• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia unieważniła przetarg na trolejbusy

Patryk Szczerba
12 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Pięć nowych trolejbusów miało zostać zakupionych w całości ze środków miejskich.  Pięć nowych trolejbusów miało zostać zakupionych w całości ze środków miejskich.

Potwierdziły się nasze doniesienia z kwietnia, że epidemia koronawirusa może zmienić plany inwestycji w nowy tabor komunikacji miejskiej w Gdyni. Przetarg na zakup pięciu trolejbusów został oficjalnie odwołany.



Czy w czasie koronawirusa korzystasz z komunikacji miejskiej?

Postępowanie na dostawę pięciu 13-metrowych trolejbusów ogłoszono w połowie marca. Każdy z nich miał przewieźć minimum 75 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty w kwietniu, ale otwarcie ofert przesunięto na lipiec, wydłużając czas dostawy o dwa miesiące z 14 do 16.

Najpierw przesunięcie przetargu, później odwołanie



Nikt oficjalnie nie przyznawał, że powodem przesunięcia jest epidemia koronawirusa, która w początkowej fazie znacznie spowolniła różnego rodzaju branże, w tym fabryki trolejbusów i autobusów. Przedstawiciele Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej - miejskiej spółki zawiadującej gdyńskimi trolejbusami - informowali, że warunki zmieniono po zapytaniach od firm.

Rozkład ZKM Gdynia



We wtorek przetarg został jednak ostatecznie unieważniony, a władze spółki przyznały, że przegrały z koronawirusem, tłumacząc w uzasadnieniu, że skutków epidemii w momencie ogłaszania postępowania nie sposób było przewidzieć.

Te - jak twierdzą - mocno odbiły się na funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, która musiała ograniczyć funkcjonowanie i cały czas nie wróciła do normalności z powodu limitów pasażerów w pojazdach.

Niepewna przyszłość komunikacji miejskiej



- Trudno obecnie przewidzieć, jak będzie wyglądała komunikacja miejska po zakończeniu pandemii. W ocenie zamawiającego mogą wystąpić ograniczenia ilości wozokilometrów wykonywanych przez przewoźników, co skutkować będzie nie tylko zmniejszeniem przychodów spółek przewozowych, ale i zmniejszeniem zapotrzebowania na nowy tabor - wskazuje w uzasadnieniu unieważnienia przetargu Piotr Małolepszy, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Co istotne, zamówienie miało być sfinansowane w całości z budżetu Gdyni. Biorąc pod uwagę argumenty władz spółki, zakup nowych pojazdów może zostać odłożony na bliżej nieokreślony czas.

- W chwili obecnej w interesie publicznym jest wstrzymanie lub też jedynie opóźnienie decyzji o inwestycjach w zakup nowego taboru do czasu weryfikacji skutków pandemii - dodaje Małolepszy.

Nowa linia czeka na uruchomienie



Przypomnijmy, że na uruchomienie czeka zapowiadana linia 32, która ma rozpocząć kursowanie z Węzła Franciszki Cegielskiej do Pogórza Dolnego. Pozwoli na to nowy krótki odcinek sieci trakcyjnej w obrębie Węzła Ofiar Grudnia '70 i zakupione z programu Gepard jeszcze przed epidemią trolejbusy. W tym przypadku 1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji to dofinansowanie rządowe.

- Pojazdy zeroemisyjne to przyszłość komunikacji zbiorowej. Gdynia konsekwentnie stawia na czyste powietrze, wysoką jakość życia i komfort swoich mieszkańców. Możliwość dojazdu do północnych dzielnic przy wykorzystaniu nowoczesnych i ekologicznych środków transportu to realizacja naszej długofalowej strategii rozwoju - przekonywała w maju Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (66) 7 zablokowanych

  • (1)

    zaklamana sitwa trzymajaca biznes deweloperski w garsci od 20 lat zwala teraz wine na pandemie nawet tak male inwestycje jak 5 slownie PIEC trolejbosow, a te zenujace szczekajace rzeczniki i wiceprezie za pensje z etatu beda klamac do konca dni siwego i jego sitwy

    • 7 1

    • Brajan

      Pieniądze wydawane były bez żadnej kontroli społecznej tj Smart city , klinatyczne... Teraz brakuje żart

      • 2 0

  • W latach 60-tych, 70-tych, 80-tych i 90-tych XX wieku również jeździły ładne trolejbusy po Gdyni.

    • 6 0

  • Nam trajtki wciskają dla klimatu, a pan Google pokaże ile aut na parkingi urzędowe wjeżdża... czy to Gdynia czy Gdańsk...

    łatwo sprawdzić...

    • 5 0

  • Likwidacja linii do ZOO, rezygnacja z zakupu nowych trolejbusów

    Brak możliwości podróżowania SKM na terenie miasta na zwykłym bilecie miesięcznym ZKM ot cała polityka miasta itd. Proszę się później nie dziwić że spadają wpływy z biletów i coraz mniej osób korzysta z komunikacji miejskiej. Nie zwalajcie wszystkiego na covid-19.

    • 4 1

  • Podnieść jeszcze ceny biletów i parkowania w mieście

    To się za kilka lat znajdą fundusze na zakup trolejbusów za 5 lat.

    • 0 0

  • setki milionów poszły na bzdury, arkę i rozbuchaną administrację
    ale brakuje na 5 trolejbusów!
    no ale urzędnicy nie jeżdżą zbiorkomem...
    mają nawet swoje parkingi!

    • 5 1

  • Trzeba przywrocic oplaty dla uprzywilejowanych

    Takie czasy, że nie można pozwalać na marnotrawstwo społecznych pieniędzy a do darmowych przejazdow, zawsze można wrócić.

    • 0 0

  • Szczytem i**otyzmu linia 320

    Tam, gdzie turysta powinien piechotą przymierzyć Gdynie, zeby cokolwiek z niej zapamiętać, podtykamy pod nos trajtek, który grzeznie w korkach! Na to jest kasa?

    • 1 1

  • brak kasy? (1)

    Ograniczyc darmowe przejazdy .Młodzież szkolna powinna jeździć za darmo tylko w dni nauki szkolnej.Karta dużej rodziny 4 dzieci i więcej. Rowery przewożone za opłatą ulgowa 1.9pln (rower kupujemy żeby na nim jeździć? Czy go wozić? )kontrolę dokładniejsze emerytów czy na pewno mają skończone 70 lat.

    • 2 1

    • Rowery w autobusach

      Gdybyśmy tylko mieli w Gdyni infrastrukturę rowerową, którą można się wszędzie dostać... już nie mówiąc o tym, żeby była ona wygodna. Te chodniczki wzdłuż Janka Wiśniewskiego tuż obok pędzących 100 km/h ciężarówek wcale nie zachęcają do jeżdżenia na rowerze. A dojechać w ogóle rowerem z Obłuża na Leszczynki, ulicą Hutniczą, Śląską, gdziekolwiek przez Witomino - dramat.

      • 0 0

  • Komunikacja

    Niektóre linie autobusowe są niepotrzebne i nie wiem dlaczego nikt z miasta tego nie zauważa gdzie faktycznie można by zaoszczędzić trochę pieniążków. Przykładem jest autobus linii 145, który jeździ w zasadzie pusty a kursowania jego jest bardzo częste.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane