• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: wyświetlacze zmniejszają prędkość przy przejściach

Patryk Szczerba
14 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Wyświetlacze mają przypominać kierowcom o konieczności zmniejszenia prędkości przy placówkach szkolnych. Wyświetlacze mają przypominać kierowcom o konieczności zmniejszenia prędkości przy placówkach szkolnych.

W ostatnich dniach pojawiły się kolejne wyświetlacze prędkości przy gdyńskich przejściach - tym razem przy ul. Unruga na Obłużu. Statystyki pokazują, że choć wyświetlacze mają funkcję wyłącznie informacyjną, kierowcy zwalniają na ich widok.



Zwalniasz w okolicach placówek edukacyjnych?

Wyświetlacze od kilku tygodni działają przy szkołach przy ul. WitomińskiejRdestowej. W ostatnich dniach pojawiły się w kolejnym niebezpiecznym dla pieszych miejscu - przy ul. Unruga, w rejonie Szkoły Podstawowej nr 39 na Obłużu. Tablice zostały zamontowane na jednym maszcie, na dwupasmowym odcinku ulicy Unruga. Kosztowały blisko 55 tys. zł.

Podobne urządzenia funkcjonują także w kilkunastu miejscach w Gdańsku.

Tablice informują kierowców w Gdańsku o aktualnej prędkości


Aprobata od policji oraz rodziców i uczniów



- Wyświetlacze prędkości, które działają od kilku miesięcy na Dąbrowie i Działkach Leśnych, zyskały też aprobatę służb mundurowych, a także uczniów oraz rodziców. To dla nas najlepsza rekomendacja - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Zasady działania wyświetlaczy przy ul. Unruga nie różnią się od innych tego typu urządzeń - zamontowanych w Gdyni, ale też np. w Gdańsku czy Sopocie.

Gdy pojazd jedzie z dozwoloną prędkością, to pojawi się na nim zmierzona prędkość wraz z napisem "DZIĘKUJĘ". Gdy jazda będzie zbyt szybka, to wyświetli się zmierzona prędkość wraz z migającym napisem "ZWOLNIJ". Poza pomiarami jest wyświetlana dozwolona maksymalna prędkość w danej lokalizacji.

Statystyki: kierowcy jeżdżą wolniej



Choć nie brakuje krytyków zastosowanych rozwiązań, okazuje się, że zmobilizowały kierowców do ściągnięcia nogi z gazu - przynajmniej w początkowym okresie.

Pokazują to statystyki powstałe na podstawie danych z pięciu wyświetlaczy w trakcie jednego tygodnia przed uruchomieniem i tygodnia po uruchomieniu.

W przypadku skrzyżowania Rdestowa-Kolendrowa procent kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość zmniejszył się po montażu tablicy z 23,26 proc przed uruchomieniem do 13,12 proc po uruchomieniu. W drugą stronę na Rdestowej tablica zmniejszyła liczbę przekraczających prędkość z 7,96 proc. do 4,29 proc.

Na ul. Witomińskiej w kierunku centrum liczba przekraczających prędkość spadła z blisko 19,5 proc do 11,3 proc.

Znane są też wyniki z ul. Unruga. W kierunku centrum przed montażem tablic blisko 10 proc. przekraczało prędkość, tydzień po - blisko 8 proc. W kierunku Pogórza te liczby wynoszą kolejno 26,3 proc. i 20,8 proc.

Opinie (151) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Spowalniacz

    Akurat na ulicy Unruga te wyświetlacze to fikcja. Najpierw zostały zrobione spowalniacze przy pasach a za chwilę wyświetlacze.. Wiadomo ze każdy kierowca zwalnia do spowalniacza! W tym miejscu zamiast robic wyświetlacze trzeba było zrobić kolejne spowalniacze na następnych pasach-raptem 100 m dalej, bo na tych pasach prowadzone są dzieci do przedszkola które jest obok, wtedy rzeczywiście kierowcy jechali by wolniej na tym odcinku! A tak przejedzie wyświetlacz i gaz do dechy!

    • 0 0

  • Mój stary dom

    Przy moim starym domu były właśnie takie wyświetlacze zmniejszające prędkość teraz jestem w nowym mieszkaniu i tutaj właśnie nie ma tego zmniejszacza prędkości

    • 0 0

  • Lepsze są wyświetlacze informujące (1)

    ile czasu zostało do zmiany świateł. Bo ile jadę aktualnie to ja wiem sam. I nie zatrzymam auta ważącego 2 tony na jednym metrze.

    • 62 19

    • Dostoswanie prędkości

      Tzn ze nie dostosowujesz prędkości do sytuacji. Ciężki samochód , niby widzisz ile jedziesz, ale nie zatrzymasz w porę bo długość hamowania przy takim ciężarze dłuższa. Jedź wolniej w miejscach zabudowanych tak bys zawsze w kazdej okoliczności zdążył. Zmiana świateł ma byc sygnalizowana, a co z czujnością? Moze dziecko wbiec, zwierzę. Nikt ci nie zamontuje ostrzeżenia w takich sytuacjach. A jak kogos potrącisz to co powiesz? miałeś ciezkie auto i nie zdążyłeś zahamować?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Kierowca od lat i również pieszy ! obserwator (5)

    Czy to zmieni coś w mentalności Polaków ? Tych co to całym sobą siedzą w swoich smartfonach i to po równo czy za kierownicą czy to na pasach nie będą nikogo widzieli a zwłaszcza zbliżającego się niebezpieczeństwa a jeszcze może słuchawki do uszu bo to pomaga na ulicy. Te tablice nie wiele zmieniają bo trzeba je chcieć dostrzec, tutaj wina niewystarczającej nieuwagi leży po obu stronach !

    • 16 16

    • Gaz do dechy (1)

      Gorsze jest to, że zaraz za tablicą masa dzbanow wciska gaz do dechy. W Sopocie na Malczewskiego 100m za taką tablicą jest nieoswoetlone przejście dla pieszych.

      • 0 1

      • to może go oświetlić?

        • 0 1

    • Ale żenua

      Jak mają nie zwalniać, jak 10metrów za wyświetlaczem jest próg zwalniający, który o dziwo ma za zadanie zwalniać ruch. Zdejmijcie próg to zobaczycie czy to ta tablica spowalnia ruch. Tak źle wydanych pieniędzy jak z tą tablicą, to nawet Gdańsk nie przebije.

      • 1 1

    • uważam, że lepiej by się w Gdyni sprawdziły takie stalowe zapory wysuwane z jezdni (1)

      takie jakie Rosjanie montują przed swoimi przejazdami kolejowymi - gdzie nawet taki TiR jak sie nie zatrzyma na czerwonym - to staje z podwoziem zmasakrowanym w miejscu.

      • 6 3

      • To chcesz całkowicie zablokować przejścia dla pieszych ? bo jak się będą wysuwały te stalowe zapory to niejednego pieszego zabiją na tym przejściu ! Proponuję zdrowy rozsądek !

        • 0 7

  • Opinia wyróżniona

    Na Świętojańskiej może by tak? (8)

    fikcyjna strefa 30

    • 46 7

    • Na Świętojańskiej to trzeba podnieść do 40,a nie progi dowalać.

      Świętojańska to nie Abrahama czy Słowackiego,tam najbardziej naturalną prędkością jest właśnie 40-ka.
      Świętojańskiej 30-ka pasuje dokładnie w tym samym stopniu co świni siodło.

      • 1 0

    • (6)

      Strefy 30 powodują ze wiecej spalin uchodzi do atmosfery.

      • 8 19

      • Prawda, bo Janusz jedzie w strefie 30 tak: (1)

        10 - próg, 60 na dystansie 50m, 10 - próg...
        Jechanie 30 płynnie większość niestety przerasta...

        • 4 1

        • ja tam widziałem jadących grubo ponad 100km/h, tak około godziny 22

          ponoć wyścigi takie robią, większość rejestracje gpu, gwe, gd, gda itp. Na 10 samochodów (one jadą w jednym ciągu, jeden za drugim) może 1 był miejscowy (ale też cisnął jak tamci).

          • 1 2

      • :) (2)

        to naukowo udowodnione?

        • 8 1

        • tak (1)

          • 1 6

          • Świętojańska powinna być dostępna tylko dla: mieszkańców, szelkolotów, elektryków i dostaw.

            • 7 2

      • Promocja stref Tempo 30 w skali całego miasta

        z dopuszczeniem wyższych limitów prędkości na ulicach zbiorczych i arteriach ruchu tranzytowego zmniejsza skłonność do niepotrzebnego przyspieszania i zmiany biegów, co w ostatecznym rachunku zmniejsza ilość spalin odprowadzanych do atmosfery. Sprawdzone empirycznie w ramach akcji 20's Plenty w miastach Zjednoczonego Królestwa WIelkiej Brytanii. (20 - twenty to 20 mil na godzinę czyli ok. 32 km/godz.).

        • 9 2

  • Mowa o inwestycji w mieście które ma budżet ppnad dwa miliardy zlotych. (2)

    • 20 2

    • co za i**otyczny komentarz :D

      kosmodrom ci mieli zbudować czy co? Puknij się w czoło...

      • 0 0

    • a teraz policz szkoły, policz szpitale ... już same pensje tylko tam to już prawie miliard zł.

      • 0 5

  • inwestycja goni inwestycje (11)

    • 41 7

    • Dla mieszkańców zdrowie i życie ich dzieci jest ważne

      a dla troli to kolejna okazja do wklejenia wyświechtanego hasełka... napisz jeszcze coś o farbie, będzie oryginalnie

      • 0 0

    • (9)

      To ile tych tablic w koncu zamontowano? Bo mowa o jednej nowej na Unruga za 55 000 i że wcześniej już były na Witomońskiej i Rdestowej. Swoją drogą złoty interes.

      • 7 3

      • Patrząc na zdjęcie to 55 k. zł za dwie tablice i maszt wysoki..

        • 2 0

      • Jeśli komuś zdrowie lub życie to uratuje, to na pewno złoty interes (7)

        • 6 6

        • ile było tam wypadków? (5)

          w ciągu ostatnich 50 lat?

          • 4 5

          • Koleżanka z podstawówki straciła tam życie (2)

            • 0 6

            • (1)

              stryjeczny wuj szwagra mojego drugiego męża też

              • 4 2

              • no to masz już synek dwa przykłady

                • 1 5

          • zero, nie było żadnego wypadku i potrącenia (1)

            • 3 3

            • bez podania źródła twoja wypowiedź nic nie znaczy

              • 2 5

        • A gdyby tutaj staruszka przechodziła do domu starców, a tego domu wczoraj by jeszcze nie było, a dzisiaj już by był, to wy byście staruszkę ...

          • 7 0

  • Moze jeszcze kontrapas na unruga hutniczej i morskiej ranooo (1)

    Co za brednie

    • 0 1

    • Brednie to ty opowiadasz , gdzie na tych ulicach kontrapasy wciszniesz

      • 0 0

  • Na Unruga porażka (3)

    Tam tablica nic nie zmieniła, tylko ruch drastycznie spowolnił po montażu progów zwalniających. Teraz robią się w tym miejscu korki, których wcześniej nie było. Zamiast stawiać progi i tablice lepiej za te pieniądze zrobiliby światła na przycisk. Byłoby bezpieczniej i płynniej.

    • 5 3

    • (2)

      Autobusom to te progi, tj. poduszki berlińskie, nie przeszkadzają. A ciężko mówić o korkach, jeżeli stoją za sobą trzy samochody, bo z resztą jeden z nich aż za bardzo zwolnił przed progiem.

      • 0 0

      • (1)

        Nie mówię o tym komu przeszkadzają. A o korku mówię dlatego, że w godzinach szczytu zdarza się tam kolejka do skrzyżowania z Kwiatkowskiego, a nie na trzy samochody.

        • 0 0

        • A w stronę centrum to korek sięga aż do mostu kolejowego i to od swiatał

          • 0 0

  • Na Rdestowej przy 90 km/h gaśnie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane