• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zatrzyma port i remont Morskiej, by udrożnić estakadę?

Michał Sielski
15 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 11:51 (15 kwietnia 2013)
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu

Tak wyglądał (bez)ruch na Estakadzie Kwiatkowskiego w piątkowe popołudnie.


W godz. 15-17 ograniczone mają być wyjazdy ciężarówek z kontenerami z portu. Możliwe jest też wstrzymanie remontu ul. Morskiej w Cisowej. Dziś kolejna decyzja urzędników jak odkorkować zatkaną przez remont Estakadę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. Takiej kumulacji przebudowywanych dróg nie było w Gdyni nawet przed piłkarskim Euro 2012.



Aktualizacja, godz. 11:50. Decyzja już podjęta. W porozumieniu z Zarządem Portu Gdynia, szefami terminali i przedstawicielami firm spedycyjnych przez najbliższe dwa tygodnie (do czasu uruchomienia zjazdu z estakady w ul. Hutniczą w pierwszych dniach maja) w godz. 15-17 obowiązywać będzie zakaz wjazdu na estakadę, opuszczających port samochodów o ciężarze powyżej 10 ton. W godz. 14-18 umożliwiony zostanie dla nich wyjazd z portu przez teren Elektrociepłowni.

***

Remont przegubów Estakady Kwiatkowskiego zaczął się w ostatnią środę i od razu zaczęły się gigantyczne korki. Zatory sięgały kilometrów, kierowcy tracili nawet godzinę na pokonanie dwu-trzykilometrowych odcinków, które wcześniej przejeżdżali w kilka minut.

- Armagedon to mało powiedziane. Setki ludzi wysiadały ze stojących w korku autobusów i szły na piechotę w stronę Obłuża. Ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni wyglądała jak przedmieścia Częstochowy oblegane przez pielgrzymki - mówi pani Lidia, która z pracy na poczcie w centrum Gdyni wracała do domu 2,5 godziny.

Po pierwszych dniach sytuacja się nieco uspokoiła, ale nadal daleka jest od ideału.

- Dlatego spotykamy się ze sztabem kryzysowym codziennie i wdrażamy kolejne pomysły jak usprawnić ruch. Ostatnie to m.in. ograniczenie wyjazdów ciężarówek z kontenerami z portu w godz. 15-17. Transport będzie tak planowany, by było ich w tym czasie jak najmniej - mówi Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni.

Urzędnicy chcieliby także, by choćby część ciężarówek wyjeżdżała z portu innymi drogami, nie wjeżdżając na estakadę. Nie wiadomo jednak czy będzie to możliwe ze względu na stan infrastruktury. Nie ma też możliwości pracy na trzy zmiany. To już kiedyś było przerabiane, skończyło się na telefonach od mieszkańców i zakazie prac w nocy.

Czy równoczesne remonty kilku głównych dróg to dobry pomysł?

Remont nie byłby tak uciążliwy, gdyby nie fakt, że jednocześnie w mieście zablokowane są też inne główne drogi. Trwa remont al. Zwycięstwa przy Klifie zobacz na mapie Gdyni, zaczęła się przebudowa ul. Morskiej w Cisowej, a lada dzień ruszyć ma przebudowa ul. Chwarznieńskiej.

- Prace na ul. Morskiej zostaną tak zaplanowane, by początkowo odbywały się głównie na poboczach. Zrobimy wszystko, by w jak najmniejszym zakresie blokować główną jezdnię - podkreśla Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Urzędnicy zapewniają też, że rozbudowa ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w ogóle nie będzie ograniczać ruchu, bo prace polegające na stworzeniu dwóch kolejnych pasów ruchu w żadnym stopniu nie utrudnią przejazdu na już istniejących. Nie dało się jednak tak zaplanować remontów, by nie odbywały się jednocześnie?

- Dało, ale wtedy remontowalibyśmy 2-3 lata. Zimą nie można ze względu na warunki atmosferyczne, więc czas prac naturalnie się wydłuża. Woleliśmy więc zastosować zasadę maksymalnego skrócenia prac, by kierowcy nie odczuwali ich przez tak długi czas. Nie sądzę, by ktoś był zadowolony, gdyby w korkach stał przez trzy lata, bo remonty robilibyśmy jeden po drugim - przekonuje Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, który odpowiada m.in. za koordynację remontów miejskiej infrastruktury.

W poniedziałek urzędnicy spotkają się po raz kolejny i mają podjąć już konkretne decyzje na temat wstrzymania lub takiej zmiany planów remontu ul. Morskiej, by ograniczyć blokowanie przejazdu. Możemy się też spodziewać dużo mniejszego ruchu pojazdów ciężarowych z portu w godz. 15-17, kiedy tworzą się największe korki.

Do kiedy remont?

Remont przegubów Estakady Kwiatkowskiego nad ul. Opata Hackiego zobacz na mapie Gdyni i w rejonie ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni 10 kwietnia zaczęła firma Want z Tczewa, która wygrała przetarg oferując cenę 1,66 mln zł. Prace potrwają do 10 września, ale największe utrudnienia czekają kierowców na początku robót.

Prace zaczęły się od remontu przegubów nad ul. Opata Hackiego. Obecnie zamknięta jest jezdnia estakady w kierunku Obłuża na odcinku od ul. Morskiej do ul. Hutniczej. Na sąsiedniej jezdni Estakady Kwiatkowskiego na odcinku od ul. Hutniczej do ul. Morskiej jest ruch dwukierunkowy.

Opinie (356) ponad 10 zablokowanych

  • (14)

    Nie potrzebne nikomu lotnisko ważniejsze od OPAT-u.

    • 97 15

    • OPAT to miliard zł a lotnisko (13)

      100 mln zł. Wiesz o tym?

      • 6 19

      • Wiadukt drogowy na ul. Puckiej to 25 mln złotych maksymalnie! (3)

        A zupełnie nowy układ drogowy Morska (Cisowa, na wysokości końca SKM, nawrotki trolejbusów) - wiadukt nad torami - Hutnicza to około 70 - 80 mln zł.

        Za 100 mln zł utopione w lotnisko + 8 mln zł udupione w infosrox można było wybudować oba te wiadukty i stworzyć alternatywę dla Estakady Kwiatkowskiego. A jakby się dobrze zakręcić to by jeszcze na remont kilku km Morskiej wystarczyło. Ale po co robić coś dla ludzi? Lepiej budować drugie lotnisko!

        PS. Bardzo rozczulił mnie teks dotyczący niemożności puszczenia autobusów przez tereny portu i stoczni - bo niby dziury. Poważne władze powaznego miasta najpierw przygotowują alternatywne trasy a dopiero potem zamykają główną droge w mieście. U nas po raz kolejny urząd pokazał jak głęboko w odbycie ma mieszkańców Gdyni. Głosujcie tak dalej! 190% poparcia poproszę!

        • 6 1

        • oj jak do dobrze żyć w tak prostym świecie... (2)

          poczytaj nieco o prawie jakie nam kochani posłowie ustanowili, a zrozumiesz, że nie można sobie przenosić kaski z kupki na kupkę jak się podoba :) Ani lotnisko ani infosrox nie jest finansowany z tej samej puli co inwestycje drogowe i z ani jednej ani drugiej kupy kasy nie można zgodnie z prawem przeznaczyć na nie pieniędzy... ale przecież czarne jest czarne, a białe jest białe - coś jest albo tego nie ma... :]

          • 2 3

          • włącz myślenie! (1)

            Oczywiście, że dróg niemoznabudować z pozycja "budowa lotniska" (tak, wiem - ta inwestycja jest zuepłenie inaczej nazywana... przepraszam - kamuflowana w budżecie Gdyni) ale mam prośbę... mógłbyś mnie wspomóc i podpowiedzieć która to ustawa zmusiła radnych Gdyni do przyjęcia budżetu z budową lotniska i infoboxu? Nie wiedziałem, ze już takie ustawy mamy... jakoś nie słyszałem aby Piła czy Opole zostały również zmuszone do budowy infoboxu i lotniska...

            • 4 1

            • pytam po raz kolejny...

              co ma Infobox i lotnisko do budowy dróg za setki MILIARDÓW złotych polskich?

              • 0 1

      • Nie, 100 mln to pierwsza cześć. (7)

        Całość od 140 do 200 + koszty utrzymania.

        W sumie w przeciągu najbliższych 5 lat + dotychczasowe premie i zarobki chociaż by zarządu lotniska może dać nawet 250mln zł.

        A to już jest kwota wystarczająca by ubiegać się o dofinansowanie z województwa, budżetu centralnego i UE dla reszty kosztów, bo mając taką kasę na wkład własny raczej ci nie odmówią.

        • 12 4

        • inwestycja (5)

          ale ta inwestycja i tak sie zwróci, łatwo narzekać, trudniej spogladać w przyszłość i inwestować...
          Gdy projektowano Gdynię ulica Władysława IV z trzema pasami w jedna stronę również wydawała się niepotrzebna. Lotnisko będzie potrzebne, ba niezbędne dla rozwoju miasta!

          • 3 9

          • Tyle, że żadne analizy tego nie pokazują. (3)

            Według wszystkich dotychczasowych będzie przynosiło straty.

            Powód jest prosty, na Lotnisko Walesy dojazd z Karwin i w zasadzie połowy Gdyni zajmuje mniej czasu niż na Babie Doły, jak odpalą PKM to nawet z centrum Gdyni będzie relatywnie bliżej, o pozostałych miastach w okolicy nie wspominając.

            Po drugie lotnisko w Gdańsku ma jeszcze naprawdę duży zapas możliwości, więc gadanie o tym, że lotnisko w Gdyni ma obsłużyć ruch, którego nie zmieści się w Gdańsku może być prawdą w okolicach 2050 pod warunkiem, że w tym czasie nie rozwiną się w Europie alternatywne środki transportu, jak szybka kolei, oraz że lotnisko Walesy się nie będzie rozbudowywało. Czyli co tutaj dużo mówić, żadnych szans na to nie ma.

            Po trzecie niewielkie lotniska niemal nigdy nie są rentowne, najlepszy przykład tego typu mamy w Hiszpanii. Są wyjątki, ale tylko w sytuacjach gdy większe porty lotnicze są za drogie dla tanich linii, a Gdańsk jest tani.

            Po czwarte, Szczurek nie zgodzi się na nazwanie tego portu lotniczego Gdańsk-Gdynia, a taki warunek postawią mu operatorzy. Dobrym przykładem jest tutaj Norwegia, gdzie wszystkie lotniska w promieniu prawie 300km od Oslo nazywają się Oslo coś tam.

            Prawda jest taka, że to lotnisko powstało tylko po to by zrobić dobrze Rysiowi i paru innym biznesmenom, którym nie chciało się do swoich awionetek aż do Pruszcza zasuwać. Lotów pasażerskich pewnie stamtąd nie będzie nigdy.

            • 10 2

            • nie ma to jak porównanie Gdańska do Oslo :D (2)

              • 1 2

              • A co miał porównać? Śledzie do osłów? ;) (1)

                • 4 2

              • Gdańsk w porównaniu do Oslo

                to zadupie zabite dechami. Może warszawa by się nadała do tego typu porównania... może...

                • 1 0

          • Drogi.

            Tylko jak się z niego wydostać bez nowych dróg?

            • 0 0

        • bys się zdziwił :)

          • 1 0

      • może i tak, ale dla milionów

        w skali całości problemów transportowo-komunikacyjnych, a lotnisko w najbliższym 10 leciu tylko dla tysięcy. O tym też z pewnością wiesz.

        • 19 5

  • Król jest nagi (11)

    Ta sytuacja pokazuje jakie braki ma miasto w budowie dróg alternatywnych. Już dawno powinna być wybudowane przedłużenie ul. J. Wiśniewskiego czyli ul. Czerwona i połączona z Obwodnicą Trójmiasta na nowym weźle który będzie stanowił element OPAT-u. Ale w Gdyni lepiej budować lotnisko i Infobox, a potem się dziwić, że żaden inwestor tu nie zagląda. Przecież on ugrząs w korkach.

    • 166 7

    • sprawdź sobie koszty (5)

      wszystkich inwestycji drogowych i nie tylko, jakie są prowadzone w Gdyni, potem porównaj je z kosztami inwestycji jakie byś chciał widzieć w wersji "zrobione"... może zrozumiesz dlaczego nie są zrealizowane :) 100baniek na lotnisko czy kilka na śmieszny infobox to pryszcz w porównaniu z tym o czym piszesz - niestety bez inwestycji "centrali" i UE stolec będzie wybudowane w tym kierunku... a nie mamy pleców w rządzie takich jak Gdańsk, Wawa nie widzi potrzeby takich inwestycji...

      • 4 14

      • kolego, skończ pie*dolic, że poitrzebne są plecy w Warszawie aby zbudować coś... (4)

        Potrzebny jest dobry pomysł a potem dobry projekt. Szczurek nie ma ani jednego ani drugiego. A przede wszystkim brak mu jakiejś wizji. Zabudować port pustymi wieżowcami i choroba lotniskowa raczej wizją nie jest... a jedynie jakimś ostrym przypadkiem leczenia kompleksów. Na jego pomysły szans na dofinansowanie nie ma (i bardzo dobrze, jeszcze tego by z podatków centralnych budować lotniska co 20 km!) ale to nie problem... jak nie ma udziału UE to nie ma takiej kontroli, nie ma potrzeby udowadniania że rzeczywiście inwestycja jest potrzebna, ważna, robiona z głową. Po prostu okopuje się w tej niby niepodległości a jego ludzie raz na jakiś czas robią zasłonę dymna pod tytułem "nikt nam nie chce pomóc". Szkoda tego miasta... tu się urodziłem i tu całe życie mieszkałem, ale ... jak długo jeszcze wytrzymam?

        • 7 1

        • wytłumaczmi co chcesz budować bo niebardzo rozumiem (3)

          z resztą podobni Tobie maruderzy (co uznawali wszystko o odmiennym zdaniu za pier^olących głupoty) byli i po otwarciu estakady... bo drzewka wycięte, bo 30 lat stała niedokończona, bo będzie trzeba remontować z budżetu miasta, bo zupa była zasłona... :]
          Jesteś kolejnym osobnikiem czepiającym się lotniska - ok, olejmy lotnisko. Wojsko niedługo tez je oleje, a ono samo podzieli los tego w Borsku... wtedy dzieisątki takich jak Ty będą płakać "dlaczego nie zrobiliście cywilnego na wojskowym i nie wykorzystaliscie istniejącej infrastruktury?!". To jest własnie Polska i myślenie ograniczone do okolic własnego zadka - ostatnie 20 lat uczą tego obywateli zarówno w szkołach, w TV jak i wszystkich innych mediach, a że naród zbyt bystry w większości nie jest to łyka jak młode pelikany. Co mądrzejsi kręcą lody i się ustawiają, albo siedza cicho bo wiedzą że za pyskowanie nie tam gdzie trzeba machina państwowa szybko ich doprowadzi do porzadku...

          Źle ci? Męczysz się? Wyjedź... nikt na tym niestraci.

          • 1 2

          • czyli mamy ładować 150 zł w rozwój i potem rok w rok 20 mln zł w utrzymanie lotniska (2)

            tylko dlatego, że... no właśnie, że co?! Dla idei?! Bo musi tam być lotnisko?! Nie, nie musi! Skoro nie ma potrzeby, skoro będzie to inwestycja wysoce niedochodowa to niech musi! Ten teren ze względu na bliskość portu i powierzchnię powinien być przeznaczony pod strefę przemysłową/technologiczną. Gdyby zacząć robić coś sensownego to na terenach od ul. Płk Dąbka przez lotnisko do morza pracę mogłoby znaleźć 50 tys. ludzi. A ile będzie pracowało na lotnisku? Kilkaset osób patrzących na pustą drogę startową, a ich menadzerskie, dyrektorskie, kierownicze wynagrodzenia pokrywać będzie każdy mieszkający w Gdyni. Sory, ale nie podoba mi się to!

            a wyjazd proponuję również Tobie. Właśnie dzięki takiemu myśleniu jak Ty prezentujesz ten kraj wygląda jak wygląda - stagnacja i niezliczona ilość publicznych inwestycji kompletnie bez sensu, bez szans na zrównoważanie rachunku ekonomicznego itd. Moje wnuki będą pewnie jeszcze jeździły po polnych drogach w środku ponoć nowoczesnego miasta bo jego prezydencik bawi się w leczenie kompleksów i wyścig z miastem obok. Tylko robi to za publiczne pieniądze i ku uciesze durnych mieszkańców do których jeszcze nie dotarło, że każda złotówka tam utopiona pochodzi z ich podatków. Coraz wyższych... Trzeba być nietęgim idiotom aby tego nie rozumieć, ale widzę, że albo z inteligencją gdynian krucho albo kompleksy względem Gdańska są zakaźne.

            • 4 1

            • Jak czytam te Twoje banialuki

              to aż mi się łezka w oku kręci... jeden już taki był co piardnięciem załatwiła setki tysięcy miejsc pracy, obniżał podatki i tworzył z tego kraju raj... po 7 latach przy władzy pod jego kierownictwem podnieśli podatki, bezrobocie wzrosło, ludzie znów zaczynają wiać na zachód, a określenie "zielona wyspa" potrafi doprowadzić człowieka do płaczu przez śmiech... ;)

              Widać, że dużo czytasz... szkoda że z rozumieniem i logicznym myśleniem nie jest już tak różowo. Terenów przemysłowych i technologicznych gdynia w zapasie ma na kolejnych dziesiąt lat, a i tak tego nie zapcha... na zamknięciu/likwidacji lotniska skorzystają TYLKO właściciele okolicznych gruntów - nikt więcej. Wojsko nie bedzie go w nieskończoność utrzymywac bo poza SARem nic tam praktycznie nie ląduje. Tak więc albo przekształcenie na cywilne albo popadanie w ruinę :)

              Jak to dobrze, że tak ograniczone osobniki jak Ty nie są w stanie dopchać się do decyzyjnych stanowisk...

              • 0 0

            • Mało masz terenu przemysłowego między Polską a Wiśniewskiego?

              czy jeden z lepszych pod względem technicznolokalizacyjnym obiektów trzeba zaorac po to żeby stał kolejny pustostan albo nachapać się mogli deweloperzy? A może zwyczajnie kupiłeś za grosze chate w pobliżu lotniska i nie narękę Ci hałas? :)

              • 1 0

    • Ugrzązł

      • 5 0

    • miasto ma braki nie tylko w budowie dróg alternatywnych (2)

      ale ma braki w rozwoju alternatywnych sposobów docierania dorosłych do pracy, a dzieci i młodzieży i studentów do szkół i na uczelnie. Samochód nie jest jedynym ani nie głównym jak jeszcze dotąd sposobem poruszania się po nowoczesnym mieście.

      • 15 8

      • współczuję minusującym (1)

        nie wiadomo - śmiać się czy płakać.

        • 3 7

        • płacz

          • 5 2

    • małe sprostowanie

      Lotnisko leży w Kosakowie a Gdynia tylko tam kase wydaje. Kiepski pomysł ale cóż ....

      • 12 5

  • szok

    przyjechalem z Niemiec w odwiedziny i az mnie zatkalo aby ostac sie na centrum stalem dwie godziny w korku a jakis idiota zatarasowal polowe trzeciego pasa aby nikt nie mogl sie poruszac lewym pasem a gdy do niego podeszlem i poprosilem zeby usunol sie bo zajmuje poltora pasa to mnie wyzwal bylem w szoku bo kierowcy najwyrazniej nie znajo sie na przepisach

    • 6 0

  • Most Macieja

    Szkoda, że zamiast budować infobudy , parki technologiczne ( ? ) czy fora kultury nikt nie zajrzał do planów facetów , którzy rozumieli coś z planowania miast .Był w latach 30 projekt połączenia Centrum z Obłuże -Oksywie mostem . Nazwano go w planach Most Macieja .
    Są kraje połączone mostami .Mało ,że ekonomia transportu , to atrakcja turystyczna .I piękna architektura ,fantastyczne konstrukcje inżynierskie .
    Niestety - myślenie o Gdyni skończyło się z Cegielską i Martyńską . Pamiętam , jak pokazywały możliwości budowy takiego połączenia .Nie wiem , ile to by miało kosztować , ale ile kasy z budżetu i Unii poszło bez sensu , choćby na przygotowanie inwestycji na gruntach Parku (? )Rady Europy .
    A myślenie strategiczne o mieście na pewno przerasta możliwości intelektualne Stępy , czy Jasnego Szczura.Szkoda Gdyni .

    • 14 0

  • te wybory będą inne niż ostatnie.

    • 5 0

  • Tunel albo kladka pucka-chylońska to jest potrzebne dla aut (1)

    • 6 0

    • zdecydowanie tak!!! tunel na puckiej dla osobówek ;)) wiecej nie trzeba

      • 0 0

  • KORKI

    Bylyby mniejsze gdyby uzytkownicy samochodow w tym czasie zrezygnowali z jazdy samochodem w pojedynke bo tak najczesiciej jest. Poza tym autobus powinien miec swoj pas (jak to jest np w Anglii) i tez byloby latwiej.

    • 0 3

  • Patologia, trzy godziny w korku...

    Za to co się dzieje ktoś powninien iść pod sąd... w normalnym kraju

    • 10 0

  • Wpuścić kota do urzędu- czas na porządki.

    Kiedy ten szczurzy cyrk się skończy!!!!Jak można planować wielkie remonty na drogach w tym samym czasie?
    Banda bezmózgowców z ekipy szczurka najpierw przez lata inwestowała wszystkie pieniądze w PARK Technologiczny- pewnie tylko na piękne biura dla swoich koleżków,
    Infobox.Teraz jak budowy się skończyły pan car Gdyni zapowiedział zrobić referendum na co przeznaczyć pieniądze z budżetu Gdyni.Przez wielkie ego Szczurka Gdynia traci wszystko(patrz ranking miast).Panie Szurek czas podać się do dymisji nigdy pan nie dorówna
    s.p.P. Cegielskiej.Jeszce mam jedno pytanie panie Szczurek,czy zapomniał pan o północnych dzielnicach Gdyni?-, może lepiej niech nowa ekipa UM zajmie się tym !!.Mam już dość pana ekipy !!!!!!!!!!!!.

    • 7 0

  • Jak żyć?

    Kierowcy, którzy prowadzą TIRy żyją z tego, że jeżdżą na trasie Stocznia Gdynia -Terminal promowy. Ktoś im zapłaci za przestój? Chore.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane