• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zmieni ruch na drogach. Małymi krokami

Michał Sielski
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zmiany czekają m.in. część ul. Abrahama w centrum, gdzie ruch samochodów będzie mocno ograniczony. Zmiany czekają m.in. część ul. Abrahama w centrum, gdzie ruch samochodów będzie mocno ograniczony.

Bez rewolucji, ale małymi krokami Gdynia zmienia infrastrukturę, która ma być bardziej przyjazna dla pieszych. Program rozpisany jest na lata, by zbytnio nie denerwować kierowców, przyzwyczajonych do "zielonej fali" i szeregu innych ułatwień. Wiemy, co zmieni się w najbliższych dwóch latach.



Czujesz się bezpiecznie na drogach jako pieszy lub rowerzysta?

Większość z nas ma samochody i jeżdżąc nimi od lat, jesteśmy przyzwyczajeni do wielu rzeczy. Im więcej lat za kierownicą, tym większe przyzwyczajenia: do darmowych miejsc parkingowych, priorytetu dla samochodów zawsze i wszędzie oraz oczywiście mitycznej "zielonej fali", która pozwala przejechać nawet przez całe miasto bez jednego zatrzymania na światłach.

Problem w tym, że darmowych miejsc parkingowych w centrach miast jest już jak na lekarstwo, coraz głośniej respektowania swoich praw zaczynają się domagać piesi i rowerzyści, a Tristar definitywnie zakończył dyskusję o tym, czy zielona fala jest możliwa. Krótko mówiąc: szansa na nią jest praktycznie tylko nocą lub w niedzielne poranki, gdy ruch odbywa się przede wszystkim po głównych arteriach.

Zmiany powodowane są przede wszystkim wynikami badań mobilności, z których wynika, że coraz większa część społeczeństwa domaga się bezpieczeństwa pieszych - nawet kosztem dłuższego czasu przejazdu samochodem. Co więc zmieni się w Gdyni w najbliższych latach?

1. Mniej przycisków dla pieszych.

Skrzyżowanie faworyzujące pieszych.


Kilka lat temu do Polski dotarła moda na instalowanie przycisków przy przejściach dla pieszych, którzy musieli za ich pomocą poprosić o zielone światło. Jeśli wcisnęli przycisk zbyt późno, czekali za karę nawet dwie zmiany. Efekt był oczywisty - nie brakowało niecierpliwych, którzy przebiegali przez jezdnię na czerwonym, nie brakowało też wypadków. Dlatego w całej Polsce zaczęto z przycisków rezygnować, także w Gdyni. I raczej szybko się to nie zmieni.

- Na wszystkich modernizowanych skrzyżowaniach nie przewiduje się instalacji przycisków dla pieszych na przejściach równoległych do głównego kierunku ruchu. Na tych przejściach sygnał zielony dla pieszych jest maksymalizowany i zawiera się w fazie preferowanej programów sygnalizacji - podkreśla Andrzej Ryński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Przyciski zdemontowano na węzłowych skrzyżowaniach, które zawsze pracują w sposób cykliczny, tj. zawsze uruchamiane są wszystkie fazy ruchu, np. na skrzyżowaniu ul. Morskiej z Estakadą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, czy skrzyżowaniu przy "Witawie" zobacz na mapie Gdyni - dodaje.
Przyciski zostały już całkowicie zdemontowane na skrzyżowaniach: Świętojańska/Starowiejska/Derdowskiego zobacz na mapie Gdyni, Świętojańska/Plac Kaszubski zobacz na mapie Gdyni, Żeromskiego/Derdowskiego zobacz na mapie Gdyni, 3 Maja/Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni, Władysława IV/Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj więcej: Skrzyżowanie przyjazne pieszym.

2. Więcej kontrapasów i kontraruchu dla rowerzystów.

Jak jeździć kontrapasem dla rowerów.


To jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian, które spotykają się z największym społecznym oporem. Paradoksalnie jednak - wbrew pozorom - jedna z najbardziej bezpiecznych. Na jednokierunkowych ulicach z kontraruchem oraz kontrapasami dla rowerzystów znacząco spada liczba wypadków i kolizji - często praktycznie do zera. Znamy to z Gdańska, a także z Gdyni z ul. Starowiejskiej i 3 Maja zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj również: Kontrapas nie taki łatwy dla kierowców i rowerzystów.

To jednak nie koniec. Na wiosnę ruch pod prąd rowerzystów będzie dozwolony na całej długości ul. Starowiejskiej, a także na wielu mniej uczęszczanych ulicach w Śródmieściu.

3. Więcej skrzyżowań równorzędnych

Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych to także ograniczenie liczby znaków. Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych to także ograniczenie liczby znaków.
Także wprowadzanie skrzyżowań równorzędnych było początkowo krytykowane, ale szybko okazało się, że dzięki temu wypadków jest mniej. Kierowcy jeżdżą wolniej i bardziej uważnie. I to z dwóch powodów: nie każdy czuje się tam pewnie, a nawet jeśli tak, to cały czas uważa na tych, dla których przyzwyczajenia są ważniejsze niż nowe znaki.

Samych znaków też jest znacznie mniej, co ułatwia koncentrację. Nie ma już znaków informujących o drogach z pierwszeństwem i podporządkowanych, nie ma trójkątów przypominających o ustąpieniu pierwszeństwa. Zastąpiła je jedna informacja o strefie skrzyżowań równorzędnych.

4. Wyniesione skrzyżowania i Strefa Tempo 30

Aby Strefa Tempo 30 nie była tylko teoretycznym ograniczeniem prędkości, przy niektórych szkołach będą budowane wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Aby Strefa Tempo 30 nie była tylko teoretycznym ograniczeniem prędkości, przy niektórych szkołach będą budowane wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych.
Głównie przy szkołach w dzielnicach wprowadzana będzie też sukcesywnie Strefa Tempo 30, która ma zapewnić bezpieczeństwo dzieciom, które z oczywistych względów nie zawsze stosują się do przepisów ruchu drogowego. Spowolnienie kierowców będzie wymuszane nie tylko znakami ograniczenia prędkości, ale również wyniesionymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, które okiełznają nawet tych, dla których znaki niewiele znaczą.

Co dalej ze zmianami w Gdyni? Mówi Andrzej Ryński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Michał Sielski: Udogodnienia dla pieszych są już faktem, czy zatem znikną przyciski przy wszystkich przejściach dla pieszych?

Andrzej Ryński. Andrzej Ryński.
Andrzej Ryński: Od 2014 roku wprowadzono zmiany na kilku skrzyżowaniach w Śródmieściu. Mało kto pamięta, że jeszcze niedawno na przejściu przez ul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni, czy obok Hali Targowej zobacz na mapie Gdyni należało wciskać przyciski zgłoszeniowe, aby otrzymać zielone światło, które dodatkowo zapalało się w znacznym opóźnieniu w stosunku do światła dla samochodów. Wprowadzone w tych oraz kilku innych miejscach zmiany spowodowały wyraźne wydłużenie trwania zielonych świateł dla pieszych.

Nie należy się jednak spodziewać, że przyciski będą zdemontowane w całym mieście. Pozostaną one na przejściach przez główne ulice przelotowe, gdzie występuje wyraźna dominacja jednego kierunku ruchu. W każdej nowej sygnalizacji na skrzyżowaniach zostanie zachowana zasada, że przyciski mogą pojawić się tylko na przejściach w poprzek ulicy głównej.

Sygnalizacja świetlna będzie faworyzować pieszych?

- Sygnalizacje, które sterują ruchem na przejściach poza skrzyżowaniami, sprawdzają obecność pojazdów na drodze, co umożliwia wcześniejsze włączenie zielonego światła dla pieszych w przypadku małego natężenia ruchu. Kiedy pieszy naciśnie przycisk w momencie, gdy do przejścia nie zbliżają się pojazdy, to włączenie zielonego światła może nastąpić niemal automatycznie, po upływie kilku sekund. Takie rozwiązanie funkcjonuje m.in. na wydzielonych przejściach przez ul. Morską. Skrócenie czasu oczekiwania jest widoczne szczególnie w godzinach wieczornych, gdy ruch na drogach wyraźnie maleje.

Niektórzy kierowcy powiedzą, że ułatwienia dla pieszych to popadanie w niepotrzebne skrajności.

- Sterowanie ruchem w dużym mieście wymaga kompromisu wszystkich użytkowników ruchu, dlatego w miejscach, gdzie jest to możliwe, wprowadzane są ułatwienia dla pieszych, lecz należy pamiętać o tym, że drożność układu transportowego miasta musi być zachowana. W związku z tym, przejścia dla pieszych zlokalizowane w poprzek głównych ulic są traktowane jako relacje podporządkowane, a sygnały zielone dla nich wzbudzane są na żądanie i uruchamiane w odpowiednim momencie cyklu sygnalizacji.

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Kompletny kretynizm. Deratyzatora trzeba (6)

    Gdynia rzadzi gromada idiotow. Wydali majatek na Tristar i plynnosc ruchu spadla, szczegolnie w Gdynia. W Gdansku na Zwyciestwa zielona fala jest, w Gdyni nie ma.... dlaczego? Kontrapas to juz kompletny absurd, nie dosc ze nikt z nich nie korzysta, to jeszcze autor piszac o nim w tekscie powyzej pokazuje, ze jest skonczonym idiota. Skoro kontrapas ograniczyl orzepustowosc drogi to oznacza, ze droga jezdzi mniej samichodow, stad chyba naturalne jest, ze nominalnie bedzie mniej kolizji.... ze wzrostem bezpieczenstwa nie ma to nic wspolnego. Skrzyzowania rownorzedne wcale nie poprawily bezpieczenstwa, wrecz przeciwnie wzrosla liczba kolizji. Czytam te tlumaczenia oszolomow ewangelizujacych za poprawa sytuacji rowerzystow na drogach i oczom nie wierze. To sa po prostu skonczeni idioci, cala ich dzialanosc to sa antysamochodowe fobie, sprowadza sie to do tego by ruch samochodowy jak najbardziej utrudnic i temu sluza ich dzialania. Czas zderatyzowac Gdynie i usunac te gromade szkodnikow.

    • 75 12

    • jesteś idiotą i milcz (2)

      • 4 18

      • Kazdy ped**arz to zwolennik systemu totalitarnego?

        Gdzie wszyscy jezdza na rowerach a przeciwnicy nie maja prawa glosu?

        • 7 8

      • W byciu idiotą jesteś niedoścignionym wzorem

        • 1 0

    • Szczur idzie na wojne z kierowcami aut (1)

      Czas najwyzszy by zmotoryzowani wydali wojne gryzoniowi. Moze na poczatek jakas blokada sciezek rowerowych? Parkowanie na sciezkach. Tego durnego szczura trzeba odwolac. Mam nadzieje, ze to ostatnia kadencja Samorzadnosci.

      • 20 7

      • Serio jesteś tak głupi?
        Nie walczą, tylko porządkują chaos.
        Jeśli to nazywasz wojną, to chyba cały cywilizowany świat jest przeciw tobie.
        Zamiast na drogach rowerowych (co już tak jełopy twojego pokroju robią codziennie) idź lepiej parkować na torach kolejowych - twój protest będzie bardziej głośny, nawet media się tobą zainteresują (przez chwilę) i będzie z pożytkiem dla wszystkich pozostałych.

        • 6 20

    • tak, oto wlasnie chodzi zeby samochodem bylo ciezej

      bo do tej pory bylo latwiej, kosztem wszytskich innych, niz kierowcy. Kiedy proste polaki to zrozumiecie, twoj tylek nie jest najwazniejszy na swiecie?

      • 2 4

  • Małe kroczki a kierowcy robią i tak co chcą! (2)

    Bo brak reakcji policji i straży miejskiej.

    Ostatnio jak widziałem że radiowóz zatrzymał się przed zebrą żeby przepuścić pieszych, a na drugim pasie przejechał inny samochód pół metra przed pieszymi i policja nie zareagowała to już nic mnie nie zdziwi pod względem poczucia bezkarności.

    • 27 15

    • (1)

      Rowerzyści i piesi to dopiero szaleją.

      • 8 9

      • i murzynow bija

        to jasne ze wypadki to wina pieszysz, bo smia wlazic na ulice. Kit ze pasy, ale jaki prawdziwy kierowca bedzie sie co 100 metrow zatrzymywal? Wiadomo, ze jak taki chodiz sobie, to jest mniej wazny

        • 7 4

  • Gdynia istnieje już tylko teoretycznie. (11)

    Co oni wyprawiają... Trzeba ograniczyć ruch samochodów w mieście, ale bez przesady w drugą stronę. Nie można jak w Gdańsku?

    • 28 4

    • (1)

      Co z Estakadą i OPAT? Kiedy kolejny remont Estakady?

      • 19 1

      • Nie da się

        • 9 1

    • (1)

      Strefy 30 są i w dużym Gdańsku i małym Wejherowie. Tyle, że tam robią to z głową. Nie to co Gdynia.

      • 12 2

      • Gdańska nie lubię bo to Gdańsk. Nie jest istotne, że to fajne duże miasto. Nie lubię bo nie.
        Do Wejherowa nie pojadę bo to za małe miasto. A to wstyd, że oni tam lepiej i szybciej się rozwijają niż Gdynia. W ogóle z Gdyni nigdzie się nie ruszę i zakażę moim poddanym. Ogrodze Gdynię jak Jarek Sejm.

        • 10 2

    • (1)

      Gdyńskie drogi są jak gdyńskie lotnisko.

      • 14 1

      • Wirtualne

        • 9 0

    • Skąd oni wzięli tego dyrektora? Już kiedyś mieli jednego harcerza co rozłożył strefę płatnego parkowania.

      • 12 1

    • Gdynia to syf. (3)

      Tylko Gdansk, Sopot, MTK :-)

      • 6 3

      • i ZKM (2)

        • 3 0

        • ZTM (1)

          • 3 0

          • I PGNiG!

            • 2 1

  • Pomysły z Marsa. (2)

    Zachwyt Zachodem przyćmił naszym włodarzom rzeczywistość. Proszę popatrzeć ilu rowerzystów w ciągu dnia jeździ ul. Starowiejską ? Pomimo znikomej ilości postawiono wykonane ze stali nierdzewnej pałąki do parkowania. Ile osób siada na ławeczkach postawionych na ul. Starowiejskiej ? Na palcach jednej ręki można policzyć. Najlepiej zakazać poruszania się samochodami po ul. Starowiejskiej i innych.
    Problem będzie załatwiony i radni będą usatysfakcjonowani. Tylko nie mają co liczyć na następne wybory !!!

    • 45 10

    • wbrew temu, co tu się wypisuje, nas, mieszkańców Gdyni cieszą zmiany w naszym mieście... mam wrażenie, że zmiany denerwują wyłącznie ludzi spoza miasta

      • 6 9

    • Złe podejście

      Z takim podejściem to najlepiej w ogóle skapitulować i nic nie projektować. Chodników - bo ludzie tędy nie chodzą, przejść dla pieszych - bo ludzie tędy nie przechodzą, dróg rowerowych - bo nie jeżdżą. Ławeczek też nie warto stawiać bo teraz nikt nie siada.
      Prawda jest inna: jeśli chcesz mieć przyjazne miasto dla pieszych to buduj chodniki, skwery, parki i ławeczki, jeśli dla samochodów to zalewaj je asfaltem i buduj tam parkingi.

      • 0 0

  • Niestety fajne opinie o Gdyni to już przeszłość

    Niestety w Gdyni jest coraz gorzej - jazda samochodem to ciągłe korki
    Tristar znacząco pogorszył sytuację (szczególnie w Gdyni), teraz stoi się na każdych światłach, czy to dzień, czy szczyt, czy noc.
    Wydzielone ścieżki rowerowe (kotrapasy?) w pasie asfaltu ? pogarszają sytuację komunikacyjną, nikt z nich nie korzysta, i są niebezpieczne. Zbudujcie ścieżki rowerowe do dzielnic, a rowerzyści poradzą sobie w centrum bez tego.
    Z uwagi na odległości rozproszonych dzielnic od centrum i punktów handlowych oraz podłużny układ komunikacyjny Gdyni, nikt nie zmusi ludzi do jeżdżenia tylko rowerami i komunikacją miejską. Taka jest prawda. Wdrażane pomysły są w przeważającej części idiotyczne.
    Wg mnie wydaje się publiczne pieniądze na innowacje bez sensu i dla statystyk.
    Generalnie tragedia. Niestety.
    A kiedyś myślałem że Gdynią rządzą fajni ludzie.

    • 71 11

  • Jeszcze trochę a port z Gdyni przeniesie się do Rewy! (5)

    • 37 2

    • Odłączyć Wiczlino z gryzoniami od Gdyni i włączyć do Bojana! Niech tam się rządzi!

      • 15 3

    • Ludzie, co Wy zrobiliście z Tym miastem! Smutek ogRni ;(

      • 17 2

    • (1)

      Już Król Albanii Popek byłby lepszym gospodarzem miasta!

      • 11 2

      • Chyba każdy będzie lepszy. No może poza kotem Jarosława

        • 6 2

    • Może by tak zorganizować marsz z pochodniami po rezydencja...?

      • 6 2

  • komentarz (5)

    Szanowni pomysłodawcy zmian i współczytelnicy, chciałbym jedną rzecz poddać pod Waszą rozwagę.
    Czy PKB i budżet Gdyni i Polski tworzą pieszy, rowerzyści czy użytkownicy samochodów ?

    • 42 12

    • potrzebujesz lekarza

      • 3 10

    • tworza firmy

      a jak do nic dojada, dla miasta najlepiej jest wydac jak najmniej na drogi i parkingi, do tego miec czystsze powietrze

      • 2 1

    • kierowcy tworzą budżet Rosji i Iranu

      • 2 6

    • Jak masz trzy osoby, z których jedna dojeżdża do pracy samochodem, druga rowerem a trzecia pieszo, to w jaki sposób ta pierwsza w większym stopniu tworzy chociażby budżet Gdyni?

      • 3 4

    • Jak już to kierowcy pomniejszają ten budżet ( przynajmniej prywatni )

      koszt budowy i utrzymania infrastruktury pod samochody jest kilkaset razy większy od np. rowerowej.

      • 4 4

  • a wiecej czy mniej stluczek dzieki skrzyżowaniom równorzędnym, ktore nikt nie zglasza? (3)

    • 20 2

    • Wiecej (2)

      Nie dalej jak w weekend byla stluczka na AK i Abrahama, wkasnie przez zmiane oznakowania

      • 7 6

      • była przezto ze stary dziadek nie ogarnął znaków (1)

        jechał na pałe, bo dawniej tak było....

        • 4 5

        • Piszesz jak typowa prlowska biurwa

          Albo prlowski milicjant. Twoj psi obowiazek biurwo to ulatwiac ludziom zycie a nie zmieniac znaki aby bylo ciekawie. Ten stary dziadek jak piszesz biurwo placi podatki, z ktorych zyjesz darmozjadzie. Szykuj sie.... beda zmiany

          • 8 0

  • (1)

    Rozliczymy samorzadnosc zmarnowane miliony na budowe scierzek rowerowych za to mogl powatac parking wielkopoziomy na batorego wlasciciel prponowal wynajem terenu ale nie veganie i rowerzysci z noszcza gnie juz gazete wyborcza z niszczyli gdzie jest kod ???

    • 20 7

    • Ścierzek? Co to jest?

      • 1 0

  • "zielonej fali", która pozwala przejechać nawet przez całe miasto bez jednego zatrzymania na światłach. (2)

    Wolne żarty. Niby gdzie, na Morskiej? Może autor wspomni, że to działa tylko przy 90km/h ? Tristar to utopione miliony i ciepłe posady. A artykuł... chyba auto sam nie wierzy w to co pisze. ZDiZ kierują chyba ludzie, którzy próbują się wykazać działaniem, ale po najmniejszej linii oporu - zakazami i zmuszaniem do nowych zasad kosztem bezpieczeństwa. Kontrapasy na siłę, mimo, że to pomyłka. Jedynie dobre to światła dla pieszych z priorytetem w centrum.
    Zmiany na obwodnicy chociażby te przy estakadzie, gdzie ciągle jest ostre hamowanie i wciskanie się z kończącego pasa też nikogo nie obchodzi. Urzędnicy zrobili swoje, wprowadzili swoją wizję rozwiązania w tym miejscu i zadowoleni. A to co się tam dzieje nikogo już nie obchodzi.

    • 48 1

    • (1)

      Nie działa przy 90, trzeba ponad 100 pojechać ;/

      • 1 1

      • wystarczy 50

        • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane