• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zatoki autobusowe wyremontowane za 7 mln zł

Patryk Szczerba
1 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zatoki zmodernizowano m.in. na przystankach przy ul. Hutniczej w okolicach Estakady Kwiatkowskiego. Zatoki zmodernizowano m.in. na przystankach przy ul. Hutniczej w okolicach Estakady Kwiatkowskiego.

Zakończyła się modernizacja zatok autobusowych w Chyloni, Leszczynkach oraz centrum Gdyni. Zamontowano na nich wiaty dla oczekujących pasażerów oraz tablice wyświetlające czas pozostały do odjazdu. Wykonano też prace kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.



Modernizację przeprowadziły trzy firmy: MTM SA, Eurovia Polska SA oraz WPRD Gravel Sp. z o.o.

Co sądzisz o autobusowych zatokach?

Przystanki ze zmodernizowanymi zatokami:

  • węzeł Żołnierzy Wyklętych 01 / ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • węzeł Żołnierzy Wyklętych 02 / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01 / ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02 / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01 / Estakada Kwiatkowskiego, kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02 / Estakada Kwiatkowskiego, kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04 / Hutnicza kierunek Rumia,
  • Kilińskiego 02 / ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia


Oprócz zatok na przystankach zamontowano nowe wiaty, przysiadaki i ławki oraz tablice z elektronicznym rozkładem jazdy. W ramach modernizacji zostały wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.

Blisko 7 mln zł za prace



Prace kosztowały blisko 7 mln zł. Gdyńscy urzędnicy informują, że modernizację zatok sfinansowano z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

W ramach modernizacji zostały też wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.

- Spora część robót wymagała niekiedy skomplikowanych ingerencji w strukturę podziemną. Tego typu prace pochłaniały najwięcej czasu. Nawierzchnia każdej zatoki autobusowej wykonana jest na wytrzymałej konstrukcji, dzięki czemu posłuży na lata i zapewni pojazdom stabilny i wygodny dojazd do krawędzi peronu przystankowego - wyjaśnia Tomasz Krzak, z Zarządu Dróg i Zieleni.

Zatoki autobusowe nie wszystkim się podobają



Z każdą informacją o modernizacji zatok autobusowych pojawiają się opinie, że pomagają jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów.

Czytaj też: Zatoki? Potrzebne czy nie

- Każda zatoka to dla autobusu jednak strata czasu przejazdu. Jeśli to zsumujemy, to opóźnienie przez wjeżdżanie i wyjeżdżanie z zatok jest duże. Dodatkowo zatoki wtłacza się często w infrastrukturę kosztem chodnika, drogi rowerowej. Ruch pieszy czy rowerowy przez to koliduje z przystankiem, a pasażerowie często muszą przechodzić pod wiatą - mówią nam administratorzy funkcjonującego na Facebooku profilu "Zatoki? To się leczy".

Krytyka lokalnych społeczników



Głos zabierają także lokalni społecznicy, dodając, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Nie brakuje też głosów, że zdarzają się kierowcy, którzy nie podjeżdżają do krawędzi, utrudniając wyjście - zwłaszcza mniej sprawnym - pasażerom.

Miejsca

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

  • Skoro z funduszu przeciwdziałania covid (1)

    Można remontować zatoki autobusowe
    to ja bym chciała poprosić o remont mieszkania, implanty zębowe, odsysanie tłuszczu i naciąganie zmarszczek.

    Mariola

    • 23 1

    • Gdybyś pracowała w UM to może by Ci zrobili

      • 3 0

  • to nie zatoki trzeba leczyć tylko aktywistów/społeczniaków (1)

    • 23 1

    • Aktywiści = dziadki

      Skąd te dziwolągi się biorą? Pewnie z cmentarzy ich wykopują. Co chwilę słyszę kolejne głupoty czyli pomysły dziadków. Pewnie większość z nich to emerytowani nauczyciele i bibliotekarki bo takich głupot nikt inny by nie wymyślił.

      • 2 0

  • 7 mln zł w zatoce

    Autobusy wyremontowaly Gdynie

    • 10 3

  • Zatoki ok

    A jezdnie w ruinie.

    • 11 3

  • Czego to się dla kierowców nie robi by mieli lepiej.... (2)

    zatoki autobusowe powinny być likwidowane. opóźniają tylko komunikację publiczną i zmniejszają komfort pasażerów.
    Kiedy nasza władza zrozumie że kierowcy nie są pępkiem świata?

    • 5 22

    • Gęba w kubeł

      Prawka nie potrafiles zdać to nie masz prawa głosu.

      • 2 1

    • Tak jsk na Stryjskiej - bez zatoczki, na drodze rowerowej i pasie ruchu.

      • 0 0

  • Dlaczego kierowcy nie płacą podatków i nie dokładają się do komunikacji publicznej?

    przecież opóźniają ją generując milionowe straty dla miasta i pasażerów!! Powinni za to płacić ze swoich

    • 0 18

  • (4)

    O czym ten Kajetan mówi? Oczywiście, ze w godzinach szczytu i dużego natężenia ruchu korek może być i bez autobusu. Natomiast taki autobus stojący na środku pasa, poza godzinami szczytu, skutecznie blokuje inne pojazdy stojące za nim które mogłyby przejechać. Prosty przykład - jak na Myśliwskiej zlikwidowano zatokę autobusowa przy osiedlu Foresta, to korek był tam non stop i wylewał się aż na Bulońską. Zatoka wróciła - korka nie ma. Nie wiem w ogóle po co tutaj cytować jakichś pseudo specjalistów aktywistów miejskich którzy nie maja w zasadzie nic mądrego do powiedzenia.

    • 20 1

    • (3)

      nie blokuje tylko spowalnia.... kierowca nie jest pępkiem świata. może poczekać.

      • 0 10

      • (1)

        Analogicznie - kierowca autobusu i pasażerowie nie są pępkiem świata, mogą poczekać. I co teraz? ;)
        Nie ma sensu, żeby jeden autobus blokował np 5 samochodów. Spowalnia je już i tak wystarczająco jadąc 40kmh po wyjechaniu z zatoki. Zatoki są potrzebne, natomiast policja powinna egzekwować przepisy o wypuszczaniu autobusów z zatoki. Kierunkowskaz autobusu, kierowca osobówki staje i wpuszcza. Tak to powinno wygladac

        • 6 0

        • A nie że kierowca komunikacji wyjeżdża z zatoki nie używając kierunkowskazów i lusterek.

          • 1 0

      • ale po co biedny i**oto ma czekać skoro może jechać?Ja nie jadę samochodem baranie żeby się zatrzymywać na przystankach autobusowych

        • 1 0

  • W Gdyni jak zwykle poważne inwestycje.

    Kucyk.. ile im zaplaciles za ten artykul:)

    • 16 0

  • Co po przystankach jak dojazd w tym kierunku to prawdziwa droga krzyżowa bez zażycia tabletek na uspokojenie nie ma szans dojechać do domu w spokoju.

    • 8 1

  • Czemu te nowe zatoki są takie nierówne?! (1)

    • 8 1

    • farba była za gęsta

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane