakąkolwiek decyzję. Do tego budżet miasta jest pusty, szczurek sprzedaje PEWIK żeby mieć kasę na pomniki i imprezy. Dość tego!

    • 70 11

    • po co konsultacje skoro szczurek i tak zrobi co zechce. mieszakńcy protestują w sprawie budowy pomników, betonowania plaży w (1)

      budowy wiaduktu w Karwnach itd. a szczurek i tak robi swoje.

      • 16 1

      • i tak ma byc, to nazywa sie normalnosc, jakies mrzonki ze plebs cos moze, czy chociaz raz zdarzylo sie ze Sz posluchal "glosu ludu" prawie cala krytyka tej postaci wynika z tego ze on i tak po swojemu robi, taki system, kasa przede wszystkim, przed wojna tez tak bylo, jest wiec normalnie a ze wiekszosc jest niezadowolona, no to jest

        • 2 2

  • Zrobić remont generalny (5)

    Nowe chodniki wyremontować kostke dostawić ławki oświetlenie i ograniczyc parkowanie tylko do jednej strony jezdni

    • 53 12

    • Ok, zrobimy to w siedmiu etapach w ciągu 15 lat.

      Cały plan oraz wizualizacje w infoboxie.

      • 18 1

    • Żeby jakkolwiek ograniczyć parkowanie, musiałbyś chyba 2m mur postawić.

      Bo słupki nie wystarczają na Januszy...

      • 6 2

    • Starowiejska (1)

      i TU się zgadzam z Tobą zrobić generalny remont ;dobre oświetlenie , ławki,parkowanie na jednej stronie ograniczenie prędkości 20 km.,oczywiście dużo zieleni.

      • 4 0

      • znaczy co, chodniki farba na zielono?

        • 2 2

    • drzewa

      i dosadzić więcej drzew k

      • 0 0

  • (2)

    4 wariant Odejdźcie. Przestańcie nas zamęczać

    • 65 14

    • Ile można czytać o szczurzych projektach i wizualizacjach? Mam dość ! (1)

      • 10 4

      • istota miejskosci sa wizualizacie, konsultacje, analizy, warsztaty, laboratoria przyszlosci, wylegarnie biznesu zrownowazonego i niezrownowazonego, ruchy i racuchy, tak mi dopomoz bog

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane