• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zatoki autobusowe wyremontowane za 7 mln zł

Patryk Szczerba
1 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zatoki zmodernizowano m.in. na przystankach przy ul. Hutniczej w okolicach Estakady Kwiatkowskiego. Zatoki zmodernizowano m.in. na przystankach przy ul. Hutniczej w okolicach Estakady Kwiatkowskiego.

Zakończyła się modernizacja zatok autobusowych w Chyloni, Leszczynkach oraz centrum Gdyni. Zamontowano na nich wiaty dla oczekujących pasażerów oraz tablice wyświetlające czas pozostały do odjazdu. Wykonano też prace kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.



Modernizację przeprowadziły trzy firmy: MTM SA, Eurovia Polska SA oraz WPRD Gravel Sp. z o.o.

Co sądzisz o autobusowych zatokach?

Przystanki ze zmodernizowanymi zatokami:

  • węzeł Żołnierzy Wyklętych 01 / ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • węzeł Żołnierzy Wyklętych 02 / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01 / ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02 / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01 / Estakada Kwiatkowskiego, kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02 / Estakada Kwiatkowskiego, kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04 / Hutnicza kierunek Rumia,
  • Kilińskiego 02 / ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia


Oprócz zatok na przystankach zamontowano nowe wiaty, przysiadaki i ławki oraz tablice z elektronicznym rozkładem jazdy. W ramach modernizacji zostały wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.

Blisko 7 mln zł za prace



Prace kosztowały blisko 7 mln zł. Gdyńscy urzędnicy informują, że modernizację zatok sfinansowano z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

W ramach modernizacji zostały też wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.

- Spora część robót wymagała niekiedy skomplikowanych ingerencji w strukturę podziemną. Tego typu prace pochłaniały najwięcej czasu. Nawierzchnia każdej zatoki autobusowej wykonana jest na wytrzymałej konstrukcji, dzięki czemu posłuży na lata i zapewni pojazdom stabilny i wygodny dojazd do krawędzi peronu przystankowego - wyjaśnia Tomasz Krzak, z Zarządu Dróg i Zieleni.

Zatoki autobusowe nie wszystkim się podobają



Z każdą informacją o modernizacji zatok autobusowych pojawiają się opinie, że pomagają jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów.

Czytaj też: Zatoki? Potrzebne czy nie

- Każda zatoka to dla autobusu jednak strata czasu przejazdu. Jeśli to zsumujemy, to opóźnienie przez wjeżdżanie i wyjeżdżanie z zatok jest duże. Dodatkowo zatoki wtłacza się często w infrastrukturę kosztem chodnika, drogi rowerowej. Ruch pieszy czy rowerowy przez to koliduje z przystankiem, a pasażerowie często muszą przechodzić pod wiatą - mówią nam administratorzy funkcjonującego na Facebooku profilu "Zatoki? To się leczy".

Krytyka lokalnych społeczników



Głos zabierają także lokalni społecznicy, dodając, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Nie brakuje też głosów, że zdarzają się kierowcy, którzy nie podjeżdżają do krawędzi, utrudniając wyjście - zwłaszcza mniej sprawnym - pasażerom.

Miejsca

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

  • Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego. (4)

    to już nic nie trzeba dodawać...ręce same opadają

    • 30 2

    • tylko dlaczego oszołomów się cytuje w normalnych mediach? (2)

      Najgorzej, jak do szeroko rozumianego "mainstreamu" wchodzą skrajne, oszołomskie treści. Efekt takich praktyk jest widoczny w każdej chwili w skali ogólnokrajowej.

      • 14 0

      • Bo maja (1)

        Parcie na szkło, a dwa promuje się takich wariatów np. taką Lempart. Później łatwiej takimi manipulować

        • 3 0

        • Lempart walczy o prawa które się kobietom brutalnie zabiera

          a Kajetan próbuje narzucić wszystkim swoje fanaberie.

          taka jest różnica

          • 0 2

    • To ten typ co wozi rowerem cargo dzieci do przedszkola i chwali sie jakby morsował?

      Ten co ma nawet progi zwalniające w domu...

      • 24 0

  • (1)

    W zeszłym tygodniu stalem jak baran na Świętojańskiej, tablica nie działa. Widać za mało milionów na nią poszło. Co nam dadzą nowe zatoki, jak kursów nie przybywa.

    • 13 3

    • Ale ze co?

      Papierowych rozkładów nie umiesz czytać, czy co?

      • 1 0

  • Tylko kto wybierał zatoki?

    Niektóre z tych zatok były w dobrym stanie. Nie wiem czym się kierowali przy wyborze. Niektóre zatoki w Gdyni są w fatalnym stanie i nic z nimi nie robią.

    • 18 1

  • " Każda zatoka to dla autobusu jednak strata czasu przejazdu."
    Wyższy poziom absurdu u ludzi chorych z nienawiści.

    • 19 3

  • Ktory to juz raz? (1)

    Ile to juz bylo tych remontow?! A umiejscowienie przystanku Chylonska-rog Kartuskiej to chyba Nobel? Brak miejsc parlingowych/postojowych ale sciezki rowerowe i stojaki na rowery w calej Gdyni. Brawo wladze, kochamy was za to!

    • 21 3

    • Drog nie ma tylko malowane kontrapasy wszedzie

      • 3 2

  • Znawcy świata

    O ile wiem w cywilizowanych krajach w których mieszkałem zatoki dla autobusów to norma. Jak można być takim durniem żeby twierdzić że oczekiwanie autobusu i blokowanie 1 pasa ruchu jest lepsze i nie opóźnia autobusu? Matematycy się znaleźli.

    • 15 2

  • W centrum Gdyni to się jedzie jak po kartoflisku (2)

    • 19 2

    • To jedż do Londynu i pojeżdzij z zachodu na wschód, to doświadczysz "kartofliska".

      Rzym, Praga Paryż i wiele miast europy ma takie same problemy z nawierzchnią jak miasta w PL.

      • 0 8

    • Np rondo naprzeciwko dworca głównego

      To wola o pomstę do nieba

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Może w teorii to fajnie brzmi (5)

    ale w praktyce np. zepsuty pojazd komunikacji miejskiej stojący na pasie ruchu na pewno ruchu nie upłynnia,

    • 55 14

    • każdy pojazd może się zepsuć i zablokować ruch w dowolnym miejscu (1)

      to może na całej długości jezdni zbudujemy zatoki w razie by się coś zepsuło?

      • 9 7

      • proponuje jak na autostradzie pas awaryjny :D

        • 1 0

    • cale szczescie

      ze autobusy tylko na zatokach się psują.

      • 5 2

    • samochód też nie

      • 0 0

    • Bo przecież bardziej prawdopodobne jest popsucie 1 autobusu (większośc ma nie więcej niż 5 lat) ze 100 pasażerami niż 100 osobowych (przeciętnie ponad 10 lat) z jednym człowiekiem w środku. Już nie wspominając o tym, że popsuty autobus jest odholowywany niemal od razu, a jak się rozkraczy jakiś osobowy grat to Janusze czekają aż szwagier przyjedzie z pomocą.

      • 5 0

  • (1)

    Zatoka z plytek chodnikowych? Polska nadal sto lat za swiatem

    • 6 3

    • Radzę okulary poprawić. Zatoki są z wylewki betonowej (krawężnik to ta druga biała linia).

      • 3 1

  • Co z PRL-ową wiatą na Oblużu Centrum? (2)

    • 13 0

    • Wiata idealnie pasuje do otoczenia

      • 3 1

    • Niewiele zmieniło się tam od czasów PRL, więc dlaczego miałaby zniknąć wiata?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane