• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zamierza utworzyć kolejny woonerf - na Pustkach Cisowskich

Krzysztof Koprowski
22 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny woonerf powstaje na Pustkach Cisowskich
  • Obecny wygląd ul. Pawiej, który stanie się woonerfem, czyli ulicą z jednolitą przestrzenią bez wydzielonych chodników i pierwszeństwem ruchu pieszego.
  • Obecny wygląd ul. Pawiej, który stanie się woonerfem, czyli ulicą z jednolitą przestrzenią bez wydzielonych chodników i pierwszeństwem ruchu pieszego.
  • Obecny wygląd ul. Pawiej, który stanie się woonerfem, czyli ulicą z jednolitą przestrzenią bez wydzielonych chodników i pierwszeństwem ruchu pieszego.
  • Obecny wygląd ul. Pawiej, który stanie się woonerfem, czyli ulicą z jednolitą przestrzenią bez wydzielonych chodników i pierwszeństwem ruchu pieszego.
  • Obecny wygląd ul. Pawiej, który stanie się woonerfem, czyli ulicą z jednolitą przestrzenią bez wydzielonych chodników i pierwszeństwem ruchu pieszego. Nz. dojście do ulicy Jaskółczej i wiaduktu nad obwodnicą.

Po przeobrażeniu w woonerf części ul. AbrahamaMapka Gdynia zamierza wprowadzić kolejne rozwiązanie tego typu - tym razem na Pustkach Cisowskich. Znajdująca się tam niewielka ul. PawiaMapka za kilkanaście miesięcy zmieni się w przestrzeń przyjazną dla pieszych z dopuszczeniem lokalnego ruchu samochodowego. Wzbogacona zostanie też zieleń przyuliczna oraz pojawią się elementy małej architektury.



Gdzie powinny powstawać nowe woonerfy?

Ulica Pawia jest położona nieco na uboczu Pustek Cisowskich - większość mieszkańców Gdyni mija ją, przejeżdżając tuż obok wiaduktem nad obwodnicą.

Stojące wzdłuż ul. Pawiej domy pamiętają jeszcze czasy II wojny światowej - zostały wzniesione w trakcie okupacji niemieckiej dla lotników Luftwaffe. Z tego powodu wyróżnia je odmienna architektura niż pozostała historyczna zabudowa Gdyni.

Warto zwrócić uwagę również na zadrzewienie ulicy, które tworzy zielony "dach" kilka metrów nad jezdnią. Uroku ul. Pawiej dodaje ponadto poprowadzenie jej lekkim łukiem ze spadkiem terenu w kierunku obwodnicy.

Priorytet dla pieszych



I to właśnie ten najbardziej ciekawy odcinek ul. Pawiej pomiędzy ul. Bławatną a budynkami zamykającymi jej oś - Pawia 24-24a - będzie wkrótce przyjaźniejszy pieszym. Obecnie muszą się oni poruszać krawędzią jezdni lub skrawkami chodników przy niektórych posesjach.

- Naszym priorytetem jest dostosowanie przestrzeni ulicy Pawiej do potrzeb pieszych oraz osób z niepełnosprawnościami. Mieszkańcy mają zyskać poczucie komfortu i swobody podczas poruszania się w strefie woonerfu. W tym celu chcemy zmniejszyć dominację samochodów i spowolnić ruch kołowy, co zapewni bezpieczeństwo niechronionym użytkownikom ruchu - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Projekt będzie przygotowany dla odcinka Bławatna - Pawia 24-24a. Projekt będzie przygotowany dla odcinka Bławatna - Pawia 24-24a.
Powyższy cel planuje osiągnąć się poprzez:
  • korektę geometrii toru jazdy samochodem w taki sposób, by kierowcy poruszali się z niewielką prędkością zygzakiem pomiędzy miejscami parkingowymi (tzw. meandrowanie),
  • utworzenie nowych zieleńców, przylegających do istniejących drzew. Ich forma ma uniemożliwić parkowanie samochodami i w efekcie dewastację zieleni,
  • poprawę systemu odwodnienia - skierowanie jej do istniejącej kanalizacji deszczowej lub terenów zieleni,
  • montaż elementów małej architektury - ławki, przysiadaki, kwietniki itp.

Poszukiwany wykonawca projektu, prace budowlane w 2021 r.



Obecnie inwestycja jest na etapie poszukiwania wykonawcy, który podejmie się prac projektowych. Dokumentacja ta pozwoli na ogłoszenie przetargu na roboty budowlane, co jest wstępnie planowane w przyszłym roku.

- Zależy nam na tym, aby projektant zaproponował rozwiązania, które będą optymalnie wykorzystywały istniejącą infrastrukturę drogową oraz zieleń. Mamy nadzieję, że otrzymamy wiele ciekawych propozycji - dodaje Marek Łucyk.

Zobacz woonerf na ul. Abrahama w Śródmieściu Gdyni



Opinie (369) ponad 20 zablokowanych

  • Macie pomysł na polskie określenie? (8)

    Bo łónerf brzmi tak sobie.

    • 59 1

    • (2)

      To się czyta chyba: woon erf :)

      • 1 2

      • O rany... (1)

        • 1 2

        • Poważnie.
          Holenderski patent.

          • 4 0

    • Deptak. (2)

      Zawsze tak było.

      • 11 2

      • Po deptaku samochody nie jeżdżą (1)

        Z założenia.

        • 3 8

        • Miejskie i dostawczaki jeżdżą, poza tym deptak deptakowi nierówny

          • 4 1

    • Nie trzeba pomysłu, to jest deptak po prostu

      • 3 2

    • ciąg pieszo-jezdny

      albo deptak współdzielony.

      • 4 1

  • Jaskółczą przerobić na woonerf, a nie pawią.

    • 17 5

  • Polifarb wyremontuj

    tak jak obiecałeś!

    • 36 2

  • Fajna sprawa, ale po co w miejscu, gdzie na razie droga super bez dziur, itd.????

    zróbmy takie coś tam, gdzie wogóle dróg nie ma - są płyty jumbo, a ludzie od lat mieszkają, tam gdzie jest zły stan techniczny, itp. Tu jak widać stan drogi idealny, to po co to ruszać? Był jakiś wypadek w ostatnim czasie, że aż tak bardzo zagraża pieszym? Przecież to sąsiedzi i się wzajemnie szanują na ulicy.

    • 62 6

  • Wyremontujcie Dąbka!

    Jw. Ileż można jeździć po dziurach. Ileż można zniesc basen zamiast kałuży kiedy popada trochę więcej deszczu! Wstyd że o północnych dzielnicach pamięta się tylko przy okazji organizowania Openera

    • 53 5

  • Który z urzędników tam mieszka?

    • 67 6

  • Nie dewastujcie dróg (2)

    Fatalny pomysł ładnie to wygląda na obrazku i tylko tam. Ulica nie będzie się nadawała do praktycznego użytku. Przy tak słabej komunikacji publicznej braku systemu metra/kolejki naziemnej jakakolwiek degradacja ulic to sabotaż komunikacyjny. Polskie miasta powinny skupić się na rozwoju i intensywnej rozbudowie komunikacji publicznej i tylko na tym. Woonerfy czy inne rowery miejskie to zbędna i kosztowana fanaberia.

    • 50 7

    • żadne miasto działające zgodnie z Twoją sugestią nie poradziło sobie z dominacją samochodów (1)

      Żaden rodzaj komunikacji publicznej nie zapewni serwisu drzwi- drzwi. Dlatego w piramidzie mobilności najważniejsze jest poprawianie warunków ruchu pieszych i rowerzystów, czyli: komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i innych niezmotoryzowanych do stacji i przystanków transportu zbiorowego, najlepiej szynowego, takiego jak SKM kursująca po osobnej parze torów. Być może chciałeś być ironiczny, ale nie byłem pewien. Dlatego to napisałem dając ci lajka.

      • 5 3

      • Polecam Berlin

        Tam maja gęstą sieć metra/skm wsparty tramwajami. Rowery woonerfy itp. Dodano później. Komunikacja publiczna jest tak dobra że większość Berlińczyków nie ma prywatnego samochodu, a sporo ludzi nie ma nawet prawa jazdy. W Polsce musimy skupić się na podstawach typu metro a ozdobniki typu rower miejski zostawić na później. Po za tym pogoda jest u nas dużo gorsza niż w Berlinie czy amsterdamie. Dochodzi jeszcze kwestia ukształtowania terenu

        • 2 0

  • Pomysł nie trafiony

    Niedawno co ulica została wyremontowana za niemałe pieniądze.
    Okolica nie ma żadnego potencjału pod tym względem.
    Lepiej taki pomysł zrobić na Gruszkowej czy ul. Krótkiej.
    Oby to nie był pomysł teoretyków z MW

    • 52 4

  • A po polsku nie można? Dzbany jedne! (1)

    • 54 5

    • No dawaj śmiało, po polsku.

      Czekamy.

      • 2 9

  • Woonerf (2)

    Panie Koprowski, może by się Pan wyindualizował z rozentuzjazmowanego tłumu używaczy języka "polskawego".
    Nie ma polskiego określenia na ten znany TYLKO zawodowcom termin "woonfer"?
    Snobizm czy może język polski jest Pana "drugim" językiem.

    • 60 5

    • Pan Lesio czy Leon zawodowiec?

      Język polski, tak jak angielski, łatwo absorbuje obce słowa trafnie oddające specyfikę innowacyjnych rozwiązań i wynalazków (por podcast, komputer etc. etc.).

      • 4 5

    • Woonerf nie wonfer. Poza tym po to właśnie jest coraz powszechniej używany w mediach, aby nie tylko zawodowcy go znali. Serdeczne pozdrowienia.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane