Fakty i opinie

Gdynia: zmiany w rozkładzie, a co z pętlami?

Pętla autobusowa przy peronie SKM pozostanie w niezmienionym kształcie.
Pętla autobusowa przy peronie SKM pozostanie w niezmienionym kształcie. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Gdynia zapowiedziała zmiany w rozkładzie poprawiające komunikację centrum z Chwarznem i Wiczlinem od 1 marca, a mieszkańcy zaczęli pytać o przyszłość powstałych ponad 10 lat temu pętli "Sokółka"Mapka"SKM Redłowo"Mapka. Zdaniem części z nich powinny być lepiej wykorzystane.



Czy zwiększenie częstotliwości kursów przekona kierowców z Chwarzna do przesiadki do autobusów?

tak i to szybko 11%
tak, ale ten proces potrwa 30%
nie, pozostanie bez znaczenia 59%
zakończona Łącznie głosów: 620
Przypomnijmy:

  1. Od poniedziałku w kursach do Chwarzna-Wiczlina zmienia się rozkład.
  2. To efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni.
  3. Autobusy różnych linii będą jeździć w stronę centrum rano i po południu w stałych odstępach pięciu minut.
  4. Ma to zachęcić wybierających auto mieszkańców do przesiadki do autobusów.


Rozkład ZKM Gdynia



Pętle mają ponad 10 lat



Przy okazji zmian w rozkładzie mieszkańcy zaczęli dopytywać o plany względem istniejących na trasie pętli przystankowych - przy stacji SKM Redłowo oraz drugiej przy osiedlu Sokółka na Chwarznie.

Obydwie powstały w 2009 r. z myślą, by ułatwić mieszkańcom poruszanie się po mieście. Pętla "Redłowo SKM" miała odgrywać rolę popołudniowego węzła przesiadkowego dla osób jeżdżących do Chwarzna, jak i na Witomino. Uruchomiono wtedy nawet osobną linię 221 w kierunku tych dzielnic.

Z kolei za pętlę na Chwarznie zapłacił deweloper.

- Dotychczas Chwarzno miało swoją pętlę przy ul. Apollina. Kiedy powstała w latach 70., w tym miejscu znajdował się koniec dzielnicy. Teraz, kiedy osiedle przesunęło się daleko na zachód, autobusy niezbyt dobrze spełniały tam swoją funkcję. Oczywiście mogły jeździć dalej, ale zawracać musiały dopiero na pętli w Wiczlinie Niemotowie lub przy działkach. Bez sensu było gnać taką trasę dla dwóch czy trzech przystanków - opowiadał ponad 11 lat temu Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Mieszkańcy: można je lepiej wykorzystać



Zdaniem części mieszkańców ZKM Gdynia powinien przeanalizować lepsze wykorzystanie obydwu pętli.

- Zmiany tras powodują, że pętla na Chwarznie będzie coraz mniej wykorzystywana. Z kolei ta w Redłowie już od dawna pozostaje miejscem, gdzie wsiada i wysiada niewiele osób, a linie skierowane w kierunku Witomina i Chwarzna nie zajeżdżają tam. Dodatkowo nie ma połączenia z przystankiem SKM. Może warto jej kosztem powiększyć parking dla aut? - pyta pan Sebastian.

ZKM: Pętla na Chwarznie nadal istotna



Przedstawiciele ZKM zapewniają, że w przypadku Chwarzna pętla nadal jest istotna i mimo że nie będą tam zajeżdżały autobusy linii 147, to nie będzie na niej pusto.

Zmiany w rozkładzie nie spowodują zmian w charakterze pętli przesiadkowej przy osiedlu Sokółka, gdzie kursowała linia 147.
Zmiany w rozkładzie nie spowodują zmian w charakterze pętli przesiadkowej przy osiedlu Sokółka, gdzie kursowała linia 147. fot. ZKM Gdynia
- Do końca lutego stanowi przystanek krańcowy dla linii: 103, 121 (większość kursów), 160 i N20 (część kursów) oraz przelotowy (w kierunku ul. Chwarznieńskiej) dla linii: 140, 147 i 172, a także pozostałych kursów linii 121 i N20. W dni powszednie (nauki szkolnej) przewidziano z tej pętli 165 kursów w skali dnia, przy czym większość z nich wykonuje dodatkowy zajazd na przystanek na pętli. Po zmianie będzie z tej pętli 15 odjazdów w dniu powszednim, ale jednocześnie zwiększy się z 41 do 67 dzienna liczba kursów na linii 147 z pobliskiego przystanku Bryla (i innych wewnątrz osiedla) do centrum - odpowiada Marcin Gromadzki.
Inaczej przedstawia się sytuacja z Redłowem. Na pętli zlokalizowanej przy SKM od 1 marca będzie startować 40 kursów - na liniach 109 i 182 - czyli linii, które nie jadą na Chwarzno. I tak pozostanie.

Jak twierdzą przedstawiciele ZKM, jest to zgodne z wolą pasażerów.

- Żaden z tych kursów nie prowadzi do Chwarzna, gdyż przesiadający się z SKM wolą przystanki na wiadukcie w ciągu ul. Stryjskiej, do których jest bliżej z pociągu - wyjaśnia Marcin Gromadzki.
To oznacza, że nie ma szans na powiększanie parkingu.
To oznacza, że nie ma szans na powiększanie parkingu. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

W Redłowie kładki nie będzie, pętla także dla kibiców



W związku z tym, że nie jeżdżą stamtąd autobusy do zachodnich dzielnic miasta, to zdaniem ZKM nie ma potrzeby budowania kładki prowadzącej na peron SKM, która mogłaby być kluczowym argumentem, by zlikwidować przystanek na wiadukcie na Stryjskiej usytuowany przy pasie rowerowym, tuż za przejściem dla pieszych.

- Pętla Redłowo SKM pełni także funkcję dodatkową - jest miejscem kumulowania pojazdów przy obsłudze meczów na stadionie przy ul. Olimpijskiej - kończy rzecznik ZKM Gdynia.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (82)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »