• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: więcej autobusów na Chwarzno

Michał Sielski
22 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Niektóre linie zostaną zlikwidowane, ale większa częstotliwość innych - jak choćby 147 - nadrobi to z nawiązką. Niektóre linie zostaną zlikwidowane, ale większa częstotliwość innych - jak choćby 147 - nadrobi to z nawiązką.

Od poniedziałku, 1 marca, na Chwarzno-Wiczlino dojedziemy autobusem częściej i wygodniej. To efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni. Do tej pory zdecydowana większość z nich wybiera samochód, decydując się na dojazd do centrum, bo oferta komunikacji publicznej jest niezadowalająca.



Co jest najważniejsze, by komunikacja publiczna była konkurencyjna dla auta?

- W ramach projektu unijnego Smacker w grudniu 2019 r. przeprowadzono badania preferencji i zachowań transportowych wśród mieszkańców dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. Na podstawie analizy wyników tych badań podjęto decyzję o zmianie modelu obsługi: zmniejszeniu liczby linii na rzecz większej liczby kursów na podstawowych w obsłudze dzielnicy liniach. Tym samym od 1 marca zawieszone zostają linie 103 i 172, a więcej kursów wykonywać będą autobusy 140, 147 i 160. Podczas planowania wprowadzenia tych zmian bardzo ważna dla nas była identyfikacja problemów i potrzeb mieszkańców Chwarzna-Wiczlina. Wspomniane badanie pozwoliło poznać ich oczekiwania i odpowiedzieć na nie, wprowadzając właściwie zmiany - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Domy w Chwarznie. Komfort życia poza centrum



Autobusy jak metro - co 5 minut



W efekcie autobusy różnych linii będą jeździć w stronę Śródmieścia w godzinach porannego i popołudniowego szczytu w stałych odstępach pięciu minut.

W niedalekiej przyszłości zwiększyć się też ma konkurencyjność czasu dojazdu, którą zapewni projektowany buspas od ul. GierdziejewskiegoMapka czy planowana budowa parkingów przesiadkowych.

- Te elementy zmierzają bezpośrednio do skrócenia czasu dojazdu do najbliższego węzła przesiadkowego, jakim jest Wzgórze św. Maksymiliana, oraz do opracowania pierwszego w Polsce Planu Mobilności dla dzielnicy - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
W jego ramach rozważane jest nawet wprowadzenie "komunikacji na zamówienie". Na razie jednak konkretem, który już za kilka dni zmieni komunikację w dzielnicy, są nowe rozkłady jazdy autobusów.

Szczegóły zmian:


Linie 103, 140 i 160
Likwidacji ulega linia 103. W zamian za jej kursy na odcinku z Chwarzna do centrum zaplanowano dodatkowe kursy na liniach 140 i 160.

W godzinach szczytów zapewni się naprzemienne kursy na liniach: 140, 147 i 160 - o identycznym przebiegu trasy w Śródmieściu - rytmicznie co 5 minut. Ponadto poprawi się punktualność odjazdów autobusów z centrum w kierunku Chwarzna-Wiczlina. Będzie to możliwe dzięki rozpoczynaniu kursów autobusów wszystkich linii z pl. Konstytucji, co wyeliminuje opóźnienia, jakie miały miejsce np. na linii 103 od strony Obłuża.

W analogiczny sposób usprawni się również obsługa relacji: Śródmieście - Obłuże Górne. W zastępstwie za linię 103 na trasie z Obłuża do centrum i z powrotem wprowadzone zostaną nowe kursy na linii 182. Na tej trasie zaplanowano naprzemienne odjazdy autobusów linii 128, 182 i 209. Na zmianach zyskają zatem również mieszkańcy północnych dzielnic Gdyni.

Linia K
W dni powszednie zaplanowano dwa nowe kursy w godzinach wieczornych, na trasie z Kaczych Buków do zajezdni Grabówek SKM, które to obsługiwane będą trolejbusami. Dzięki temu ostatni kurs z pętli Kacze Buki wykonywany będzie o godzinie 19:46, a nie tak jak dotychczas, po godzinie 18.

Linia 121
W dni powszednie zwiększa się do 30 minut częstotliwość kursów w godzinach popołudniowego szczytu ze Szpitala w Redłowie w kierunku Chwarzna. Likwidacji ulega kurs o godzinie 8:30 z Kaczych Buków w kierunku Redłowa.

Linia 140
Zwiększa się do 20 minut częstotliwość kursów w powszednie dni nauki szkolnej w godzinach szczytu popołudniowego oraz do 40 minut w godzinach międzyszczytowych i w soboty. Ma to związek z likwidacją linii 172. W kierunku Dworca Głównego PKP z trasy linii 140 wyłącza się zajazd na pętlę Chwarzno Sokółka.

Linia 147
Wszystkie kursy wprowadza się na trasę ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego. Oznacza to znaczną poprawę oferty przewozowej w tej części Chwarzna, dzięki wzrostowi częstotliwości kursowania autobusów odpowiednio:
  • z nierytmicznych średnio czterech odjazdów na godzinę - do rytmicznej częstotliwości co 10 minut w godzinach szczytów przewozowych w dni powszednie nauki szkolnej;
  • z nierytmicznych średnio dwóch/trzech odjazdów na godzinę - do rytmicznej częstotliwości co 15 minut w godzinach szczytów przewozowych w dni powszednie wolne od nauki szkolnej;
  • z nierytmicznych średnio dwóch odjazdów na godzinę (co 20-40 minut) - do rytmicznej częstotliwości co 20 minut w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych i wczesnowieczornych (do godz. 21), a także w soboty do godziny 21 i w niedziele w godzinach 7:30-21;
  • z 60 do 30 minut we wszystkie dni tygodnia w godzinach późnowieczornych oraz w niedziele do godz.7:30.
W kierunku Dworca Głównego PKP z trasy linii 147 wyłącza się zajazd na pętlę Chwarzno Sokółka.

W wybranych kursach linii 147 wprowadza się zajazd na przystanek Chwarzno-Polanki przy dużym, nowym osiedlu o tej samej nazwie (obecnie Gierdziejewskiego). W obu kierunkach obsługę przystanku Chwarzno Polanki zaplanowano po przejeździe autobusów ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego, co oznacza, że zarówno w kierunku Karwin Tesco, jak i Dworca Głównego PKP, w kursach z zajazdami obowiązują dotychczasowe przystanki "Gierdziejewskiego".

W dni powszednie zajazdy przez Chwarzno Polanki w obu kierunkach zaplanowano w każdym kursie po godzinie 21, w soboty - od godziny 17 co około 40-60 minut, natomiast w niedziele - co 40-60 minut do godziny 21 oraz co około 60 minut po godzinie 21.

Linia 160
Zmienia się trasę przejazdu: podstawową trasę zaplanowano z Gdyni Dworca Gł. PKP do przystanku końcowego Chwarzno Polanki (obecnie Gierdziejewskiego). Autobusy tej linii nie będą już obsługiwać przystanku Chwarzno Sokółka. Dzięki likwidacji linii 103 i 172 możliwe było zaplanowanie znacznego zwiększenia liczby kursów na linii 160 w powszednie dni nauki szkolnej.

Autobusy linii 140 i 160 zapewnią wysoką częstotliwość na trasie Chwarzno Polanki - Gdynia Dworzec Główny PKP, tj. co 10 minut w godzinach porannego i popołudniowego szczytu w dni nauki szkolnej, co 15 minut w szczytach w dni wolne od nauki szkolnej oraz co 20 minut w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych i wieczornych (w kierunku Śródmieścia do godziny 18, a w kierunku Chwarzna do godziny 21) oraz w soboty w godzinach 6-17.

Wybrane kursy ze Śródmieścia - zjazdy do bazy PKM w Kaczych Bukach - zaplanowano na dłuższej trasie: ulicami Chwarznieńską, Rdestową, Chwaszczyńską i Starochwaszczyńską - do przystanku Kacze Buki. Kursy dojazdowe z bazy PKM udostępnia się natomiast pasażerom już od przystanku Wiczlińska - Śliska.

Linia 172
Likwidacji ulega linia 172 - w zamian zwiększa się liczbę kursów na liniach 140 i 160.

Linia 181
W dni nauki szkolnej uruchamia się dodatkowy, postulowany przez pasażerów, kurs z Sopotu Reja w kierunku Kaczych Buków - o godzinie 7:33.

Linia 182
Z uwagi na likwidację linii 103 uruchamia się nowe kursy w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego oraz w porze wczesnowieczornej w dni powszednie. W godzinach porannych część kursów przewidziano w wydłużonej relacji: Obłuże Maciejewicza - Redłowo SKM, ulicą Łużycką. W godzinach popołudniowych autobusy linii 182 i 209 zapewnią wspólną 15-minutową, rytmiczną częstotliwość kursów na trasie Gdynia: Dworzec Główny PKP Hala - Dąbka - Zielona. Kursy autobusów linii 182 i 209 zaplanowano z przystanku Gdynia Dworzec Główny PKP Hala naprzemiennie z odjazdami autobusów linii 128. Ponadto na linii 182 uruchamia się nowy kurs w kierunku Obłuża Maciejewicza - pomiędzy ostatnim obecnie wykonywanym kursem na linii 182 a pierwszym kursem na zastępującej ją linii 282.

Linia 700
Zmianie ulegają godziny odjazdów z pętli: Witomino Leśniczówka, Redłowo Szpital i Wiczlino Niemotowo. Nie będą też wykonywane kursy linii 700 z Chwarzna Sokółki - kursy linii 160 zjeżdżające do zajezdni wykonywane będą z oznaczeniem 160 na trasie wydłużonej do Kaczych Buków.

Linia 710
Likwidacji ulegają dwa kursy w dni powszednie z Kaczych Buków o godzinie 19:12 i 19:52 - obsługujące je do tej pory trolejbusy kieruje się na linię K.

Linia 740
Uruchamia się nowe kursy na trasie Pogórze Dolne - Gdynia Dworzec Główny PKP w dni powszednie.

Linia 760
Analogicznie jak na liniach 140 i 160, likwiduje się zajazd na przystanek Chwarzno Sokółka.

Linia 770
W dni powszednie kurs z węzła Franciszki Cegielskiej o godzinie 17:10 przewidziano od przystanku I Urząd Skarbowy (o godzinie 17:19). Uruchamia się także dodatkowy kurs z tego samego przystanku o godzinie 17:59.


Miejsca

Opinie (150) 4 zablokowane

  • wyczytałem w tytule, że więcej autobusów pojedzie do Chwarzna. (2)

    a dalej, że zlikwiduje się kilka linii. Czyli tradycyjnie po gdyńsku.
    A za jakiś czas się rozkłady zaktualizuje, z tym, że już paru linii nie będzie.

    Gdynia to stan umysłu.

    • 100 11

    • Nadal uważam że mało jeździ na Niemotowo :(

      • 1 0

    • Dwie się usunie, a cztery wzmocni i skoordynuje

      • 3 1

  • linia 172

    witam klamcow i obludnikoe z urzedu miasta jak skracali potrzebna linie172 mowili ze jest potrzebna i ze nie zostanie zlikwidowana klamstwo pani prezydent powinna sama podac sie do dymisii

    • 18 4

  • ZKM przez ostatnie 1.5 roku (1)

    Usunięto:
    -383 - wyparował bez żadnych informacji
    -272 - Niby tymczasowo ale na 90% nie wróci. Gdyby nie niska częstotliwość to dobra linia osiedlowa
    -172 - przed zmianami we wrzesniu 2019 byla to super linia owszem rzadko jezdzila ale staniwila bezpośrednie połączenie Dąbrowy Karwin i Redłowa z Wiczlinem oraz dodatkowy dojazd do Chylonii przez ogród botaniczny.
    -103 - niby zastąpione ale co z odcinkiem W.F.Cegielskiej/Obłuże Maciejewicza?
    - Z (do Borkowa) Jakby komuś ten dodatkowy kilometr w czymś przeszkadzal
    - F - zmarł na covid
    - G - zmarł na covid
    A co dostakiśmy:
    -137 - przydatna linia i dobrze zaplanowana ale stać ich na więcej bo kosztowal tyle co nic - 1 stary autobus (#2888 2006r) i ustawienie kilku znaków
    -320 - dawny 050 który był obsługiwany piętrowym autobusem (dla zainteresowanych #6001)

    Nie miałbym nic przeciwko 147 p. Staniszewskiego gdyby nie te dziurawe drogi z płyt betonowych. A to jednak linia główna i nie powinna sie wlec tamtędy za każdym razem i z taką zmianą powinni poczekać do remontu drogi o ile taki będzie. Wystarczyłoby puścić linie midibusową np. zamiast 272 która by kręciła kółka dookoła osiedla i początkowo-końcowy na Chwarzno Sokółka. I problem rozwiązany. A likwidacja 172 jest wg mnie bezsensowna, bo likwiduje się połączenie z Dąbrową i Karwinami gdzie jest dojazd na PKM i 171. W oryginalnym wariancie linia byla jeszcze lepsza. Sam osobiście kożystałem z 172 codziennie kiedy jeździł jeszcze przez Karwiny, a teraz musze kożystać z 3 lini i przez korki nie zdążam na przesiadke... Dzięki.
    Co do 103 zdania nie mam

    • 29 3

    • Oo

      Krzysztof to Ty?

      • 0 0

  • Super. A co z linią "K" ?? Czy będą kiedyś jeździć w niedzielę?? Bardzo by się przydało :)

    • 7 6

  • Komunikacja Gdynia Zachód

    Jedynym słusznym i efektywnym rozwiązaniem dla ciągle rozrastającej się fajnej dzielnicy Gdyni, jest budowa obwodnicy Witomina gdzie dziś jest wąskie gardło komunikacji w te kierunki. Urzędasy! Ruszcie wreszcie wasze rozpasłe tyłki !!!

    • 12 5

  • Szczurek, weź się... (1)

    A kiedy pojedzie więcej autobusów 152 na Oksywie?
    W którym stuleciu?

    • 17 3

    • Jak Gromadzki będzie miał tam swoje biuro.

      • 6 1

  • Ciekawe wyniki ankiety

    Sprzeczne z badaniami naukowymi. Po raz kolejny widać, że to co nam się wydaje wcale nie jest prawdą.

    • 11 6

  • A wystarczyło zaplanować i zbudować drogę i byłoby po problemie

    Teraz buspasy, kontrabuspasy, autobumetro...

    Co oni jeszcze wymyślą?

    • 17 1

  • Kolejne cudowne umiejętności Gruchy

    Specjalistka ds. identyfikacji problemów i potrzeb mieszkańców Chwarzna-Wiczlina

    • 15 3

  • Chiba do Chwarzna.... (1)

    a nie na! Pismak przyjezdny czy miejscowy?

    • 7 11

    • uwaga

      Chwarzno jeszcze niedawno było rzeczywiście wsią.
      Jednak teraz jest dzielnicą.
      Do wsi, na dzielnicę...

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane